hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Echtscheiding/overspel (CONTROLEREN)

Categorie
Maatschappelijke vraagstukken

Toelichting
Huwelijk
Het huwelijk is door God ingesteld. Bij ieder huwelijk is Hij Getuige. Wie overspel pleegt is een dwaas die zijn eigen ondergang bewerkt. Bij overspel zondigt men zowel tegen een huwelijkspartner als tegen God. God is getuige bij ieder huwelijk, en ontrouw zal Hij straffen. Jezus legt de klemtoon op het hart. Wie God en medemens liefheeft zal geen overspel plegen. Wie hertrouwt na een onrechtmatige scheiding pleegt overspel. Jezus is bereid vergeving te schenken, maar slechts op voorwaarde dat men zich bekeert.

Wat leren wij uit het Oude Testament over de gevolgen van overspel?
1. Overspel was verboden (Exodus 20:14).
2. Indien een man gemeenschap had met de vrouw van een andere man, moesten zij beiden doodgestenigd worden (Leviticus 20:10; Deut. 22:22).
3. Naar het voorbeeld van God op geestelijk gebied, mocht een man een overspelige vrouw een scheidbrief geven en haar wegzenden (Jeremia 3:8 en 9).
4. Een weggezonden vrouw die een andere trouwde, mocht nooit weer de vrouw van een vroegere man worden (Deuteronomium 24:1-4).
5. Mannen mochten niet ontrouw worden aan de wettige vrouw van hun jeugd, want dat veroorzaakte echtscheiding (Maleachi 2:13-16).

Wat leren wij uit het Nieuwe Testament over de gevolgen van overspel?
1. Er is geen doodstraf op overspel. Overspeligen kunnen vergeving ontvangen indien zij zich bekeren. (Johannes 3:8-11)
2. Ontuchtigen en overspelers zullen Gods koninkrijk niet beërven tenzij zij zich bekeren en door het bloed van Christus gereinigd worden. (1 Korintiërs 6:9-11)


"Het huwelijk zij in ere bij allen en het bed onbezoedeld, want hoereerders en echtbrekers zal God oordelen" (Hebreeën 13:4). Echtscheiding wegens overspel is toegelaten. "18 De geboorte van Jezus Christus geschiedde aldus. Terwijl zijn moeder Maria ondertrouwd was met Jozef, bleek zij, voordat zij gingen samenwonen, zwanger te zijn uit de heilige Geest. 19 Daar nu Jozef, haar man, rechtschapen was en haar niet in opspraak wilde brengen, was hij van zins in stilte van haar te scheiden" (Matteüs 1:18, 19). Jozef wordt 'haar man' genoemd omdat een ondertrouw even bindend was als een huwelijk bij ons. Dit bewijst dat een man zijn vrouw wegens ontucht mocht verstoten.

Een rechtschapene die scheidt wegens het overspel van de huwelijkspartner, mag hertrouwen. "Doch Ik zeg u: Wie zijn vrouw wegzendt om een andere reden dan hoererij en een andere trouwt, pleegt echtbreuk" (Matteüs 19:9). "Om een andere reden dan" is een vertaling van drie woorden in de grondtekst, letterlijk "indien niet op (wegens)" wat een uitzondering op het gezegde aangeeft. Dezelfde drie woorden vinden wij ook in 1 Timoteüs 5:19 ~ "Gij moet geen klacht tegen een oudste aannemen, tenzij er twee of drie getuigen zijn". In de grondtekst staat: "indien niet op [het woord] van twee of drie getuigen". Dus het gezegde geldt zolang er geen twee of drie getuigen zijn. Maar er wordt hiermee evengoed gezegd dat een klacht WEL aangenomen mag worden indien er twee of drie getuigen zijn. Hetzelfde taalkundige principe geldt in Matteüs 19:9. Wanneer Jezus zegt: "Wie zijn vrouw wegzendt om een andere reden dan hoererij en een andere trouwt, pleegt hij echtbreuk" houdt dit in dat iemand die zijn vrouw WEL wegens ontucht wegzendt en een andere trouwt GEEN echtbreuk pleegt. De vraag van de Farizeeën was: "Is het geoorloofd zijn vrouw weg te zenden om allerlei redenen?" (Matteüs 19:3). De Farizeeën vroegen niet of een man zijn vrouw wegens overspel mocht wegzenden, want dat was algemeen erkend. Maar vrijzinnige rabbi's misbruikten Deuteronomium 24:1-4 om te beweren dat een man zijn vrouw om allerlei redenen mocht wegzenden. Rechtzinnige rabbi's leerden dat dit alleen wegens overspel mocht. Jezus zegt dat God bij het huwelijk man en vrouw voor het leven samenvoegt: "4 Hebt gij niet gelezen, dat de Schepper hen van den beginne als man en vrouw heeft gemaakt? 5 En Hij zeide: Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen en die twee zullen tot één vlees zijn. 6 Zo zijn zij niet meer twee, maar één vlees. Hetgeen dan God samengevoegd heeft, scheide de mens niet" (Matteüs 19:4-6). "Scheide de mens niet" is een bevel, en betekent niet dat dit onmogelijk is. Het is verboden precies omdat het wel mogelijk is. Daarom maakt Jezus een uitzondering voor echtbreuk, want overspel veroorzaakt echtscheiding. Het antwoord van Jezus op de vraag van de Farizeeën is dus dat een man niet voor allerlei redenen zijn vrouw mag wegzenden en een andere trouwen, maar uitsluitend wegens overspel, zoals door de rechtzinnige rabbi's werd geleerd. In dat geval is het de overspelige die de echtscheiding veroorzaakt, niet de trouwgeblevene. Ook in Maleachi waren het de mannen die wegens hun ontrouw de echtscheiding veroorzaakten. Dit geldt zowel voor mannen als voor vrouwen. Dat deze uitzondering ook voor vrouwen geldt, zien wij uit een vergelijking van Matteüs 19:9 met Marcus 10:11, 12. "11 En Hij zei tot hen: Wie zijn vrouw verstoot en met een ander trouwt, pleegt overspel jegens haar. 12 En als zij na haar man verstoten te hebben met een andere trouwt, pleegt zij overspel" (Telos vertaling). Hier haal ik de Telos vertaling aan omdat de NBG51 "wegzenden" heeft voor de man en "verlaten" voor de vrouw, hoewel het dezelfde woorden in het Grieks zijn. Marcus 10:11, 12 geeft te kennen dat het toen mogelijk was voor een vrouw haar man te verstoten. De uitzondering voor overspel wordt in Marcus en Lucas niet uitdrukkelijk genoemd omdat het als vanzelfsprekend werd aangenomen dat overspel een geldige grond voor echtscheiding was, zoals het voorbeeld van Jozef aantoont. Uit het verband is het duidelijk dat Marcus 10 een beschrijving is van dezelfde gebeurtenis als Matteüs 19. De Evangeliën vullen elkaar aan. Dikwijls beschrijft de ene Evangelieschrijver bijzonderheden die de andere niet vermeldt. Dus moet men de gegevens uit de verschillende Evangeliën combineren om een volledig beeld te krijgen. De uitzondering voor ontucht, die in Matteüs uitdrukkelijk wordt genoemd, moet in Marcus bijgedacht worden. Dan krijgt men: "Wie zijn vrouw verstoot [om een andere reden dan hoererij - Mt 19:9] en met een ander trouwt, pleegt overspel jegens haar. En als zij na haar man verstoten te hebben [om een andere reden dan hoererij - Mt 19:9] met een andere trouwt, pleegt zij overspel" (Marcus 10:11, 12 ~ Telos vertaling). Wat leren wij uit deze teksten i.v.m. de gevolgen van overspel in het NT? 1. Er is geen doodstraf op overspel (Johannes 8:3-11). 2. Ontuchtigen en overspelers zullen Gods koninkrijk niet beërven tenzij zij zich bekeren en door het bloed van Christus gereinigd worden (1 Korintiërs 6:9-11; Hebreeën 13:4). 3. Echtscheiding wegens overspel is toegelaten (Matteüs 1:18, 19). 4. Een rechtschapene die scheidt wegens het overspel van de huwelijkspartner, mag hertrouwen zonder echtbreuk te plegen (Matteüs 19:9). 5. Dit geldt zowel voor mannen als voor vrouwen (Marcus 10:11, 12; Matteüs 19:9). Roy Davison

Bijbelteksten
Genesis  39  : 7  t/m 19
En het geschiedde na deze dingen, dat de huisvrouw zijns heren haar ogen op Jozef wierp; en zij zeide: lig bij mij! Maar hij weigerde het, en zeide tot de huisvrouw zijns heren: Zie, mijn heer heeft geen kennis met mij, wat er in het huis is; en al wat hij heeft, dat heeft hij in mijn hand gegeven. Niemand is groter in dit huis dan ik, en hij heeft voor mij niets onthouden, dan u, daarin dat gij zijn huisvrouw zijt; hoe zoude ik dan dit een zo groot kwaad doen, en zondigen tegen God! En het geschiedde, als zij Jozef dag op dag aansprak, en hij naar haar niet hoorde, om bij haar te liggen, [en] bij haar te zijn; Zo gebeurde het op zulk een dag, dat hij in het huis kwam, om zijn werk te doen; en niemand van de lieden des huizes was daar binnenshuis. En zij greep hem bij zijn kleed, zeggende: Lig bij mij! En hij liet zijn kleed in haar hand, en vluchtte, en ging uit naar buiten. En het geschiedde, als zij zag, dat hij zijn kleed in haar hand gelaten had, en naar buiten gevlucht was; Zo riep zij de lieden van haar huis, en sprak tot hen, zeggende: Ziet, hij heeft ons den Hebreeuwsen man ingebracht, om met ons te spotten; hij is tot mij gekomen, om bij mij te liggen, en ik heb geroepen met luider stem; En het geschiedde, als hij hoorde, dat ik mijn stem verhief, en riep, zo verliet hij zijn kleed bij mij, en vluchtte, en ging uit naar buiten. En zij legde zijn kleed bij zich, totdat zijn heer in zijn huis kwam. Toen sprak zij tot hem naar diezelfde woorden, zeggende: De Hebreeuwse knecht, dien gij ons hebt ingebracht, is tot mij gekomen, om met mij te spotten. En het is geschied, als ik mijn stem verhief, en riep, dat hij zijn kleed bij mij liet, en vluchtte naar buiten. En het geschiedde, als zijn heer de woorden zijner huisvrouw hoorde, die zij tot hem sprak, zeggende: Naar deze zelfde woorden heeft mij uw knecht gedaan, zo ontstak zijn toorn. (Statenvertaling)

Na verloop van tijd liet de vrouw van zijn meester haar oog op hem vallen. ‘Kom bij me liggen,’ zei ze. Maar dat weigerde hij. ‘Sinds ik hier ben,’ zei hij, ‘maakt mijn meester zich geen zorgen meer over wat dan ook hier in huis, en hij heeft mij het beheer gegeven over al zijn bezittingen. Ik heb hier evenveel gezag als hij, en hij heeft mij niets onthouden behalve u, omdat u zijn vrouw bent. Hoe zou ik dan zo’n grote wandaad kunnen begaan en zo kunnen zondigen tegen God?’ Dag in dag uit probeerde ze Jozef over te halen, maar hij gaf niet toe, hij wilde niet bij haar gaan liggen. Maar op zekere dag, toen hij de binnenvertrekken in kwam om zijn werk te doen en daar niemand anders van de bedienden was, greep ze hem bij zijn kleed. ‘Kom bij me liggen,’ drong ze aan, maar hij vluchtte naar buiten; zijn kleed liet hij bij haar achter. Toen ze besefte dat hij gevlucht was en zijn kleed bij haar had gelaten, riep ze haar bedienden en zei tegen hen: ‘Mooi is dat! Hij moest zo nodig een Hebreeër in huis halen – zeker om zich met ons te kunnen vermaken! Die man is mijn kamer binnengedrongen en wilde bij me komen liggen, maar ik begon hard te schreeuwen. Toen hij dat hoorde, ging hij ervandoor en liet zijn kleed hier bij mij achter.’ Ze liet het kleed naast zich liggen totdat Jozefs meester thuiskwam, en vertelde hem hetzelfde verhaal: ‘Die Hebreeuwse slaaf die jij in huis hebt gehaald, is mijn kamer binnengedrongen om zich met me te vermaken. En toen ik het op een schreeuwen zette, ging hij ervandoor en liet zijn kleed hier bij mij achter.’ Toen Jozefs meester haar hoorde vertellen dat ze zo door zijn slaaf was behandeld, werd hij woedend. (NBV-vertaling)

Jozef bleef aan God en medemens trouw toen hij op de proef werd gesteld. Als slaaf werd hij rentmeester van Potifar. Jozef vertrouwde op God. Al werd hij door zijn eigen broers in slavernij verkocht, bleef hij God en zijn meester trouw. Al werd hij valselijk beschuldigd en in de gevangenis opgesloten, weigerde hij het kwade te doen. En de onzichtbare God in wie Jozef zijn vertrouwen stelde, had voor hem een onzichtbaar plan (Genesis 50:19,20) zoals Hij trouwens ook heeft voor ieder mens die Hem liefheeft.
Exodus  20  : 14
Gij zult niet echtbreken. (Statenvertaling)

Dit is een van de tien geboden.
Leviticus  20  : 10
Wie overspel pleegt met een getrouwde vrouw, een vrouw die een ander toebehoort, moet ter dood gebracht worden. Beide echtbrekers moeten worden gedood. (NBV-vertaling)

Op overspel stond de doodstraf.
Deuteronomium  5  : 18
Gij zult niet echtbreken (NBG-vertaling).

Dit is een van de tien geboden.
Deuteronomium  22  : 22
Wanneer een man betrapt wordt, terwijl hij gemeenschap heeft met een vrouw, die gehuwd is, dan zullen zij beiden sterven: de man, die met de vrouw gemeenschap gehad heeft, en ook de vrouw. Zo zult gij het kwaad uit Israël wegdoen. (NBG-vertaling)


Deuteronomium  24  : 1  t/m 4
Wanneer een man een vrouw zal genomen en die getrouwd hebben, zo zal het geschieden, indien zij geen genade zal vinden in zijn ogen, omdat hij iets schandelijks aan haar gevonden heeft, dat hij haar een scheidbrief zal schrijven, en in haar hand geven, en ze laten gaan uit zijn huis. Zo zij dan, uit zijn huis uitgegaan zijnde, zal henengaan en een anderen man ter vrouwe worden, En deze laatste man haar gehaat, en haar een scheidbrief geschreven, en in haar hand gegeven, en haar uit zijn huis zal hebben laten gaan; of als deze laatste man, die ze voor zich tot een vrouw genomen heeft, zal gestorven zijn; Zo zal haar eerste man, die haar heeft laten gaan, haar niet mogen wedernemen, dat zij hem ter vrouwe zij, nadat zij is verontreinigd geworden; want dat is een gruwel voor het aangezicht des HEEREN; alzo zult gij het land niet doen zondigen, dat u de HEERE, uw God, ten erve geeft. (Statenvertaling)

Het volgende kan zich voordoen: Iemand heeft een vrouw getrouwd, maar om een of andere reden is hij ontevreden (SV: omdat hij iets schandelijks aan haar gevonden heef) over haar. Hij schrijft een scheidingsbrief, die hij bij haar vertrek aan haar meegeeft. Ze gaat bij hem weg en wordt de vrouw van een ander. Maar dan krijgt die tweede man een afkeer (SV: haat) van haar, en ook hij schrijft een scheidingsbrief en geeft haar die bij haar vertrek mee; of de man die als tweede met haar is getrouwd, komt te overlijden. In zo’n geval mag de eerste man, die van haar gescheiden is, haar niet opnieuw tot vrouw nemen, nu zij voor hem onrein geworden is. Want de HEER verafschuwt (SV: gruwel) zulke dingen. Wanneer u zoiets doet, werpt u een smet op het land dat de HEER, uw God, u in eigendom zal geven. (NBV-vertaling)


Job  31  : 1
Ik heb een verbond gesloten met mijn ogen: nooit zal ik naar jonge vrouwen kijken. (NBV-vertaling)

Men moet opletten hoe en waar men kijkt. Job -van wie werd getuigd dat hij vroom, oprecht, godvrezend en wijkende van het kwaad was- begreep het belang van het hart en van de ogen. Toen hij zijn onschuld verdedigde tegenover zijn drie 'vrienden' zei hij: "Ik had met mijn ogen een verbond gesloten, hoe zou ik dan een maagd hebben aangezien?"
Job  31  : 9  t/m 12
Als mijn hart zich door een vrouw heeft laten lokken en ik geloerd heb bij mijn buurmans deur, laat mijn vrouw dan koren malen voor een vreemde, laat anderen maar bij haar liggen, want het zou een schanddaad zijn, een misdrijf dat bestraft moet worden, een vuur dat een mens de afgrond in drijft, dat de oogst verdelgt tot aan de wortels. (NBV-vertaling)

Zoals Job, dienen wij een verbond met onze ogen te sluiten en te zorgen dat wij geen verkeerde verlangens in ons hart koesteren, maar dat ons hart vol is met de liefde van God en dat Zijn Geest in ons woont.
Spreuken  2  : 6  en 16 - 19
Want de HEERE geeft wijsheid; uit Zijn mond [komt] kennis en verstand. Om u te redden van de vreemde vrouw, van de onbekende, [die] met haar redenen vleit; Die den leidsman harer jonkheid verlaat, en het verbond haars Gods vergeet; Want haar huis helt naar den dood, en haar paden naar de overledenen. Allen die tot haar ingaan, zullen niet wederkomen, en zullen de paden des levens niet aantreffen; (Statenvertaling)

Want het is de HEER die wijsheid schenkt, zijn woorden bieden kennis en inzicht. En inzicht houdt de wacht om je te beschermen tegen een lichtzinnige vrouw, die je met haar vleierij wil paaien, een vrouw die ver is afgedwaald, de geliefde van haar jeugd heeft verlaten, het verbond met haar God is vergeten. Het huis van zo’n vrouw verzinkt in de dood, haar pad voert naar het rijk van de schimmen. Niemand die bij haar komt keert ooit terug, onbereikbaar is de weg die naar het leven leidt. (NBV-vertaling)

Deze overspeelster verlaat de echtvriend van haar jeugd en vergeet het verbond van haar God. Overspel is zonde tegen mens en God.
Spreuken  5  : 1  t/m 5

Mijn zoon, sla acht op mijn wijsheid, neig je oor tot mijn inzicht,  zodat je bedachtzaamheid in acht neemt, en je lippen kennis bewaren. Want de lippen van een vreemde vrouw druipen van  honingzeem, haar gehemelte is gladder dan olie, maar het laatste van haar is bitter als alsem, scherp als een tweesnijdend zwaard. Haar voeten dalen af naar de dood, haar voetstappen sturen aan op het graf. (HSV-vertaling)

Mijn woorden getuigen van wijsheid, mijn zoon, dus luister goed naar mijn verstandige lessen. Dan leer je bedachtzaam te leven en kun je mijn wijsheid met anderen delen. Want de vrouw, die niet de jouwe is, fluistert lieve woordjes met haar gladde tong. Maar trap je erin, dan leer je dat schijn bedriegt, want wat tenslotte overblijft, zijn bitterheid en scherpe woordenwisselingen. Zij volgt een weg die naar de dood leidt, haar voeten brengen haar rechtstreeks naar de hel. (Het Boek)

Door de zeer bittere smaak en de giftige werking, wordt de plant alsem in verschillende passages figuurlijk gebruikt in vervloekingen. Hier komen we de plant tegen naar aanleiding van de bittere gevolgen van een verhouding met een vreemde vrouw.

Bron : http://www.bijbelaantekeningen.nl/blog/tag/alsem/


Spreuken  6  : 27  t/m 29
Zal iemand vuur in zijn boezem nemen, dat zijn klederen niet verbrand worden? Zal iemand op kolen gaan, dat zijn voeten niet branden? Alzo die tot zijns naasten huisvrouw ingaat; al wie haar aanroert, zal niet onschuldig gehouden worden. (Statenvertaling)

Als een man vuur in een plooi van zijn mantel steekt, vat zijn mantel dan geen vlam? Als hij over gloeiende kolen loopt, brandt hij dan zijn voeten niet? Zo vergaat het een man die de vrouw van een ander omhelst, wie zich met haar inlaat blijft niet ongestraft. (NBV-vertaling)

Echtbrekers zal God oordelen.
Spreuken  6  : 32  t/m 33
[Maar] die met een vrouw overspel doet, is verstandeloos; hij verderft zijn ziel, die dat doet; Plage en schande zal hij vinden, en zijn smaad zal niet uitgewist worden. (Statenvertaling)

Maar pleeg je overspel, dan heb je geen verstand, wie zoiets doet richt zichzelf te gronde. Hij zal door smaad worden getroffen en zijn schande zal niet worden uitgewist. (NBV-vertaling)
Jeremia  3  : 8  t/m 9
Tijdens de regering van koning Josia zei de HEER tegen mij: ‘Heb je gezien hoe ontrouw Israël mij geworden is? Ze pleegde overspel op elke hoge berg en onder elke bladerrijke boom. Ik dacht: Als ze van dat alles genoeg heeft, komt ze wel bij me terug. Maar ze kwam niet terug. Haar afvallige zuster Juda zag haar afvallige zuster Juda zag dat ik ontrouw Israël verstoten had en haar een scheidingsbrief gegeven had, juist omdat ze overspel had gepleegd. Maar toch liet afvallig Juda zich daardoor niet afschrikken, ze pleegde zelf ook overspel. En door haar lichtzinnig overspel met goden van steen en hout wierp ze een smet op dit land. Daarna kwam Israëls afvallige zuster Juda wel bij me terug, maar ze was niet oprecht, ze kwam met loze woorden – spreekt de HEER.’De HEER vervolgde: ‘Ontrouw Israël is nog rechtvaardig in vergelijking met afvallig Juda. (NBV)

Beeldspraak gebaseerd op een dergelijke scheiding vinden wij in het Oude Testament. In verband met de afgoderij van Israël, die geestelijk overspel is, zei God bovenstaande woorden.
Maleachi  2  : 10
Hebben wij niet allen een Vader? Heeft niet een God ons geschapen? Waarom handelen wij [dan] trouwelooslijk de een tegen den ander, ontheiligende het verbond onzer vaderen? (Statenvertaling)

Hebben wij niet allemaal dezelfde vader, heeft niet een en dezelfde God ons geschapen? Waarom behandelen wij elkaar dan zo trouweloos en schenden wij het verbond dat hij met onze voorouders sloot?" (NBV-vertaling)

Maleachi stelde deze vraag.
Maleachi  2  : 13  t/m 16
Dit tweede doet gijlieden ook, dat gij het altaar des HEEREN bedekt met tranen, met wening en met zuchting; zodat Hij niet meer het spijsoffer aanschouwen, noch met welgevallen van uw hand ontvangen wil. Gij nu zegt: Waarom? Daarom dat de HEERE een Getuige geweest is, tussen u en tussen de huisvrouw uwer jeugd, met dewelke gij trouwelooslijk handelt; daar zij toch uw gezellin, en de huisvrouw uws verbonds is. Heeft Hij niet maar een gemaakt, hoewel Hij des geestes overig had? En waarom [maar] dien enen? Hij zocht een zaad Gods. Daarom, wacht u met uw geest, en dat niemand trouwelooslijk handele tegen de huisvrouw zijner jeugd. Want de HEERE, de God Israels, zegt, dat Hij het verlaten haat, alhoewel hij den wrevel bedekt met Zijn kleed, zegt de HEERE der heirscharen; daarom wacht u met uw geest, dat gij niet trouwelooslijk handelt.(Statenvertaling)

En verder: jullie storten hete tranen op het altaar van de HEER, jullie jammeren en kreunen omdat hij niet naar je offers omziet en ze niet uit jullie handen aanvaardt. En jullie vragen je af: Waarom toch? Omdat je de vrouw met wie je je leven deelde trouweloos behandeld hebt, de vrouw met wie je in je jeugd een verbintenis bent aangegaan, waarvan de HEER getuige is geweest. Wie ook maar een beetje verstand heeft doet zoiets niet, want iedereen wil toch een nageslacht dat door God gewild is? Speel niet met je leven en behandel de vrouw van je jeugd niet trouweloos. Want de HEER, de God van Israël, zegt dat hij het verafschuwt wanneer een man zijn vrouw wegstuurt. Wie zoiets doet besmeurt zichzelf met onrecht – zegt de HEER van de hemelse machten. Speel niet met je leven en gedraag je niet langer trouweloos. (NBV-vertaling)

En op de vraag waarom God niet meer naar het volk luisterde, gaf Maleachi dit antwoord. Deze tekst bewijst dat mannen trouw aan de wettige vrouw van hun jeugd moesten blijven, want anders veroorzaakten zij echtscheiding.
Mattheus  5  : 27  t/m 29
Gij hebt gehoord, dat van de ouden gezegd is: Gij zult geen overspel doen. Maar Ik zeg u, dat zo wie een vrouw aanziet, om dezelve te begeren, die heeft alrede overspel in zijn hart met haar gedaan. Indien dan uw rechteroog u ergert, trekt het uit, en werpt het van u; want het is u nut, dat een uwer leden verga, en niet uw gehele lichaam in de hel geworpen worde. (Statenvertaling)

Dat men uiterlijk geen overspel pleegt, is echter niet voldoende. Jezus wil het hart veranderen.
Mattheus  5  : 32
Maar Ik zeg u: Een ieder, die zijn vrouw wegzendt om een andere reden dan ontucht, maakt, dat er echtbreuk met haar gepleegd wordt; en al wie een weggezondene trouwt, pleegt echtbreuk. (NBG-vertaling)

Alleen wanneer een huwelijkspartner ontucht pleegt, mag de trouwgebleven partner de overspelige verstoten.
Mattheus  19  : 6
Hetgeen dan God samengevoegd heeft, scheidde de mens niet. (Statenvertaling)

En geen mens mag scheiden wat God heeft samengebracht.
Mattheus  19  : 9
Maar Ik zeg u, dat zo wie zijn vrouw verlaat, anders dan om hoererij, en een andere trouwt, die doet overspel, en die de verlatene trouwt, doet ook overspel. (Statenvertaling)
Markus  7  : 21  t/m 23
Want van binnenuit, uit het hart van de mensen, komen slechte gedachten, ontucht, diefstal, moord, overspel, hebzucht, kwaadaardigheid, bedrog, losbandigheid, afgunst, laster, hoogmoed, dwaasheid; al deze slechte dingen komen van binnenuit, en die maken de mens onrein. (NBV-vertaling)

Jezus kwam om het kwade in het hart van de mensen te overwinnen door hun Gods Geest te schenken.
Markus  10  : 11  t/m 12
Hij zei tegen hen: "Wie zijn vrouw verstoot en met een ander trouwt, pleegt overspel; en als zij haar man verstoot en met een ander trouwt, pleegt zij overspel." (NBV-vertaling)

Wie hertrouwt na een scheiding pleegt overspel.
Lukas  7  : 36  t/m 50
Een van de farizeeën nodigde hem uit voor de maaltijd, en toen hij het huis van de farizeeër was binnengegaan, ging hij aan tafel aanliggen. Een vrouw die in de stad bekendstond als zondares had gehoord dat hij bij de farizeeër thuis zou eten, en ze ging naar het huis met een albasten flesje met geurige olie. Ze ging achter Jezus staan, aan het voeteneinde van het aanligbed; ze huilde en zijn voeten werden nat door haar tranen. Ze droogde ze met haar haar, kuste ze en wreef ze in met de olie. Toen de farizeeër die hem had uitgenodigd dit zag, zei hij bij zichzelf: Als hij een profeet was, zou hij weten wie de vrouw is die hem aanraakt, dat ze een zondares is. Maar Jezus zei tegen hem: "Simon, ik heb je iets te zeggen." "Meester, spreek!" zei hij. "Er was eens een geldschieter die twee schuldenaars had: de een was hem vijfhonderd denarie schuldig, de ander vijftig. Omdat ze het geld niet konden terugbetalen, schold hij beiden hun schuld kwijt. Wie van de twee zal hem de meeste liefde betonen?" Simon antwoordde: "Ik veronderstel degene aan wie hij het grootste bedrag heeft kwijtgescholden." Hij zei tegen hem: "Dat is juist geoordeeld." Toen draaide hij zich om naar de vrouw en vroeg aan Simon: "Zie je deze vrouw? Ik ben in jouw huis te gast, en je hebt me geen water voor mijn voeten gegeven; maar zij heeft met haar tranen mijn voeten natgemaakt en ze met haar haar afgedroogd. Je hebt me niet begroet met een kus; maar zij heeft, sinds ik hier binnenkwam, onophoudelijk mijn voeten gekust. Je hebt mijn hoofd niet met olie ingewreven; maar zij heeft met geurige olie mijn voeten ingewreven. Daarom zeg ik je: haar zonden zijn haar vergeven, al waren het er vele, want ze heeft veel liefde betoond; maar wie weinig wordt vergeven, betoont ook weinig liefde." Toen zei hij tegen haar: "Uw zonden zijn u vergeven." Zijn tafelgenoten dachten bij zichzelf: Wie is hij, dat hij zelfs zonden vergeeft? Hij zei tegen de vrouw: "Uw geloof heeft u gered; ga in vrede." (NBV-vertaling)


Lukas  16  : 18
Wie zijn vrouw verstoot en met een ander trouwt, pleegt overspel, en ook wie trouwt met een vrouw die door haar man is verstoten, pleegt overspel. (NBV-vertaling)
Johannes  8  : 3  t/m 11
Toen brachten de schriftgeleerden en de farizeeën een vrouw bij hem die op overspel betrapt was. Ze zetten haar in het midden en zeiden tegen Jezus: "Meester, deze vrouw is op heterdaad betrapt toen ze overspel pleegde. Mozes draagt ons in de wet op zulke vrouwen te stenigen. Wat vindt u daarvan?" Dit zeiden ze om hem op de proef te stellen, om te zien of ze hem konden aanklagen. Jezus bukte zich en schreef met zijn vinger op de grond. Toen ze bleven aandringen, richtte hij zich op en zei: "Wie van jullie zonder zonde is, laat die als eerste een steen naar haar werpen." Hij bukte zich weer en schreef op de grond. Toen ze dat hoorden gingen ze weg, een voor een, de oudsten het eerst, en ze lieten hem alleen, met de vrouw die in het midden stond. Jezus richtte zich op en vroeg haar: "Waar zijn ze? Heeft niemand u veroordeeld?" "Niemand, heer," zei ze. "Ik veroordeel u ook niet," zei Jezus. "Ga naar huis, en zondig vanaf nu niet meer." (NBV-vertaling)

Hoewel Jezus de allerhoogste normen handhaaft, is Hij tegelijkertijd bereid genade te verlenen aan zondaars die zich bekeren. Doch met schijnheiligheid heeft Hij geen geduld. Overspeligen kunnen vergeving ontvangen indien zij zich bekeren.
Romeinen  13  : 8  t/m 10
Zijt niemand iets schuldig dan elkander lief te hebben; want wie de ander liefheeft, heeft de wet vervuld. Want de geboden: gij zult niet echtbreken, gij zult niet doodslaan, gij zult niet stelen, gij zult niet begeren en welk ander gebod er ook zij, worden samengevat in dit woord: gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. De liefde doet de naaste geen kwaad; daarom is de liefde de vervulling van de wet (NBG-vertaling).

In het Nieuwe Testament wordt het gebod 'Gij zult niet echtbreken' herhaald en verscherpt doordat de geestelijke grond daarvan wordt beklemtoond. Wie God en mens liefheeft, zal niet echtbreken.
1 Korinthiers  6  : 9  t/m 10
Weet u niet dat wie onrecht doet geen deel zal hebben aan het koninkrijk van God? Vergis u niet. Ontuchtplegers noch afgodendienaars, overspeligen, schandknapen noch knapenschenders, Of weet gij niet, dat de onrechtvaardigen het Koninkrijk Gods niet zullen beërven? 9 Of weet gij niet, dat onrechtvaardigen het Koninkrijk Gods niet beërven zullen? Dieven noch geldwolven, dronkaards, lasteraars noch uitbuiters zullen deel hebben aan het koninkrijk van God. (NBV-vertaling)

Degenen die overspel plegen zullen geen deel hebben aan het koninkrijk van God.
1 Timotheus  1  : 8  t/m 11
Wij daarentegen weten dat de wet goed is als hij op de juiste wijze gebruikt wordt. We weten ook dat de wet er niet is voor de rechtvaardige, maar voor wie zich aan wet of gezag niet stoort, voor goddelozen en zondaars, die alles wat heilig is verachten en ontwijden, die hun eigen vader of moeder doden, voor moordenaars, ontuchtplegers (SV = hoereerders), knapenschenders, slavenhandelaars, leugenaars en plegers van meineed. De wet is er voor alles wat indruist tegen de heilzame leer, die in overeenstemming is met het evangelie dat mij is toevertrouwd, het evangelie over de majesteit van de gelukzalige God. (NBV-vertaling)

Overspelers worden door God gestraft.
Hebreen  13  : 4
Het huwelijk [is] eerlijk onder allen, en het bed onbevlekt; maar hoereerders en overspelers zal God oordelen. (Statenvertaling)

Houd het huwelijk in ere, in alle omstandigheden, en houd het echtelijk bed zuiver, want overspeligen en echtbrekers zal God veroordelen.
Onbekend/Anders
Wie God en medemens liefheeft, zal geen overspel plegen. Jezus kwam om het kwade in het hart van de mensen te overwinnen door hun Gods Geest te schenken (; 7:37-39)Johannes 4 : 14
Onbekend/Anders
Hoe zou ik dit grote kwaad doen en zondigen tegen God? (NBG-vertaling)

Het huwelijk is door God ingesteld. Bij ieder huwelijk is Hij Getuige. Wie zondigt tegen God en mens door overspel te plegen, zal niet ongestraft blijven.

   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009