hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Bestemming en doel (Wat is Gods wil met je leven?)

Categorie
OP ZOEK NAAR GOD

Toelichting

Wat is Gods wil met je leven?

Veel christenen verlangen ernaar Gods wil te doen, maar worstelen met de vraag wat Gods wil is. De volgende punten zijn enkele principes uit Gods woord die je zullen helpen om te onderscheiden wat Gods wil is voor jou.

 

God heeft grote plannen voor jouw leven

We werden door God geschapen naar zijn beeld en met een doel. Net als God Jesaja vanaf zijn geboorte apart zette voor een speciaal doel (Jesaja 49:1), en Jeremia ( Jeremia 1:5) en Paulus (Galaten 1:15), heeft hij een speciaal plan voor jouw leven.  “Mijn plan met jullie staat vast – spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.” (Jeremia 29:11). De bijbel zegt dat Gods wil is het goede, volmaakte en volkomene. (Romeinen 12:2).

 

God wil een relatie met ons

Gods wil, allereerst en vooral, is dat we een relatie hebben met hem door zijn Zoon, Jezus Christus. “Dat is goed en welgevallig in de ogen van God, onze redder, die wil dat alle mensen worden gered en de waarheid leren kennen.” (1 Timotheüs 2:3-4).

 

God wil dat we discipelen van Christus zijn

Dit betekent dat Christenen toegewijd moeten zijn om dagelijks Gods wil te doen, wat het ook mocht kosten. Tegen allen zei Hij: “Wie achter mij aan wil komen, moet zichzelf verloochenen en dagelijks zijn kruis op zich nemen en mij volgen.” (Lukas 9:23).

 

De Bijbel helpt ons om Gods wil te kennen

“Uw woord is een lamp voor mijn voet en een licht op mijn pad.” (Psalm 119:105).

 

God wil ons wijsheid geven

God belooft wijsheid te schenken als we hem er eenvoudigweg in gebed om vragen, in geloof, dat hij het zal geven. Soms moeten we God gewoon vragen om ons wijsheid te geven om zijn wil te onderscheiden. “Komt een van u wijsheid tekort? Vraag God erom en hij, die aan iedereen geeft, zonder voorbehoud en zonder verwijt, zal u wijsheid geven.“ (Jacobus 1:5). In Phillipenzen 4:6, zegt God dat we kunnen bidden voor alles.

 

God heeft ons de Heilige Geest gegeven

God heeft ons de Heilige Geest gegeven voor begeleiding. De Geest van de waarheid zal jullie, wanneer hij komt, de weg wijzen naar de volle waarheid. …” (Johannes 16:13a).

 

Luisteren naar godvrezende mannen en vrouwen

We moeten luisteren naar het advies van godvrezende mannen en vrouwen die God op onze weg heeft geplaatst. Vaak is het advies van een ouder, voorganger, jeugdleider, zondagsschoollerares of ander volwassen persoon precies wat we nodig hebben om ons te helpen erachter te komen wat God van ons wil. Een dwaas denkt dat hij de juiste weg gaat, wie wijs is, luistert naar goede raad. (Spreuken 12:15). “Bij gebrek aan overleg mislukken plannen, ze slagen door ampel beraad.” (Spreuken 15:22).

 

God geeft ons vrede

De bijbel zegt dat er een vrede is die komt doordat we God behagen met ons leven. Als je moet beslissen tussen twee mogelijkheden waarvoor je hebt gebeden dan krijg je soms bij een optie een grotere vrede. Die optie is waarschijnlijk Gods wil. “Dan zal de gerechtigheid vrede stichten, ze brengt rust en vertrouwen voor altijd.” (Jesaja 32:17).

 

We moeten God vertrouwen

We moeten God in geloof vertrouwen dat hij zijn wil in ons zal bewerken. “Vertrouw op de HEER met heel je hart, steun niet op eigen inzicht. Denk aan Hem bij alles wat je doet, dan baant Hij voor jou de weg.” (Spreuken 3:5-6). “Ik ben ervan overtuigd dat hij die dit goede werk bij u begonnen is, het ook zal voltooien op de dag van Christus Jezus.” (Phillipenzen 1:6).

 

God heeft ons gaven en talenten gegeven

God heeft ieder van ons gaven en talenten gegeven om in zijn dienst te gebruiken. God rust ons altijd toe voor datgene waarvoor hij ons roept. Als je gaven hebt op een bepaald gebied dan roept hij je waarschijnlijk om te dienen op dat terrein. (zie Romeinen 12:6-8, 1 Corinthiërs 12:1-11 en Efeziërs 4:11-13 voor een opsomming van geestelijke gaven en een bespreking ervan.)

 

Denk er aan dat Gods uiteindelijke doel voor ons is dat hij verheerlijk zal worden (1 Corinthiërs 10:31) en dat het evangelie en Gods koninkrijk bevorderd moet worden (Genesis 50:20 en Phillipenzen 1:12).

 

Bron : https://christiananswers.net/dutch/q-dml/dml-y001-dut.html


Bijbelteksten
Genesis  1  : 28
En God zegende hen, en God zeide tot hen: Weest vruchtbaar, en vermenigvuldigt, en vervult de aarde, en onderwerpt haar, en hebt heerschappij over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over al het gedierte, dat op de aarde kruipt! (Statenvertaling)

De Bijbel zegt dat God Adam en Eva nadat Hij hen geschapen had tot zich riep, hen zegende en tot hen sprak: "Weest vruchtbaar en wordt talrijk, bevolk de aarde!" In deze woorden, eigenlijk een opdracht, wordt Gods droom zichtbaar. God heeft zo veel liefde dat Hij een wereld vol mensen 'nodig heeft' om zijn liefde aan kwijt te kunnen. Wij zijn geschapen zodat God zijn onmetelijke liefde in onze harten kan uitstorten. Dat is de eerste en belangrijkste bestemming van ons leven. Het was Gods wens dat Adam en Eva de aarde zou bevolken met mensen die zijn immense liefde in hun harten zouden ontvangen en beantwoorden. Daarom zijn we met zovelen. Adam en Eva waren zonder zonde toen God hen tot zich riep en hen deze opdracht gaf! Het was zijn droom dat Adam en Eva kinderen zouden voortbrengen die -net als zijzelf- zonder zonde zouden leven en God en elkaar zouden liefhebben en in harmonie met elkaar zouden leven. De wereld zoals wij die nu kennen is nooit de wereld die God voor ogen heeft gehad!

Bron : "God speelt geen enkele rol in mijn leven. Hij is de regisseur" van Wilkin van der Kamp, blz. 43
Psalmen  1  : 3

Want hij zal zijn als een boom, geplant aan waterbeken,  die zijn vrucht geeft op zijn tijd, waarvan het blad niet afvalt; al wat hij doet, zal goed gelukken. (HSV-vertaling)


Wij zullen zijn als bomen geplant aan waterstromen, die vrucht dragen op hun tijd en alles wat we ondernemen zal ons lukken.
Prediker  6  : 10
Wat hij ook is, voorlang is zijn naam genoemd en het is bekend, dat hij mens is: hij kan niet rechten met Hem, die sterker is dan hij. (NBG-vertaling)

Wat voor mens men ook is, al lang geleden was bekend wat er van hem zou worden. Daarom heeft het totaal geen nut met God in discussie te gaan over uw levensbestemming.
Zefanja  3  : 17  t/m 20
"De Here, uw God, is in uw midden, een held, die verlost. Hij zal Zich over u met vreugde verblijden; Hij zal zwijgen in zijn liefde; Hij zal over u juichen met gejubel. Wie bedroefd zijn, ver van de feestvergadering, zal Ik samenbrengen; zij behoren toch bij u. Als een last drukt de smaad op hen. Zie, Ik zal te dien tijde afrekenen met al uw verdrukkers, maar Ik zal het hinkende verlossen en het verstrooide zal Ik verzamelen; Ik zal tot een lof en tot een naam stellen hen, wier schande was over de gehele aarde. Te dien tijde zal Ik u doen komen, namelijk ten tijde dat Ik u verzamelen zal. Want Ik zal u stellen tot een naam en tot een lof onder alle volken der aarde, wanneer Ik voor uw ogen een keer zal gebracht hebben in uw lot, zegt de Here." (NBG-vertaling)

De Heer, je God, zal in je midden zijn. Hij is de held die je bevrijdt.
Hebreen  13  : 7

Denk aan  uw voorgangers, die het Woord van God tot u gesproken hebben. Let op de uitkomst van hun levenswandel, en volg hun geloof na. (HSV-vertaling)

Denk aan uw leiders, die het Woord van God aan u hebben verkondigd. Neem een voorbeeld aan hun geloof en kijk vooral goed hoe hun levenswandel eindigt.


   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009