hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Arend

Categorie
Dieren

Toelichting
De arend is een geweldig scheppingswonder van God. Met recht wordt hij de meest majestueuze van alle vogels genoemd. In de Bijbel komt de arend maar liefst 38 keer voor. Geen andere vogel wordt zo vaak genoemd. In de arend leren we veel over God en over onszelf. Het kleine arendje komt hoog in de bergen uit het ei. In het begin stopt moederarend het voedsel rechtstreeks in z’n open bekje. Dan komt de dag dat moederarend wel over het nest vliegt, maar geen voedsel meer bij zich heeft. De jonge arend, die er florissant uitzag, wordt magerder. Eerst was hij te vet om te vliegen, maar zijn lichaam wordt nu steeds lichter. Heel af en toe krijgt hij nog iets te eten, maar hij wil veel meer. Dan vliegt een van de ouderarenden met een lekkere prooi rakelings langs het nest. En later nog eens. En soms zelfs tegen het nest. Het jong verliest zijn evenwicht, valt uit het nest en dreigt te pletter te vallen. Dan duikt moederarend pijlsnel onder het jong om het op te vangen op haar vleugels.

Ook in ons leven komen er momenten dat we ons veilige nest moeten verlaten. Dat vinden we niet altijd prettig. De jonge arend was uitgehongerd en moest voedsel hebben om te overleven. Het jong moest zelf gaan vliegen, maar de moederarend bleef in de buurt. Zo wil en zal God ook voor ons zorgen. In Exodus 19:4 lezen we de mooie woorden dat de Here het volk Israël op arendsvleugelen heeft gedragen. In het beeld van de arend zien we Hemzelf. Zie ook Deuteronomium 32:11 en 12.

Arenden die in vrijheid leven, zijn de meest schone vogels, maar in gevangenschap worden ze smerig. God wil dat ons leven ook zo zal zijn. Hij wil ons leven heiligen en reinigen, zodat we het beeld van Zijn Zoon gaan vertonen. Wanneer christenen gebonden zijn aan de wereld, raken ze besmet en vuil. Wanneer de arend ongeveer 40 jaar oud is, wordt zijn snavel te krom, zijn z’n nagels te lang en worden z’n veren te zwaar. Dan trekt hij zich 150 dagen terug. Eerst slaat hij z’n snavel kapot. Wanneer hij een nieuwe snavel heeft, bijt hij z’n nagels tot ze normaal zijn. Hierna rukt hij met z’n nieuwe nagels de veren van zich af, waarna ook die weer aangroeien. Een prachtig beeld van de vernieuwing die God ook in ons leven tot stand wil brengen.

De arend is een slimme vogel. Hij vliegt niet met zijn vleugels, maar laat zich zweven op de wind en maakt zo optimaal gebruik van de windstromen. In de Bijbel is de wind wel vaker een beeld van de Heilige Geest. Zo wil de Heilige Geest in ons werken en ons steeds dichter bij de Here Jezus brengen. Wanneer arenden ziek worden, zoeken ze een plekje waar ze zoveel mogelijk in de zon kunnen zitten. Door de warme zonnestralen knappen ze vaak weer op. Is dit zonlicht geen mooi beeld van de Here Jezus, Die het licht van de wereld is? Heel bijzonder is het dubbele stel oogleden van de arend. Hij kan daardoor recht tegen de zon invliegen. Dat doet hij wanneer hij achtervolgd wordt door een vijand. Als wij vervolgd worden, mogen we naar de Zoon van God kijken. Zijn licht verblindt de vijand.

Bron : EO-visie, Dirk van Genderen

Bijbelteksten
Exodus  19  : 4
Gij hebt gezien, wat Ik de Egyptenaren heb aangedaan, en dat Ik u op arendsvleugelen gedragen en tot Mij gebracht heb. (NBG-vertaling)
Deuteronomium  32  : 11  t/m 12
Zoals een arend over zijn jongen waakt en voortdurend erboven blijft zweven, zijn vleugels uitspreidt en zijn jongen daarop draagt, zo heeft de HEER zijn volk geleid, hij alleen: geen andere god stond hem bij. (NBV-vertaling)
Job  39  : 30  t/m 33
Is het naar uw bevel, dat de arend zich omhoog verheft, en dat hij zijn nest in de hoogte maakt? Hij woont en vernacht in de steenrots, op de scherpte der steenrots en der vaste plaats. Van daar speurt hij de spijze op; zijn ogen zien van verre af. Ook zuipen zijn jongen bloed; en waar verslagenen zijn, daar is hij.(Statenvertaling)

Is het op jouw bevel, dat de gier hoog in de bergen zijn nest bouwt? Hij nestelt zich in de rotsen en slaapt daar; op een rotspiek ligt zijn vesting, vandaar speurt hij naar voedsel, hij tuurt in de verte; zijn jongen drinken het bloed. Waar lijken zijn, is ook de gier. (Groot Nieuws Vertaling)
Psalmen  103  : 5
die uw ziel verzadigt met het goede, zodat uw jeugd zich vernieuwt als die van een arend. (NBG-vertaling)

In dit vers wordt de arend genoemd. Deze statige roofvogel wordt natuurlijk ook een keer oud. Zijn snavel groeit dan krom en hij kan niet meer goed jagen en eten, hij verzwakt. Maar dan gebeurt er iets heerlijks: zijn oude, kromme snavel valt af en er is een sterke nieuwe snavel gegroeid. Nu kan hij weer jagen en eten en sterk worden. Wij dwalen wel eens een beetje af van de Heer. We groeien misschien niet meer door ons Bijbellezen en bidden, we worden zwak in geloof. Dan belooft de Heer: 'Ik maak je weer nieuw'. Ik geef je een nieuw, levend geloof.

Bron: 'Schatgraven', Bijbels dagboek voor kinderen, Else Vlug, blz 87 en 88.

   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009