hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Evangelisatie (Verschillende manieren van evangeliseren)

Categorie
Evangelisatie

Toelichting

Wat is evangelisatie?

Evangeliseren is het verkondigen van het evangelie in je eigen leefomgeving, in tegenstelling tot zending, waarbij we vooral denken aan uitzending naar het buitenland en vooral onbereikte bevolkingsgroepen. Evangelisatie en zending zijn in principe niet verschillend van elkaar. Je zou kunnen zeggen dat evangelisatie voorafgaat aan zending. Jezus heeft zijn apostelen opgedragen op om in hun eigen leefomgeving te beginnen, om vervolgens de hele wereld als arbeidsterrein te kiezen:

"... en gij zult mijn getuigen zijn te Jeruzalem en in geheel Judea en Samaria en tot het uiterste der aarde." (Handelingen 1:8)

Bij het woord evangelisatie denken veel mensen aan speciale kerkdiensten voor belangstellenden, speciale acties, folders uitdelen en gesprekken aanknopen in de winkelstraten, huis-aan-huis verspreiding van traktaten of iets dergelijks. Er zijn natuurlijk nog veel andere manieren om de mensen in je omgeving te bereiken met het evangelie.

Aansluiting bij de hedendaagse mens

Het is van belang te weten waar de belangstelling van de ander naar uitgaat, zodat je kunt inhaken op hun belevingswereld. Ook Paulus deed dat, toen hij in Athene een toespraak hield voor een aantal mensen. Zijn toehoorders waren filosofen, die leefden in een cultuur waarin veel verschillende goden werden aanbeden. Hij begon zijn toespraak met het noemen van het standbeeld voor de onbekende god, die hij in Athene had gezien. Aan de hand daarvan sprak hij over de onzichtbare, almachtige God. In zijn toespraak gebruikte hij citaten van Griekse dichters om daarmee de taal van de toehoorders te spreken (Hand.17:22-31). De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het in dit geval niet veel effect had, maar toch...

Wat bezielt de ongelovige mens van vandaag?

  • Hij is in de eerste plaats op zoek naar wie hij zelf is en naar de zin van het leven. De Bijbel geeft daar een duidelijk antwoord op.
  • In onze technocratische samenleving is er een spiritueel vacuüm ontstaan, zodat er meer openheid is voor bovennatuurlijke ervaringen. Door wedergeboorte kan men op een unieke wijze in contact komen met de levende God.
  • In een individualistische en onpersoonlijke samenleving zijn veel mensen eenzaam. Er is een diepgaand verlangen naar relaties en aandacht. Een plaatselijke gemeente kan daar nadrukkelijk in voorzien, want gemeenschapszin is een belangrijk kenmerk van een goede gemeente.
  • De mens van vandaag heeft geen behoefte aan dogma's en tradities die ver van zijn belevingswereld afstaan. Er is vooral behoefte aan echtheid. Echte gelovigen, wedergeboren mensen dus, kunnen getuigen van een levende relatie met God en een merkbare uitwerking in hun leven.

Het evangelie heeft dus heel relevante antwoorden op de vragen, waar heel veel mensen mee bezig zijn. Maar we moeten goed bedenken dat het andere vragen zijn dan waar gelovigen zelf mee bezig zijn!

Hoe kan ik ongelovigen benaderen?

Het uitgangspunt voor evangelisatie is: levende brieven van Christus zijn, geloven in de kracht van de Heilige Geest bij het getuigen en ontvangen van de boodschap, en niet vertrouwen op methoden of technieken. Daarnaast is het zinvol om te leren hoe je boodschap het beste overkomt en welke benadering daar het beste bijpast. In zijn boek "Zo word je een aanstekelijk christen" noemt Bill Hybels een aantal verschillende manieren om te getuigen. We gaan het eerst bekijken vanuit het standpunt van degene die getuigt:

  1. Een intellectuele benadering - Paulus koos er voor om het evangelie op een logische, doordachte manier te presenteren, en zo kon hij op een meesterlijke manier uitleggen dat ieder mens Jezus nodig heeft (Hand.17:22-31). Ook vandaag zijn er veel mensen, die door een heldere uitleg van het evangelie tot overtuiging komen, vooral de verstandelijke typen.
  2. Een getuigende benadering - De blinde man uit Johannes 9 vertelde de mensen eenvoudigweg dat hij Jezus had ontmoet en dat deze hem had genezen. Toen hij voor de Joodse leiders werd gebracht ging hij een theologisch debat uit de weg, maar hij zei:

"... één ding weet ik, dat ik, die blind was, nu zien kan" (Johannes 9:25)

Vooral gevoelsmatige typen raken onder de indruk van dergelijke getuigenissen omdat bijzondere ervaringen hen erg aanspreken. Vanwege hun behoefte aan relaties is de relationele kant van het geloof voor hen ook erg belangrijk (relatie met God, omgang met medechristenen).

  1. Een confronterende benadering - Petrus had een confronterende benadering. In Handelingen 2 spreekt hij over Jezus tegenover een grote groep Joden. Hij windt er geen doekjes om:

"Dus moet ook het ganse huis Israël zeker weten dat God Hem én tot Here én tot Christus gemaakt heeft, deze Jezus, DIE GIJ GEKRUISIGD HEBT." (Handelingen 2:36)

Daar konden ze het mee doen! Het gevolg was dat duizenden mensen diep in hun hart getroffen werden. Ook Charles Finney, de grote opwekkingsprediker uit Amerika (19e eeuw), sprak zijn toehoorders confronterend aan en wees hen steevast op de hel als eindbestemming van de ongelovigen. Vandaag vinden de meeste mensen dat onverteerbaar, maar toch zijn er heel wat mensen die alleen met een confronterende benadering op de knieën komen! Dit geldt vooral voor wilskrachtige typen. Bij gelijkmatige typen werkt deze benadering juist averechts.

  1. Een dienende benadering - In Handelingen 9:36 lezen we dat Dorkas veel goeds voor anderen deed en vaak aalmoezen gaf. Ze stond in haar directe omgeving bekend om haar liefdevolle dienstbetoon. Veel gelovigen hebben er moeite mee om met woorden van Jezus te getuigen, maar hebben twee handen die graag uit de mouwen willen steken voor anderen. Met hun handen kunnen ze effectiever evangeliseren dan menig gelovige met zijn mond! Vooral gelijkmatige typen, maar ook veel anderen staan open voor een dergelijke manier om van Christus te getuigen.

We zien uit de genoemde voorbeelden dat de manier van getuigen, die het beste bij de getuigende gelovige past, ook het beste overkomt bij mensen met een vergelijkbaar karakter. Je had toch niet anders verwacht?

Kies de meest passende benadering

Afhankelijk van de karakterstructuur van de persoon tegenover wie je van Jezus wil getuigen zal de ene manier van evangeliseren dus effectiever zijn dan de andere. Ook zijn karakteristieke behoeften spelen daarbij een rol, zoals in het volgende overzicht is weergegeven:

karaktertype heeft behoefte aan meest effectieve benaderingswijze vooral geen
verstandelijk kennis, diepgang en overtuigingskracht intellectuele benadering

(overtuigingskracht)

ervaringsverhalen zonder diepere inhoud
gevoelsmatig stimulerende ervaringen, relaties getuigende benadering

(ook relatie met God en de kerkelijke samenleving benadrukken)

dogmatische of theologische verhalen
wilskrachtig uitdagingen, actie confronterende benadering

(ook de uitdagingen van het geloof benadrukken)

slappe verhalen en passieve vormen van christendom
gelijkmatig zekerheid en veiligheid dienende benadering

(ook de zekerheid van het geloof en de hoop op behoud benadrukken)

aandringen of aansporen om onmiddellijk iets te doen

Dit overzicht kan je kan helpen om globaal in te schatten hoe de boodschap bij de ander mogelijk het beste zal overkomen. Maar voor de "gevende" kant geldt ook iets dergelijks. Jouw karaktertype is ook bepalend voor de benaderingswijze die je het meest op het lijf geschreven is en met die benaderingswijze kom je ook op de meest natuurlijke manier over.

Natuurlijk pleit ik niet voor een soort hokjesdenken, alsof je alleen maar zou moeten getuigen tegenover mensen van je eigen karaktertype. Het gaat over globale lijnen, die heel nuttig zijn als achtergrondinformatie.

Uitnodigen

De Samaritaanse vrouw, die een bijzondere ontmoeting met Jezus had, waarbij Hij haar de weg tot God had uitgelegd, ging terug naar haar woonplaats en nodigde iedereen uit om naar Jezus te gaan. Het gevolg was dat velen Hem aannamen (Joh.4:39-42). Veel mensen staan voor zo'n benadering open. Een opinieonderzoek van George Barna in Amerika wees uit dat 25% van de volwassen Amerikanen naar de kerk zou gaan als ze daarvoor werden uitgenodigd. Dat is meer dan de meeste mensen denken! Kortom, laten we deze benadering ook niet vergeten.

Bron : http://www.bijbelstudie.org/herschepping/11sj/gkon_evangelisatie.htm

Evangeliseren

Evangeliseren is de liefde van de gekruisigde en opgestane Christus bekend te maken in woord en daad door de kracht van de Heilige Geest, zodat mensen berouw zullen krijgen over hun zonden, zich zullen bekeren, Christus zullen erkennen als hun Verlosser en Hem in de gemeenschap van zijn Kerk in gehoorzaamheid zullen gaan dienen als hun Heer.

Evangeliseren is een taak van de kerk
Vaak wordt gezegd, dat evangelisatie de voornaamste taak van de Kerk is. Er zijn minstens drie redenen te noemen waarom deze bewering niet klopt:
1. Evangelisatie valt onder de noemer van onze plicht ten opzichte van onze naaste, terwijl aanbidding en eredienst onder onze plicht ten opzichte van God vallen. En onze plicht tegenover God staat boven onze plicht tegenover onze naaste.
2. Slechts enkelen hebben de geestelijke gave of charisma van evangelisatie ontvangen (Efeziërs 4:11). Dus niet alle christenen zijn ook evangelisten, maar alle christenen dienen God wel te aanbidden en Hem eer te brengen, zowel privé als in het openbaar.
3. Evangelisatie is een tijdelijke activiteit, die stopt als de Heer Jezus terugkomt om zijn koningschap op te eisen. Maar onze eredienst zal voortduren tot in eeuwigheid.

Persoonlijke evangelisatie
De verhalen over Jezus die het levende water aan de Samaritaanse vrouw aanbood bij de bron van Jacob (Johannes 4:4-15) en Flilippus die naast de Ethiopiër in zijn wagen ging zitten en hem het goede nieuws van Jezus vertelde (Handelingen 8:26-35) zijn bijbelse voorbeelden van persoonlijke evangelisatie. Het is nog steeds onze plicht om, wanneer de gelegenheid zich voordoet, op een passende manier het Evangelie van Christus door te geven aan onze familieleden, vrienden, buren en collega's die Hem nog niet kennen.

Als een mens slechts een zwijgende christen is en niet voor zijn geloof uitkomt, maar zichzelf verschuilt uit angst voor het gevaar dat hem wellicht te wachten staat, geeft hij de mensen willens en wetens de gelegenheid om te twijfelen of de genade van de Heilige Geest wel in die persoon is, omdat hij zijn mond niet open doet en niet durft te spreken. (Uitspraak bisschop John Jewel van Salisbury in "Second Book of Homilies" uit 1571)

Massa-evangelisatie
Het fenomeen 'massa-evangelisatie' (een evangelist die predikt voor een menigte) is door God door de eeuwen heen duidelijk gezegend. Jezus zelf verkondigde het goede nieuws over het koninkrijk der hemelen aan een menigte mensen in Galilea. Ook de apostel Paulus sprak meermalen een menigte toe: heidenen in Lystra (Handelingen 14:14-18) en de filosofen in Athene (Handelingen 17:22-23).

Evangelisatie door de plaatselijke kerk
Evangelisatie door de plaatselijke kerk is op dit moment de meest normale, natuurlijke manier om te evangeliseren.

1. Evangelisatie is bijbels gefundeerd
Ten eerste is er een bijbels-gefundeerde reden. Volgens de apostel Petrus (zie 1 Petrus 2:9-10) is de Kerk 'een koninkrijk van priesters' die geestelijke offers brengen aan God (= aanbidding door de eredienst) en een 'heilige natie' die Gods lof verkondigt (getuigt). Elke christelijke gemeente is door God geroepen om een aanbiddende, getuigende gemeenschap te zijn. Deze twee taken beïnvloeden elkaar. Als we God oprecht aan bidden, Hem loven en eren, weten we ons ook gedrongen om Hem bekend te maken aan anderen, zodat ook zij Hem kunnen aanbidden. Op die manier leidt aanbidding tot getuigen en getuigen leidt weer tot aanbidding, enzovoort.

Bijbelteksten
Psalmen  147  : 15  (C)
Hij zendt Zijn bevel naar de aarde: Zijn woord loopt zeer snel. (HSV-vertaling)

Er is geen tijd geweest waarin het Evangelie zo snel over de aarde gaat als in onze tijd. Niet alleen radio en TV dragen bij aan de snelle voortgang van het Woord van de Here Jezus. Niet alleen trekken de evangelisten menigten van honderdduizenden mensen. Het zijn vooral de zogenaamde "blote-voeten-evangelisten" die in India en in Afrikaanse landen dagelijks nieuwe gemeenten stichten en veel onbereikte volken en plaatsten met het Evangelie bereiken.

Bron : "Eindtijd, Israël en Islam" van Jan van Barneveld
Mattheus  24  : 14

En dit Evangelie van het Koninkrijk zal in heel de wereld gepredikt worden tot een getuigenis voor alle volken; en dan zal het einde komen. (HSV-vertaling)

Pas als het goede nieuws over het koninkrijk in de hele wereld wordt verkondigd als getuigenis voor alle volken, zal het einde komen. (NBV-vertaling)

Het Evangelie moet eerst gepredikt worden aan alle volken. Volgens de Amerikaanse afdeling van Wycliffe Bijbelvertalers zal voor 2025 de Bijbel in alle talen van de wereld zijn vertaald. De bijbel vertalen in alle talen van de wereld is gebaseerd op Handelingen 2:11 "...wij allen horen hen in onze eigen taal spreken over Gods grote daden."

Bron : http://bijbelaantekeningen.blogspot.com/2008/11/de-eindtijd.html

Deze voorspelling is al vervuld door televisie, radio, missionarissen, de vertaling van de Bijbel in vele talen en het Internet. Mensen over de hele wereld horen nu de boodschap van Christus door missionarissen die over de hele aarde reizen en via technologie waarmee wij met mensen aan de andere kant van de wereld kunnen communiceren vanuit onze eigen huizen, kerken en kantoren.

Bron : http://paranormaal.blog.nl/2012/2009/11/11/profetische-tekenen-in-de-eindtijd-2012

Niet de islam, maar het christendom groeit wereldwijd sneller dan alle andere godsdiensten. Volgens een rapport van de International Bulletin of Missionary Research komen er wereldwijd dagelijks 83.000 christenen bij. Het aantal mensen zonder religieuze overtuiging, inclusief atheïsten, zou per dag met 1000 afnemen.

Bron : Visie, nr. 52, december 2012


Handelingen  15  : 14  t/m 17
Simeon heeft verteld hoe God voorheen naar de heidenen omgezien heeft om voor Zijn Naam uit hen een volk aan te nemen. En hiermee stemmen de woorden van de profeten overeen, zoals geschreven staat: Hierna zal Ik terugkeren en de vervallen hut van David weer opbouwen, en wat daarvan is afgebroken, weer opbouwen en Ik zal hem weer oprichten, opdat de mensen die overgebleven zijn, de Heere zouden zoeken, en alle heidenen over wie Mijn Naam uitgeroepen is, spreekt de Heere, Die dit alles doet. (HSV-vertaling)

Evangelieverkondiging
Er wordt een volk voor God uit de heidenen vergaderd. Dat betekent dus zending, evangelieverkondiging, de belangrijkste taak van de kerk.

Herstel van Israël
Dan gaat de God van IsraÉl Zijn volk herstellen. Dat proces is nu volop gaande. De God van Israël is al meer dan 100 jaar bezig met het herstel van Zijn volk Israël. Met het herstel van het verwoeste land, terugkeer van Israël uit alle landen van de wereld en met een geestelijk herstel, waarvan de plotselinge opkomst en groei van de Messiaans belijdende Joodse beweging een belangrijk voorbeeld is.

Doel en eindpunt van die ontwikkelingen
Dan gaat Jacobus verder en laat zien wat het doel en eindpunt van die ontwikkelingen is: "Opdat het overig deel van de mensen de Here gaat zoeken." (Handelingen 15:17) Dus een wereldwijde opwekking.

Bron : "Eindtijd, Israël en de Islam" van drs. Jan van Barneveld
Galaten  1  : 8  t/m 9
Doch al ware het ook, dat wij, of een engel uit den hemel u een Evangelie verkondigde, buiten hetgeen wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt. Gelijk wij te voren gezegd hebben, [zo] zeg ik ook nu wederom: Indien u iemand een Evangelie verkondigt, buiten hetgeen gij ontvangen hebt, die zij vervloekt." (Statenvertaling)
Galaten  2  : 3  t/m 5
Maar zelfs Titus, die bij mij was, werd, ofschoon hij een Griek was, toch niet gedwongen zich te laten besnijden; en dat met het oog op de binnengedrongen valse broeders, lieden, die waren binnengeslopen, om onze vrijheid, die wij in Christus Jezus hebben, te bespieden, en zo ons tot slavernij te brengen. Wij zijn voor hen geen ogenblik gedwee uit de weg gegaan, opdat de waarheid van het evangelie ook verder bij u zou blijven. (NBG-vertaling)

Maar zelfs Titus, die mij vergezelde, werd niet gedwongen zich te laten besnijden, hoewel hij toch een Griek is. Dat wilden alleen een paar schijnbroeders, die als spionnen waren binnengedrongen om erachter te komen hoe wij onze vrijheid, die we in Christus Jezus hebben, gebruikten. Ze wilden slaven van ons maken. Maar we zijn geen moment voor hen gezwicht, want de waarheid van het evangelie moest in uw belang behouden blijven. (NBV-vertaling)

Wij mogen ook niet denken dat valse leraars alleen buiten de gemeente zijn. Onder de vele gevaren, vinden we ook het gevaar van valse broeders.
Galaten  3  : 8  (C)

En de Schrift, die voorzag dat God uit het geloof de heidenen zou rechtvaardigen, verkondigde eertijds aan Abraham het Evangelie In u zullen al de volken gezegend worden. (HSV-vertaling)

Genesis 12 : 1-3
De HEERE nu zei tegen Abram: "Gaat u uit uw land, uit uw familiekring en uit het huis van uw vader, naar het land dat Ik u wijzen zal.  Ik zal u tot een groot volk maken, u zegenen en uw naam groot maken; en u zult tot een zegen zijn.  Ik zal zegenen wie u zegenen, en wie u vervloekt, zal Ik vervloeken; en in u zullen alle geslachten van de aardbodem gezegend worden. "  (HSV-vertaling)

Paulus beweert dat de schrift hier oorspronkelijke woorden van God weergeeft. Het Nieuwe Testament maakt geen onderscheid tussen wat God zegt en wat het Oude Testament zegt. Als het Oude Testament iets beweert, veronderstellen de schrijvers in het Nieuwe Testament dat het een bewering van God is, zelfs als het niet direct aan Hem is toe te schrijven. Het woord 'volken' in Galaten 3:8 is hetzelfde Griekse woord dat eerder in dit vers was vertaald met 'heidenen'.

Bron : "Wortels van ons geloof" van Chuck en Karen Cohen


Efeziers  4  : 11  t/m 16
En hij is het die apostelen heeft aangesteld, en profeten, evangelieverkondigers, herders en leraren, om de heiligen toe te rusten voor het werk in zijn dienst. Zo wordt het lichaam van Christus opgebouwd, totdat wij allen samen door ons geloof en door onze kennis van de Zoon van God een eenheid vormen, de eenheid van de volmaakte mens, van de tot volle wasdom gekomen volheid van Christus. Dan zijn we geen onmondige kinderen meer die stuurloos ronddobberen en met elke wind meewaaien, met wat er maar verkondigd wordt door mensen die tot alles in staat zijn wanneer ze anderen listig en doortrapt op een dwaalspoor willen brengen. Dan zullen we, door ons aan de waarheid te houden en elkaar lief te hebben, samen volledig toe groeien naar hem die het hoofd is: Christus. Vanuit dat hoofd krijgt het lichaam samenhang, en wordt het ondersteund en bijeengehouden door alle gewrichtsbanden. Ieder deel draagt naar vermogen bij tot de groei van het lichaam, dat zo zichzelf opbouwt door de liefde. (NBV-vertaling)

God heeft bepaalde mensen aan de gemeente gegeven om ons te helpen. Tegenover allerlei wind van leer kunnen wij leren vast te staan, door op te wassen in de kennis van God. Om ons hiermee te helpen heeft Christus aan de gemeenten eerst apostelen en profeten gegeven, door wie de Heilige Schrift tot stand is gekomen. In onze tijd hebben wij evangelisten, herders en leraars, die op basis van Gods woord de gemeente opbouwen tot volwassenheid in de kennis van Christus.
1 Thessalonicensen  2  : 9
Want gij herinnert u, broeders, onze moeite en inspanning. Terwijl wij nacht en dag werkten, om niemand uwer lastig te vallen, hebben wij u het evangelie van God gepredikt.(NBG-vertaling)

Ook in het Nieuwe Testament wordt de arbeid beslist niet ondergewaardeerd.
2 Thessalonicensen  3  : 1  (C)
Verder, broeders, bid voor ons dat het Woord van de Heere zijn loop mag hebben en verheerlijkt mag worden, zoals ook bij u. (HSV-vertaling)

Voor het overige, broeders en zusters, bid voor ons. Bid dat het woord van de Heer zich elders even snel verspreidt en evenzeer geprezen wordt als bij u. (NBV-vertaling) )

Paulus vraagt om voorbede, dat het Evangelie overal en snel moet worden gepredikt. Paulus vraagt dit niet alleen om de redding van mensen, maar hij wist ook dat als de taak om een gemeente uit de volken te vormen klaar was, zijn eigen volk (Isra?l) weer in het plan van God zou komen.

Bron : "Eindtijd, Israël en Islam" van Jan van Barneveld
1 Petrus  1  : 24  t/m 25
De mens is als gras en zijn schoonheid als een bloem in het veld: het gras verdort en de bloem valt af, maar het woord van de Heer blijft eeuwig bestaan. Dit woord is het evangelie dat u verkondigd is. (NBV-vertaling)


2 Petrus  3  : 8  t/m 13

Maar de dag des Heeren zal komen als een dief in de nacht. Dan zullen de hemelen met gedruis voorbijgaan en de elementen brandend vergaan, en de aarde en de werken daarop zullen verbranden. Als deze dingen dus allemaal vergaan, hoedanig behoort u dan te zijn in heilige levenswandel en in godsvrucht; u, die de komst van de dag van God verwacht en daarnaar verlangt, de dag  waarop de hemelen, door vuur aangestoken, zullen vergaan en de elementen brandend zullen wegsmelten. Maar wij verwachten, overeenkomstig Zijn belofte, nieuwe hemelen en een nieuwe aarde, waar gerechtigheid woont.

Maar de grote dag van de Here komt net zo onverwacht als een dief. Dan zal de hemel met een vreselijk lawaai vergaan; de elementen zullen door vuur worden verteerd en de aarde zal, met alles wat erop gebeurt, bloot komen te liggen. Als u eraan denkt dat alles verteerd zal worden, hoe heilig en zuiver moet u dan wel leven! U moet vol verwachting naar die dag toeleven en eraan meewerken dat hij gauw komt. Op die dag zal de hemel door vuur verteerd worden en zullen de elementen door de vlammen smelten. Maar waar wij eigenlijk naar uitkijken, dat zijn de nieuwe hemel en de nieuwe aarde, die God beloofd heeft. Daar zal alles goed en rechtvaardig zijn.

Jezus die komt als een dief in de nacht. Is Jezus dan een inbreker die stiekem zijn gang gaat, bang voor de politie? Nee, dat wordt hier natuurlijk niet bedoeld. Het gaat erover dat Jezus terug zal komen wanneer niemand dat verwacht. Al die mensen die beweren dat Jezus niet terugkomt, moeten daar op rekenen. De Heer wacht nog met komen, omdat Hij zoveel geduld met de wereld heeft. Hij hoopt nog steeds dat wij, mensen op aarde, nu eindelijk eens naar Hem zullen luisteren.

Bron : "Gaandeweg Hem tegemoet" van A.F. Troost, bijbels dagboek, 15 december


2 Petrus  3  : 13  t/m 15

Maar wij verwachten,  overeenkomstig Zijn belofte, nieuwe hemelen en een nieuwe aarde, waar gerechtigheid woont.  Daarom, geliefden, terwijl u deze dingen verwacht, beijver u om onbevlekt en smetteloos door Hem bevonden te worden in vrede en beschouw het geduld van onze Heere als zaligheid; zoals ook onze geliefde broeder Paulus, naar de wijsheid die hem gegeven is, u geschreven heeft. (HSV-vertaling)

Maar waar wij eigenlijk naar uitkijken, dat zijn de nieuwe hemel en de nieuwe aarde, die God beloofd heeft. Daar zal alles goed en rechtvaardig zijn. Terwijl u hierop wacht, vrienden, moet u uw best doen zo te leven dat er niets op u is aan te merken; houd vrede met iedereen, zodat de Here tevreden over u kan zijn als Hij komt. En vergeet nooit waarom Hij wacht. Hij geeft ons nog de tijd om andere mensen te vertellen dat Christus hen wil redden. Onze goede broeder Paulus heeft daarover in zijn vele brieven ook gesproken naar de wijsheid, die God hem gegeven heeft. (Het Boek)


Onbekend/Anders

De laatste woorden van de Here Jezus voor Hij ten hemel voer waren: "Gij zult kracht ontvangen wanneer de Heilige Geest over u komt en gij zult Mijn getuigen zijn te Jeruzalem en in geheel Judea en in Samaria en tot het uiterste der aarde." Zendelingen hebben tot miljoenen gepredikt. De meeste mensen hebben het Evangelie verworpen. En christenen hebben dus de opdracht het evangelie te verkondigen aan een ieder!


   Bijbeltekst toevoegen

Website('s) of documenten
 Davids Maasbachs visie voor effectieve evangelisatie Youtube 3.18
 De gelijkenis van de visloze vissers gemeenschap (Youtube-filmpje 3.06 minuten over evangelisatie)
 Deel je geloof door de ogen van een ongelovige (youtube filmpje: 2.08 minuten)
 Een brief uit de hel
 Evangelie uitleggen aan een ongelovige (Youtube-filmpje 7.28 minuten)
 Evangelie uitleggen aan stenen clown Mc Donalds (grappig) Youtube 2.28 minuten
 Evangelisatie materiaal
 Evangelisatie tips en hints
 Evangelisatie wegwijzer
 Nadenkertjes
 Straatevangelisatie gesprek Youtube (10 minuten)
 Straatevangelisatie: kijk hoe Wouter de 10 geboden gebruikt om iemand het evangelie uit te leggen (Youtube 10.22 minuten)
 Super goed evangelisatieboekje "Wat doe ik hier?"
 Wijs mensen tijdens evangelisatie op hun zonden (Youtube 10.25 minuten)
 Wil je Jezus volgen? Volg je dan ook Zijn opdracht? Youtube 5,42

 


  Terug


Versie december 2009