hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Goddelozen

Categorie
OP ZOEK NAAR GOD

Toelichting

Goddeloosheid

 

En de zee was niet meer

Hoewel het deze zomer nu niet bepaald een tropisch klimaat leek, zijn er toch enkele warme dagen geweest, waarop velen verkoeling zochten in het zilte nat aan onze badplaatsen. In vele gezinnen werd echter de vreugde van een fijne zomerse dag aan en in het water weggevaagd door het droeve feit, dat een vader,  moeder of kind door de verraderlijke zee werd meegesleurd en verdronk. Eén dag bedroeg de treurige oogst 22 mensenlevens, waardoor in 22 gezinnen een lege plaats ontstond en het verdriet in het hart van de familieleden blijft doorschrijnen! Vele baders beseffen niet hoe gevaarlijk onze Noordzee met zijn drijfzand en stroming over de zeebodem is. Zelfs bij opkomend water (bij eb is het helemaal onverantwoord in zee te gaan) kan zo’n gevaarlijke stroming iemand van de been slaan en meesleuren.

Figuurlijke betekenis van het woordje “zee”

In de bijbel wordt het woord “zee” ook in figuurlijke zin gebruikt. Luistert u maar: “Doch de goddelozen zijn als een voortgedreven zee, want die kan niet rusten en haar wateren werpen slijk en modder op. De goddelozen zegt mijn God hebben geen vrede” (Jesaja 57:20,21).
En deze zee van goddeloosheid, die zijn golven over de mensen uitstort, is nog veel verraderlijker dan de Noordzee. Door de goddeloosheid worden niet tweeëntwintig maar miljoenen mensen meegesleurd in de eeuwige ondergang.

 

Goddelozen

Goddelozen zijn niet alleen de mensen die in de grofste zonden leven of die de gruwelijkste goddelozen denkbeelden aanhangen! Goddelozen zijn allen, die los van God hun leven leiden. Goddelozen zijn allen, die “zonder God” en dus “zonder hoop” in deze wereld staan.
De nette, zogenaamd christelijke zakenman met alleen een uiterlijk vernisje van godsdienst is even goed een goddeloze als de zwendelaar en de oplichter, wiens duistere praktijken vooral de laatste tijd door de pers aan het licht gebracht worden.
De keurige dame uit de villawijk met haar dameskransje, die nog nooit als een verloren zondares bij het kruis van Christus is gekomen, is net zo goed een goddeloze als de nachtvlinder van de rose buurt in Amsterdam.

Het woord van God kent in dit opzicht geen onderscheid: “Allen hebben gezondigd. Allen zijn ze afgeweken. Er is niemand, die God zoekt”. Als u een bijbel thuis heeft, raad ik u aan Romeinen 3:9-26 er op na te lezen. Het scherpe zwaard, zoals Gods woord genoemd wordt, laat geen spat van uw eigendunk heel, als u het maar ter harte wilt nemen.


Een goddeloze is als een ballon losgeslagen van zijn kabel. Op drift als een speelbal van de wind. Voortgedreven als de schuimkop op een golf van de zee. De goddeloze heeft geen vrede, kent geen rust. Straks eindigt uw leven en achter de horizon van dit leven wordt u verder gedreven op de golven van de eeuwigheid, weggespoeld in het eeuwig verderf; troosteloze aanblik!

En toch , zo hoeft uw leven niet voort te gaan, zo hoeft uw leven niet te eindigen. God wil in uw leven komen en u gelukkig maken. Van een goddeloze wil Hij u een kind van God maken. Maar dat kan slechts op één manier: wanneer u als berouwvol zondaar, met uw lege, mislukte leven de Heer Jezus, die op Golgotha voor u stierf, wilt aanvaarden. Hij wilde uw plaats in Gods oordeel innemen; hij werd godde-loos, dat wil zeggen los van God, toen God hem verliet en Hij om uwentwil moest roepen: “Mijn God, mijn God, waarom hebt gij mij verlaten”.

Hij de heilige, de Zoon van God, wilde om ons te redden gestraft worden voor onze zonden. En als u Hem aanvaardt, dan wordt uw leven anders, dan krijgt dat loze, lege leven een nieuwe glans en dan geeft Hij u een heerlijke toekomst. Want straks komt er een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, waar gerechtigheid woont. Daar is geen oorlog meer en geen rouw of verdriet. Daar geen lege losgeslagen levens meer. Daar is zelfs het beeld, de gedachte aan de goddeloosheid verdwenen, want de zee was niet meer (Openbaring 21:1).

Als u Jezus leert kennen dan krijgt uw leven een ander doel dan alleen maar een goede oude dag en een goede toekomst voor uw kinderen. Dan gaat u uw leven gebruiken in dienst van uw Heiland tot redding van anderen, die nog verloren zijn.

Bron : http://www.jaapfijnvandraat.nl/index.php?page=artikel&id=4260


Bijbelteksten
Psalmen  10  : 4

De goddeloze, met zijn neus trots omhoog, onderzoekt niet. Al zijn gedachten zijn: Er is geen God! (HSV-vertaling)


Psalmen  28  : 3

Ruk mij niet weg met de goddelozen en met allen die onrecht bedrijven, die van vrede spreken met hun naaste, terwijl er kwaad is in hun hart.  (HSV-vertaling)


Psalmen  32  : 10
Talrijk zijn de smarten van de goddeloze, maar wie op de HERE vertrouwt, die omringt Hij met goedertierenheid.(NBG-vertaling)

Iemand die zonder God leeft, krijgt veel zorgen en moeite te verduren. Maar wie op de Here vertrouwt, wordt door Zijn liefde en goedheid omringt. (Het Boek)
Spreuken  12

De woorden van de goddelozen  loeren op bloed, maar de mond van de oprechten zal hen redden. (HSV-vertaling)

De woorden van de goddelozen zijn een dodelijke hinderlaag, wat oprechten zeggen, is een bevrijding. (NBV-vertaling)


Spreuken  12  : 3

Door goddeloosheid kan geen mens standhouden, maar de wortel van de rechtvaardigen is onwankelbaar. (HSV-vertaling)

Goddeloosheid brengt een mens ten val, de rechtvaardigen staan onwrikbaar geworteld. (NBV-vertaling)


Spreuken  12  : 5

De gedachten van de rechtvaardigen zijn een en al recht, de wijze raadgevingen van de goddelozen zijn bedrog. (HSV-vertaling)

Rechtvaardigen denken volgens het recht, goddelozen hebben bedrog in de zin. (NBV-vertaling)


Spreuken  12  : 7

De goddelozen worden omvergeworpen, zodat zij er niet meer zijn, maar het huis van de rechtvaardigen zal blijven staan. (HSV-vertaling)

De goddelozen worden omvergeworpen en verdwijnen, het huis van de rechtvaardigen houdt stand. (NBV-vertaling)


Spreuken  15  : 8
Het offer der goddelozen is den HEERE een gruwel; maar het gebed der oprechten is Zijn welgevallen. (Statenvertaling)

De Here verafschuwt het offer van de goddelozen, maar een oprecht gebed doet Hem goed. (Het Boek)
Spreuken  15  : 9
De weg van de goddeloze is de HERE een gruwel, maar wie gerechtigheid najaagt, heeft Hij lief.(NBG-vertaling)

De Here verafschuwt goddeloos gedrag, maar wie zich toelegt op oprechtheid, zal Hij liefhebben.(Het Boek)
Spreuken  15  : 28
Het hart van de rechtvaardige overweegt, wat hij zal antwoorden, maar de mond der goddelozen stort boosheden uit.(NBG-vertaling)

Een rechtvaardige bezint zich op zijn antwoord, de woorden van een slecht mens richten niets dan onheil aan. (Groot Nieuws Bijbel)
Spreuken  15  : 29
De HEERE is ver van de goddelozen; maar het gebed der rechtvaardigen zal Hij verhoren. (Statenvertaling)

De Heer houdt zich ver van wie niets van hem willen weten, maar hij hoort het gebed van wie naar hem luisteren. (Groot Nieuws Bijbel)
Spreuken  16  : 4

De HEERE heeft alles gemaakt omwille van Zichzelf, ja, zelfs de goddeloze voor de dag van het onheil. (HSV-vertaling)

De HEER heeft alles wat hij heeft gemaakt zijn doel gegeven, de goddelozen heeft hij voor de ondergang bestemd.

 


Spreuken  17  : 15
Wie den goddeloze rechtvaardigt, en den rechtvaardige verdoemt, zijn den HEERE een gruwel, ja, die beiden. (Statenvertaling)

De Here verafschuwt wie de goddeloze rechtvaardigt en ook wie de rechtvaardige veroordeelt.
Spreuken  18  : 5
Het is verkeerd de goddeloze voor te trekken, en de rechtvaardige in het gericht weg te duwen. (NBG-vertaling)

Het is niet goed om in een rechtszaak een schuldige onschuldig te verklaren en daardoor een oprecht mens te benadelen. (Het Boek)


Jesaja  57  : 20  t/m 21

Maar de goddelozen zijn als een opgezweepte zee, want die kan niet tot rust komen,  en zijn water woelt modder en slijk op. De goddelozen, zegt mijn God, hebben geen vrede! (HSV-vertaling)

 

Hoewel het deze zomer nu niet bepaald een tropisch klimaat leek, zijn er toch enkele warme dagen geweest, waarop velen verkoeling zochten in het zilte nat aan onze badplaatsen. In vele gezinnen werd echter de vreugde van een fijne zomerse dag aan en in het water weggevaagd door het droeve feit, dat een vader, moeder of kind door de verraderlijke zee werd meegesleurd en verdronk. Eén dag bedroeg de treurige oogst 22 mensenlevens, waardoor in 22 gezinnen een lege plaats ontstond en het verdriet in het hart van de familieleden blijft doorschrijnen! Vele baders beseffen niet hoe gevaarlijk onze Noordzee met zijn drijfzand en stroming over de zeebodem is. Zelfs bij opkomend water (bij eb is het helemaal onverantwoord in zee te gaan) kan zo'n gevaarlijke stroming iemand van de been slaan en meesleuren. 

 

In de bijbel wordt het woord "zee" ook in figuurlijke zin gebruikt, zoals hier in Jesaja. En deze zee van goddeloosheid, die zijn golven over de mensen uitstort, is nog veel verraderlijker dan de Noordzee. Door de goddeloosheid worden niet tweeëntwintig maar miljoenen mensen meegesleurd in de eeuwige ondergang.

 

Bron : http://www.jaapfijnvandraat.nl/index.php?page=artikel&id=4260


Ezechiel  33  : 11

Zeg tegen hen: Zo waar Ik leef, spreekt de Heere HEERE, Ik vind geen vreugde in de dood van de goddeloze, maar daarin dat de goddeloze zich bekeert van zijn weg en leeft! Bekeer u, bekeer u van uw slechte wegen, want waarom zou u sterven, huis van Isra?l? (HSV-vertaling)


Mattheus  13  : 47  t/m 50
Het Koninkrijk der hemelen is ook gelijk aan een net, uitgeworpen in de zee, dat allerlei soorten vissen bijeenbrengt. Als het vol geworden is, trekken de vissers het op de oever. Ze gaan zitten en verzamelen de goede vissen in vaten, maar de slechte gooien zij weg. Zo zal het bij de voleinding van de wereld zijn: de engelen zullen uitgaan en de slechten uit het midden van de rechtvaardigen afzonderen, en zij zullen hen in de vurige oven werpen; daar zal gejammer zijn en tandengeknars. (HSV-vertaling)

Denk niet dat ieder die zegt bij Gods Koninkrijk te behoren, ook werkelijk aan Zijn maatstaf beantwoord. Denk aan het net met de vissen. Als het aan wal getrokken is, worden de vissen geselecteerd. De ondeugdelijke vissen worden weggeworpen. Onbruikbaar zijn ze, niet geschikt. Zo zal het zijn op de dag van de voleinding der wereld. Wie die visers zijn die scheiding maken tussen goede en slechte vissen? Dat zijn de engelen, die zullen het doen!

Bron : "Gaandweg Hem tegemoet" (Bijbels dagboek) van A.F. Troost, 23 juli
Handelingen  15  : 14  t/m 17
Simeon heeft verteld hoe God voorheen naar de heidenen omgezien heeft om voor Zijn Naam uit hen een volk aan te nemen. En hiermee stemmen de woorden van de profeten overeen, zoals geschreven staat: Hierna zal Ik terugkeren en de vervallen hut van David weer opbouwen, en wat daarvan is afgebroken, weer opbouwen en Ik zal hem weer oprichten, opdat de mensen die overgebleven zijn, de Heere zouden zoeken, en alle heidenen over wie Mijn Naam uitgeroepen is, spreekt de Heere, Die dit alles doet. (HSV-vertaling)

Evangelieverkondiging
Er wordt een volk voor God uit de heidenen vergaderd. Dat betekent dus zending, evangelieverkondiging, de belangrijkste taak van de kerk.

Herstel van Israël
Dan gaat de God van IsraÉl Zijn volk herstellen. Dat proces is nu volop gaande. De God van Israël is al meer dan 100 jaar bezig met het herstel van Zijn volk Israël. Met het herstel van het verwoeste land, terugkeer van Israël uit alle landen van de wereld en met een geestelijk herstel, waarvan de plotselinge opkomst en groei van de Messiaans belijdende Joodse beweging een belangrijk voorbeeld is.

Doel en eindpunt van die ontwikkelingen
Dan gaat Jacobus verder en laat zien wat het doel en eindpunt van die ontwikkelingen is: "Opdat het overig deel van de mensen de Here gaat zoeken." (Handelingen 15:17) Dus een wereldwijde opwekking.

Bron : "Eindtijd, Israël en de Islam" van drs. Jan van Barneveld
Romeinen  11  : 26
Want ik wil niet, broeders, dat u geen weet hebt van dit geheimenis (opdat u niet wijs zou zijn in eigen oog), dat er voor een deel verharding over Israël is gekomen, totdat de volheid van de heidenen is binnengegaan. En zo zal heel Israël zalig worden, zoals geschreven staat: De Verlosser zal uit Sion komen en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob.(HSV-vertaling)

Er is, broeders en zusters, een goddelijk geheim dat Ik u niet wil onthouden, omdat Ik wil voorkomen dat u op uw eigen inzicht afgaat. Slechts een deel van Israël werd onbuigzaam, en dat alleen tot het moment dat alle heidenen zijn toegetreden. Dan zal heel Israël worden gered, zoals ook geschreven staat: ‘De redder zal uit Sion komen, en wentelt dan de schuld af van Jakobs nageslacht.' (NBV-vertaling)

De eerste keer is hij uit Sion gekomen. Hij kwam als Koning van de Joden. Dat stond boven het kruis. Hij zal terugkomen als Koning van Israël. Dat is de eschatologische betekenis van de terugkeer van Israël naar het Beloofde Land. Daar verzet de godheid van de Islam zich tegen. Daar verzet de hele wereld zich tegen. Toch zal Hij komen en Zijn Rijk van vrede en gerechtigheid op aarde vestigen.

Bron : "Eindtijd, Israël en Islam" van drs. Jan van Barneveld
2 Korinthiers  4  : 1  t/m 10
Daarom, nu wij deze bediening hebben, die ons door barmhartigheid is toevertrouwd, verliezen wij de moed niet, maar hebben wij verworpen alle schandelijke praktijken, die het licht niet kunnen zien, daar wij niet met sluwheid omgaan of het woord Gods vervalsen, maar de waarheid aan het licht brengen en zo bij elk menselijk geweten onze eigen aanbeveling zijn voor het oog van God. Indien dan nog ons evangelie bedekt is, is het bedekt bij hen, die verloren gaan, ongelovigen, wier overleggingen de god dezer eeuw met blindheid heeft geslagen, zodat zij het schijnsel niet ontwaren van het evangelie der heerlijkheid van Christus, die het beeld Gods is. Want wij prediken niet onszelf, maar Christus Jezus als Here, en onszelf als uw dienaren om Jezus wil. Want de God, die gesproken heeft: Licht schijne uit het duister, heeft het doen schijnen in onze harten, om ons te verlichten met de kennis der heerlijkheid Gods in het aangezicht van Christus. Maar wij hebben deze schat in aarden vaten, zodat de kracht, die alles te boven gaat, van God is en niet van ons: in alles zijn wij in de druk, doch niet in het nauw; om raad verlegen, doch niet radeloos; vervolgd, doch niet verlaten; ter aarde geworpen, doch niet verloren; te allen tijde het sterven van Jezus in het lichaam omdragende, opdat ook het leven van Jezus zich in ons lichaam openbare. (NBG-vertaling)

Openllijke verkondiging van de waarheid
Daarom geven wij de moed niet op, nu wij door Gods ontferming met deze dienst zijn belast. Wij laten ons niet in met laffe heimelijkheid, wij gaan niet met sluwheid te werk en wij vervalsen Gods woord niet. Door de waarheid openlijk te verkondigen bevelen wij ons aan bij het geweten van alle mensen, ten overstaan van God. En als er nog een sluier ligt over het evangelie dat wij verkondigen, dan toch alleen voor hen die verloren gaan, voor de ongelovigen; hun denken is door de god van deze wereld zo verblind, dat zij de glans niet ontwaren van het evangelie van de heerlijkheid van Christus, die het beeld van God is. Wij verkondigen immers niet onszelf, maar wij verkondigen Jezus Christus als de Heer en onszelf als uw dienaren omwille van Jezus. Dezelfde God die gezegd heeft: "Uit de duisternis zal licht schijnen", heeft zijn licht laten schijnen in ons hart om de kennis te laten stralen van zijn heerlijkheid, die ligt over het gelaat van Jezus Christus.

Vol goede moed bij tegenslag
Maar wij dragen deze schat in aarden potten, en zo blijkt dat die overgrote kracht van God komt en niet van ons. Van alle kanten worden wij belaagd maar we zitten niet in het nauw; we zijn radeloos maar niet ten einde raad; we worden opgejaagd maar niet in de steek gelaten; neergeveld maar niet gedood. Altijd dragen wij het sterven van Jezus in ons lichaam mee, opdat ook het leven van Jezus zich in ons lichaam openbaart. (Willibrord-vertaling)

Er is bij een ongelovige altijd een spirituele dimensie in zijn weerstand tegen het evangelie en verstandelijke beschouwingen zijn nooit in en van zichzelf voldoende om een ongelovige hart te bekeren. Gebed en geestelijke oorlogvoering zijn daarbij altijd nodig.
1 Petrus  4  : 1  t/m 3
Dewijl dan Christus voor ons in het vlees geleden heeft, zo wapent gij u ook met dezelfde gedachte, namelijk dat wie in het vlees geleden heeft, die heeft opgehouden van de zonde; Om nu niet meer naar de begeerlijkheden der mensen, maar naar den wil van God, den tijd, die overig is in het vlees, te leven. Want het is ons genoeg, dat wij den voorgaande tijd des levens der heidenen wil volbracht hebben, en gewandeld hebben in ontuchtigheden, begeerlijkheden, wijnzuiperijen, brasserijen, drinkerijen en gruwelijke afgoderijen; (Statenvertaling)

Nu dan, omdat Christus tijdens zijn leven op aarde heeft geleden, moet u zich net als hij wapenen met de gedachte dat wie in zijn aardse leven geleden heeft, met de zonde heeft afgerekend. Zo iemand laat zich gedurende de rest van zijn leven niet meer leiden door menselijke verlangens maar door Gods wil. U hebt al genoeg tijd verspild aan allerlei zaken waarin de ongelovigen plezier hebben: losbandigheid, wellust, dronkenschap, bras- en slemppartijen en verwerpelijke afgodendienst. (NBV-vertaling)

Ik wil mij concentreren op Gods plan voor mijn leven, daar wil ik mee bezig zijn en mij niet laten afleiden door wereldse verleidingen of onbelangrijke dingen. Als ik selectief wil zijn, zal ik blijken effectief te zijn. Ik wil stoppen met aanmodderen en met proberen alles gedaan te krijgen. Ik beperk mijn activiteiten en geef prioriteit aan datgene waarvoor ik geroepen ben. De tijd die mij rest wil ik leven volgens Gods plan. Ik heb lang genoeg tijd verspild door de regisseur van mijn eigen leven te zijn.

Bron : "God speelt geen enkele rol in mijn leven. Hij is de regisseur" van Wilkin van der Kamp, blz. 25
2 Petrus  3  : 3  t/m 7
Dit vooral moet gij weten, dat er in de laatste dagen spotters met spotternij zullen komen, die naar hun eigen begeerten wandelen, en zeggen: Waar blijft de belofte van zijn komst? Want sedert de vaderen ontslapen zijn, blijft alles zó, als het van het begin der schepping af geweest is. Want willens en wetens ontgaat hun, dat door het woord van God de hemelen er sedert lang geweest zijn en de aarde, die uit en door het water bestaat, waardoor de toenmalige wereld is vergaan, verzwolgen door het water. Maar de tegenwoordige hemelen en de aarde zijn door hetzelfde woord als een schat weggelegd, ten vure bewaard tegen de dag van het oordeel en van de ondergang der goddeloze mensen. (NBG-vertaling)

Vergeet vooral niet dat er aan het einde van de tijd spotters zullen komen, die hun eigen begeerte volgen en smalend vragen: ‘Waar blijft hij nu? Hij had toch beloofd te komen? De generatie voor ons is al gestorven, maar alles is nog steeds zoals het sinds het begin van de schepping geweest is.’ Ze gaan er dan willens en wetens aan voorbij dat er in het begin al eens een hemel is geweest en een aarde die door Gods woord gevormd was uit water en door middel van water, en dat de toenmalige wereld vergaan is toen ze door het water werd overspoeld. Maar de tegenwoordige hemel en aarde worden door datzelfde woord bewaard om op de dag van het oordeel, waarop de goddelozen ten onder zullen gaan, te worden prijsgegeven aan het vuur. (NBV-vertaling)


   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009