hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Gonorroe (Bestrijding van gonorroe in de Bijbel)

Categorie
Ziekten
Moderne wetenschap in de Bijbel

Toelichting
Bestrijding van gonorroe in de Bijbel
In Leviticus 15 staan maatregelen om besmetting en uitbreiding van gonorroe te voorkomen. Omdat er in die tijd geen enkele methode bestond om vroegtijdig een geslachtsziekte te ontdekken, waren zulke primitieve maatregelen de enige manier om een epidemie te voorkomen. Als we de details bestuderen, blijkt dat we niet te doen hebben met primitieve en willekeurige maatregelen, maar met een fijn afgestemd inzicht in de bacteriolotie. Mozes beschrijft maatregelen voor drie groepen mensen:
- Gezonde mensen
- Lijders aan een geslachtsziekte
- Verslagen vijanden

Maatregelen bij gezonde mensen

1. Zaadlozing
Alle mannen werden -terecht- gezien als potentiële dragers van een geslachtsziekte. Bij een zaadlozing moest een man zijn lichaam wassen en bleef hij onrein tot de avond. Als bij een zaadlozing het sperma op een kledingstuk of op een stuk leer viel, dan gold daarvoor hetzelfde: het kledingstuk of hetleer moest grondig gewassen worden en bleef onrein tot de avond.

2. Geslachtsgemeenschap
Bij geslachtsgemeenschap moesten de man én de vrouw hun lichaam wassen en bleven ze onrein tot aan de avond. Dus zowel voorwerpen als personen bleven onrein tot aan de avond vanwege het contact met sperma. Mochten na het wassen nog bacteriën zijn achtergebleven (ze hadden niet zulke mooie douches en wasmachines als wij) dan gingen die gedurende de dag alsnog dood door de droogte en de felle zon.

Maatregelen bij lijders aan een geslachtsziekte

3. Druiper
Als een man een druiper had, dus met gonorroe besmet was, dan was hij onrein en ook alles wat hij had aangeraakt. Dus zelfs zonder dat hij een zaadlozing had gehad of seksuele omgang met zijn vrouw. Zijn bed, stoel, zader, drinkbeker, gereedschap, alles wat hij aanraakte, werd als onrein beschouwd. Iedereen die hem of de betreffende voorwerpen aanraakte, moest zijn lichaam en kleren wassen en bleef tot de avond onrein. Voorwerpen van leer, hout of metaal moesten grondig worden gewassen. Een voorwerp van aardewerk moest worden stukgeslagen. Bacteriën kunnen immers niet uit poreus aardewerk worden weggewassen.

Een aantal jaren geleden waarschuwde een homeopatische arts voor overdracht van gonorroe via besmette voorwerpen: "Grote voorzichtigheid en zindelijkheid zijn geboden, want het komt nog altijd voor dat kleine meisjes bij een moeder die aan gonorrhoea lijdt, in bed slapen, haars washandjes en handdoeken mee gebruiken en op die manier worden besmet." (1)

4. Spuug
Als een man met een vloeiing op iemand spuugt, zal die persoon onrein worden. Uit onderzoek blijkt dat de mond van een gonorroe-patiënt (die vaak ook syfilis en chlamydia heeft) zwaar besmet kan zijn met ziekteverwekkende bacteriën, vooral na orale seks.

5. Gevaar voor epidemie
Iemand met gonorroe mocht niet in de legerplaats blijven wonen (Numeri 5 : 2) en later ook niet op de grote feestdagen in Jeruzalem komen. Zijn verwanten mochten wel bij hém wonen, waarbij al de bovengenoemde regels bleven gelden, maar hij mocht niet in de legerplaats wonen of dicht bij de tempel komen. Op de grote feestdagen van Israël verzamelden zich honderdduizenden mensen rondom de tempel, waarbij nauw contact soms onontkoombaar was tijdens het slapen of wassen. Het gevaar van besmetting was des te groter, omdat oosterlingen veel makkelijker elkaar aanraken, knuffelen en kussen dan westerlingen. Het is bekend dat vooral bij syfilis heel gemakkelijk epidemieën kunnen uitbreken.

Maatregelen bij verslagen vijanden

6. Volken in Kanaän
Bij verslagen vijanden in het land Kanaän moesten alle mannen en alle vrouwen worden gedood (Deuteronomium 20 : 16). Het risico van een geslachtsziekt (denk aan al die haven en karavaansteden) en de verleiding om hun levensstijl over te nemen, wat té groot.

7. Volken rondom Kanaän
Bij verslagen vijanden vlak buiten Kanaän moesten alle mannen en de getrouwde vrouwen worden gedood, maar jonge meisjes mochten blijven leven (Numer 31 : 17 en 18). Die hadden immers nog geen geslachtsgemeenschap gehad en waren dus niet besmet met gonorroe of een andere geslachtsziekte.

8. Volken op zeer verre afstand
Bij verslagen vijanden op zeer verre afstand moesten alleen alle mannen worden gedood. Alle vrouwen en kinderen mochten blijven leven, dus ook de vrouwen die geslachtsgemeenschap hebben gehad. De kans dat zij met een geslachtsziekte waren besmet, was een stuk kleiner dan bij de vrouwen in Kanaän. De vrouwen mochten door de soldaten worden meegenomen om hen tot hun eigen vrouw te maken. (Deuteronomium 20 : 13 - 15).

Maar als de Israëlieten geslachtsgemeenschap wilden hebben met de vrouwen van hun verslagen vijanden, dan bestond er natuurlijk toch wel gevaar voor de volksgezondheid. Vandaar drie buitengewoon vreemde -en wetenschappelijk verantwoorde- voorwaarden om de gevangen vrouwen te mogen meenemen. (Deuteronomium 21 : 10 - 14).

Afzondering
De vrouw moest eerst zeven dagen afgezonderd leven buiten het grote kamp van Israël, net als de soldaten die uit de oorlog terugkwamen (Numeri 31 : 19). Zeven dagen was lang genoem om te zien of ze gonorroe had of een andere ziekte. De incubatietijd (tijd tussen besmetting en het uitbreken) van gonorroe, en bijna alle andere infectieziekten, is twee tot zeven dagen (2). Was de vrouw besmet, dan golden voor haar dezelfde regels als voor andere besmette mensen. Was ze niet besmet, dan mocht ze in het huis van haar nieuwe meester worden opgenomen, als ze aan de onderstaande twee punten had voldaan.

Wassen
De vrouw moest zich na zeven dagen met water wassen en ook alle wasbare voorwerpen die uit haar eigen huis waren meegenomen, zoals linnen kleding, voorwerpen van leer, hout, geitenhaar, enzovoort. Alles wat met vuur gereinigd kon worden, zoals goud, zilver, koper en ijzer, moest door het vuur gaan (Numeri 31 : 19 - 24). Dat waren opvallend effectieve maatregelen. Buiten de Israëlieten was er geen ander volk op aarde dat zich regelmatig waste. Daarom waren de lichamen, de kleding en de gebruiksvoorwerpen van de verslagen vijaden vaak een bron van ziektekiemen.

Nagels knippen
De vrouw moest haar hoofdhaar afscheren, haar nagels knippen, haar kleren uitdoen (waarschijnlijk verbranden) en een maand lang in afzondering binnenshuis blijven. Logisch: kleren van mensen die zich zelden of nooit wassen, zitten vol met ziektekiemen. En op het lichaam zijn haren en nagels de grootste bronnen van bacteriën, zeker in onhygiënische omstandigheden. Een dokter schrijft: "Het haar, gezicht, oksels en kruis zijn d de plekken waar de grootste aantallen bacteriën voorkomen. Het grootste aantal organismen op de hand worden gevonden rond en onder de vingernagels (3). Haren zijn een bron van besmetting waarvan men zich te weinig bewust is. Dat zusters uit hygiënische overwegingen kortgeknipte nagels moeten hebben spreekt vanzelf (4).

Hoe is het mogelijk dat de Bijbel zulke gedetailleerde en correcte maatregelen weet te geven en dat 3500 jaar geleden! Deze regels zijn zo goed, dat ze zonder moderne hulpmiddelen onmogelijk verbeterd kunnen worden.

Bronnen : citaat boek : "Moderne wetenschap in de Bijbel" van drs. Ben Hobrink
1. Bron : citaat boek "Homeopathie in de praktijk" van J. Voorhoeve, La Riviere & Voorhoeve, Zwolle, 1972, blz. 480
2. Bron : citaat boek "Mozes and Preventive Medicine" van J.D. Fawver en R.L. Overstreet, Bibliotheca Sacra, juli-september 1990, blz. 280
3. Bron : citaat boek "Annals of Internal Medicine" van A.C. Steere en G.F. Mallison, Vol. 83, 1975, blz. 684
4. Bron : citaat boek: "Voorkom infecties" van Commissie Zieknhuisinfecties, Staatsuitgeverij, 's-Gravenhage, 1968, blz. 10

Bijbelteksten
Leviticus  15  : 4  t/m 12  en 17
Elk bed waarop hij die de vloeiing heeft, ligt, is onrein, en elk voorwerp waarop hij zit, is onrein. Ieder die zijn bed aanraakt, zal zijn klederen wassen, zich in water baden en onrein zijn tot de avond. Wie zit op een voorwerp, waarop hij die de vloeiing heeft, gezeten heeft, zal zijn klederen wassen, zich in water baden en onrein zijn tot de avond. Wie het lichaam van hem die de vloeiing heeft, aanraakt, zal zijn klederen wassen, zich in water baden en onrein zijn tot de avond. Wanneer hij die de vloeiing heeft, op een reine spuwt, dan zal deze zijn klederen wassen, zich in water baden en onrein zijn tot de avond. En elk zadel, waarop hij die de vloeiing heeft, rijdt, zal onrein zijn. En ieder, die iets aanraakt dat onder hem is, zal onrein zijn tot de avond; wie dit opneemt, zal zijn klederen wassen, zich in water baden en onrein zijn tot de avond. En ieder, welke hij die de vloeiing heeft aanraakt zonder de handen met water te hebben afgespoeld, zal zijn klederen wassen, zich in water baden en onrein zijn tot de avond. Het aardewerk, dat hij die de vloeiing heeft, aanraakt, zal stukgeslagen worden, en elk houten voorwerp zal met water afgespoeld worden. Elk kleed en alle leder, waarop zaad is uitgestort, zal in water gewassen worden en onrein zijn tot de avond. (NBG-vertaling)

Als een man een druiper had, dus met gonorroe besmet was, dan was hij onrein en ook alles wat hij had aangeraakt. Dus zelfs zonder dat hij een zaadlozing had gehad of seksuele omgang met zijn vrouw. Zijn bed, stoel, zadel, drinkbeker, gereedschap, alles wat hij aanraakte, werd als onrein beschouwd. Iedereen die hem of de betreffende voorwerpen aanraakte, moest zijn lichaam en kleren wassen en bleef tot de avond onrein. Voorwerpen van leer, hout of metaal moesten grondig worden gewassen. Een voorwerp van aardewerk moest worden stukgeslagen. Bacteriën kunnen immers niet uit poreus aardewerk worden weggewassen.


Leviticus  15  : 16  t/m 17
Wanneer bij een man zaaduitstorting plaats heeft, dan zal hij zijn gehele lichaam in water baden en hij zal onrein zijn tot de avond. Elk kleed en alle leder, waarop zaad is uitgestort, zal in water gewassen worden en onrein zijn tot de avond. (NBG-vertaling)

Alle mannen werden -terecht- gezien als potentiële dragers van een geslachtsziekte. Bij een zaadlozing moest een man zijn lichaam wassen en bleef hij onrein tot de avond. Als bij een zaadlozing het sperma op een kledingstuk of op een stuk leer viel, dan gold daarvoor hetzelfde: het kledingstuk of het leer moest grondig gewassen worden en bleef onrein tot de avond.
Leviticus  15  : 18
Wanneer een man bij een vrouw gelegen heeft en zaaduitstorting heeft plaats gehad, dan zullen zij zich in water baden en tot de avond onrein zijn. (NBG-vertaling)

Bij geslachtsgemeenschap moesten de man én de vrouw hun lichaam wassen en bleven ze onrein tot aan de avond. Dus zowel voorwerpen als personen bleven onrein tot aan de avond vanwege het contact met sperma. Mochten na het wassen nog bacterieën zijn achtergebleven (ze hadden niet zulke mooie douches en wasmachines als wij) dan gingen die gedurende de dag alsnog dood door de droogte en de felle zon.
Numeri  31  : 19
En gijlieden, legert u buiten het leger zeven dagen; een ieder, die een mens gedood, en een ieder, die een verslagene zult aangeroerd hebben, zult u op den derden dag en op den zevenden dag ontzondigen, gij en uw gevangenen. (Statenvertaling)

De soldaten moesten zeven dagen afgezonderd leven buiten het grote kamp van Israël. Zeven dagen was lang genoeg om te zien of de soldaten gonorroe hadden of een andere ziekte. De incubatietijd (tijd tussen besmetting en het uitbreken) van gonorroe, en bijna alle andere infectieziekten, is twee tot zeven dagen (2).
Deuteronomium  21  : 10  t/m 14
Wanneer gij uittrekt ten strijde tegen uw vijanden en de Here, uw God, hen in uw macht geeft en gij uit hen gevangenen maakt, En gij ziet onder de gevangenen een vrouw, schoon van gestalte, zodat gij behagen in haar hebt en haar tot vrouw wilt nemen, Dan zult gij haar in uw huis brengen; zij zal haar hoofdhaar afscheren, haar nagels knippen, Het kleed, dat zij bij haar wegvoering droeg, afleggen en in uw huis blijven om haar vader en moeder een volle maand te bewenen; daarna moogt gij tot haar komen en haar huwen, zodat zij uw vrouw wordt. Hebt gij geen behagen meer in haar, dan zult gij haar laten gaan, waarheen zij wil; gij moogt haar in geen geval voor geld verkopen; gij moogt haar niet als slavin behandelen, want gij hebt haar gedwongen. (Statenvertaling)

Maar als de Israëlieten geslachtsgemeenschap wilden hebben met de vrouwen van hun verslagen vijanden, dan bestond er natuurlijk toch wel gevaar voor de volksgezondheid. Vandaar drie buitengewoon vreemde -en wetenschappelijk verantwoorde- voorwaarden om de gevangen vrouwen te mogen meenemen.

Afzondering
De vrouw moest eerst zeven dagen afgezonderd leven buiten het grote kamp van Israël, net als de soldaten die uit de oorlog terugkwamen (Numeri 31 : 19). Zeven dagen was lang genoem om te zien of ze gonorroe had of een andere ziekte. De incubatietijd (tijd tussen besmetting en het uitbreken) van gonorroe, en bijna alle andere infectieziekten, is twee tot zeven dagen (2). Was de vrouw besmet, dan golden voor haar dezelfde regels als voor andere besmette mensen. Was ze niet besmet, dan mocht ze in het huis van haar nieuwe meester worden opgenomen, als ze aan de onderstaande twee punten had voldaan.

Wassen
De vrouw moest zich na zeven dagen met water wassen en ook alle wasbare voorwerpen die uit haar eigen huis waren meegenomen, zoals linnen kleding, voorwerpen van leer, hout, geitenhaar, enzovoort. Alles wat met vuur gereinigd kon worden, zoals goud, zilver, koper en ijzer, moest door het vuur gaan (Numeri 31 : 19 - 24). Dat waren opvallend effectieve maatregelen. Buiten de Israëlieten was er geen ander volk op aarde dat zich regelmatig waste. Daarom waren de lichamen, de kleding en de gebruiksvoorwerpen van de verslagen vijaden vaak een bron van ziektekiemen.

Nagels knippen
De vrouw moest haar hoofdhaar afscheren, haar nagels knippen, haar kleren uitdoen (waarschijnlijk verbranden) en een maand lang in afzondering binnenshuis blijven. Logisch: kleren van mensen die zich zelden of nooit wassen, zitten vol met ziektekiemen. En op het lichaam zijn haren en nagels de grootste bronnen van bacteriën, zeker in onhygiënische omstandigheden. Een dokter schrijft: "Het haar, gezicht, oksels en kruis zijn de plekken waar de grootste aantallen bacteriën voorkomen. Het grootste aantal organismen op de hand worden gevonden rond en onder de vingernagels (3). Haren zijn een bron van besmetting waarvan men zich te weinig bewust is. Dat zusters uit hygiënische overwegingen kortgeknipte nagels moeten hebben spreekt vanzelf (4).


   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009