hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Drie-eenheid van God

Categorie
OP ZOEK NAAR GOD

Toelichting

Het is voor een mens onmogelijk het mysterie van de Goddelijke Drie-eenheid volledig te begrijpen, omdat dit het menselijke verstand te boven gaat. Het is ongelooflijk belangrijk dat deze openbaring tot Gods kinderen zal komen: God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest zijn één God. God bestaat niet uit drie Goden die samenwerken en samen overleggen. En die ene God -Vader, Zoon en Heilige Geest- woont in mij en u als u Gods kind bent geworden door te geloven in Jezus als Redder van uw leven. Als je kiest voor Jezus, kies je voor alle drie. Als je Jezus aanneemt als je Redder en Verlosser en Hij komt in je wonen, dan komen de Vader en de Heilige Geest ook in je wonen, want God is één. Als je een kind van God bent, dan is de Heilige Geest in je.

Vandaag zijn er ook velen die mooi over God spreken, maar ze willen niets van Jezus weten of zien Hem als een van de vele wegen die naar God leiden. Dit is de grote antichrist (zie 1 Johannes 2 : 22-23).

We hebben de Heilige Geest nodig om God te kennen
God wil dat wij, christenen, Hem leren kennen zoals Hij werkelijk is. Daar hebben we de Heilige Geest voor nodig. God kwam als Zoon des mensen, als Jezus in het vlees. Hij stierf in dat vlees en stond op in dat vlees. Toen Jezus op aarde was, was hij de Trooster. De mensen kwamen bij Hem en Hij leerde hen, bemoedigende hen en vertelde hen over Gods koninkrijk. Jezus kon in vlees en bloed maar op één plaats tegelijk zijn. Maar God wilde niet alleen bij de mensen zijn. Hij wilde in de mensen zijn (Johannes 14:16 en 17).

Bron : "Er is één GOD is één" van David Maasbach uit het blad "Nieuw Leven", mei 2009, jaargang 47

De leer van de drie-eenheid

Hoe kan God drie personen zijn?

De leer van de Drie-eenheid: God de Vader, God de zoon en God de Heilige Geest. Elk gelijkwaardig en eeuwig, de ene ware God is moeilijk te begrijpen, dat moet toegegeven worden en toch is het de werkelijke basis voor het christelijke geloof. Ofschoon sceptici het belachelijk maken als een wiskundige onmogelijkheid, is het toch een fundamentele eerstelling van de Bijbel en ten diepste realistisch, zowel proefondervindelijk als in wetenschappelijk opzicht. Zowel het Oude Testament als het Nieuwe beschrijven de Eenheid en de Drie-eenheid van de Godheid. De gedachte, dat er maar één God is, die alles maakte, wordt regelmatig benadrukt in schriftgedeelten als:

"Want zo zegt de Here, die de hemelen geschapen heeft - Hij is God - die de aarde geformeerd en haar gemaakt heeft, Hij heeft haar gegrondvest… Ik ben de Here en er is geen ander." (Jesaja 45 : 18)

"Gij gelooft, dat God één is? Daaraan doet gij wel; maar dat geloven de boze geesten ook en zij sidderen." (Jakobus 2 : 19)

De drie personen van de godheid worden tezelfdertijd beschreven in bijbelgedeeltes als

"Van de aanvang af heb Ik niet in het verborgene gesproken; ten tijde dat het geschiedt ben Ik daar; En nu heeft de Here Here mij met zijn Geest gezonden:…" (Jesaja 48 : 16) (De spreker in dit vers is duidelijk God en toch zegt Hij dat Hij gezonden werd, zowel door de Here God (dat is de Vader) als door zijn Geest (dat is de Heilige Geest).

In het Nieuwe Testament is de leer van de Drie-eenheid duidelijk in een vers als, waar de Heer Jezus zegt:

"Wanneer de Trooster komt, die Ik u zenden zal van de Vader, de Geest der waarheid, zal Hij u de weg wijzen tot de volle waarheid." (Johannes 15 : 26)

Verder is er de doopformule:

"Doop hen in de naam van de Vader, en van de Zoon en van de Heilige Geest" (Matthe:us 28 : 19).

Eén naam (God)—toch drie namen!

JEZUS

Dat Jezus, als eniggeboren Zoon van God, werkelijk beweerde God te zijn, gelijk aan de Vader, blijkt helder en klaar uit verscheidene bijbelgedeeltes. Bij voorbeeld: Hij zei:

"Ik ben de Alfa en Omega, het begin en het einde, zei de Heer, die is en was en komen zal, de Almachtige"  (Openbaring 1 : 8).


HEILIGE GEEST

Sommige sektes leren dat de Heilige Geest een of andere onpersoonlijke goddelijke kracht is, maar de Bijbel leert, dat Hij een echte persoon is, net als de Vader en de Zoon. Jezus zei:

"Doch wanneer Hij komt, de Geest der waarheid, zal Hij u de weg wijzen tot de volle waarheid; want Hij zal niet uit Zichzelf spreken, maar al wat Hij hoort, zal Hij spreken en de toekomst zal Hij u verkondigen." (Johannes 16:13).

DRIE-EENHEID

De leer van de Drie-eenheid in de Bijbel kan als volgt samengevat worden. God is een Drie-Eenheid, waarin elke persoon van de Godheid gelijk is en volledig en eeuwig God.. Elk is noodzakelijk en elk is onderscheiden, toch zijn zij alle drie één. De drie personen verschijnen in een logische causale volgorde. De Vader is de ongeziene, alomtegenwoordige Bron van al het zijnde, geopenbaard in en door de Zoon, te ervaren in en door de Heilige Geest. De Zoon komt, gaat uit van de Vader en de Geest gaat uit van de Zoon. Met verwijzing naar Gods schepping, de Vader is de gedachte daarachter, de Zoon is het Woord, dat alles tot aanzien riep en de Geest is de Daad, die alles verwerkelijkte.

We 'zien' God en zijn grote redding in de Zoon van God, de Heer Jezus Christus, dan 'ervaren'' we deze werkelijkheid door geloof, door de inwonende tegenwoordigheid van zijn Heilige Geest.

Ofschoon deze goddelijke eenheid paradoxaal lijkt en zelfs volstrekt onmogelijk, is hij toch ten diepste realistisch en de waarheid ervan is diep geworteld in de menselijke natuur. Zodoende hebben mensen altijd al de waarheid aangevoeld, dat God 'ergens buiten ons'' is, "alomtegenwoordig en de Veroorzaker van alle dingen die bestaan, maar deze intuïtieve kennis van God is verworden tot pantheïsme en uiteindelijk tot naturalisme.

Op gelijke wijze heeft de mens altijd de noodzaak gevoeld om God te 'zien' in termen van hun eigen ervaring en begrip, maar deze kennis, die God Zelf ons moet openbaren is verworden tot polytheïsme en afgoderij. De mens maakte dus opgerichte stenen van God gemaakt, soms in de vorm van gesneden beelden, soms zelfs in de vorm van filosofische systemen met het doel de uiterste realiteit te benoemen.

Tenslotte, de mens heeft altijd gevoeld, dat hij een soort gemeenschap nodig heeft met zijn schepper en zijn tegenwoordigheid moeten kunnen ervaren 'diep van binnen'. Maar deze diepe intuïtie van de Heilige Geest is verworden tot verschillende vormen van valse mysticisme en fanatisme en zelfs tot spiritisme en occultisme. Kortom, de waarheid van de Drie-Eenheid van God is onze menselijke natuur eigen, maar de mens heeft hem vaak verstoord en vervangen door een valse God.

Bron : https://christiananswers.net/dutch/q-eden/edn-t002-nl.html


Bijbelteksten
Deuteronomium  6  : 4
"Hoor, Israel! de HEERE, onze God, is een enig HEERE!" (Statenvertaling)

Hoor, Israel: de Here is onze God; de Here is een! (NBG-vertaling)
Johannes  10  : 30
"Ik en de Vader zijn een." (Statenvertaling)
Johannes  14  : 9

Jezus zei: “Ik ben nu al zo lang bij jullie, en nog ken je me niet, Filippus? Wie mij gezien heeft, heeft de Vader gezien. Waarom vraag je dan om de Vader te mogen zien?” (NBV-vertaling)


Johannes  14  : 16  t/m 17
"En Ik zal den Vader bidden, en Hij zal u een anderen Trooster geven, opdat Hij bij u blijve in der eeuwigheid; [Namelijk] den Geest der waarheid, Welken de wereld niet kan ontvangen; want zij ziet Hem niet, en kent Hem niet; maar gij kent Hem; want Hij blijft bij ulieden, en zal in u zijn." (Statenvertaling)

Toen Jezus op aarde was, was hij de Trooster. De mensen kwamen bij Hem en Hij leerde hen, bemoedigende hen en vertelde hen over Gods koninkrijk. Jezus kon in vlees en bloed maar op één plaats tegelijk zijn. Maar God wilde niet alleen bij de mensen zijn. Hij wilde in de mensen zijn. Dit kon door de Heilige Geest. Dit is dezelfde God. God in het vlees kon niet in de mensen wonen; Hij kon alleen bij de mensen zijn, op één plaats. Maar God in de Heilige Geest kan in mensen wonen over de hele wereld. Nee, dit kunnen we met ons beperkte verstand absoluut niet begrijpen over verklaring. Mensen die dit proberen, komen al snel vast te zitten in ongeloof. God is soeverein en almachtig. Zijn gedachten en wegen zijn veel hoger dan de onze en Zijn verstand is onbegrensd!
Johannes  14  : 20

Als je mij liefhebt, houd je dan aan mijn geboden. Dan zal ik de Vader vragen jullie een andere pleitbezorger te geven, die altijd bij je zal zijn: de Geest van de waarheid. De wereld kan hem niet ontvangen, want ze ziet hem niet en kent hem niet. Jullie kennen hem wel, want hij woont in jullie en zal in jullie blijven. Ik laat jullie niet als wezen achter, ik kom bij jullie terug. Nog een korte tijd en de wereld zal mij niet meer zien, maar jullie zullen mij wel zien, want ik leef en ook jullie zullen leven. Dan zal je begrijpen dat ik in mijn Vader ben, dat jullie in mij zijn en dat ik in jullie ben. (NBV-vertaling)

 

Dit kon door de Heilige Geest. Dit is dezelfde God. God in het vlees kon niet in de mensen wonen; Hij kon alleen bij de mensen zijn, op één plaats. Maar God in de Heilige Geest kan in mensen wonen over de hele wereld. Nee, dit kunnen we met ons beperkte verstand absoluut niet begrijpen. Mensen die dit proberen, komen al snel vast te zitten in ongeloof. God is soeverein en almachtig. Zijn gedachten en wegen zijn veel hoger dan de onze en Zijn verstand is onbegrensd!


Johannes  17  : 12

Toen Ik met hen in de wereld was, bewaarde Ik hen in Uw Naam.  Hen die U Mij gegeven hebt, heb Ik bewaard en niemand uit hen is verloren gegaan dan de zoon van het verderf, opdat  de Schrift vervuld wordt.

God wil dat wij, christenen, Hem leren kennen zoals Hij werkelijk is. Daar hebben we de Heilige Geest voor nodig. God kwam als Zoon des mensen, als Jezus in het vlees. Hij in stierf in dat vlees en stond op in dat vlees. In dit bijbelvers zie je dat Jezus tot Zijn Vader (= God) bad.


Johannes  17  : 20  t/m 23

Ik bid niet alleen voor hen, maar voor allen die door hun verkondiging in mij geloven. Laat hen allen één zijn, Vader. Zoals u in mij bent en ik in u, laat hen zo ook in ons zijn, opdat de wereld gelooft dat u mij hebt gezonden. Ik heb hen laten delen in de grootheid die u mij gegeven hebt, opdat zij één zijn zoals wij: ik in hen en u in mij. Dan zullen zij volkomen één zijn en zal de wereld begrijpen dat u mij hebt gezonden, en dat u hen liefhad zoals u mij liefhad. (NBV-vertaling)


Handelingen  2  : 1  t/m 4

Toen de dag van het Pinksterfeest aanbrak waren ze allen bij elkaar. Plotseling klonk er uit de hemel een geluid als van een hevige windvlaag, dat het huis waar ze zich bevonden geheel vulde. Er verschenen aan hen een soort vlammen, die zich als vuurtongen verspreidden en zich op ieder van hen neerzetten, en allen werden vervuld van de heilige Geest en begonnen op luide toon te spreken in vreemde talen, zoals hun door de Geest werd ingegeven. (NBV-vertaling)

Op dat moment kwam de Heilige Geest niet alleen bij hen, maar vooral in hen. Al Gods kinderen kunnen vervuld worden met de Heilige Geest. Dit is namelijk niet opgehouden. God is niet veranderd en Hij (Vader, Zoon, Heilige Geest) leeft tot in eeuwigheid!


1 Johannes  2  : 22  t/m 23
Bestaat er een grotere leugenaar dan iemand die ontkent dat Jezus de christus is? De antichrist is ieder die de Vader en de Zoon niet erkent. Ieder die de Zoon niet erkent, heeft ook de Vader niet. Wie de Zoon erkent, heeft ook de Vader. (NBV-vertaling)
Openbaring  4  : 2  t/m 3

En meteen raakte ik in geestvervoering. En zie, er stond een troon in de hemel, en op de troon zat Iemand. En Hij Die daar zat, zag eruit als de stenen jaspis en sardius. En er was een regenboog rondom de troon, die eruit zag als een smaragd. (HSV-vertaling)

Johannes heeft het niet over tronen, één van God de Vader, één van God de Zoon en één van God de Heilige Geest. Nee, er staat geschreven "een troon". En er zaten niet verschillende personen op die troon, maar "iemand was op die troon gezeten". Hij is één God.


   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009