Het is voor een mens onmogelijk het mysterie van de Goddelijke Drie-eenheid volledig te begrijpen, omdat dit het menselijke verstand te boven gaat. Het is ongelooflijk belangrijk dat deze openbaring tot Gods kinderen zal komen: God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest zijn één God. God bestaat niet uit drie Goden die samenwerken en samen overleggen. En die ene God -Vader, Zoon en Heilige Geest- woont in mij en u als u Gods kind bent geworden door te geloven in Jezus als Redder van uw leven. Als je kiest voor Jezus, kies je voor alle drie. Als je Jezus aanneemt als je Redder en Verlosser en Hij komt in je wonen, dan komen de Vader en de Heilige Geest ook in je wonen, want God is één. Als je een kind van God bent, dan is de Heilige Geest in je.
Vandaag zijn er ook velen die mooi over God spreken, maar ze willen niets van Jezus weten of zien Hem als een van de vele wegen die naar God leiden. Dit is de grote antichrist (zie 1 Johannes 2 : 22-23).
We hebben de Heilige Geest nodig om God te kennen
God wil dat wij, christenen, Hem leren kennen zoals Hij werkelijk is. Daar hebben we de Heilige Geest voor nodig. God kwam als Zoon des mensen, als Jezus in het vlees. Hij stierf in dat vlees en stond op in dat vlees. Toen Jezus op aarde was, was hij de Trooster. De mensen kwamen bij Hem en Hij leerde hen, bemoedigende hen en vertelde hen over Gods koninkrijk. Jezus kon in vlees en bloed maar op één plaats tegelijk zijn. Maar God wilde niet alleen bij de mensen zijn. Hij wilde in de mensen zijn (Johannes 14:16 en 17).
Bron : "Er is één GOD is één" van David Maasbach uit het blad "Nieuw Leven", mei 2009, jaargang 47
De leer van
de drie-eenheid
Hoe kan God drie personen
zijn?
De leer van de Drie-eenheid:
God de Vader, God de zoon en God de Heilige Geest. Elk gelijkwaardig en eeuwig,
de ene ware God is moeilijk te begrijpen, dat moet toegegeven worden en toch is
het de werkelijke basis voor het christelijke geloof. Ofschoon sceptici het
belachelijk maken als een wiskundige onmogelijkheid, is het toch een
fundamentele eerstelling van de Bijbel en ten diepste realistisch, zowel
proefondervindelijk als in wetenschappelijk opzicht. Zowel het Oude Testament als het Nieuwe
beschrijven de Eenheid en de Drie-eenheid
van de Godheid.
De gedachte, dat er maar één God is, die alles maakte, wordt regelmatig
benadrukt in schriftgedeelten als:
"Want zo zegt de Here,
die de hemelen geschapen heeft - Hij is God - die de aarde geformeerd en haar
gemaakt heeft, Hij heeft haar gegrondvest… Ik ben de Here en er is geen
ander." (Jesaja 45 : 18)
"Gij gelooft, dat God
één is? Daaraan doet gij wel; maar dat geloven de boze geesten ook en zij
sidderen." (Jakobus 2 : 19)
De drie personen van de godheid worden
tezelfdertijd beschreven in bijbelgedeeltes als
"Van de aanvang af heb
Ik niet in het verborgene gesproken; ten tijde dat het geschiedt ben Ik daar;
En nu heeft de Here Here mij met zijn Geest gezonden:…" (Jesaja 48 : 16) (De spreker in dit vers is duidelijk God en
toch zegt Hij dat Hij gezonden werd, zowel door de Here God (dat is de Vader)
als door zijn Geest (dat is de Heilige Geest).
In het Nieuwe Testament is de leer van de
Drie-eenheid duidelijk in een vers als, waar de Heer Jezus zegt:
"Wanneer de Trooster
komt, die Ik u zenden zal van de Vader, de Geest der waarheid, zal Hij u de weg
wijzen tot de volle waarheid."
(Johannes 15 :
26)
Verder is er de doopformule:
"Doop hen in de naam van
de Vader, en van de Zoon en van de Heilige Geest" (Matthe:us 28 : 19).
Eén naam (God)—toch drie namen!
JEZUS
Dat Jezus, als eniggeboren Zoon van God,
werkelijk beweerde God te zijn, gelijk aan de Vader, blijkt helder en klaar uit
verscheidene bijbelgedeeltes. Bij voorbeeld: Hij zei:
"Ik ben de Alfa
en Omega,
het begin en het einde, zei de Heer, die is en was en komen zal, de
Almachtige" (Openbaring 1 : 8).
HEILIGE GEEST
Sommige sektes leren dat de Heilige Geest
een of andere onpersoonlijke goddelijke kracht is, maar de Bijbel leert, dat
Hij een echte persoon is, net als de Vader en de Zoon. Jezus zei:
"Doch wanneer Hij komt,
de Geest der waarheid, zal Hij u de weg wijzen tot de volle waarheid; want Hij
zal niet uit Zichzelf spreken, maar al wat Hij hoort, zal Hij spreken en de
toekomst zal Hij u verkondigen."
(Johannes
16:13).
DRIE-EENHEID
De leer van de Drie-eenheid in de Bijbel
kan als volgt samengevat worden. God is een Drie-Eenheid, waarin elke persoon
van de Godheid gelijk is en volledig en eeuwig God.. Elk is noodzakelijk en elk
is onderscheiden, toch zijn zij alle drie één. De drie personen verschijnen in
een logische causale volgorde. De Vader is de ongeziene, alomtegenwoordige Bron
van al het zijnde, geopenbaard in en door de Zoon, te ervaren in en door de
Heilige Geest. De Zoon komt, gaat uit van de Vader en de Geest gaat uit van de
Zoon. Met verwijzing naar Gods schepping, de Vader is de gedachte daarachter,
de Zoon is het Woord, dat alles tot aanzien riep en de Geest is de Daad, die
alles verwerkelijkte.
We 'zien' God en zijn grote redding in de
Zoon van God, de Heer Jezus Christus, dan 'ervaren'' we deze werkelijkheid door
geloof, door de inwonende tegenwoordigheid van zijn Heilige Geest.
Ofschoon deze goddelijke eenheid paradoxaal
lijkt en zelfs volstrekt onmogelijk, is hij toch ten diepste realistisch en de
waarheid ervan is diep geworteld in de menselijke natuur. Zodoende hebben
mensen altijd al de waarheid aangevoeld, dat God 'ergens buiten ons'' is,
"alomtegenwoordig en de Veroorzaker van alle dingen die bestaan, maar deze
intuïtieve kennis van God is verworden tot pantheïsme en uiteindelijk tot
naturalisme.
Op gelijke wijze heeft de mens altijd de
noodzaak gevoeld om God te 'zien' in termen van hun eigen ervaring en begrip,
maar deze kennis, die God Zelf ons moet openbaren is verworden tot polytheïsme
en afgoderij. De mens maakte dus opgerichte stenen van God gemaakt, soms in de
vorm van gesneden beelden, soms zelfs in de vorm van filosofische systemen met
het doel de uiterste realiteit te benoemen.
Tenslotte, de mens heeft altijd gevoeld,
dat hij een soort gemeenschap
nodig heeft met zijn schepper en zijn tegenwoordigheid moeten kunnen ervaren
'diep van binnen'. Maar deze diepe intuïtie van de Heilige Geest is verworden
tot verschillende vormen van valse mysticisme en fanatisme en zelfs tot
spiritisme en occultisme. Kortom, de waarheid van de Drie-Eenheid van God is
onze menselijke natuur eigen, maar de mens heeft hem vaak verstoord en
vervangen door een valse God.
Bron : https://christiananswers.net/dutch/q-eden/edn-t002-nl.html