hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Tora

Categorie

Toelichting
De eerste vijf boeken van de Bijbel zijn door Mozes geschreven. Ze worden in het Hebreeuws de Tora (onderwijzing) genoemd. In de Tora zijn relatief weinig wetten (22 hoofdstukken) die alleen maar gericht zijn op het geestelijk leven. De meeste wetten zijn sociale wetten (32 hoofdstukken), bedoeld voor het dagelijks leven. Die worden ook wel de morele wetten of zedenwetten genoemd. Naast deze wetten gaan 18 hoofdstukken over de bouw van de tabernakel en 115 hoofdstukken (inclusief Genesis) over de geschiedenis van het volk Israël.

Een deel van de sociale wetten is duideljk te herkennen, zoals de rechten voor slaven en zwakken in de maatschappij (Exodus 20-23). Maar een groot deel van die sociale wetten is niet direct te herkennen. In de Tora worden deze dagelijkse, praktische wetten beschreven alsof het om streng religieuze principes gaat. Daar zijn minstens twee redenen voor.

1.Zonder dreiging of vloek en straf zouden de Israëlieten de wetten van God nooit hebben gehoorzaamd. Geen enkel wetenschappelijk argument zou hen hebben overtuigd. Het zou hen als nonsens in de oren hebben geklonken, net als bij alle mensen die na hen leefden. Dat duurde in Europa tot aan het eind van de Middeleeuwen en in onderontwikkelde landen zelfs tot in onze tijd.

2.De Israëlieten zouden beslist niet tevreden zijn geweest om de onzichtbare God Jahweh slechts "geestelijk" te dienen, zonder regels en symbolen. De mens heeft in zijn leven regels en symbolen nodig. De Israëlieten waren maar al te gretig om een gouden kalf te maken en afgodsbeelden te dragen, om de simpele reden dat ze tastbare goden wilden hebben zoals de omringende volken hadden (Exodus 32). Veel van deze regels in de Bijbel is een tegemoetkoming van God aan de behoefte van de mens om iets tastbaars te hebben in het geloof, om concrete offers te kunnen brengen. Volgens veel rabbijnen werden dierenoffers niet door God bevolen omdat ze op zichzelf waarde zouden heben, maar omdat de Israëlieten zich anders zouden inlaten met afgoederij en mensenoffers. Veel van de offers hebben een diepere, geestelijke betekenis. Ze zijn een voorafschaduwing van het werk van Jezus Christus (citaat boek "De Tora vandaag", Kok, Kampen, 1988, blz. 95).

Het gaat God helemaal niet om al die ceremonieën en offers, maar om het geestelijk en lichamelijk welzijn van de mens.

Bijbelteksten
Jeremia  7  : 22  t/m 23
"Want Ik heb met uw vaderen, ten dage als Ik hen uit Egypteland uitvoerde, niet gesproken, noch hun geboden van zaken des brandoffers of slachtoffers. Maar deze zaak heb Ik hun geboden, zeggende: Hoort naar Mijn stem, zo zal Ik u tot een God zijn, en gij zult Mij tot een volk zijn; en wandelt in al den weg, dien Ik u gebieden zal, opdat het u welga." (Statenvertaling)

   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009