hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Mozes

Categorie
Bijbelse figuren
Moderne wetenschap in de Bijbel

Toelichting

Bijbelteksten
Genesis  1  : 1
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Statenvertaling)

Meteen aan het begin van de Bijbel gaat Mozes in tegen alle geleerdheden uit Egypte. Over het ontstaan van de aarde hadden de Egyptenaren de vreemdste ideeën: dat de aarde voortkwam uit een gevleugeld ei dat in de ruimte rondvloog en dat de mens voortkwam uit de wormen in de slijmerige modder van de Nijl.

Bronnen :
"Mythologie van de gehele wereld" Atrium, Alphen a/d Rijn, 1993, blz. 97
"The Harmony of Science and Scripture", Eerdmans Publishing Co., Grand Rapids, MI, 1945, blz. 64, 65
Psalmen  103  : 7
Hij heeft Mozes Zijn wegen bekend gemaakt, den kinderen Israels Zijn daden. (Statenvertaling]

God maakte zijn wegen aan Mozes bekend en aan het volk Israël zijn grootse daden. Het is zeer verleidelijk om God vooral te vragen zijn macht en kracht aan ons te laten zien. Mozes wist echter dat het veel belangrijker was om te weten wat Gods plan met het volk Israël was. Daar kon hij zijn hele leven naar inrichten, wetende dat God, ongeacht de omstandigheden, de regie in handen zou hebben.

Bron : "God speelt geen enkele rol in mijn leven" van Wilkin van der Kamp, blz. 15
Markus  7  : 1  t/m 13  (C)

En bij Hem verzamelden zich de Farizeeën en sommigen van de schriftgeleerden, die uit Jeruzalem gekomen waren. En toen zij zagen dat sommigen van Zijn discipelen met onreine, dat is met ongewassen handen brood aten, berispten zij hen. Want de Farizeeën en alle Joden eten niet, als zij niet eerst grondig de handen gewassen hebben, omdat zij zich houden aan de overlevering van de ouden. En als zij van de markt komen, eten zij niet, als zij zich niet eerst gewassen hebben. En vele andere dingen zijn er die zij aangenomen hebben om zich eraan te houden, zoals het wassen van de drinkbekers en kannen en het koperen vaatwerk en bedden. Daarna vroegen de Farizeeën en de schriftgeleerden Hem: Waarom wandelen Uw discipelen niet volgens de overlevering van de ouden, maar eten zij het brood met ongewassen handen? Maar Hij antwoordde hun: Terecht heeft Jesaja over u, huichelaars, geprofeteerd zoals er geschreven staat:  Dit volk eert Mij met de lippen, maar hun hart houdt zich ver bij Mij vandaan.  Maar tevergeefs eren zij Mij door leringen te onderwijzen die geboden van mensen zijn[Jesaja 7:13]   Want terwijl u het gebod van God nalaat, houdt u zich aan de overlevering van de mensen, zoals het wassen van kannen en bekers; en veel andere dergelijke dingen doet u.  En Hij zei tegen hen: U stelt op een mooie manier Gods gebod terzijde om u aan uw overlevering te houden.  Want Mozes heeft gezegd:  Eer uw vader en uw moeder [Exodus 20:12; Deuteronomium 5:16],  en:  Wie vader of moeder vervloekt, die moet zeker sterven; [Exodus 21:17; Leviticus 20:9]  maar u zegt: Als iemand tegen zijn vader of zijn moeder zegt: Het is korban (dat wil zeggen: een gave) wat u van mij had kunnen krijgen, is het met hem in orde. En u laat hem niet meer toe iets voor zijn vader of zijn moeder te doen,  en zo maakt u Gods Woord krachteloos door uw overlevering die u overgeleverd hebt; en veel van dergelijke dingen doet u. (HSV-vertaling)

In dit bijbelgedeelte wees Jezus naar een serieus probleem van de houding van de Farizeeërs tegenover Gods Woord. In de verzen 7-13 beschuldigde Hij hen ervan God tevergeefs te aanbidden, omdat zij voorschriften van mensen leerden als de basis van hun leer en niet Gods geboden. Als gevolg daarvan hadden zij Gods Woord afgewezen, want "zo maakt gij het woord Gods krachteloos". Voordat we te veel gaan neerkijken op de Farizeeërs, zouden we mogen kijken op welke manieren wij in het lichaam zelf aan soortgelijke zaken schuldig zijn.

Jesaja 7 : 13

De Heere zei: Omdat dit volk tot Mij nadert met zijn mond en zij Mij eren met hun lippen, maar hun hart ver van Mij houden, en hun vrees voor Mij slechts een aangeleerd gebod van mensen is.  (HSV-vertaling)

Exodus 20 : 12

Eer uw vader en uw moeder, opdat uw dagen verlengd worden in het land dat de HEERE, uw God, u geeft. (HSV-vertaling)

Deuteronomium 5 : 16

Eer uw vader en uw moeder, zoals de HEERE, uw God, u geboden heeft, opdat uw dagen verlengd worden en opdat het u goed gaat in het land dat de HEERE, uw God, u geeft. (HSV-vertaling)

Exodus 21 : 17

En wie zijn vader of zijn moeder vervloekt, moet zeker gedood worden. (HSV-vertaling)

Leviticus 20 : 9

Ja, iedereen die zijn vader of zijn moeder vervloekt, moet zeker gedood worden. Hij heeft zijn vader of zijn moeder vervloekt. Zijn bloed rust op hemzelf. (HSV-vertaling)

Bron : "Wortels van ons geloof" van Chuck en Karen Cohen


Lukas  16  : 29  t/m 31  (C)

Abraham zei tegen hem (= de rijke man): "Zij hebben Mozes en de profeten. Laten zij naar hen luisteren. Hij echter zei: Nee, vader Abraham, maar als iemand van de doden naar hen toe zou gaan, zouden zij zich bekeren. Maar Abraham zei tegen hem: Als zij niet naar Mozes en de profeten luisteren, zullen zij zich ook niet laten overtuigen, als iemand uit de doden zou opstaan.  (HSV-vertaling)

Dit verhaal gaat over de rijke man en de arme lazarus. De rijke man ging dood en kwam toen in de hel terecht. Lazarus was in de hemel. Vanuit de hel smeekte hij of Abraham Lazarus naar zijn broers wilde toesturen om hen te waarschuwen, dat Jezus Christus echt leeft en alles wat in de bijbel staat waar is. Maar Abraham zei toen tegen de rijke man, dat zij naar Mozes en de profeten moeten luisteren. Als zijn broers niet naar Mozes en de profeten willen luisteren, dan zullen zij zich ook niet laten overtuigen als iemand uit de doden zou opstaan.

Bron : "Wortels van ons geloof" van Chuck en Karen Cohen

 


Handelingen  7  : 22
En Mozes werd onderwezen in alle wijsheid der Egyptenaren; en was machtig in woorden en in werken. (Statenvertaling)

Tijdens de hoogconjunctuur in Egypte leefde Mozes als prins aan het hof van de farao. Ongeveer 1500 jaar voor Christus studeerde hij aan de beste universiteit van de wereld en was onderwezen in alle wijsheid van de Egyptenaren. Ongetwijfeld had hij de "Heilige Boeken" bestudeerd uit 1552 voor Christus. Maar het is opvallend dat in zijn geschriften niets is terug te vinden over bezweringen en demonen of over bizarre en dodelijke manieren om ziekten te bestrijden. Mozes nam de geleerdheden van zijn professoren niet klakkeloos over. Integendeel, hij waarschuwde zijn volk ernstig om allen de geboden van Jahweh te volgen en niet de schriften uit Egypte. Medische fouten zul je daarom in de bijbel niet tegenkomen. Mozes had zoveel geloof in God dat hij alle wijsheden van Egypte aan de kant heeft gezet en eenvoudigweg de aanwijzingen van God heeft opgeschreven.

   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009