hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Geloof (Wat is geloof?)

Categorie
OP ZOEK NAAR GOD

Toelichting

Wat is geloof?

 

Geloven is een liefdesrelatie hebben met God

Geloven heeft alles te maken met een liefdesrelatie. Vóór het zover is leer je elkaar na de eerste ontmoeting kennen, je wordt verliefd en je neemt je voor om samen door het leven te gaan. Geloven begint op dezelfde wijze en leidt ook tot een besluit. Net als in een relatie is er bij geloven een geestelijke kant en een praktische kant. Geloven en liefhebben doe je met hart, hoofd en handen.

 

De ontmoeting met God

Als je bereid bent je vertrouwen op God te stellen zal Hij zich laten kennen en je zult weten dat je voor de volle honderd procent van Hem op aan kunt. Dit is het begin van je relatie met de liefhebbende levende God. Hij zegt in de Bijbel 'Ik zal Mij met u verloven door trouw. Dan zult u Mij, de Here, werkelijk kennen'. (Hosea 2:19)
Het geloven gaat ergens over, je gelooft íets. Als je gelooft weet je wát je gelooft. Eerst heb je dus kennis, informatie nodig. Je moet er weet van hebben. Deze informatie komt tot je in de vorm van Gods Woord, de Bijbel.

 

Leer God kennen

De Bijbel zegt: Luister naar wat God zegt en schat Zijn aanwijzingen op hun waarde. Dan krijg je een oor voor de echte wijsheid en zal je verstand worden gescherpt. Als je dat beschouwt als een zeer groot goed en moeite doet om het te verkrijgen, zul je merken dat je Hem werkelijk zult leren kennen.
Vervolgens neem je de opgedane kennis voor waar aan, je gaat voorlopig gewoon van van de feitelijkheid uit. En dit is heel belangrijk, het is een persoonlijke keus. Je neemt het ter harte. Ga af op Zijn Woord, zoals je af gaat op het woord van je vader of je vriend.

 

De relatie met God

God zoekt jou en houdt van jóu. God heeft alles voor je over gehad. God wil van jou dat je Zijn liefde beantwoordt. Jezus zei: "Heb de Here, je God lief met heel je hart, met heel je ziel en heel je verstand." Zonder die liefde stelt het geloof niets voor en wijzelf ook niet. Zelfs als ik Gods woord doorgeef, alle diepe dingen doorgrond en alles weet en al het geloof heb, zodat ik bergen kan verzetten, maar geen liefde heb, ben ik niets. (1 Corinthiërs13:2)
Dan gaat het leven en krijg je het door. Sla je een stap over, dan zal het aan je voorbij gaan. En al lees je de hele Bijbel duizend keer, het blijft dan een gesloten boek! Je mag gerust klein beginnen, hou het maar overzichtelijk. Begin bijvoorbeeld bij het gedeelte het evangelie naar Johannes en leer wie de Here Jezus is. De Bijbel zegt dat we alleen door te luisteren naar wat Christus gezegd heeft, in Hem kunnen gaan geloven. (Romeinen 10:17)

 

Zekerheid

Ga er niet vanuit dat je ooit klaar bent met de eerste stappen. Geloven is een levenslang proces, waarin je over bergen en door dalen zult komen. Het is niet een eenmalige stap. Er kunnen twijfels en strijd komen. Ga er maar van uit. Logisch, de tegenstander van God zal je niet met rust laten als er een kans is... Maar er bestaat zonder strijd geen overwinning. Het wordt dan toch uiteindelijk een krachtig en onmisbaar geheel voor de rest van je leven: Dan is je geloof nog steeds geloof, maar vanaf dan tevens een onwankelbare levende zekerheid. Geloof is de absolute zekerheid dat onze hoop ook werkelijkheid wordt en het is een bewijs van de dingen die wij niet kunnen zien. (Hebreeën 11:1) De bekende prediker Spurgeon zei het zo: 'Een voortreffelijke vorm van geloof ontstaat uit wel bevestigde kennis. Dit verkrijgen wij door toeneming in de genade, en dit is het geloof dat gegrond is op het kennen van Christus, het geloof dat Christus vertrouwt omdat het bevonden heeft dat Hij onwankelbaar is in Zijn trouw.'

Misschien vraag je je af, of je ook gered bent, of ook jouw zonden zijn vergeven, of je ook persoonlijk de gave van het eeuwige leven hebt ontvangen. De Bijbel laat er geen misverstand over bestaan: Als je in de Here Jezus gelooft, dan zal je gered worden en je gezin ook. (Handelingen 16: 31)
Wil je de Here Jezus beter leren kennen, léés dan niet alleen maar lees de Bijbel bíddend! Bid in geloof dat God door Zijn Woord tot je spreekt! Bid en belijd aan God jouw zonden, waardoor je straf verdient. Bid in vertrouwen dat God doet wat Hij zegt en geeft wat Hij belooft. En dank God voor Zijn Woord en voor wat Hij je persoonlijk uit genade vanwege de verdienste van de Here Jezus Christus wil geven.

 

Geloven is een dynamische relatie

En als je dan door een woord in de Bijbel wordt aangesproken op een manier waar je tevoren geen enkel vermoeden van had, een woord dat je tegelijkertijd in berouw doet beseffen hoe zondig je zelf bent, stel het dan niet langer uit. Ga op je knieën, en spreek je onvoorwaardelijke vertrouwen in Hem uit. En ofschoon je beslist ook twijfels, teleurstellingen of verdriet zult kennen is het geloof een dynamische relatie die je aangaat met God en waarin je steeds zult blijven groeien.

 

Bron : http://www.1stap.com/html/wat_is_geloven_in_god.html


Bijbelteksten
Habakuk  2  : 4
Ziet, zijn ziel verheft zich, zij is niet recht in hem; maar de rechtvaardige zal door zijn geloof leven. (Statenvertaling)

Wie niet oprecht is kwijnt weg, maar de rechtvaardige zal leven door zijn trouw. (NBV-vertaling)

Halsstarrige mensen vertrouwen alleen zichzelf en gaan te gronde.
Mattheus  17  : 20
...Ik verzeker jullie: als jullie geloof hebben als een mosterdzaadje, dan zullen jullie tegen die berg zeggen: "Verplaats je van hier naar daar" en dan zal hij zich verplaatsen. Niets zal voor jullie onmogelijk zijn.
Romeinen  11  : 16  t/m 24  (C)
En als de eerstelingen heilig zijn, dan het deeg ook, en als de wortel heilig is, dan de takken ook. Als nu enige van die takken afgerukt zijn, en u, die een wilde olijfboom bent, in hun plaats bent geënt en mede deel hebt gekregen aan de wortel en de vettigheid van de olijfboom, beroem u dan niet tegenover de takken. En als u zich beroemt: U draagt de wortel niet, maar de wortel u. U zult dan zeggen: De takken zijn afgerukt, opdat ik zou worden geënt. Dat is waar. Door ongeloof zijn zij afgerukt en u staat door het geloof. Heb geen hoge dunk van uzelf, maar vrees. Want als God de natuurlijke takken niet gespaard heeft, dan is het ook mogelijk dat Hij u niet spaart. Zie dan de goedertierenheid en de strengheid van God: strengheid over hen die gevallen zijn, over u echter goedertierenheid, als u in de goedertierenheid blijft. Anders zult ook u afgehouwen worden. En ook zij zullen, als zij niet in het ongeloof blijven, geënt worden, want God is machtig hen opnieuw te enten. Want als u afgehouwen bent uit de olijfboom die van nature wild was, en tegen de natuur in op de tamme olijfboom geënt bent, hoeveel te meer zullen zij die natuurlijke takken zijn, geënt worden op hun eigen olijfboom. (HSV-vertaling)

In Romeinen 11 trekt de apostel Paulus de vergelijking tussen gelovigen in Jezus en een olijfboom. Zoals een boom diepgeworteld moet zijn om bij stormen stand te kunnen houden, zo heeft ook onze geloofsgemeenschap "diepe wortels' nodig. De Heilige Schriften bevatten waarschuwingen voor vele misleidingen en "stormen" van valse leringen die in de laatste dagen tekeer zullen gaan tegen de gemeenschap van Jezus. (Mattheüs 24:4-4, 11-24; Romeinen 16:17-18; 2 Tessalonicenzen 2:2-4). We hebben Gods volledige openbaring nodig om de wortels van ons geloof te versterken, zowel in ons dagelijks leven als in onze theologie. (Efeziërs 4:14).

Als we ons zelf zien als een deel van de Olijfboom waar Romeinen 11 over spreekt, dan is de Geest van God de vruchtbare sap die voeding en water geeft vanuit onze wortels in het Oude Testament naar de fruit beladen takken van gelovigen. Een gedeeltelijk ontwortelde boom is afgesneden van veel van zijn kracht. Helaas weerspiegelen wortels zonder grond veel van de staat van de gemeente gedurende haar geschiedenis. Vee oude en opnieuw opkomende ketterijen zoals gnosticisme en vervangingstheologie zijn ontstaan door een misverstand of verkeerd gebruik van het Woord van God in het Oude Testament. Daarom is het, voor onze wandel met God vandaag, van zeer groot belang om de waarde te erkennen van het Oude Testament.

Bron : "Wortels van ons geloof" van Chuck en Karen Cohen
Romeinen  12  : 3

Want door de genade  die mij gegeven is, zeg ik ieder onder u  niet hoger te denken dan hij moet denken, maar laat hij denken in bescheidenheid, naar de mate van geloof  zoals God die aan ieder heeft toebedeeld. (HSV)

Met de woorden "de mate van geloof die God iedereen heeft toebedeeld" bedoelt Paulus niet de hoeveelheid geloof, maar veeleer het soort geloof. Hij denkt aan de verschillende manieren waarop elke christen anderen christenen, en de gemeente in het algemeen, tot zegen kan zijn door zijn specifieke gave of functie (ambt) te gebruiken in combinatie met zijn geloof. De verschillende mate van geloof is een afspiegeling van de vele verschillende manieren waarop ?geloof? moet worden beoefend in het licht van de verscheidenheid van gaven of functies (ambten) die in de gemeente bestaat.

Door Gods soevereine genade ontvangt elke christen zijn ?mate van geloof? Dat wil zeggen dat hij als lid van het Lichaam van Christus zijn plaats in het Lichaam ontvangt; een specifieke bijzondere of een specifieke gewone en permanente gave of functie (ambt) van de Heilige Geest; en het overeenkomstige soort geloof waardoor en binnen welke grenzen hij zijn gave of functie (ambt) moet uitoefenen.

Geloof is niet alleen een vereiste wanneer we lid van de gemeente worden; geloof is ook vereist om onze verschillende bekwaamheden, bedieningen of taken, functies of ambten als lid van de gemeente uit te oefenen. Alle specifieke geestesgaven kunnen alleen naar behoren worden uitgeoefend door geloof in Christus, alsmede alleen in liefde (1 Korinthi?rs 13) Aldus heeft elke gave of functie (ambt) van de Heilige Geest grenzen, al naar gelang het soort bekwaamheid of functie (ambt), al naar gelang het gebied waarop het moet worden uitgeoefend en al naar gelang het soort geloof dat nodig is om deze gave of functie (ambt) uit te oefenen.

Bron : www.deltacursus.nl/romans/romeinen-12-overzicht.pdf


1 Korinthiers  13  : 2
En al ware het dat ik de [gave] der profetie had, en wist al de verborgenheden en al de wetenschap; en al ware het, dat ik al het geloof had, zodat ik bergen verzette, en de liefde niet had, zo ware ik niets.?(Statenvertaling)

Als ik Gods woord doorgeef, alle diepe dingen doorgrond en alles weet en al het geloof heb, zodat ik bergen kan verzetten, maar geen liefde heb, ben ik niets.
1 Korinthiers  13  : 13
Zo blijven dan: Geloof, hoop en liefde, deze drie, maar de meeste van deze is de liefde. (NBG-vertaling)
1 Korinthiers  15  : 12  t/m 22
Indien nu Christus gepredikt wordt, dat Hij uit de doden opgewekt is, hoe zeggen sommigen onder u, dat er geen opstanding der doden is?  En indien er geen opstanding der doden is, zo is Christus ook niet opgewekt. En indien Christus niet opgewekt is, zo is dan onze prediking ijdel, en ijdel is ook uw geloof.  En zo worden wij ook bevonden valse getuigen Gods; want wij hebben van God getuigd, dat Hij Christus opgewekt heeft, Dien Hij niet heeft opgewekt, zo namelijk de doden niet opgewekt worden.  Want indien de doden niet opgewekt worden, zo is ook Christus niet opgewekt. En indien Christus niet opgewekt is, zo is uw geloof tevergeefs, zo zijt gij nog in uw zonden.  Zo zijn dan ook verloren, die in Christus ontslapen zijn.  Indien wij alleenlijk in dit leven op Christus zijn hopende, zo zijn wij de ellendigste van alle mensen.  Maar nu, Christus is opgewekt uit de doden, [en] is de Eersteling geworden dergenen, die ontslapen zijn.  Want dewijl de dood door een mens is, zo is ook de opstanding der doden door een Mens.  Want gelijk zij allen in Adam sterven, alzo zullen zij ook in Christus allen levend gemaakt worden. (NBG-vertaling)

Als u nu het heerlijke nieuws hebt gehoord dat Christus weer levend is geworden, hoe kunnen sommigen van u dan zeggen dat er geen enkele dode ooit weer levend wordt? Als zij gelijk hebben, is Christus ook niet uit de dood teruggekomen. En als Hij niet uit de dood teruggekomen is, kunnen wij wel ophouden Hem bekend te maken; dan is het zinloos in Hem te geloven. Erger nog, dan zijn wij bedriegers, omdat wij tegen God in hebben verklaard dat Hij Christus weer levend heeft gemaakt. Als er geen doden weer levend worden, kan dat niet waar zijn. Als er geen doden levend worden, is Christus ook niet weer levend gemaakt. En als Christus niet weer levend is geworden, dan heeft uw geloof geen betekenis en zijn uw zonden niet vergeven. Ja, dan zijn de gestorven gelovigen reddeloos verloren. Als wij alleen voor dit leven onze hoop op Christus hebben gevestigd, zijn wij meer te beklagen dan wie ook. Maar zo is het gelukkig niet! Christus is weer levend gemaakt, als eerste van de velen die gestorven zijn. Want zoals de dood door een mens is gekomen, is ook het nieuwe leven dank zij een Mens gekomen. Zoals alle mensen, als nakomelingen van Adam sterven, zo zullen ook alle volgelingen van Christus levend worden gemaakt. (Het Boek)


1 Korinthiers  16  : 13  t/m 14
Blijft waakzaam, staat in het geloof, weest manlijk, weest sterk! Laat alles bij u in liefde toegaan. (NBG-vertaling)

Wees waakzaam, volhard in het geloof, wees moedig en sterk. Alles wat u doet, moet u met liefde doen. (NBV-vertaling)
Galaten  3  : 8  (C)

En de Schrift, die voorzag dat God uit het geloof de heidenen zou rechtvaardigen, verkondigde eertijds aan Abraham het Evangelie:  In u zullen al de volken gezegend worden. (HSV-vertaling)

Genesis 12 : 1-3
De HEERE nu zei tegen Abram: "Gaat u uit uw land, uit uw familiekring en uit het huis van uw vader, naar het land dat Ik u wijzen zal.  Ik zal u tot een groot volk maken, u zegenen en uw naam groot maken; en u zult tot een zegen zijn.  Ik zal zegenen wie u zegenen, en wie u vervloekt, zal Ik vervloeken; en in u zullen alle geslachten van de aardbodem gezegend worden. "  (HSV-vertaling)

Paulus beweert dat de schrift hier oorspronkelijke woorden van God weergeeft. Het Nieuwe Testament maakt geen onderscheid tussen wat God zegt en wat het Oude Testament zegt. Als het Oude Testament iets beweert, veronderstellen de schrijvers in het Nieuwe Testament dat het een bewering van God is, zelfs als het niet direct aan Hem is toe te schrijven. Het woord 'volken' in Galaten 3:8 is hetzelfde Griekse woord dat eerder in dit vers was vertaald met 'heidenen'.

Bron : "Wortels van ons geloof" van Chuck en Karen Cohen


Galaten  5  : 22  t/m 23
Maar de vrucht van de Geest is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, zachtmoedigheid en zelfbeheersing. Er is geen wet die daar iets tegen heeft.
Efeziers  2  : 8
Het geloof is een gave Gods.
Efeziers  4  : 11  t/m 16
En hij is het die apostelen heeft aangesteld, en profeten, evangelieverkondigers, herders en leraren, om de heiligen toe te rusten voor het werk in zijn dienst. Zo wordt het lichaam van Christus opgebouwd, totdat wij allen samen door ons geloof en door onze kennis van de Zoon van God een eenheid vormen, de eenheid van de volmaakte mens, van de tot volle wasdom gekomen volheid van Christus. Dan zijn we geen onmondige kinderen meer die stuurloos ronddobberen en met elke wind meewaaien, met wat er maar verkondigd wordt door mensen die tot alles in staat zijn wanneer ze anderen listig en doortrapt op een dwaalspoor willen brengen. Dan zullen we, door ons aan de waarheid te houden en elkaar lief te hebben, samen volledig toe groeien naar hem die het hoofd is: Christus. Vanuit dat hoofd krijgt het lichaam samenhang, en wordt het ondersteund en bijeengehouden door alle gewrichtsbanden. Ieder deel draagt naar vermogen bij tot de groei van het lichaam, dat zo zichzelf opbouwt door de liefde. (NBV-vertaling)

God heeft bepaalde mensen aan de gemeente gegeven om ons te helpen. Tegenover allerlei wind van leer kunnen wij leren vast te staan, door op te wassen in de kennis van God. Om ons hiermee te helpen heeft Christus aan de gemeenten eerst apostelen en profeten gegeven, door wie de Heilige Schrift tot stand is gekomen. In onze tijd hebben wij evangelisten, herders en leraars, die op basis van Gods woord de gemeente opbouwen tot volwassenheid in de kennis van Christus.
1 Timotheus  4  : 1  t/m 2
Maar de Geest zegt nadrukkelijk, dat in latere tijden sommigen zullen afvallen van het geloof, doordat zij dwaalgeesten en leringen van boze geesten volgen, door de huichelarij van leugensprekers, die in hun eigen geweten gebrandmerkt zijn. (NBG-vertaling)

Maar de Geest zegt nadrukkelijk dat in de eindtijd sommigen het geloof zullen verlaten, doordat ze luisteren naar dwaalgeesten en naar wat demonen hun leren. Ze worden hiertoe aangezet door huichelachtige leugenaars, die hun eigen geweten hebben dichtgeschroeid. (NBV-vertaling)

De Geest van God waarschuwt ons voor de dwaalgeesten.
1 Timotheus  5  : 3  t/m 8
Ondersteun weduwen die alleen staan. (NBV) Maar indien een weduwe kinderen of kleinkinderen heeft, laten zij dan eerst aan eigen familie godsvrucht tonen en aan het vorig geslacht vergelden wat zij hun te danken hebben, want dit is welgevallig aan God. (NBG) Een weduwe die helemaal alleen staat, houdt haar hoop op God gevestigd en blijft smeken en bidden, dag en nacht. Maar een weduwe die losbandig leeft, is levend dood. Houd hun dit voor, zodat ze een onberispelijk leven kunnen leiden. Wie niet voor de eigen familie zorgt, zelfs niet voor huisgenoten, heeft het geloof verloochend en is slechter dan een ongelovige. (NBV-vertaling)

Zorg voor de weduwen, als zij tenminste niemand anders hebben die voor hen zorgt. Als een weduwe echter kinderen of kleinkinderen heeft, moeten die voor haar zorgen. Zij moeten allereerst aan hun eigen familieleden tonen wat het betekent om met God te leven. Dit zal zichtbaar worden in hun zorg voor ouders en grootouders. Dat is Gods wil en een vreugde voor Hem. Een echte weduwe, die in deze wereld niemand meer heeft, vertrouwt op God en zal dag en nacht zijn hulp zoeken en tot Hem bidden. Maar een weduwe die er maar op los leeft, is levend dood. Dit moet je de christenen voorschrijven Timothes, zodat er niets op hun levenswijze aan te merken zal zijn. Wie niet voor zijn eigen familieleden wil zorgen, als die hulp nodig hebben, in het bijzonder als ze tot zijn eigen gezin horen, mag zich geen christen noemen. Zo iemand is slechter dan een ongelovige.
1 Timotheus  6  : 10
Want de wortel van alle kwaad is geldzucht. Door zich daaraan over te geven, zijn sommigen van het geloof afgedwaald en hebben ze zichzelf veel leed berokkend." (NBV-vertaling)

Want de liefde voor het geld is de oorzaak, dat sommigen van het geloof afgedwaald zijn en ze hebben daarom zichzelf veel leed berokkend.
Hebreen  1  : 1
Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, [en] een bewijs der zaken, die men niet ziet.(Statenvertaling)

Het geloof legt de grondslag voor alles waarop we hopen, het overtuigt ons van de waarheid van wat we niet zien. (NBV-vertaling)
Jakobus

Mijn broeders, heb het geloof in onze Heere Jezus Christus, de Heere der heerlijkheid,  zonder aanzien des persoons. (HSV-vertaling)

Broeders en zusters, het geloof in Jezus Christus, onze glorierijke Heer, staat niet toe dat u mensen op hun uiterlijk beoordeelt. (NBV-vertaling)


1 Johannes  5  : 4

De overwinning op de wereld hebben wij behaald door ons geloof.  

 

Wat zo uniek is aan het koninkrijk van God, is dat je verzekerd bent van de overwinning. Je hebt gewonnen! Je mag er zeker van dat je op een dag voor het aangezicht van God zult staan en de Koning der koningen met eigen ogen zult zien. Je mag er zeker van zijn dat je op een dag binnen zult gaan in een wereld waar geen pijn meer is, geen tranen en geen verdriet.

Als je geen vertrouwen hebt in de toekomst, ben je in het heden krachteloos. Als je geen vertrouwen hebt in het leven na dit leven, zal van je leven nu geen kracht uitgaan. Maar als je gelooft in de toekomst en zeker bent van de overwinning, dan zit er veerkracht in je voetstappen en ligt er een glimlach op je gezicht.

Bron : ‘Leven in zijn handen’ van Max Lucado

 


   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009