hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Geesten (boze geesten uitdrijven)

Categorie

Toelichting

 


Bijbelteksten
Lukas  9  : 49  t/m 50

Meester, wij hebben een gezien, die in Uw naam de duivelen uitwierp, en wij hebben het hem verboden, omdat hij U met ons niet volgt. En Jezus zeide tot hem: “Verbied het niet, want wie tegen ons niet is, die is voor ons. (NBV-vertaling)

 

Jezus maakte één opmerking over de man die zijn christen-zijn buiten de discipelen om in praktijk trachtte te brengen. Let wel: Jezus belette het hem niet. Hij veroordeelde hem niet. Hij wees hem niet af. Hij nam geen afstand van hem. De man wordt niet meer in de schrift genoemd. Blijkbaar waren Zijn discipelen onthutst omdat iemand die niet bij “de Twaalven” hoorde, duivels uitwierp.

 

De oorspronkelijke twaalf discipelen hadden nu precies hetzelfde probleem dat vele christenen vandaag de dag hebben bij het accepteren van andere gelovigen die niet tot hun eigen groep behoren of zich niet houden aan hun maatstaven, hun normen van heiligheid of hun dogmatische uitgangspunt. Wat de discipelen eigenlijk zeiden was: Als je niet met onze groep meedoet en ons volgt, kun je de Naam van Jezus niet gebruiken. Wij verbieden het! Hun houding was: Wij zullen je niet toestaan je christen-zijn in praktijk te brengen, tenzij je doet wat wij doen, gaat waar wij gaan en leeft zoals wij leven.”

 

Wat geeft iemand de bevoegdheid om zijn christen-zijn in praktijk te brengen?

Er is maar één vereiste voor het lidmaatschap van het universele Lichaam van Christus:

-          Dat is niet de inschrijving voor een schriftelijke bijbelcursus.

-          Dat is niet het lid worden van een kerk.

-          Dat is niet het zich onderwerpen aan een bepaalde vorm van dopen.

-          Dat is niet het aanhangen van een geloofsbelijdenis of kerkelijke leer.

-          Dat is niet het dragen van religieuze kleding volgens vaste regels.

Wat dan wel? Paulus en Silas geven in Handelingen 16 : 31 het antwoord: “Stel uw vertrouwen op de Here Jezus en gij zult behouden worden, gij en uw huis.”  Als in onze dagen de leiders en de leden van de Kerk van Jezus Christus die houding ten opzichte van elkaar maar eens konden aannemen. Als ze dat konden, zou de Kerk van Christus met sprongen voorwaarts gaan en de wereld winnen voor God! Het Lichaam van Christus wordt verdeeld door de hokjesgeest die het gevolg is van de neiging tot het vormen van nieuwe kerkgenootschappen en sekten. Die belemmert –en beëindigt soms- het vervullen van de Grote Opdracht van Christus tot wereldwijde evangelisatie om nog niets te zeggen over de manier waarop wij het hart van God onze Vader kwetsen.


Bron : evangelist Paul Olson



 


   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009