hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Rooms Katholieke Kerk

Categorie
Kerkgenootschappen
Kerk

Toelichting

De Rooms Katholieke kerk

Tegenwoordig is er een steeds sterkere stroming binnen de protestante en evangelische gemeenten die opschuiven richting de Katholieke kerk. Dit komt voornamelijk voort uit de oecumenische beweging. Men heeft het dan over het terug gaan naar de moederkerk. Dit komt voort uit de afscheiding van de protestanten in de 16e eeuw.

 

Dat de kerken weer samen komen is natuurlijk geen toeval. De bijbel voorzegt dat dit zal gaan gebeuren. De invloed van de Katholieke kerk is altijd aanwezig gebleven, ook na de reformatie. Zo zijn vele gebruiken in de Protestantse kerken van oorsprong Katholieke gebruiken. Denk aan de kinderdoop.*) De betekenis van de kinderdoop komt verderop nog aan de orde. Bij de evangelische en charismatische beweging zie je dat het vereren van iconen en rituelen zoals contemplatief gebed steeds meer ingang vinden. De leer die de Katholieke kerk brengt is echter tegenstrijdig met wat de bijbel ons leert.

 

De Paus

Allereerst is er de paus. Enkele titels van de paus zijn plaatsbekleder van Jezus, opvolger van Petrus en de paus heeft aanspreektitels als heilige vader of uwe heiligheid. Alleen al voor deze titels missen we ieder bijbelse grondslag. Nergens leert de bijbel ons dat er een opvolger van Petrus is of dat er iemand plaatsbekleder is van de Here Jezus. Wij worden als gelovigen aangeduid als Gods kinderen. Dat geld alleen voor wedergeboren christenen.

 

En u mag niemand op de aarde uw vader noemen, want Eén is uw Vader, namelijk Hij Die in de hemelen is. Math 23:9

 

Hier heeft de Here Jezus het niet over een natuurlijke vader, Hij spreekt hier over vader als titel gegeven aan mensen die gezag over u hebben.

 

Maria-verering

Verder is er binnen de Katholieke kerk een grote verering voor Maria. Dit is in tegenspraak met het tweede gebod.

 

U zult voor uzelf geen beeld maken, geen enkele afbeelding van wat boven in de hemel, of beneden op de aarde of in het water onder de aarde is. U zult zich daarvoor niet neerbuigen, en die niet dienen, want Ik, de HEERE, uw God, ben een na-ijverig God, Ex. 20:4-5a

 

Ook zijn er opvallende beweringen over Maria die de Katholieke kerk in stand houdt en leert aan haar volgelingen. Zo wordt er geleerd dat Maria blijvend maagd is gebleven. Volgens de leer van de katholieke kerk kan de bijbel hier geen uitsluitsel in geven. Daarom moeten we volgens hen kijken naar de constante traditie die geleerd wordt door de aartsvaders. Alle christenen in de eerste eeuwen zouden volgens de Katholieke kerk Maria als eeuwige maagd hebben geaccepteerd.

Dit is in tegenstelling met deze uitspraak van de Here Jezus.

 

En terwijl Hij nog tot de menigte sprak, zie, Zijn moeder en broers stonden buiten en zochten Hem om met Hem te spreken. Iemand zei tegen Hem: Zie, Uw moeder en Uw broers staan buiten en zoeken U om met U te spreken. Maar Hij antwoordde en zei tegen hem die dat tegen Hem zei: Wie is Mijn moeder en wie zijn Mijn broers? (Mattheüs 12:46-48)

 

en hij had geen gemeenschap met haar totdat zij haar eerstgeboren Zoon gebaard had; en hij gaf Hem de naam Jezus. (Mattheüs 1:25)

 

Volgens de Katholieke kerk is dit verkeerd vertaald vanuit het Grieks. Hier zou eigenlijk neef moeten staan. De bijbel echter spreekt veelvuldig over neven, dus dat is op zich al onlogisch om zo te redeneren. Dan zouden de vertalers soms het woord moeten vertalen met neef en de andere keer met broeder naar gelang het hen uit kwam. Dat zet, naar mijn idee, de Heilige Geest buitenspel want Hij heeft gewaakt over de woorden die geschreven zijn.

 

Maria zonder zonde?

Verder leert de Katholieke kerk dat Maria zonder zonde was en is gebleven haar hele leven lang. Als dat zo zou zijn dan zou degene die haar verwekt heeft ook zonder zonde moeten zijn geweest. Dat is onmogelijk want de bijbel zelf verklaard:

 

Want allen hebben gezondigd en missen de heerlijkheid van God (Romeinen 3:23)

 

De Paus als opvolger van Petrus

Ook Petrus heeft een prominente plek binnen de katholieke kerk. Zo zou de paus de opvolger zijn van Petrus. Dit haalt men uit de uitspraak die Jezus doet.

 

En Ik zeg u ook dat u Petrus bent, en op deze petra zal Ik Mijn gemeente bouwen, en de poorten van de hel zullen haar niet overweldigen. (Mattheüs 16:18)

 

Het woord petra slaat niet op de persoon Petrus, het slaat op de voorgaande uitspraak van Petrus die hem geopenbaard werd door de Heilige Geest. Het gaat om de getuigenis over Wie de Here Jezus is, de Zoon van God, de Enige Weg tot de Vader. Op die uitspraak werd de gemeente gegrondvest en op dit getuigenis staat de gemeente nog steeds.

 

Eucharistieviering

Verder is er de eucharistieviering. Hier leert men dat de hostie en de wijn daadwerkelijk een stukje van het lichaam van Christus wordt en dat de wijn werkelijk bloed wordt in het lichaam nadat dit genuttigd is. Men beroept zich hierbij op de tekst in Johannes 6. Hier zegt Jezus dat Hij het brood des levens is. Hij heeft het hier over de geestelijke betekenis. Dat is heel duidelijk als het hele hoofdstuk wordt gelezen. Daarbij kan deze betekenis niet slaan op het avondmaal omdat Hij dit op dat moment nog niet had ingesteld.

 

Kinderdoop *)

Ook de kinderdoop die bij vele kerken wordt toegepast komt voort uit de Katholieke kerk. Helaas weten weinig mensen de ware betekenis die hierachter zit. Vanuit de Katholieke leer wordt er geleerd dat door de kinderdoop de zonden worden vergeven. Dit baseert men op Handelingen 2:38.

 

En Petrus zei tegen hen: Bekeer u en laat ieder van u gedoopt worden in de Naam van Jezus Christus, tot vergeving van de zonden; en u zult de gave van de Heilige Geest ontvangen.  (Handelingen 2:38)

 

Hier moet het echter wel over volwassen mensen gaan. Want er staat bekeer u. Hoe kan een pasgeboren kind zich bekeren? Hoe kan iemand die niet bekend is met het ware evangelie zich bekeren? Waarvan zou men zich bekeren?

 

Dus ook het ritueel van de kinderdoop heeft geen bijbelse grondslag en het vergeeft al helemaal geen zonden aan pasgeborenen. Dit soort leer geeft mensen een valse zekerheid. Ze denken doordat ze als kind gedoopt zijn dat hun zonden zijn vergeven. Dit terwijl alleen geloven in en vertrouwen op het volbrachte werk van de Here Jezus aan het kruis ons vergeving schenkt. Waarna wij ons bekeren van de weg die wij liepen voordat we Hem leerde kennen.

 

In de katholieke kerk zullen zeker mensen zitten die oprecht denken de goede weg te volgen. De leer die daar geleerd wordt is echter alles behalve bijbels. Ook al de rituelen die men gebruikt binnen de Katholieke kerk moeten we ver van ons laten. Ook al zit u zelf in een andere kerk, als men gebruiken vanuit deze kerk gebruikt of accepteert dan moet u goed nadenken of u op de juiste plek zit.

 

Geraadpleegde bronnen:

http://www.verhoevenmarc.be/PDF/bijbel_alleen.pdf

http://www.scholieren.com/werkstukken/23200

http://www.spocom.com/users/nordhagen/Marcus/

http://nl.wikipedia.org/wiki/Paus

http://www.statenvertaling.info/

 

Bron : http://www.rejoicenow.nl/page/rooms-katholieke-kerk-dwaalleer

 

*) NOOT: Maker van deze website is een andere mening toegedaan over de kinderdoop.

Zie daarvoor de trefwoorden: “Dopen (Is de kinderdoop echt nodig?)” en “Dopen (Kinderdoop of volwassendoop)”


Bijbelteksten
Onbekend/Anders

   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009