hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Ellende (Waarom is er zoveel ellende in deze wereld?)

Categorie
OP ZOEK NAAR GOD
Apologetiek (Verdediging van het christelijk geloof)

Toelichting

Waarom God, waarom al die ellende?

Een van de moeilijkste vragen om te geloven in God en Jezus is voor velen dit: ‘stel dat God bestaat, waarom is er dan nog zoveel ellende? Of, ‘al die ellende, hoe kan je dan in een goede God geloven?’

 

Bovenstaande vragen zijn van alle tijden. Ik kan mij nog een heftig fragment herinneren van cabaretier Hans Teeuwen. ‘Ja, God, ik wil het toch eens weten. Al die pijn, lijden, honger, ellende, ziektes, rampen, kindermishandeling, marteling, verkrachting, kanker en de holocaust – waarom God? Waarom? En dan zegt hij: Nou ja, vanwege zus en zo, dit en dit en dat. En dat zeg ik: Aha! Ja inderdaad. Ja ja ja, och ja. Natuurlijk… Nee, nou snap ik het’.

 

Herkenbare vragen? Vast wel. De holocaust is voor velen een reden om niet meer te geloven in goedheid en God. Auschwitz betekende het einde van het geloof in God voor de bekende Jood Elie Wiesel. En Zvi Kolitz, een Jood die tijdens de opstand in het getto van Warschau zijn vrouw en zes kinderen vermoord zag worden, schrijft vlak voor zijn sterven een brief aan God. Daarin schrijft hij: ´Dan wil ik je vragen, God, en die vraag brandt als een verterend vuur in me: “Wat, o wat moet er nog gebeuren voordat je je gezicht weer aan de wereld laat zien?

 

Geloven na de holocaust

Het frappante van dit verhaal is dat uit onderzoek onder holocaustoverlevenden blijkt dat slechts 11 procent, zich atheďst ging noemen. En velen waren geen ‘echte’ atheďsten. Ze bleken boos op God, wat verklaarbaar is vanwege de verschrikkingen die ze hebben moeten ondergaan. Maar boosheid veronderstelt nog geen ‘adieu God’. Tegelijk kwam 5 procent van de overlevenden tot geloof! Blijkbaar mogen we uit dit verhaal een voorzichtige conclusie trekken dat wie zelf lijdt, zelden God verlaat. Maar is de holocaust en zijn rampen en ziekte de schuld van God? En bewijst dit Gods afwezigheid in de wereld?

 

God is geen sinterklaas

Wij denken vaak dat ‘als God niet is zoals wij hem wensen, dan kan hij er niet zijn…’ Maar God is geen sinterklaas die iedereen volstopt met cadeaus. Hij is ook geen dictator. God ontneemt ons niet al onze zelfstandigheid. Hij geeft ons keuzevrijheid. Anders waren we wel robots geworden waarbij God aan de knoppen zat. God heeft er niet voor gekozen de grote wereldproblemen een-twee-drie op te lossen.

 

God heeft deze wereld aan mensen gegeven. De mens heeft een keuze tussen goed en kwaad. Want zonder keuze, geen vrijheid. God is verantwoordelijk voor de gift van vrijheid. De mens is verantwoordelijk voor wat hij met deze vrijheid doet. God de schuld in de schoenen schuiven van zoveel wereldproblemen is onszelf een vrijbrief geven om ons te misdragen. We kunnen God de schuld geven van honger in Afrika, maar waarom krijgen wij het als mensheid niet voor elkaar om meer dan voldoende voedsel eerlijk te verdelen?

 

Jezus weet wat lijden is

Als iemand weet wat lijden is, dan is het God wel. Hij bleef niet afwezig toekijken hoe de wereld kapot ging. Hij stuurde zijn zoon Jezus de wereld in. Geboren in armoede bij een tienermoeder. Op de vlucht geslagen. Zijn vader op jonge leeftijd verloren. Zijn broers verklaarden Hem voor gek en zijn beste vrienden lieten Hem in de steek. Jezus werd slachtoffer van een samenzwering en oneerlijke rechtspraak. Hij werd verkocht, in elkaar geslagen, gemarteld en spijkers doorboorden zijn handen aan een houten kruis. Maar gelukkig is dit niet het einde van het verhaal. Jezus stond op uit de dood en daardoor rekende Hij af met alle ellende die we als mensen kunnen meemaken. Dieper dan de dood kon Jezus niet zinken.

Het lijkt erop dat Gods ‘antwoord’ op ons lijden, niet is dat hij aan al het lijden een einde maakt. Hij kiest een andere weg. Hij stelt zichzelf bloot aan het lijden, om zo dichtbij te kunnen zijn.

 

God staat naast ons

Waarom is er lijden? Ik ga geen antwoord geven op het waarom. Ik kan het simpelweg niet. Ook denk ik niet dat als het antwoord zou bestaan, zo’n antwoord je verder zal helpen. Alsof je dan, net als Hans Teeuwen zou zeggen: ‘aha, nu snap ik het God, bedankt’. Wat ik wel geloof is dat wanneer je lijdt, God naast je staat. Hij weet waar jij het over hebt. God is er niet alleen op onze beste en mooiste momenten. God is er ook wanneer ons leven op z’n allerlelijkst is. Juist dan staat hij naast ons.

 

Schreeuw maar naar de hemel

Heb je je vragen, pijn, verdriet en lijden wel eens bij God neergelegd? Probeer het maar eens.

Schreeuw maar naar de hemel. Huil. Wees boos en stel vragen. God kent lijden, als geen ander!

 

25 februari 2014 Leenard Kanselaar

 

Bron : http://www.ikzoekgod.nl/2014/02/waarom-al-die-ellende/


Bijbelteksten
Prediker  5  : 9  t/m 19
"Wie van geld houdt, kan er niet genoeg van krijgen. Wie verzot op rijkdom is, is altijd op meer gewin belust. Ook dat is enkel leegte. Maar hoe groter iemands kapitaal is, des te groter ook het aantal mensen dat het komt verbrassen. Wat heeft de eigenaar hierbij te winnen? Hij kan alleen maar toekijken. Een arbeider slaapt goed, of hij nu veel of weinig te verteren heeft, maar wie zwelgt in rijkdom, kan de slaap niet vatten.

Ik heb een trieste zaak onder de zon gezien die tot veel ellende leidt. Iemand waakt over zijn rijkdom, maar het loopt rampzalig af, want één tegenslag vaagt al die rijkdom weg. De zoon die hij verwekt heeft, blijft met lege handen achter. Naakt is zo iemand uit de moederschoot gekomen, even naakt keert hij terug. Niets van wat hij heeft verworven en in handen dacht te hebben, neemt hij mee. Het is, ook dit, triest en ellendig, maar zoals hij is gekomen, zo keert hij terug. Wat is het voordeel voor de mens dat hij zwoegt voor wind? Alle dagen van zijn leven brengt hij door in duisternis, heel zijn bestaan is vol ellende en verdriet, en vol ontevredenheid. Het is daarom, zo heb ik ingezien, goed en weldadig voor een mens wanneer hij zich aan eten en drinken te goed doet, en geniet van alles wat hij heeft verworven. Daar zwoegt hij voor onder de zon gedurende het luttel aantal levensdagen dat hij van God gekregen heeft; dat is wat hem is toebedeeld. Wanneer een mens geniet van rijkdom en bezit, wanneer hem dat door God wordt toegestaan als zijn rechtmatig deel en hij zich verheugt in alles wat hij moeizaam heeft verworven, is dat een geschenk van God. Dan piekert hij tenminste niet zo veel over het luttel aantal dagen van zijn leven, maar gaat hij van ganser harte op in de vreugde die God hem toebedeelt.

In dit bijbelgedeelte lees je een uitgebreide verhandeling over rijkdom en materiële welvaart. Hierin wordt sterk de nadruk gelegd op het feit dat alle aardse en materiële dingen vergaan: op de lange termijn heb je er in feite niets aan. Je kunt het niet meenemen in je graf. Bovendien kun je al je rijkdom ook in dit leven zomaar verliezen. Het grote gevaar, zoals het uit dit gedeelte naar voren komt, is dat je je vertrouwen op de welvaart stelt, dat je ziel en zaligheid afhangen van de spullen die je bezit.

(Bron : Vragen Helpdesk Live)

   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009