hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Eeuwig leven (Is er eeuwig leven?)

Categorie
OP ZOEK NAAR GOD
Apologetiek (Verdediging van het christelijk geloof)

Toelichting

Een van de grootste waarheden uit de Bijbel is dat we niet alleen voor deze wereld bestemd zijn. De dood is niet het einde van het leven, maar de doorgang naar de eeuwigheid. De Bijbel zegt dat God dat bij ons geinplanteerd heeft. We zijn voor God geschapen en we verlangen ernaar om voor eeuwig bij Hem te zijn. We kunnen dit onderdrukken of onszelf ervan overtuigen dat dit niet waar is, maar nog altijd hopen we dat onrechtvaardigheid en het kwaad uit dit leven eens rechtgezet zullen worden.

Bron: "De Reis van Billy Graham" van Dr. Billy Graham

Heb je Eeuwig Leven?
De Bijbel is duidelijk over wat de weg naar Eeuwig Leven is. Ten eerste, moeten we erkennen dat we gezondigd hebben tegen God: ”Alle mensen hebben gezondigd en missen daardoor Gods nabijheid” (Romeinen 3:23). We hebben allemaal dingen gedaan die bij God niet door de beugel kunnen, waardoor we het verdienen gestraft te worden. Omdat al onze zonden uiteindelijk tegen een eeuwige God zijn, is alleen eeuwige straf afdoende. ”De zonde betaalt een hard loon: de Dood! Maar de genade van God geeft wat niemand verdient: Eeuwig leven met Christus Jezus, onze Here” (Romeinen 6:23).

Maar, Jezus Christus, de zondeloze (1 Petrus 2:22), eeuwige Zoon van god werd een man (Johannes 1:1,14). Hij stierf om onze schuld te betalen. “Maar god heeft ons Zijn grote liefde getoond door Christus te sturen en Hem voor ons te laten sterven toen wij nog schuldige zondaars waren. (Romeinen 5:8). Jezus Christus stierf aan het kruis (Johannes 19:31-42): Hij nam de straf op zich die wij verdienen (2 Corinthiërs 5:21). Drie dagen later stond hij op uit de dood (1 Corinthiërs 15:1-4). Dit bewijst zijn overwinning over zonde en dood. “(Alle dank en eer is voor de God en Vader van onze Here Jezus Christus,) Die zo onvoorstelbaar goed voor ons is. Hij heeft nieuwe mensen van ons gemaakt door Jezus Christus uit de dood terug te brengen tot het leven.” (1 Petrus 1:3).

In vertrouwen moeten wij ons afwenden van onze zonden en ons naar Christus keren voor onze verlossing (Handelingen 3:19). Als wij ons geloof in Hem plaatsen, vertrouwend op zijn dood aan het kruis om voor onze zonden te betalen, zullen we vergeven worden en worden we eeuwig leven in de Hemel beloofd. “Want God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven, zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft.” (Johannes 3:16). “Want als u zegt dat Jezus Christus uw Heer is en als u met uw hele hart gelooft dat God Hem uit de dood heeft opgewekt, zult u gered worden” (Romeinen 10:9). Het geloof in het volbrachte werk van Christus aan het kruis is de enige ware weg naar eeuwig leven! “Door Zijn genade bent u gered; doordat u in Hem ging geloven. Dat is niet uw eigen verdienste, maar een geschenk van God. Niemand zal zich erop kunnen beroemen het zelf gepresteerd te hebben” (Efeziërs 2:8-9).

Als jij Jezus Christus wil aanvaarden als jouw Verlosser is hier een voorbeeld van een gebed dat je kunt bidden. Onthoud dat het opzeggen van dit gebed of wat voor een gebed dan ook je niet zal verlossen. Het is alleen het vertrouwen in Christus dat jou kan verlossen van zonde. Dit gebed is simpelweg een manier om aan God duidelijk te maken dat je in hem gelooft en om Hem te bedanken voor je verlossing.

 

God, ik weet dat ik heb gezondigd tegen U en dat ik verdien gestraft te worden. Maar Jezus nam de straf die ik verdien zodat ik vergeven kon worden door mijn geloof in Hem. Ik wend mij af van mijn zonde en plaats mijn vertrouwen in U voor mijn verlossing. Dank U voor Uw wonderbaarlijke genade en vergeving – het geschenk van eeuwig leven! Amen!”

 

Bron : http://www.gotquestions.org/Nederlands/Eeuwig-leven.html

 


Bijbelteksten
Johannes  3  : 16

Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. (HSV-vertaling)

God heeft dus deze wereld zo liefgehad, dat hij de Here Jezus (zijn Zoon) gestuurd heeft, zodat alle mensen die in Jezus Christus geloven, gered worden en eeuwig mogen leven.


Johannes  10  : 10
De dief komt niet dan om te stelen en te slachten en te verdelgen; Ik ben gekomen, opdat zij leven hebben en overvloed. (NBG-vertaling)

De dief komt alleen om te stelen, te doden en te vernietigen. Ik ben gekomen om te zorgen dat zij leven hebben, leven in overvloed. (Groot Nieuws Bijbel). Jezus Christus legt de nadruk op het (eeuwige) leven.

Bron : "Occultisme, wicca en haloween" van Kees van Helden, voorzitter Bijbel en Onderwijs
Johannes  12  : 24  t/m 25
Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, indien de graankorrel niet in de aarde valt en sterft, blijft zij op zichzelf; maar indien zij sterft, brengt zij veel vrucht voort. Wie zijn leven liefheeft, maakt dat het verloren gaat, maar wie zijn leven haat in deze wereld, zal het bewaren ten eeuwigen leven. (NBG-vertaling)

Een tarwekorrel moet in de aarde vallen en sterven; anders blijft het één tarwekorrel. Als zij sterft, brengt zij veel vrucht voort. Zo is het ook met ons leven. Wie zijn leven liefheeft verliest het, maar wie in deze wereld zijn leven haat, behoudt het voor het eeuwige leven.
2 Petrus  3  : 9

De Heere vertraagt de belofte niet (zoals sommigen dat als traagheid beschouwen), maar Hij heeft geduld met ons en wil niet dat enigen verloren gaan, maar dat allen tot bekering komen. (HSV-vertaling)

De Heer is niet traag met het nakomen van zijn belofte, zoals sommigen menen; hij heeft alleen maar geduld met u, omdat hij wil dat iedereen tot inkeer komt en niemand verloren gaat. (NBV-vertaling)

Er is een strijd in deze wereld, in jouw leven. En het gaat ergens om. God zet alles op alles om jou te kunnen redden. Hij ging zo ver dat Hij zijn Zoon gaf om te sterven voor zondaren. En Hij gaat nog steeds zo ver dat Hij geduldig wacht. Ook jij hebt een keuze in het volgen van Jezus. God heeft geduld. Hij wacht. Zodat jij kan kiezen wie je wilt volgen. Zijn diepste wens is dat je Zijn liefde aanvaardt en vanuit Zijn liefde gaat leven.

Bron : https://www.facebook.com/ikzoekgod  (Dag 28)


1 Johannes  2  : 22  t/m 26
Wie is de leugenaar dan wie loochent, dat Jezus de Christus is? Dit is de antichrist, die de Vader en de Zoon loochent. Een ieder, die de Zoon loochent, heeft ook de Vader niet. Wie de Zoon belijdt, heeft ook de Vader. Wat u betreft, wat gij van den beginne gehoord hebt, moet in u blijven. Indien in u blijft, wat gij van den beginne gehoord hebt, dan zult gij ook in de Zoon en [in] de Vader blijven. En dit is de belofte, die Hij zelf ons beloofd heeft: het eeuwige leven. Dit heb ik u geschreven over hen, die u misleiden.(NBG-vertaling)

Bestaat er een grotere leugenaar dan iemand die ontkent dat Jezus de christus is? De antichrist is ieder die de Vader en de Zoon niet erkent. Ieder die de Zoon niet erkent, heeft ook de Vader niet. Wie de Zoon erkent, heeft ook de Vader. Wat uzelf betreft: wat u vanaf het begin hebt gehoord, laat dat in u blijven. Als in u blijft wat u vanaf het begin hebt gehoord, zult u in de Zoon en in de Vader blijven. En dit is wat hij ons heeft beloofd: het eeuwige leven. Dit wilde ik u schrijven over hen die proberen u te misleiden. (In vers 22 wordt gesproken van "Christus". Dit is een Griekse titel. Dit wordt elders weergegeven als "de messias". (zie Mattheüs 2:22). Hier is het vertaald met "de Christus" vanwege het verband met "de antichrist".) (NBV-vertaling)

In de brieven van Johannes lezen we over antichristen. 'Anti' betekent 'tegen'. Een 'antichrist' is iemand die zich opstelt tegen Christus (als Zijn vijand), tegenover Christus (als Zijn plaatsvervanger).
1 Johannes  2  : 25

En dit is de belofte die Hij ons heeft beloofd: het eeuwige leven. (HSV-vertaling)


1 Johannes  2  : 25
En dit is de belofte die Hij ons heeft beloofd: het eeuwige leven. (HSV-vertaling)
1 Johannes  5  : 11
En dit is het getuigenis, namelijk dat God ons het eeuwige leven gegeven heeft; en dit leven is in Zijn Zoon. (HSV-vertaling)
1 Johannes  5  : 12
Wie de Zoon heeft, heeft het leven; wie de Zoon van God niet heeft, heeft het leven niet. (HSV-vertaling)
1 Johannes  5  : 13
Deze dingen heb ik geschreven aan u die gelooft in de Naam van de Zoon van God, opdat u weet dat u het eeuwige leven hebt en opdat u gelooft in de Naam van de Zoon van God. (HSV-vertaling)

   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009