hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Wet

Categorie

Toelichting

Bijbelteksten
Ezechiel  11  : 19
Ik zal hun één hart geven en een nieuwe geest in hun binnenste, en Ik zal het hart van steen uit hun lichaam verwijderen en hun een hart van vlees geven. (NBG-vertaling)

De wet kwam op stenen tafelen. En de mensen vonden het zwaar om zich aan de tien geboden te houden. En wie het wel lukte om zich aan de meeste wetten te houden, zou hard van hart zijn. En dat is wat Ezechiël zegt over het nieuwe verbond. God wil ons een hart van vlees geven: een hart dat gevoelig en ontvankelijk is voor de aanraking van God. We horen niet hard van hart te zijn. Als je veel bezeerd bent, gebeurt dat soms. Je kunt naar de kerk gaan, maar niet echt tijd doorbrengen met God. Maar als je echt tijd gaat vrijmaken voor God, dan begin je met andere mensen te willen liefhebben. En God verzacht je harde hart. En één van de dingen die gebeurt, wanneer je hart zacht wordt, is dat je barmhartig wordt. Je bent bereid om mensen genade te verlenen. En je leert dat liefde altijd het beste gelooft. Liefde gelooft het allerbeste.

Bron : Joyce Meijer, aflevering 2, Family7
Mattheus  5  : 17  t/m 18  (C)

Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.  Want, voorwaar, Ik zeg u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota of één tittel van de Wet voorbijgaan, totdat het alles geschied is. (HSV-vertaling)

Jezus beschouwde het Oude Testament als het Woord van God. Jezus waarschuwt ons, dat we zelfs niet moeten denken, dat Hij is gekomen om ermee af te rekenen. Hiermee stelt Hij dat het stand zal houden als Gods Woord totdat alles vervuld zal zijn, dat wil zeggen totdat er een nieuwe hemel of aarde is. Jota of tittel of  zijn de kleinste tekens in het Hebreeuws alfabet.

Jesaja 65 : 17
Want zie, Ik schep een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Aan de vorige dingen zal niet meer gedacht worden, ze zullen niet meer opkomen in het hart.

Bron : "Wortels van ons geloof" van Chuck en Karen Cohen


 


Mattheus  5  : 18
Want, voorwaar, Ik zeg u: "Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota of één tittel van de Wet voorbijgaan, totdat het alles geschied is." (HSV-vertaling)

Alles wordt vervuld: De Torah, zoals deze in de vijf boeken van Mozes geopenbaard is, de profetie?n, de gegeven beloftes en ook veel komende en gekomen oordelen.
De jod = de kleinste letter van het Hebreeuwse alfabet.
Tittel = een klein leesteken dat bij het Hebreeuwse alfabet is gevoegd.

Bron : "Eindtijd, Isra?l en de Islam" van drs. Jan van Barneveld
Mattheus  7  : 12  (C)

Behandel anderen dus steeds zoals je zou willen dat ze jullie behandelen. Dat is het hart van de Wet en de Profeten. (HSV-vertaling)

Jezus laat ook hier zien hoe het Oude Testament nog steeds van toepassing is.

Bron : "Wortels van ons geloof" van Chuck en Karen Cohen


Romeinen  13  : 8
"Zijt niemand iets schuldig dan elkander lief te hebben; want wie de ander liefheeft, heeft de wet vervuld." (NBG-vertaling)

Eén ding blijven we we elkaar schuldig en dat is liefde.
Galaten  5  : 13  t/m 14
"Broeders en zusters, u bent geroepen om vrij te zijn. Misbruik die vrijheid niet om uw eigen verlangens te bevredigen, maar dien elkaar in liefde, want de hele wet is vervuld in één uitspraak: "Heb uw naaste lief als uzelf."
Galaten  5  : 16  t/m 18
"Ik zeg u dus: laat u leiden door de Geest, dan bent u niet gericht op uw eigen begeerten. Wat wij uit onszelf najagen is in strijd met de Geest, en wat de Geest verlangt is in strijd met onszelf. Het een gaat in tegen het ander, dus u kunt niet doen wat u maar wilt. Maar wanneer u door de Geest geleid wordt, bent u niet onderworpen aan de wet."
Galaten  5  : 22  t/m 23
"Maar de vrucht van de Geest is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, zachtmoedigheid en zelfbeheersing. Er is geen wet die daar iets tegen heeft."

   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009