hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Eten (Wat zegt God in de Bijbel over eten?)

Categorie
Moderne wetenschap in de Bijbel
Gezondheid en de Bijbel

Toelichting

Wat zegt God over het eten in de Bijbel?

Onder christenen is er weinig aandacht voor het thema ‘Eten in de Bijbel’. Wanneer we opnieuw geboren worden, wordt ons lichaam de tempel van de Heilige Geest (1 Korintiërs 6:19-20). Het is dus belangrijk om goed voor deze tempel te zorgen. Soms zorgen we beter voor onze bezittingen dan voor ons lichaam. Materiële zaken hebben een bepaalde waarde, maar ons lichaam is onbetaalbaar.

Verkeerd voedsel

Veel van de voedingsmiddelen die we eten bevatten kunstmatige kleur- en smaakstoffen. De voedingswaarde is tot nul gedaald. Dit verkeerde voedsel kan misschien je smaakpupillen voor de gek houden, maar het voldoet niet aan de behoeften van je lichaam.

Eén van de voornaamste oorzaken van het enorme aantal hartziekten, beroertes, gevallen van kanker, artritis, diabetes en zwaarlijvigheid is slechte voeding. De gemiddelde Nederlander noemt alles wat eetbaar is ‘voedsel’, maar bij God zijn alleen de dingen die Hij voedsel noemt eetbaar. De God van het universum is geïnteresseerd in wat Zijn schepselen eten en Hij heeft specifieke voedingsprincipes voor de zorg van onze tempel, omdat Hij wil dat we lang en gezond leven. Vandaar ook dat eten in de Bijbel een wezenlijk onderdeel vormt.

Zegen

Hoewel de Bijbelse voedselprincipes vooral een geschenk van God aan het volk Israël zijn, zal het houden van Gods voedselwetten ook voor (de gezondheid van) niet-Joden een zegen zijn. De kerk heeft veel aandacht voor gebedsgenezing, maar Gods zorg gaat verder dan het genezen van de zieke. Hij wil de ziekte voorkomen. Vaak wordt met betrekking tot genezing deze tekst genoemd: Ik, de Heere, ben uw Heelmeester. Maar deze tekst wordt voorafgegaan door een voorwaarde:

Als u aandachtig luistert naar de stem van de Heere, uw God, en doet wat juist is in Zijn ogen, als u Zijn geboden gehoorzaamt en al Zijn verordeningen in acht neemt, dan zal Ik geen enkele van de ziekten over u brengen die Ik over Egypte gebracht heb, want Ik ben de Heere, uw Heelmeester. (Exodus 15:26)

Eten in de Bijbel

In de Bijbel wordt vaak gesproken over wat de mens wel en niet zou moeten eten.

Voed mij met wat voor mij is weggelegd. (Spreuken 30:8c  Groot Nieuws Bijbel)

En God zei: Zie Ik geef u al het zaaddragende gewas dat op heel de aarde is, en alle bomen waaraan zaaddragende boomvruchten zijn; dat zal u tot voedsel dienen. (Genesis 1:29)

De zaaddragende planten bevatten de volgende voedselgroepen:

1. Granen, noten en peulvruchten
2. Noten en zaden
3. Aardappelen en groenten
4. Vruchten
5. Kruiden en specerijen

Daniël nu nam zich in zijn hart voor zich niet te besmetten met de gerechten van de koning of met de wijn die hij dronk: “Stel uw dienaren tien dagen op de proef, en laat men ons plantaardig voedsel geven, zodat wij dat eten, en water, zodat we dat drinken.” (Daniël 1:8-12)

Als u aanzit om met een heerser te eten, let dan goed op wie u voor u hebt. Zet een mes op uw keel, als u een gulzig mens bent. Wees niet belust op zijn smakelijke gerechten, want het is bedrieglijk voedsel. (Spreuken 23:1-3)

Daniel at liever Gods voeding dan de bedrieglijke spijzen van een heerser!

 

Landdieren

Na de zondvloed beperkte God het voedsel van de mens niet langer tot de groene kruiden en planten. In aanvulling op het voedsel ‘uit het paradijs’, gaf God de mens toestemming bepaalde soorten vlees te eten. Hij leerde Noach het verschil tussen rein en onrein, wat later uitvoerig beschreven zou worden door Mozes (Genesis 7:2; 9:3).

Alle dieren die gespleten hoeven hebben, waarvan de hoef in tweeën gespleten is, en die bovendien bij de dieren horen die herkauwen, mag u eten.( Deuteronomium 14:6)

De enige dieren die zowel gespleten hoeven hebben als hun voedsel herkauwen, zijn de vegetarische dieren, oftewel de herbivoren (koe, schaap, das, steenbok). Door geen andere dieren te eten, mijden ze de vele ziekten, parasieten en wormen die in het vlees en bloed van die dieren zitten. Hun lange spijsverteringsstelsel garandeert dat elke ongewenste toxine of giftige stof volkomen wordt verteerd en geëlimineerd.

Het is duidelijk dat de niet-selectieve eetgewoonten van omnivoren als varkens, ze dragers maakt van allerlei ziekten. Van varkens is bekend dat ze zo’n 200 ziekten en 18 verschillende parasieten en wormen hebben. Onreine dieren zijn verder bijvoorbeeld de kameel, haas, beer en de muis.

 

Bloed

Een koosjer of rein dier wordt geslacht door de hals met een scherp mes door te snijden en het bloed te laten wegvloeien uit het dier. Dit is de Bijbelse manier van slachten (Leviticus 17:13; Deuteronomium 12:24). Vandaag de dag eten we dieren die gedood zijn door middel van doodslag of een plastic kogel in hun kop en vervolgens wordt het bloed uitgegoten. Er komt echter veel bloed in de weefsels en spieren van het dier, wanneer het op deze manier wordt gedood. Terwijl God gebiedt om geen bloed te eten:

Houd eraan vast geen bloed te eten, want het bloed is de ziel, en u mag niet, samen met het vlees, ook de ziel eten. U mag dat niet eten; u moet het op de aarde uitgieten als water. U mag dat niet eten, opdat het u en uw kinderen na u goed gaat, als u doet wat juist is in de ogen van de Heere. (Deuteronomium 12:23-25)

 

Waterdieren

Er worden in de Bijbel ook specifieke voorwaarden genoemd rond dieren die in het water leven:

Dit mag u eten van alles wat in het water leeft: alles wat vinnen en schubben heeft, mag u eten. (Deuteronomium 14:9)

Onreine waterdieren zijn onder meer de zwaardvis, garnaal, kreeft, krab, mosselen, oesters en slakken. Ze leven bijvoorbeeld op de bodem van de zee en eten andere dieren. Hierdoor bevatten ze grote hoeveelheden cholesterol, lood, ziekten, wormen, chemicaliën en parasieten.

 

Heilig

God draagt de Israëliet in Leviticus 11:47 op om scheiding te maken tussen het onreine en het reine, tussen dieren die gegeten mogen worden en dieren die niet gegeten mogen worden. Omdat God heilig is, is kiezen om Zijn geboden te gehoorzamen kiezen voor heiligheid. Eén van de manieren waarop de Vader zijn liefde aan de mens laat zien, is door Zijn geboden. Eén van de manieren waarop de mens z’n liefde voor Hem kan tonen, is door zich aan Zijn geboden te houden.

Wie Mijn geboden heeft en die in acht neemt, die is het die Mij liefheeft, en wie Mij liefheeft, hem zal Mijn Vader liefhebben; en Ik zal hem liefhebben en Mijzelf aan hem openbaren. (Johannes 14:21)

Bron : https://christenenvoorisrael.nl/isreality/eten-in-de-bijbel/


Bijbelteksten
Onbekend/Anders

   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009