hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Liefde (liefde voor je medemens)

Categorie
OP ZOEK NAAR GOD

Toelichting

Bijbelteksten
Leviticus  19  : 18
Gij zult niet wraakzuchtig en haatdragend zijn tegenover de kinderen van uw volk, maar uw naaste liefhebben als uzelf: Ik ben de HERE. (NBG-vertaling)

Wees niet haatdragend. Als je iemand iets te verwijten hebt, roep hem dan ter verantwoording en laad niet omwille van een ander schuld op je door je te wreken of wrok te blijven koesteren. Heb je naaste lief als jezelf. Ik ben de HEER. (NBV-vertaling)
Psalmen  141  : 5
De rechtvaardige sla mij, het zal weldadigheid zijn; en hij bestraffe mij, het zal olie des hoofds zijn, het zal mijn hoofd niet breken; want nog zal ook mijn gebed voor hen zijn in hun tegenspoeden." (Statenvertaling)

Als ik word geslagen door iemand die oprecht is, weet ik dat hij het uit liefde doet. Als hij mij terechtwijst, doet mij dat goed. Ik zal voor hen blijven bidden als zij tegenspoed hebben.
Spreuken  10  : 12
Haat brengt ruzie voort, liefde dekt alle fouten toe. (NBV-vertaling)
Hooglied  7  : 6
Hoe schoon zijt gij, liefde; hoe heerlijk onder wat men verlangen kan! (NBG-vertaling)

Wat is de liefde heerlijk! Heerlijker dan alle andere dingen waarnaar men kan verlangen.
Ezechiel  11  : 19
Ik zal hun één hart geven en een nieuwe geest in hun binnenste, en Ik zal het hart van steen uit hun lichaam verwijderen en hun een hart van vlees geven. (NBG-vertaling)

De wet kwam op stenen tafelen. En de mensen vonden het zwaar om zich aan de tien geboden te houden. En wie het wel lukte om zich aan de meeste wetten te houden, zou hard van hart zijn. En dat is wat Ezechiël zegt over het nieuwe verbond. God wil ons een hart van vlees geven: een hart dat gevoelig en ontvankelijk is voor de aanraking van God. We horen niet hard van hart te zijn. Als je veel bezeerd bent, gebeurt dat soms. Je kunt naar de kerk gaan, maar niet echt tijd doorbrengen met God. Maar als je echt tijd gaat vrijmaken voor God, dan begin je met andere mensen te willen liefhebben. En God verzacht je harde hart. En één van de dingen die gebeurt, wanneer je hart zacht wordt, is dat je barmhartig wordt. Je bent bereid om mensen genade te verlenen. En je leert dat liefde altijd het beste gelooft. Liefde gelooft het allerbeste.

Bron : Joyce Meijer, aflevering 2, Family7
Lukas  16  : 13
Geen huisknecht kan twee heren dienen; want of hij zal den enen haten, en den anderen liefhebben, of hij zal den enen aanhangen, en den anderen verachten; gij kunt God niet dienen en den Mammon.(Statenvertaling)

Geen enkele knecht kan twee heren dienen. Dat is onmogelijk. Want u zult de ene haten en de andere liefhebben. Of omgekeerd. De ene van harte dienen en de andere haten. U kunt niet God dienen en de mammon.
Johannes  15  : 13
Niemand heeft grotere liefde, dan dat hij zijn leven inzet voor zijn vrienden. (NBG-vertaling)

Wie zijn leven voor zijn vrienden overheeft, heeft de grootste liefde.
Romeinen  12  : 9
De liefde zij ongeveinsd. Weest afkerig van het kwade, gehecht aan het goede. (NBG-vertaling)

Laat uw liefde oprecht zijn. Verafschuw het kwaad en wees het goede toegedaan.
Romeinen  13  : 8
Zijt niemand iets schuldig dan elkander lief te hebben; want wie de ander liefheeft, heeft de wet vervuld. (NBG-vertaling)

Eén ding blijven we we elkaar schuldig en dat is liefde.
Romeinen  13  : 10
De liefde doet de naaste geen kwaad. Daarom is de liefde de vervulling van de wet. (HSV-vertaling)
1 Korinthiers  13  : 1
Al ware het, dat ik met de tongen der mensen en der engelen sprak, maar had de liefde niet, ik ware schallend koper of een rinkelende cimbaal. (NBG-vertaling)


1 Korinthiers  13  : 2
En al ware het dat ik de [gave] der profetie had, en wist al de verborgenheden en al de wetenschap; en al ware het, dat ik al het geloof had, zodat ik bergen verzette, en de liefde niet had, zo ware ik niets.(Statenvertaling)

Als ik Gods woord doorgeef, alle diepe dingen doorgrond en alles weet en al het geloof heb, zodat ik bergen kan verzetten, maar geen liefde heb, ben ik niets.
1 Korinthiers  13  : 13
Zo blijven dan: Geloof, hoop en liefde, deze drie, maar de meeste van deze is de liefde. (NBG-vertaling)
1 Korinthiers  16  : 13  t/m 14
Blijft waakzaam, staat in het geloof, weest manlijk, weest sterk! Laat alles bij u in liefde toegaan. (NBG-vertaling)

Wees waakzaam, volhard in het geloof, wees moedig en sterk. Alles wat u doet, moet u met liefde doen. (NBV-vertaling)
1 Korinthiers  16  : 14
Dat al uw dingen in de liefde geschieden. (Statenvertaling)

Wat u ook doet, doe het uit liefde.
Galaten  5  : 13  t/m 14
Broeders en zusters, u bent geroepen om vrij te zijn. Misbruik die vrijheid niet om uw eigen verlangens te bevredigen, maar dien elkaar in liefde, want de hele wet is vervuld in één uitspraak: ‘Heb uw naaste lief als uzelf. (NBV-vertaling)
Galaten  5  : 22  t/m 23
Maar de vrucht van de Geest is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, zachtmoedigheid en zelfbeheersing. Er is geen wet die daar iets tegen heeft.
Efeziers  1  : 4
Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem, voor de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig en onberispelijk zijn voor Hem in de liefde. (Statenvertaling)

In Christus immers heeft God, voordat de wereld gegrondvest werd, ons vol liefde uitgekozen om voor hem heilig en zuiver te zijn. (NBV-vertaling)
Efeziers  4  : 11  t/m 16
En hij is het die apostelen heeft aangesteld, en profeten, evangelieverkondigers, herders en leraren, om de heiligen toe te rusten voor het werk in zijn dienst. Zo wordt het lichaam van Christus opgebouwd, totdat wij allen samen door ons geloof en door onze kennis van de Zoon van God een eenheid vormen, de eenheid van de volmaakte mens, van de tot volle wasdom gekomen volheid van Christus. Dan zijn we geen onmondige kinderen meer die stuurloos ronddobberen en met elke wind meewaaien, met wat er maar verkondigd wordt door mensen die tot alles in staat zijn wanneer ze anderen listig en doortrapt op een dwaalspoor willen brengen. Dan zullen we, door ons aan de waarheid te houden en elkaar lief te hebben, samen volledig toe groeien naar hem die het hoofd is: Christus. Vanuit dat hoofd krijgt het lichaam samenhang, en wordt het ondersteund en bijeengehouden door alle gewrichtsbanden. Ieder deel draagt naar vermogen bij tot de groei van het lichaam, dat zo zichzelf opbouwt door de liefde. (NBV-vertaling)

God heeft bepaalde mensen aan de gemeente gegeven om ons te helpen. Tegenover allerlei wind van leer kunnen wij leren vast te staan, door op te wassen in de kennis van God. Om ons hiermee te helpen heeft Christus aan de gemeenten eerst apostelen en profeten gegeven, door wie de Heilige Schrift tot stand is gekomen. In onze tijd hebben wij evangelisten, herders en leraars, die op basis van Gods woord de gemeente opbouwen tot volwassenheid in de kennis van Christus.
Hebreen  10  : 24
En laten wij op elkander acht geven om elkaar aan te vuren tot liefde en goede werken. (NBG-vertaling)

Wij zouden moeten onderzoeken hoe wij elkaar kunnen opwekken om goede dingen te doen. Deels is dat onze taak. Elkaar bemoedigen. Goede werken te doen.
1 Johannes  3  : 18
Kinderen, we moeten niet liefhebben met de mond, met woorden, maar waarachtig, met daden. (NBV-vertaling)

Wij moeten echt van elkaar houden en het uit onze daden laten blijken.
1 Johannes  4  : 12
Niemand heeft ooit God aanschouwd; indien wij elkander liefhebben, blijft God in ons en zijn liefde is in ons volmaakt geworden. (NBG-vertaling)

Niemand heeft ooit God gezien, maar als we van elkaar houden, is God daar. Dat is hoe je God ziet. Door liefde te zien, want God is liefde. Als je begrijpt wat het belangrijkste is wat God van je vraagt om Hem en andere mensen lief te hebben, dan kan je dat leren. Gewoon elke dag opstaan en goed zijn voor iemand. Help in nood, help mensen. Breng glimlachen op gezichten. Dat is iets wat we allemaal kunnen doen. Als je je daarop concentreert, zal al het andere waar je bezorgd over bent op zijn plek vallen.

God zegt: "Ik leg Mijn liefde in jou, zodat het door jou heen kan vloeien en iemand anders kan bereiken." God wil jou als een kanaal gebruiken. Hij wil dat Zijn Geest, de Heilige Geest, de geest van goedheid en liefde, door ons vloeit en uitreikt naar andere mensen. En God zeide: "Mijn liefde is niet vervolmaakt, niet tot perfectie gebracht, tot dat gebeurt. God wil jou gebruiken. Hij wil niet dat je alleen maar samenkomt in gebouwen (kerk) en alleen maar naar een predikant luistert. Voor alle duidelijkheid: het is goed als je naar de kerk gaat en conferenties bezoekt. Je hebt onderwijzing nodig en ook om samen te zijn, maar kom niet alleen om je zegen te halen. Kom om iets te leren, zodat je weer naar buiten kunt gaan en een verschil gaat maken in jouw wereld.

Bron: Joyce Meijer, aflevering 2, Family7

   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009