hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Ismaël (Voorvader van de islamieten)

Categorie

Toelichting

Ismaël (Voorvader van de islamieten)

Iedereen weet en kent inmiddels wel de vijandigheid tussen de Arabieren en de Joden, Met name over de religie. Er heerst een haat zo groot en ongekend wat in de menselijke geschiedenis nog nooit is voorgekomen Deze twee groepen staan zo vijandig tegenover elkaar dat het met niets te vergelijken valt. Elke dag komt het wel in het nieuws. Je hoeft de tv maar aan te zetten, Of de krant te openen en altijd komen een van deze twee groepen wel voorbij.

Uiteraard zijn er meer religieuze groepen die oorlogen gevoerd hebben, zoals bv de Hindoes en de Moslims in India. De Katholieken hebben ook hun aandeel tijdens de middel-eeuwen, En de protestanten en katholieken in Ierland zijn ook geen vrienden van elkaar. Ook daar heeft veel bloed gevloeid voor religieuze geschillen. Maar geen enkele strijd is te vergelijken met dat tussen Joden en Arabieren. Veel mensen zoeken de antwoorden bij de twee groepen. De een geeft de Joden de schuld, de andere weer de Arabieren. Maar hoe zit het nu werkelijk? En waar komt de Islam nu vandaan?

De meeste mensen denken dat Mohammed de grondlegger is van de Islam. En in zekere zin is dat waar, Maar de geschiedenis van hun oorsprong gaat veel verder terug als dat veel mensen weten. Een veel gehoord argument is dat Islam de Bijbel gebruikt heeft om plagiaat op te plegen en zodoende hun eigen religie hebben gemaakt. Natuurlijk is de Bijbel niet te vergelijken met de Koran, En is het in grote lijnen ook een verdraaiing van Gods woorden. Maar zo simpel zit het natuurlijk niet in elkaar. Wat zegt de Bijbel eigenlijk over de oorsprong van de Islam en waar ligt de wortel van het volk? Als je de Bijbel grondig bestudeerd dan kom je er al snel achter dat de oorsprong van de Arabieren heel goed en nadrukkelijk gedocumenteerd staat, Met zeer verrassende antwoorden waar veel mensen zich helemaal niet van bewust zijn.

In dit artikel zal ik verder ingaan over de oorsprong van de Islam en het Arabische volk. Niet alleen staat de oorsprong in profetische zin goed gedocumenteerd maar ook de geschiedenis van het volk komt uitgebreid aan bod in de Bijbel. Maar in dit artikel wil ik me zoveel mogelijk richten op de geschiedenis en de oorsprong van de Arabieren.

Ezau en Edom

Een veel gehoord idee en argument tegenwoordig in Christelijke kringen is dat de Islam zijn oorsprong vind bij Ezau, De broer van Jakob. Maar als je de Bijbel erbij pakt dan kom je er al snel achter dat die lezing niet geheel kan kloppen. Ezau was de vader van de Edomieten, die in de Bijbel omschreven worden als een groot en machtig volk. Ze hadden de stad Petra gebouwd in de bergen, Die archeologen inmiddels hebben gevonden en opgegraven, en ook stonden ze vijandig tegenover de Israelieten. Koning David heeft vele oorlogen gevoerd tegen de Edomieten en veel Christenen geloven dat de Islam uiteindelijk uit dat volk is voortgekomen. Maar als je de profetieen over de Edomieten leest dan kan dat niet kloppen.

“Dan zal het huis van Jakob een vuur zijn, het huis van Jozef een vlam, en het huis van Ezau zal tot stoppels worden; zij zullen tegen hen ontbranden en hen verslinden, zodat er geen ontkomene zal zijn voor het huis van Ezau! Ja, de HEERE heeft gesproken!” (Ob 1:18)

Er staan wel meer profetieen in de Bijbel die betrekking hebben op Edom en zijn verwoesting zoals bv in Jeremia 49. Maar ook in Jesaja staat het oordeel van God over Ezau en de Edomieten goed gedocumenteerd. In de profetie van Obadja staat dat God de Edomieten zou verwoesten. Het huis van Ezau zal tot stoppels worden en er zal geen ontkomen aan zijn.

In Maleachi 1 lezen we vervolgens: “Ik heb u liefgehad, zegt de HEERE, maar u zegt: Waarin hebt U ons liefgehad? Was Ezau niet de broer van Jakob? spreekt de HEERE. Toch heb Ik Jakob liefgehad, en Ezau heb Ik gehaat. Ik heb zijn bergen gemaakt tot een woestenij, en zijn erfelijk bezit prijsgegeven aan de jakhalzen van de woestijn. Hoewel Edom zegt: Als wij verwoest worden, bouwen wij de puinhopen weer op, zegt de HEERE van de legermachten dit: Zullen zíj bouwen, dan zal Ík afbreken, en men zal hen noemen: Goddeloos gebied, en: Het volk waarop de HEERE tot in eeuwigheid toornig.” (Mal 1:2,4)

Hier staat geen profetie die betrekking heeft op Ezau of de Edomieten maar een vervulling van profetie. We lezen:” Ik heb zijn bergen gemaakt tot een woestenij, en zijn erfelijk bezit prijsgegeven aan de jakhalzen van de woestijn”. Hier duidt het er duidelijk op dat de profetieen over Edom al uit zijn gekomen en dat God eeuwig toornig is op het volk. De Edomieten zijn dan ook allang verdwenen van de aardbodem. Nergens in de wereld zou je nog afstammelingen vinden van Ezau of de Edomieten. Dat Islam voort is gekomen uit Ezau kan dus gewoonweg niet kloppen.

Ismaël

In Genesis 16 lezen we over het verhaal van Sarai en Hagar. God had de belofte gedaan aan Abraham dat uit zijn zaad een groot volk zou komen, Maar Sarai de vrouw van Abraham was onvruchtbaar. Sarai gaf aan haar man Hagar waar hij vervolgens een kind mee moest maken. Hagar was een Egyptische slavin van Sarai maar waar ze precies vandaan is gekomen daar is de Bijbel niet geheel duidelijk in. We weten uit Genesis 12 dat Abraham in Egypte was wegens een hongersnood in Kanaan, En God had hem verzocht om naar Egypte te gaan. Hagar is hoogstwaarschijnlijk vanuit Egypte dan ook mee genomen door Sarai.

Hoe dan ook, Sarai gaf Hagar aan haar man en Abraham moest een kind baren ondanks God nadrukkelijk de belofte had gedaan dan uit zijn zaad een groot volk zou komen. Sarai had nogal moeite met die belofte en viel in ongeloof omdat ze onvruchtbaar was. Dit feit was zondig in de ogen van God en dus zowel Sarai als ook Abraham pleegde hiermee een zonde door in te stemmen met de verlangens van Sarai. Nadat Hagar zwanger was geworden werd Sarai boos op haar en verachte Hagar in haar hart en ze werd weg gestuurd de woestijn in. Vervolgens krijgt ze bezoek van de engel van de Heer en die geeft haar de volgende belofte.

“Toen zei de Engel van de HEERE tegen haar: Keer terug naar uw meesteres, en onderwerp u aan haar gezag. Verder zei de Engel van de HEERE tegen haar: Ik zal uw nageslacht zeer talrijk maken, zodat het vanwege de menigte niet geteld kan worden. Ook zei de Engel van de HEERE tegen haar: Zie, u bent zwanger; u zult een zoon baren en u moet hem de naam Ismaël geven”, omdat de HEERE uw verdrukking gehoord heeft. (Gen 16:9,11)

God had aan Hagar de belofte gedaan dat ze een zoon zou baren waaruit een zeer talrijk volk zou komen. Zei moest hem de naam Ismael geven wat simpelweg God verhoord betekend. Ook Zei God verder tegen haar:” En hij zal zijn een wilde ezel van een mens; zijn hand zal tegen allen zijn, en de hand van allen tegen hem; en hij zal wonen tegenover al zijn broeders”. (Gen 16:12)

Hier word min of meer al duidelijk dat Islam voort is gekomen uit Ismael en niet uit Ezau zoals vele denken. Zijn nageslacht zou zeer talrijk worden en hij zal zijn als een wilde ezel wiens hand tegen iedereen is en iedereen tegen hem. Ook zou hij tegenover al zijn broeders wonen. Als we nu kijken naar de huidige Islam en het midden oosten conflict dan past deze profetie natuurlijk perfect. De Islam is zeer talrijk, ze zijn wild en hun vijanden zijn iedereen, en iedereen zijn hun vijanden. Maar doch is het conflict waar wij vandaag massaal getuigen van zijn niet altijd zo geweest.

Hagar weggestuurd

Nadat Hagar Ismael gebaard had werd ze uiteindelijk toch weggestuurd de woestijn in. We kunnen dat lezen in Genesis 21. Sarai had inmiddels Izak gebaard en de belofte van God dat zij een kind zou baren was inmiddels uit gekomen. Sarai wilde niet dat Ismael opgroeide naast Izak omdat hij niet het kind van de belofte was. Sarai gebood Abraham dan ook om het kind weg te jagen. (Gen 21:10) Hoewel dit kwalijk was in de ogen van Abraham gebood God hem toch om zijn vrouw te gehoorzamen en Hagar en Ismael weg te sturen. Maar God deed hem ook nog de belofte die hij ook aan Hagar had gedaan.

“Maar God zei tegen Abraham: Laat deze zaak met betrekking tot de jongen en uw slavin niet kwalijk zijn in uw ogen. Bij alles wat Sara u zegt, luister naar haar stem, want alleen het nageslacht van Izak zal uw nageslacht genoemd worden. Maar ik zal ook de zoon van deze slavin tot een volk maken, omdat hij uw nageslacht is”. (Gen 21:12,13)

Ook het volk van Ismael zou een groot volk worden omdat hij het nageslacht was van Abraham. God deed dit omwille van Abraham. Hij had Abraham lief en hij deed dan ook de belofte dat God zou omzien naar zijn zoon. Abraham stuurde Hagar vervolgens weg en ze gingen samen de woestijn in. God hield zijn woord gestand en zorgde voor de zoon van Abraham.

“Toen hoorde God de stem van de jongen en de Engel van God riep tot Hagar vanuit de hemel en zei tegen haar: Wat is er met u, Hagar? Wees niet bevreesd, want God heeft naar de stem van de jongen, die daar ligt, geluisterd. Sta op, til de jongen overeind en houd hem met uw hand goed vast, want Ik zal hem tot een groot volk maken. God opende toen haar ogen, zodat zij een waterput zag. Zij liep ernaartoe, vulde de zak met water en gaf de jongen te drinken. God was met de jongen en hij werd groot. Hij woonde in de woestijn en werd boogschutter. Hij woonde in de woestijn Paran en zijn moeder nam een vrouw voor hem uit het land Egypte”. (Gen 21:17,21)

We lezen in vers 21 dat Ismael een boogschutter werd en woonde in de woestijn Paran. De woestijn Paran ligt in het midden oosten en is het gebied waar nu Mekka is gebouwd. Volgens Islamitische traditie was dat ook het gebied waar Ismael zich vestigde. De Bijbel erkend dus deze traditie. we kunnen dus met zekerheid zeggen dat Hagar richting het oosten was getrokken.

De dood van Abraham

In Genesis 25 lezen we over het overlijden van Abraham. Maar voor dat hij dood gaat zorgt hij nog voor meer nageslacht met een vrouw wiens naam Ketura was.

“Abraham nam weer een vrouw, van wie de naam Ketura was. En zij baarde hem Zimran, Joksan, Medan, Midian, Jisbak en Suah”. (Gen 25:1,2)

Uit al deze kinderen van Abraham zijn vervolgens volkeren uitgekomen maar er is een naam die er tussen uitspringt, Namelijk Midian. We kunnen Midian natuurlijk allemaal van Jethro de priester van de Midianieten waar Mozes na zijn vlucht uit Egypte onderdak vond, En wiens dochter Zippora zijn vrouw werd.

Opmerkelijk is ook dat Abraham voor zijn dood alles aan Izak gaf, en  aan zijn zonen van zijn bijvrouwen geschenken. Hij stuurde al zijn kinderen vervolgens weg richting het oosten. (Gen 25:5,6) Vervolgens sterft Abraham en de enige twee zonen die bij zijn begrafenis aanwezig waren, waren Izak en Ismael. (Gen 25:8,9)

Je kan hieruit de conclusie trekken dat Ismael groot respect had voor zijn vader en dat hij op dit ogenblik ook een volgeling was van de ware God. Hij vereerde de zelfde God als Abraham en Izak ondanks hij inmiddels was gevestigd in het oosten. Hij was zijn God niet vergeten en ook was er op dit moment geen enkel conflict te bespeuren tussen de kinderen van de Arabieren en de kinderen van Israel.

Ismaels nageslacht

“Dit zijn de namen van de zonen van Ismaël, met hun namen ingedeeld naar hun afstamming. De eerstgeborene van Ismaël was Nebajoth, en vervolgens Kedar, Adbeël en Mibsam; Misma, Duma, en Massa; Hadar, Tema, Jetur, Nafis en Kedma”. (Gen 21:12,15)

Ismael kreeg veel nageslacht en ook deze kinderen zijn uiteindelijk uitgegroeid tot volkeren. De eerstgeborene van Ismael was Nebajoth. hij was de vader van de Nabateeers.

Hoewel we weinig weten over deze Nabateers, weten we wel dat het grote handelaren waren. Petra was dan ook een handelscentrum geworden nadat ze de bewoners werden van deze stad die in het verleden nog tot Ezau behoorde.. Ook weten we uit de werken van de Romeinse geschiedenis schrijver Flavius dat de Nabateers een Arabisch dialect spraken en Arabieren werden genoemd door de Romeinen. Ook de Griekse schrijver Strabo verwijst naar deze gemeenschap als Arabisch sprekend. Ook weten we inmiddels dat de Nabateers vele Goden vereerde waaronder Dushara en Allat. Deze Godinnen hadden ze overgenomen van de Edomieten, en deze Godinnen worden ook in de Koran genoemd. We weten dat Allat een Godin was van de Arabische Bedoinen in de tijd van Mohammed. Deze Godin was volgens Mohammed een van de drie dochters van Allah. We zien hier dus al een duidelijk beeld van de geschiedenis van de Islam.

Maar dat is nog niet alles. In Genesis 25: 17,18 lezen we over het overlijden van Ismael en waar zijn verwanten zich uiteindelijk vestigde.

“Dit zijn de levensjaren van Ismaël: honderdzevenendertig jaar. Toen gaf hij de geest en stierf, en hij werd met zijn voorgeslacht verenigd. Zijn nakomelingen woonden vanaf Havila tot Sur, dat ten oosten van Egypte ligt, in de richting van Assur. Zij vestigden zich tegenover al hun verwanten”. (Gen 25:17,18)

Zijn verwanten vestigde zich ten oosten van Egypte in de richting van Assur, Wat de zoon van Sem was en de stamvader van de Assyriers, En het lag in het huidige Irak.

Het hele gebied waar de nakomelingen van Ismael heen gingen en zich vervolgens vestigde is nu Islamitisch grondgebied. Ook staat in vers 18 dat ze zich vestigde tussen al hun verwanten, Dus ook tussen de toekomstige Israelieten. we zien hier dus een duidelijke vervulling van profetie zoals God dat had overgeleverd aan zowel Hagar als Abraham. En eigenlijk is het wonderbaarlijk te noemen.

De mensen van het oosten

In de Bijbel wordt 12 keer verwezen naar de mensen van het oosten. Deze mensen zijn nu de Islamieten. Ook daarin kan je nog veel wonderbaarlijke antwoorden vinden die betrekking hebben op de Islam en de Arabieren. Veel antwoorden waarvan veel mensen helemaal niet van op de hoogte zijn. Hoewel er ook oorlogen werden gevoerd met de mensen uit het oosten was dat niet altijd zo. Ze hadden tijden van strijd maar ook van vrede. In Richteren 7:12 staat een toepasselijke verwijzing naar de mensen uit het oosten.

“En Midian en Amalek en al de mensen van het oosten lagen in het dal, zo talrijk als sprinkhanen. En hun kamelen waren ontelbaar, zo talrijk als de zandkorrels die zich aan de oever van de zee bevinden”. (Richteren 7:12)

Ze waren talrijk als sprinkhanen en hun kamelen waren ontelbaar. Zeker in de tijd van Mohammed reden de Arabieren natuurlijk op kamelen. Ook in Ezechiel 25:4 lezen we nog een opmerkelijke profetie die betrekking heeft op de mensen van het oosten.

“daarom, zie, ga Ik u in erfelijk bezit geven aan de mensen van het oosten. Die zullen bij u hun tentenkampen opzetten en hun woningen bij u plaatsen. Zíj zullen uw vruchten opeten en zíj zullen uw melk opdrinken”. (Ezechiël 25:4)

Deze profetie is natuurlijk allang uitgekomen. Israel is jaren bewoond geweest door Arabieren nadat de Israelieten verspreidt waren geraakt over de wereld. Ook in de tijd van Mohammed toen de strijd tussen de tweeling broers pas echt begon werden de Israelieten overspoeld door Arabieren. Hun bezittingen werden geroofd en ook moesten ze vaak vertrekken uit de plaatsen waar ze zich gevestigt hadden. Hun vruchten en hun melk werd letterlijk opgegeten en opgedronken door de Arabieren. Een vervulling van profetie.

De wijzen uit het oosten

Iedereen kent het verhaal van de wijzen uit het oosten uit Matheus 2. Die opzoek gingen naar Christus toen hij geboren was. Deze wijzen uit het oosten zijn ook afstammelingen van de Arabieren. Misschien dat veel mensen dit niet kunnen begrijpen maar het is nu eenmaal wat de Bijbel ons verteld.

De wijzen gingen naar Bethlehem om het kind Christus te zoeken, geschenken te geven en te aanbidden. Waarom deden ze dat? Omdat deze wijzen uit het oosten de zelfde God hadden als Abraham en Izak. Ze gingen naar Bethlehem omdat ze dus de profetieen konden van de ster uit Jakob zoals die was voorzegt in Numeri 24:17. Het waren vrome en goed gelovige mensen. Ze waren daarentegen ook niet dom maar zeer  intellectueel.

Conclusie

Ondanks er nog zoveel meer te vertellen is over de oorsprong van de Islam en het conflict in het midden oosten waarvan de Arabieren en de Joden het middelpunt zijn. Kan je op basis van deze gegevens wel conclusies trekken. Ondanks er wel oorlogen werden gevoerd met de Arabieren en de mensen uit het oosten had het niets te maken met het conflict waar we vandaag getuigen van zijn. Ze hadden oorlogen maar ook vredes. De mensen uit het oosten hadden het ene moment de zelfde God als hun stamvader Abraham, en hun broer Izak, En op andere momenten vervielen ze in afgoderij. Maar dat deed Israel natuurlijk ook door de geschiedenis heen. Het waren dan ook mensen zoals iedereen die op bepaalde momenten van hun geschiedenis in gebreken bleven en tekort kwamen in de ogen van God. Dat is natuurlijk geen schande want dat doen we immers allemaal.

Het hedendaags conflict is ontstaan in de tijd van Mohammed en pas echt geescaleerd na de tijd van Mohammed nadat de Islam zijn imperialistische gedrag in daden ging omzetten. Dit conflict is in ieder geval nooit de bedoeling geweest van God. Zoals hij omzag na Izak deed hij dat ook na Ismael. Hij hield niet alleen van Izak maar ook van Ismael. Alleen gold het verbond alleen maar voor het nageslacht van Izak. Dit conflict doet hem dus ook veel pijn en verdriet. Maar hij laat het toe zodat de grote zonde zichtbaar word voor de gehele wereld, en om zich zelf te bewijzen dat zijn woord gestand houdt.

Er staat nog zoveel meer in de Bijbel over de Islam, en in een verder stadium zal ik wat dieper proberen in te gaan over de profetieen omtrent de Arabieren en de Islam. Ook daarin zul je wonderbaarlijke antwoorden vinden die voor veel mensen nagenoeg onbekend zijn.

Bron : https://bijbelenzo.wordpress.com/tag/ismael/


Bijbelteksten
Onbekend/Anders

   Bijbeltekst toevoegen

Website('s) of documenten
 Bijbelse geschiedenis Isaak en Ismaël
 Nakomelingen van Ismaël

 


  Terug


Versie december 2009