Hoe een kerk in Rijssen zich
uitstrekt naar de gaven van de Geest
Ds. Sander Ris
linkte genezing aan grote events.
“Totdat ik genezing meemaakte in een kleine, vertrouwde kring waar mensen voor
mij luisteren naar God,” vertelt de predikant van de Ontmoetingskerk (PKN) in
Rijssen. Binnenkort vertelt Sander over luisterend bidden tijdens de
conferentie “There is More
Next van het Evangelisch Werkverband”. Predikanten, kerkenraadsleden
en leiders delen in Voorthuizen ervaringen met de gaven van de Geest.
Hoe zijn jullie op
het spoor gekomen van ‘luisterend bidden’?
“In de wijk waar ik woon, in de kerk waar ik werk lopen véél mensen vast in hun
gebeden,” antwoordt Sander. “Ze voelen zichzelf tekort schieten. ‘God luistert
voor geen meter’, denken ze en ze geven zichzelf de schuld: ‘ik moet harder
bidden, beter bidden, langer bidden.’ Een kleine groep stopt gewoon met bidden.
Een grote groep voelt zich ermee verlegen.
Ondertussen zien mensen
daardoor dat er veel meer mogelijk is met gebed. Vernieuwingsbewegingen zoals
het Evangelisch Werkverband in de kerken zijn bijvoorbeeld volop bezig met
bidden voor genezing, persoonlijke voorbede en de gaven van de Geest. Tijdens
de conferentie There
is More bezocht iemand uit mijn kerk de conferentie. Ze
zag wonderen gebeuren tijdens het bidden. Dat doet natuurlijk iets met haar en
met degenen in onze kerk die haar verhaal horen. Kan bidden méér zijn dan de
toch wel saaie, vermoeiende, zich steeds herhalende gebeden in de kerk? Kan ík
opnieuw leren bidden? En dan zó, dat ik er ook helemaal in meekom, iets van God
ervaar en dat kan delen met anderen?
Wij hebben in onze kerk
drie avonden opgezet over ‘Luisteren naar Gods stem’. We dachten: ‘Als er 25
mensen op afkomen zijn we al blij.’ Op de eerste avond waren er meer dan
negentig mensen.”
“De een dacht aan een zin uit de bijbel. Bij de ander stond
er een beeld op het netvlies. Sommigen uit de groep begonnen spontaan tijdens
de stilte een lied te neuriën.”
Wat houdt ‘luisterend
bidden’ concreet in?
“Zo ziet luisterend bidden er bij ons uit. Ik ontmoet een aantal bekenden of
vrienden bij mij thuis. Of we plannen een avond in de kerk. De aanleiding kan
zijn dat één van ons ziek is geworden. Of dat iemand van ons vastloopt in het
werk. Soms is het om een Alpha-cursus voor te bereiden. Vaker is het dat iemand
gebedspastoraat nodig heeft.
We zetten koffie, leggen
een Bijbel op tafel en gaan zitten op de bank of stoel. Degene voor wie we
bidden vertelt wat er gaande is. Maximaal twintig minuten. Om ons niet te
verliezen in praten. Na deze intro worden we stil. We beginnen met het gebed:
‘Kom, Heilige Geest.’ Vaak ook: ‘Heer, leer ons bidden. Of: God, we luisteren
naar U. Leer ons luisteren. Spreek tot ons.’ En dan zijn we stil. Minutenlang.
We proberen open te staan voor wat Hij wil zeggen of wil laten zien. Na de
stilte vertellen we elkaar wat we hebben meegemaakt tijdens de stilte en
reflecteren we daar kort op. Meestal bidden we dan nog eens: ‘Heer, we denken
dat U dit heeft laten zien; wilt U er nog meer over vertellen.’ Dan nog eens
stilte. Weer delen. We zoeken naar de leiding van God. ‘Waar bent U in dit
alles? Wat bent U aan het doen? Hoe spreekt U hierover? Wat verlangt U van
ons?’
De eerste
keer is het onwennig. Zelfs een beetje eng. Wie ben ik dat ik Gods stem wil
horen? En áls ik iets hoor van God… hoe weet ik dan dat het God is en niet mijn
eigen gedachte? En als ik níets hoor of meemaak, sta ik dan voor schut?
Maar het gebeurt. Na de stilte delen we wat we hebben meegemaakt. De één dacht
aan een zin uit de Bijbel. Bij de ander stond er een beeld op het netvlies.
Sommigen uit de groep begonnen spontaan tijdens de stilte een lied te neuriën.
Anderen schreven woorden op die bij hen opkwamen. En degene voor wie we baden
is met regelmaat sprakeloos. ‘Hoe is het mogelijk dat jullie woorden geven aan
waar ik mee zit? Hoe komen jullie aan dat soort bemoedigende beelden voor
mij?’”
Tijdens There is More
next ga ja hier uitgebreid op in. Ook wordt er met ‘luisterend bidden’
geoefend. Hoe kan een christen zich hierin oefenen?
“Luisterend bidden doet bij ons in de kerk best veel met tientallen mensen,”
merkt de predikant op. “Daar wil ik graag over nadenken met kerkelijk leiders
bij There is More Next. Ik heb twee vragen aan ze.
1.
Hoe
spreekt de Bijbel over Gods spreken en onze gebeden?
Misschien is ‘luisterend bidden’ een hype of een socio-psychologisch fenomeen
of misschien is het een ‘logisch’ gevolg van onze behoefte naar verbondenheid.
Maar kende Israël dit ook? Kende Jezus dit ook? Zien we het terug in de
gemeenten van de Nieuwtestamentische brieven? Ik denk het wel, tegelijk ben ik
erg benieuwd wat er gebeurt wanneer we als kerkelijk leiders de leiding van de
Geest zoeken en Gods Woord bestuderen.
“Bij
‘luisterend bidden’ gaat het er persoonlijker aan toe. Rustiger. Nog meer dan
bij een conferentie gaat genezing bij ‘’luisteren bidden’ een spade dieper.”
2. Hoe begeleiden we
mensen wanneer de gaven van de Geest zichtbaar worden?
Wanneer ik stil word om open te staan voor Gods spreken heb ik een ander
instrumentarium nodig dan alleen mijn verstand, logica en verbale vermogen. In
het begin weten mensen zich soms geen raad. Ze kunnen gewoon niet omgaan met de
stilte. Ze hebben niet de ‘tools’ om de stilte en daarin Gods spreken te
duiden. Ik zie dat het pas begint wanneer we samen iets merken van de gaven van
de Geest. Misschien omdat je het geestelijke alleen geestelijk kan begrijpen,
zoals 1 Korinthe 2 duidelijk maakt. In ieder geval: de gaven van de Geest zijn
er bij ‘luisterend bidden’ ineens. Misschien omdat stilte allerlei nieuwe
mogelijkheden in je wakker roept. Geestelijke gaven die je door je gepraat en
gedenk meestal relativeert of ontkent. Dat is bij ‘luisterend bidden’ niet meer
mogelijk. Dus ik zie mensen tijdens ‘luisterend bidden’ profetische beelden
delen met elkaar. Er wordt in de stilte regelmatig zachtjes gebeden in
klanktalen. Deze uitingen worden af en toe ook uitgelegd. Visioenen worden
gezien. Kortom: de gaven van de Geest uit Handelingen en 1 Korinthe 12
gebeuren. Of mensen er nu klaar voor zijn of niet. Daar moeten we het als
kerkelijk leiders wel over hebben: welke begeleiding geven we? Zijn wij er zélf
klaar voor? En hoe houden we ons verstand erbij?,” aldus Sander, verwijzend
naar 1 Korinthe 14:15.
Wat heeft ‘luisterend
bidden’ te maken met bidden voor genezing?
“Ik betrap mezelf erop dat ik bij bidden voor genezing vooral denk aan een
charismatisch persoon op een podium die mensen met een ziekte naar voren roept.
Iemand in mijn vriendenkring is in zo’n ‘genezingsdienst’ genezen van Pfeiffer.
Daardoor linkte ik genezing aan grote events.
Totdat ik genezing meemaakte in een kleine, vertrouwde kring waar mensen voor
mij luisteren naar God." Grote conferenties zijn volgens het EW nodig
om deze lessen te ontdekken om vervolgens de vertaalslag te kunnen maken naar
de plaatselijke kerk. Dat is dan ook het doel van There is More next.
"Bij ‘luisterend
bidden’ gaat het er persoonlijker aan toe," vervolgt de predikant.
"Rustiger. Nog meer dan bij een conferentie gaat genezing bij ‘luisteren
bidden’ een spade dieper. Als anderen voor mij luisteren naar God, komt mijn
ziekte in een bredere context te staan. Wat heeft ze te maken met mijn biografie,
karakter, persoonlijkheid? Ik heb zelf chronische reuma. Wordt met regelmaat
voor gebeden. Tot nu toe blijft de pijn. ‘Wat vindt God daarvan?,’ vraag ik me
dan af. Als genezing uitblijft heb je Zijn stem echt nodig. Misschien ook wel
wanneer je wél genezen wordt. Ik moedig iedereen aan: blijf in een kleine groep
luisteren naar Gods stem, blijf bezig met de leiding van de Heilige Geest.
Blijf zoeken naar het grotere plaatje.”
Klik hier voor
meer informatie over There is More Next.
Bron : https://cip.nl/61047-hoe-een-kerk-in-rijssen-zich-uitstrekt-naar-de-gaven-van-de-geest/HB4HAFYNAH5waRMYGhwfcRUUGQ