Heeft Jezus echt bestaan?
Heeft
Jezus echt bestaan, of is het christendom gebouwd op een legende? Weinig
geleerden twijfelen aan Jezus’ bestaan, maar sommigen die vijandig staan
tegenover het christendom proberen het tegendeel aan te tonen.
In een rechtszaak tegen het Vaticaan
werd de Kerk er van beschuldigd het verhaal van Jezus te hebben verzonnen.
Alhoewel de zaak niet ontvankelijk werd verklaard in februari 2006, ging de
aanspanner van de zaak, Luigi Cascioli, in hoger beroep, maar uiteindelijk werd
zijn zaak gesloten.
Het punt tegen Jezus’ bestaan kwam in
de openbaarheid op CNN, toen Ellen Johnson, voorzitster van de Amerikaanse
Atheïsten, verklaarde:
“De werkelijkheid is, dat er geen greintje seculier bewijs
is dat er ooit een Jezus Christus heeft bestaan. Jezus Christus en het
christendom vormen een moderne religie. En Jezus is een samenstelling van
andere goden: Osiris, Mithras, die diezelfde oorsprong hadden, dezelfde dood
als de mythologische Jezus Christus.”
Johnson en een rij vooraanstaande
religieuze leiders spraken over de vraag: “Wat gebeurt er nadat we gestorven
zijn?” tijdens een directe uitzending vanLarry King Live op CNN.
Presentator Larry King, die normaal niet voor een kleintje vervaard is, dacht
even diep na en antwoordde toen, “Dus u gelooft niet dat Jezus Christus echt
bestaan heeft?”
Zeker van haarzelf antwoordde
Johnson, “Zeker niet. En het is niet wat ik geloof; er is geen seculier bewijs
voor dat Jezus Christus ooit bestaan heeft.”
King had niets meer te melden en liet
een reclameonderbreking komen. En daarna volgde geen enkel gesprek over enig
bewijsmateriaal voor of tegen Jezus’ bestaan. Het internationale televisiepubliek
bleef in het ongewisse achter.[1]
50 jaar daarvoor had de atheïst
Bertrand Russell, in zijn boek Waarom ik geen
christen ben, zijn generatie nog geshockeerd door Jezus’ bestaan in
twijfel te trekken. Hij schreef: “Historisch gezien is het nogal twijfelachtig
of Jezus Christus überhaupt wel bestaan heeft. En zo ja, dan weten we niets
over hem. Daarom houd ik mij niet bezig met de historische vraag, die erg
lastig is.[2]
Is het echt mogelijk, dat de Jezus die zovelen voor werkelijk
houden, echt nooit bestaan heeft? In Het verhaal van
de beschaving, heeft de seculiere historicus Will Durant deze vraag
gesteld: “Heeft Christus bestaan? Is het levensverhaal van de stichter van het
christendom het product van menselijk leed, verbeelding en hoop – een mythe
vergelijkbaar met legenden over Krishna, Osiris, Attis, Adonis, Dionysus en
Mithras?”[3] Durant
wees erop, dat het verhaal van het christendom “verdacht veel overeenkomsten
vertoont met de legenden van heidense goden.”[4] Verderop
in dit artikel zullen we zien hoe deze grote historicus zijn eigen vraag
beantwoordde over het bestaan van Jezus.
Hoe kunnen we nu zeker weten, dat deze man, die door velen wordt
aanbeden en door anderen vervloekt, werkelijkheid was? Heeft Johnson het bij
het rechte eind als ze beweert dat Jezus een “samenstelling van andere goden”
was? En heeft Russell gelijk als hij Jezus’ bestaan “nogal twijfelachtig”
noemt?
Mythe Versus Realiteit
Laten we beginnen met een
fundamentelere vraag: Wat onderscheidt mythe van realiteit? Hoe weten we
bijvoorbeeld, dat Alexander de Grote werkelijk bestaan heeft? Men zegt dat
Alexander de Grote in het jaar 336 v. Chr. koning werd over Macedonië op 20-jarige
leeftijd. Militair genie dat hij was, veroverde deze knappe, arrogante leider
menig dorp, stad en koninkrijk in de Grieks-Perzische wereld, totdat hij de
scepter over alles zwaaide. In nog geen 8 jaar legden Alexanders legers meer
dan 35.000 km af tijdens zijn veroveringstochten.
Het schijnt dat hij huilde toen hij
geen werelden meer had om te veroveren. (Duidelijk niet iemand om monopoly mee
te spelen…)
Voor zijn dood op 32-jarige leeftijd
had hij dus grotere militaire daden op zijn naam dan enig ander in de
geschiedenis. Niet alleen van de koningen die voor hem geleefd hebben, maar ook
die na hem kwamen tot onze tijd toe. Maar behalve dan, dat flink wat plaatsen
Alexandria heten, en behalve een saaie film van Oliver Stone, en een paar
boeken, is zijn leven vandaag de dag bijna geheel vergeten. Sterker nog, de
naam van de acteur Colin Farrell trok meer mensen naar de bioscoop dan
Alexander…
Ondanks de mislukking van die film
geloven historici dat Alexander bestaan heeft, om drie basisredenen:
·
geschreven documenten van vroege
historici
·
historische invloed
·
ander historisch en archeologisch
bewijsmateriaal
Historische Documenten Over Jezus
De historiciteit van Alexander de
Grote en zijn veroveringen wordt afgeleid uit vijf antieke bronnen. Geen van
die vijf was een ooggetuige. Het Leven van Alexander van
Plutarchus is de primaire bron voor zijn leven, alhoewel dat 400 jaar na dato
geschreven is.
Aangezien Plutarchus en de andere
schrijvers enige eeuwen verwijderd waren in tijd van de gebeurtenissen in
Alexanders’ leven, moeten zij hun informatie hebben ontleed aan oudere bronnen.
Van de 20 verslagen van tijdgenoten over Alexander is er niet een tot de
huidige dag overgeleverd. Latere verslagen zijn er wel, maar die laten allemaal
een andere Alexander zien, waarbij we veel zelf moeten invullen. Maar ondanks
het tijdgat van enige eeuwen zijn historici toch overtuigd dat Alexander een
bestaande persoon is geweest en dat de essentie van wat we lezen over zijn
leven waar is.
Terwijl we Alexander in ons
achterhoofd houden, merken we op dat er over Jezus zowel religieuze als
seculiere bronnen zijn. En we moeten ons afvragen: zijn ze geschreven door
betrouwbare en objectieve historici? Laten we er kort naar kijken.
Het Nieuwe Testament
De
27 boeken in het Nieuwe Testament heten geschreven te zijn door auteurs die
ofwel Jezus hebben gekend, ofwel hun informatie uit de eerste hand hebben. De
vier evangeliën hebben Jezus’ leven en woorden vastgelegd uit vier
verschillende invalshoeken. Deze verslaglegging is degelijk onderzocht door
geleerden zowel binnen als buiten het christendom.
De geleerde John Dominic Crossan
houdt het erop dat het bij 20 procent van wat we lezen in de evangeliën om
originele uitspraken van Jezus gaat. En toch twijfelt deze scepticus er zelfs
niet aan dat Jezus Christus werkelijk geleefd heeft.
In tegenstelling tot de inzichten van
Crossan en een aantal andere rand-geleerden zoals hij, is de consensus onder de
meeste historici dat de Evangeliën ons een duidelijk beeld geven van Jezus
Christus. De betrouwbaarheid van het Nieuwe Testament is het onderwerp van een
ander artikel (Zie Zijn de Evangeliën betrouwbaar). Nu zullen we kijken naar
niet-christelijke bronnen om onze vraag beantwoord te krijgen of Jezus
werkelijk bestaan heeft.
Vroege niet-christelijke bronnen
Welke historicus uit de eerste
eeuw,die geen christen was, schreef over Jezus? Laten we allereerst eens kijken
naar zijn vijanden.
Zijn Joodse tegenstanders hadden er
het meeste bij te winnen om zijn bestaan te ontkennen, maar de feiten wijzen in
de tegenovergestelde richting. “Menige Joodse bron vertelt juist van zijn
bestaan in levende lijve. Beide Gemaras van de Joodse Talmud verwijzen naar
Jezus. Alhoewel het maar om een enkele, verbitterde passage gaat, bedoeld om
Jezus Godheid te ontkrachten, wijzen deze vroege Joodse bronnen er in genen
dele naar dat Jezus geen historisch persoon zou zijn geweest.”[5]
Flavius Josephus was een bekende
Joodse historicus, die aan zijn werk begon onder de Romeinse overheersing in 67
na Chr. Josephus is maar een paar jaar na Jezus’ dood geboren, had alle
gelegenheid om goed op de hoogte te zijn van de reputatie van Jezus zowel onder
de Romeinen als de Joden. In zijn beroemde werk De Joodse Oudheden (93
na Chr.) schreef Josephus over Jezus als een bestaand persoon.
“In die tijd leefde Jezus, een heilig man, als hij al man
genoemd kan worden, want hij deed wonderen, en leerde mensen, die met vreugde
de waarheid aannamen. En vele Joden en Grieken volgden hem. Hij was de
Messias.”[6]
Alhoewel er verschil van mening is
over sommige verwoordingen in dit stuk, met name dat Jezus de Messias was
(sommige geleerden zijn sceptisch en denken dat christenen de passage hebben
ingevoegd); in elk geval bevestigt Josephus het bestaan van Jezus.
En hoe zit het met seculiere
historici – die in antieke tijden hebben geleefd en geen religieuze motieven
kunnen hebben gehad? De huidige stand van onderzoek is, dat er 19 vroege
seculiere schrijvers zijn, die aan Jezus refereren als een historisch persoon.[7]
Een van de belangrijkste antieke
historici, Cornelius Tacitus, bevestigt dat Jezus geleden heeft onder Pilatus.
Tacitus werd ongeveer 25 jaar na Jezus’ dood geboren en hij heeft gezien hoe de
verspreiding van het christendom invloed op Rome begon te hebben. De Romeinse
historicus schreef negatief over Christus en christenen, en duidde hen in 115
na Chr. aan als “een groep mensen die uitgespuugd wordt om hun kwalijke
praktijken, en gewoonlijk genoemd Chrestiani. De naam is afgeleid van Chrestus,
die, tijdens de regering van Tiberius heeft geleden onder Pontius Pilatus,
Procurator van Judea.”[8]
De volgende feiten over Jezus zijn vastgelegd door vroege
niet-christelijke bronnen:
·
Jezus kwam uit Nazareth.
·
Jezus leefde een wijs en deugdzaam
leven.
·
Jezus is gekruisigd in Palestina
onder Pontius Pilatus tijdens de regering van Tiberius Caesar ten tijde van het
Paasfeest, omdat hij als de koning werd beschouwd.
·
Jezus’ discipelen geloofden dat Hij
was gestorven en opgestaan uit de doden drie dagen daarna.
·
Jezus’ vijanden bevestigden dat Hij
ongewone daden deed, die zij “toverij” noemden.
·
Jezus’ kleine schare volgelingen
vermenigvuldigde zich snel, en bereikte al snel Rome.
·
Jezus’ discipelen leerden
monotheïsme, leefden deugdzame levens en aanbaden Christus als God.
De theoloog Norman Geisler merkte op:
“Deze algemene samenvatting komt volmaakt overeen met die
van het Nieuwe Testament.”[9]
Al deze bronnen, religieus en
seculier, spreken over een echte man, die goed overeen komt met de Jezus uit de
Evangeliën. De Encyclopedia Britannica citeert deze seculiere bronnen over
Jezus’ leven als overtuigend bewijs van zijn bestaan. Er staat:
“Deze onafhankelijke bronnen bewijzen dat de tegenstanders
van het christendom in antieke tijden nooit hebben getwijfeld aan de
historiciteit van Jezus.”[10]
Historische Invloed
Een belangrijk onderscheid tussen een
mythe en een historisch persoon is hoe die figuur de geschiedenis heeft
beïnvloed. Als voorbeeld: de Olympische spelen gaan terug op de berg Olympus in
Griekenland, thuisbasis van de tempel van de Griekse god Zeus. Maar Zeus heeft
geen regeringen, wetten of moraal veranderd.
De historicus Thomas Carlyle zei,
“Geen enkel groot man leeft tevergeefs. De geschiedenis van de wereld is de
biografie van grote mannen.[11] Zoals Carlyle al opmerkt: het zijn de echte mensen,
geen mythen die de geschiedenis beïnvloeden.
Alexander heeft, als een historisch
persoon, de geschiedenis beïnvloed door zijn militaire overwinningen. Dat
veranderde naties, regeringen en wetten. Maar hoe zit dat met Jezus Christus en
zijn invloed op onze wereld?
Het gezag in Israël en Rome in de
eerste eeuw werden nauwelijks geraakt door Jezus’ leven. De gemiddelde Romein
had geen idee van zijn bestaan tot menig jaar na zijn dood. De Romeinse cultuur
was decennia lang vrij van de invloed van zijn leer en het zou nog eeuwen duren
voor het doden van christenen in het Colosseum een nationale sport werd. De
rest van de wereld kende hem helemaal niet. Jezus had geen leger om zich heen
verzameld. Hij heeft geen boeken geschreven, veranderde geen wetten. De Joodse
leiders hoopten de herinnering aan hem uit te kunnen wissen, en het leek erop
dat het hun gelukt was.
Vandaag echter is het antieke Rome
een opgraving, Caesars machtige legioenen en de glorie van het Romeinse
keizerrijk zijn in de vergetelheid geraakt. En is er nog iets over gebleven van
Jezus? Wat is Zijn blijvende invloed?
·
Er zijn meer boeken over Jezus
geschreven dan over enig ander persoon in de geschiedenis.
·
Naties hebben zijn woorden gebruikt
als de grondslag van hun regering. Volgens Durant is “de overwinning van
Christus het begin van de democratiee”[12] geweest.
·
Zijn Bergrede zorgde voor een
compleet nieuw paradigma in ethiek en zeden.
·
Scholen, ziekenhuizen, en
welzijnswerken zijn gegrond op zijn naam. Harvard, Yale, Princeton en Oxford
zijn maar een paar universiteiten waarvoor christenen de basis hebben gelegd.
·
De verheven rol van de vrouw in de
westerse cultuur gaat terug op Jezus. (De vrouw werd in Jezus’ dagen als
minderwaardig en zo’n beetje als een niet-persoon beschouwd tot zijn leer werd
gehoord en gehoorzaamd)
·
De slavernij werd afgeschaft door
Jezus’ leer dat elk menselijk leven waardevol is.
·
Voormalige verslaafden aan drugs en
alcohol, prostituees en anderen die een doel zochten in hun leven, zeggen dat
Hij de verklaring is voor hun totaal veranderde leven.
·
Twee miljard mensen noemen zich
christen. Alhoewel sommigen dat slechts in naam zijn, hebben anderen nog altijd
invloed op onze cultuur door Jezus’ beginsel dat al het leven waardevol is door
te geven en dat wij elkaar lief moeten hebben.
Heeft Jezus echt bestaan?
Het is opmerkelijk dat Jezus al deze
invloed heeft uitgeoefend als gevolg van slechts drie jaar openbaar optreden.
Als hij nooit bestaan heeft, is het toch wel onverklaarbaar hoe een mythe zo de
geschiedenis heeft kunnen veranderen. Toen de wereldgeschiedkundige H.G. Wells
gevraagd werd wat de grootste ‘nalatenschap’ uit de geschiedenis was,
antwoordde hij:
“Volgens dat criterium komt Jezus op de eerste plaats.[13]
Het documentaire bewijs en de historische
invloed geven aan dat Jezus werkelijk heeft bestaan. Als Jezus werkelijk heeft
bestaan, verwachten we zijn voetstappen te ontdekken in de details van de
historie. Mythes laten niet zoveel bewijsmateriaal achter.
Een belangrijk element voor Durant en
andere geleerden is de tijdsfactor. Mythes en legenden doen er doorgaans
honderden jaren over eer ze hun beslag krijgen – het verhaal dat George
Washington nooit een leugen had verteld, begon waarschijnlijk zelf als een
leugen, tot twee eeuwen het langzaam tot een legende omvormden. Het nieuws van
het christendom verspreidde zich echter te snel om te wijten te zijn aan mythe
of legende. Had Jezus niet bestaan, dan hadden de tegenstanders van het
christendom hem zeker vanaf het begin als een mythe van de hand gewezen, en dat
hebben ze niet gedaan…
Zulk bewijsmateriaal, samen de vroege
geschreven bronnen en de historische impact van Jezus Christus, overtuigt zelfs
sceptische historici ervan dat de grondlegger van het Christendom niet als
mythe of legende af te doen is. Maar één geleerde op het gebied van mythen was
nog niet zo overtuigd.
Net als Muggeridge, was ook
Oxford-geleerde C.S. Lewis er aanvankelijk van overtuigd dat Jezus niet meer
was dan een mythe. Lewis zei ooit: “Alle godsdiensten, d.w.z. alle mythologieën
.. zijn niet meer dan de uitvinding van mensen – Christus zo goed als Loki.”[14] (Loki is een oude Noorse godheid. Net als Thor, maar
dan zonder paardenstaart.)
Tien jaar nadat hij Jezus als mythe
afdeed, stuitte Lewis op historische feiten, waaronder ooggetuigenverslagen,
die Zijn bestaan bevestigden.
Jezus Christus heeft invloed gehad op
het landschap van de geschiedenis, als een enorme aardbeving. En deze
aardbeving liet diepere sporen na dan de Grand Canyon. Het zijn deze sporen van
bewijs, die geleerden ervan overtuigden dat Jezus werkelijk bestaan heeft en
echte invloed op onze wereld had, 2000 geleden.
Een andere scepticus die meende dat
Jezus een mythe was, was de Britse journalist Malcolm Muggeridge. Maar toen hij
voor de televisie naar Israël was gestuurd, kwam hij oog in oog met
bewijsmateriaal over Jezus Christus, waarvan hij het bestaan nooit had vermoed.
Op onderzoek op alle historische plaatsen – Jezus’ geboorteplaats, Nazareth, de
plaats van de kruisiging, de lege graftombe – begon het besef van Jezus’
realiteit bij hem te dagen. Later verklaarde hij:
“Het was
toen ik in het Heilige Land was, om drie uitzendingen te maken voor de BBC over
het Nieuwe Testament, dat een zekerheid zich van mij meester maakte over Jezus’
geboorte, leven en kruisiging…. Ik werd me ervan bewust dat er werkelijk een
mens Jezus was geweest die ook God was.”[15]
Sommige “hoog” kritische Duitse geleerden uit de 18e en 19e eeuw
hebben getwijfeld aan Jezus’ bestaan. Ze wezen daarbij op het feit dat
sleutelfiguren uit de Evangeliën als Pontius Pilatus en Kajafas ook nooit waren
bevestigd als reëel. Weerlegging van dat argument werd pas mogelijk in het
midden van de 20e eeuw.
Archeologen bevestigden Pilatus’ bestaan in 1962 toen ze zijn
naam tegenkwamen in een inscriptie in een opgegraven steen. Net zo goed was het
bestaan van Kajafas onzeker tot 1990, toen een ossuarium (beenderen kist) werd
ontdekt met zijn inscriptie erop. Archeologen hebben ook het vermoedelijke huis
van Simon Petrus ontdekt en een rots waar Johannes doopte in de Jordaan.
Tenslotte is de snelle groei van het christendom misschien wel
het meest overtuigende historische bewijs voor Jezus’ bestaan. Hoe is dat
anders te verklaren, zonder de persoon van Christus? Hoe zou deze groep vissers
en andere werklieden een Jezus verzinnen in het luttele tijdsbestek van een
paar jaar? Durant beantwoordde zijn eigen vraag – heeft Jezus echt bestaan –
met de volgende conclusie:
Dat een
handje vol eenvoudige mensen in één generatie zo’n krachtige en aansprekende
persoon konden uitvinden, met zo’n imposante ethiek en zo’n inspirerende visie
op de menselijke natuur, zou een wonder zijn, van groter orde dan welk wonder
ook dat in de Evangeliën beschreven staat. Ook na twee eeuwen Hogere Kritiek
blijven de contouren van het leven, de persoonlijkheid en leer van Christus
helder, en vormen het meest opmerkelijke hoofdstuk uit de geschiedenis van de
Westerse mens.
Het oordeel van de geleerden
Clifford Herschel Moore, professor
aan de universiteit van Harvard, merkte over historiciteit van Jezus op:
“Het christendom kende zijn Redder en Verlosser niet als
god wiens achtergrond teruggaat op een mythisch geloof. Jezus was een
historisch en geen mythisch wezen. Geen afstandelijke of misleidende mythe
heeft zich opgedrongen aan de christen-gelovige, dat geloof was gebaseerd op
positieve, historische en voor de hand liggende feiten.”[16]
Is er wel een serieuze historicus die
het eens is met de beweringen van Ellen Johnson en Bertrand Russell dat Jezus
niet bestaan heeft? De uitgebreide documentatie over Jezus’ leven door
tijdgenoten, zijn grote historische invloed en het bevestigde tastbare
historische bewijs hebben geleerden er van overtuigd dat Jezus werkelijk heeft
bestaan. Kan een mythe dat allemaal hebben gedaan? Alleen een hele kleine groep
sceptici zegt `ja`.
Dr. Michael Grant uit Cambridge
schreef: “Conclusie: moderne kritische methoden hebben de
Christus-mythe-theorie niet kunnen onderbouwen. Keer op keer zijn de
‘aantijgingen’ weerlegd door eersterangs geleerden. In de laatste jaren heeft
geen enkele serieuze geleerde de niet historiciteit van Jezus te berde
gebracht.”[17]
De historicus Jaroslav Pelikan uit
Yale verklaarde: “Wat iemand ook persoonlijk van Hem vindt of gelooft, Jezus
van Nazareth is al 20 eeuwen lang de dominante figuur in de geschiedenis van de
westerse cultuur. Op zijn geboorte baseert de meerderheid van de mensheid zijn
kalender, bij zijn naam vloeken miljoenen en in zijn naam bidden miljoenen.”[18]
Is Jezus werkelijk uit de doden opgestaan?
De belangrijkste vraag van onze tijd
is “Wie is de echte Jezus Christus?? Was hij gewoon een bijzondere man, of de
vleesgeworden God, zoals Paulus, Johannes en zijn andere discipelen geloofden?
(Zie: Is Jezus God?)
De ooggetuigen die hem mee hebben
gemaakt spraken en handelden in overeenstemming met hun geloof dat hij fysiek
was opgestaan uit de doden na zijn kruisiging. Als zij het bij het verkeerde
eind hebben gehad is het christendom gebaseerd op een leugen. Als ze het bij
het rechte eind hadden, echter, zou zo’n wonder alles onderbouwen wat Jezus
heeft gezegd over God, hemzelf en ons. Maar moeten we de opstanding van Jezus
Christus op goed geloof aannemen, of zijn er harde historische bewijzen? Meer
dan één scepticus begon aan een onderzoek in de historische feiten met het doel
te bewijzen dat de opstanding niet heeft plaatsgevonden. Wat hebben zij
ontdekt?
Is er zoiets als een “Da Vinci”-complot geweest?
“De grijns van de Mona Lisa”
onderzoekt de wereldberoemde samenzweringstheorie over Jezus Christus. Zijn
Jezus en Maria Magdalena getrouwd geweest? Heeft Constantijn opdracht te geven
de ware bronnen over Jezus Christus te vernietigen, om zo het beeld van een
Godheid te creëren dat christenen nu aanbidden? Klik hier om achter de waarheid te komen over De Da Vinci Code
Heeft Jezus verteld wat er gebeurt na onze dood?
Als Jezus werkelijk uit de doden is
opgestaan, dan weet alleen hij wat er aan de andere kant is. Wat heeft Jezus
gezegd over de bedoeling van het leven en onze toekomst? Zijn er vele wegen die
naar God leiden, of stelde Jezus dat hij de enige weg was? Lees de onthutsende
antwoorden in “Waarom Jezus”
Kan
Jezus zin geven aan het Leven?
“Waarom Jezus” gaat in op de vraag of
Jezus relevant is voor het leven van vandaag de dag. Kan Jezus antwoord geven
op de vragen van het leven: “Wie ben ik?”, “Waarom ben ik hier?” En “Waar ga ik
heen?”. Dode kathedralen en crucifixen hebben sommigen tot de conclusie gebracht
dat Jezus dat niet kan, en dat hij ons heeft achtergelaten in een wereld die
‘door’ aan het draaien is. Maar Jezus heeft dingen over het leven gezegd en ons
doel hier op aarde, die onderzocht moeten worden voor we hem afschrijven als
ongeïnteresseerd of onmachtig. Dit artikel gaat in op het mysterie
waarom Jezus naar de aarde kwam…
Eindnoten:
1.
Ellen Johnson
en Larry King, “What Happens After We Die?” Larry King Live, CNN,
14 april 2005.
2.
Bertrand
Russell, Why I Am Not a Christian (New York: Simon &
Schuster, 1957), 16.
3.
Will Durant, Caesar
and Christ, deel 3 van The Story of Civilization (New
York: Simon & Schuster, 1972), 553.
4. Ibid.,
557.
5.
D. James
Kennedy, Skeptics Answered (Sisters, OR: Multnomah, 1997), 76.
6. De
“Gemaras” zijn vroege rabbijnse commentaren van de Joodse Talmud, een
verzameling theologische geschriften, van ca 200 à 500 na Chr. Aangehaald in
Durant, 554
7. Durant,
73.
8. Aangehaald
in Durant, 281.
9.
Norman
Geisler en Peter Bocchino, Unshakable Foundations (Grand
Rapids, MI: Bethany House, 2001), 269.
10.
Aangehaald in
Josh McDowell, Evidence That Demands a Verdict, vol. 1 (Nashville:
Nelson, 1979), 87.
11.
Aangehaald in
Christopher Lee, This Sceptred Isle, 55 B.C.-1901 (London: Penguin,
1997), 1.
12.
Will Durant, The
Story of Philosophy (New York: Pocket, 1961), 428.
13.
Aangehaald in
Bernard Ramm, Protestant Christian Evidences (Chicago: Moody Press, 1957), 163.
14.
Malcolm
Muggeridge, Jesus Rediscovered (Bungay, Suffolk, U.K.:
Fontana, 1969), 8.
15.
David C.
Downing, The Most Reluctant Convert (Downers Grove, IL:
InterVarsity, 2002), 57.
16. Aangehaald
in McDowell, 193.
17.
Michael
Grant, Jesus (London: Rigel, 2004), 200.
18.
Jaroslav
Pelikan, Jesus through the Centuries (New York: Harper &
Row, 1987), 1
Bron : http://y-jesus.org/dutch/wwrj/1-heeft-jezus-echt-bestaan/