hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Populair (word bevrijd van populair gevonden willen worden)

Categorie

Toelichting

Word bevrijd van populair gevonden willen worden

Word je ‘geliked’ of niet? Zit je in de ‘groeps-app’ of ben je eruit gegooid? Hoor je erbij of niet? Wat vinden mensen van mij? Of je nu wel of niet Facebook, WhatsApp of iets anders hebt, de vraag of je erbij hoort of niet, de vraag wat andere mensen van je vinden, gaat ons allemaal aan. Het liefst wil je dat anderen je aardig vinden, dat ze je zien staan en dat je erbij mag horen. Niemand wil er alleen voor staan. Maar is daar alles mee gezegd? Graag wil ik hier vier dingen over zeggen:

1. Populair gevonden willen worden is egoïstisch

Jezus zei: 'Als iemand tot Mij komt en niet haat … zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn.' Au, daar gaat het idee van geliefd zijn. Jezus volgen en tot Hem komen, gaat in de eerste plaats om Hem en niet om mijzelf. Ik heb een periode in mijn leven gekend waarin geliefd zijn door anderen, gezien worden en erkenning krijgen, belangrijker was dan Christus. Mijn leven hing af van wat anderen van mij vonden. Christus had hierin geen plaats, maar alleen wie ik was. 

Toen ik tot geloof kwam en inzag dat waar ik mee bezig was, zag ik het zondige hiervan in. Populair gevonden willen worden, richt de aandacht op mij en niet op God. Het is egoïstisch. Het was voor mij bevrijdend om deze last van mij af te kunnen gooien en de aandacht op Christus te richten.

2. Van populair gevonden willen worden, word je moe

Ken je die nachten waarin je wakker ligt van wat je van jezelf verwacht? Of waarin je wakker ligt van wat anderen van je denken? Ken je die zaken die je oppakt, waar je je uit de naad werkt, omdat je bang bent dat anderen je zullen afkeuren omdat je dat niet gedaan hebt?

Populair gevonden willen worden is buitengewoon vermoeiend en kan ongezond veel tijd van je vragen. Wat mooi dat Christus ons dan wijst op deze andere en mooiere weg. Dat echte rust bij Christus is en niet bij mijzelf. 'Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast bent, en Ik zal u rust geven.' Juist als je vastloopt, is het goed om bij Hem te komen voor echte rust. 

3. Was Jezus dan niet populair? 

Jezus werd niet altijd populair gevonden. Het ene moment was het ‘Hosanna’ en het andere moment ‘kruisigt Hem’. En herinner je deze woorden nog die Jezus Zelf aan het Kruis sprak: Mijn God, Mijn God waarom hebt U mij verlaten? 

Dit zijn voor mij heftige woorden. Jezus ging naar het Kruis was gehoorzaam, hing daar alleen tussen hemel en aarde. Door God verstoten, door de mensen uitgekotst.. zodat jij en ik nooit weer door God verlaten worden… 

Als je niet langer in de ogen van mensen iemand wilt zijn, maar kiest voor Christus, dan kies je in wezen voor een onpopulair persoon. Mensen om je heen zullen dat niet altijd begrijpen en je daardoor ook in de steek laten. En dat zijn niet altijd mensen uit de boze buitenwereld, soms zijn het juist de mensen het dichtst om je heen, je familie, je vrienden of je kerk.

Bedenk dan in dit leven dat Christus' bloed verzekerd dat jij en ik nooit meer door God verlaten zullen worden, ongeacht of de mensen ons ‘likes’ of ‘dislikes’ geven. 

4. God heeft je lief 

En last but not least: mensen willen populair gevonden willen worden, omdat ze tegelijkertijd daardoor zich ook geliefd voelen. Nu is dat iets heel normaals; ieder mens heeft liefde nodig. Zoek die liefde in eerste plaats niet bij mensen, maar bij God. God heeft je oneindig lief. Zo lief dat Hij Zijn Zoon voor jou liet sterven. 'Zoals de Vader Mij liefgehad heeft, heb ook Ik u liefgehad.' Hij houdt zelfs van je als je niet populair bent. Juist voor de mensen die in de maatschappij niet populair zijn kwam Hij naar ons toe! Wie of wat zal ons scheiden van de liefde van Christus?   

Ben je christen en maak je je overmatig bezorgd over wat anderen van je vinden of heb je met depressies te maken? Overweeg dan eens om de cursus Kruisgericht denken van Setting Captives Free te volgen. Klik hier voor meer informatie. Of mail: pzijlstra@settingcaptivesfree.nl

Bron: www.CIP.nl:  Petrus Zijlstra (gepubliceerd dinsdag 17 februari 2015 09:15) 


Bijbelteksten
Onbekend/Anders

   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009