hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Stem (Gods stem verstaan is niet moeilijk)

Categorie

Toelichting

Gods stem verstaan is niet moeilijk

"Je hoeft geen oudtestamentische profeet of priester te zijn of een nieuw-testamentische apostel om Gods stem te kunnen horen. Het is mogelijk voor jou." Dat zegt Hanneke van Dam naar aanleiding van haar nieuwe boek 'Gods stem verstaan'. "Het horen en verstaan van Gods stem is niet moeilijk. Jezus zei: Mijn schapen horen mijn stem. Het is dus een natuurlijk gevolg van onze relatie met God dat we Hem beginnen te horen. Hoe meer we groeien in onze relatie met Hem en ons voeden met Gods Woord, hoe meer we Hem gaan horen. Het probleem voor de meeste christenen is meer dat we vaak niet door hebben dat hetgeen we horen van God komt. Het komt vaak op een natuurlijk manier en we denken dan dat het onze eigen gedachten zijn."

Hanneke van Dam heeft zelf moeten leren om Gods stem te verstaan. "Jaren geleden las ik het boek 'Is that really You, God?', het verhaal van Loren Cunningham, de oprichter van Youth with a Mission. Ik herinner me dat dit verhaal en de getui-genissen van andere christenen me inspireerden meer te zoeken naar God en naar Hem te luisteren. Ik begon God te vragen tot me te spreken en tijd te nemen voor gebed en luisteren naar Hem. Ik bad, nam dan tijd van stilte en schreef op wat in me opkwam. Niet alles was helder voor me maar ik begon steeds meer Gods leiding te ervaren in mijn dagelijks leven. Ik kreeg in die tijd bijvoorbeeld de indruk dat ik een DTS moest gaan volgen bij Youth with a Mission en heb dat ook gedaan. Door de jaren heen is het horen van Gods stem en ervaren van zijn leiding een belangrijk deel van mijn dagelijks leven geworden. Er zijn dus talloze voorbeelden. Het kan kleine dingen betreffen, bijvoorbeeld een concrete gedachte voor een cadeautje voor iemand, dat een schot in de roos blijkt te zijn. Of iets groots zoals het feit dat ik bij mijn eerste gesprek met Hugo wist dat dit de man was waarmee ik zou gaan trouwen."

Hoe kun je als christen Gods stem verstaan? "Iedere persoon is uniek en God heeft met iedereen zijn eigen manier van communiceren. Sommige mensen krijgen beelden, anderen dromen. Anderen horen Gods stem in hun gedachten. Er zijn meerdere manieren waarop God spreekt. Het is wel heel belangrijk dat we de Bijbel als uitgangspunt en toetssteen nemen. Niet elke ingeving komt van God. Het is dus belangrijk dat we zijn woord en kennen en ons daarmee voeden."

Het is belangrijk om je te realiseren dat het horen van Gods stem "voor alle christenen is weggelegd," vertelt Hanneke. "Ik weet dat God trouwens ook spreekt tot mensen die Hem nog niet kennen of erkennen als God en dat Hij dit doet om mensen tot Hem te trekken. Om Hem continue te blijven horen is het belangrijk dat we gehoor geven aan Zijn stem. Dat moet je ook leren. Het is een groeiproces waarbij we ons soms ook vergissen of niet zeker zijn waar een bepaalde gedachte of indruk vandaan komt. In bepaalde gevallen was ik absoluut zeker van het feit dat God tot me sprak. In andere gevallen weer niet. Als je niet zeker bent, is het goed hierover te bidden en God om duidelijkheid te vragen. Het lezen van de Bijbel en het delen van je gedachten met ervaren christenen helpt je om je weg te vinden. En in sommige gevallen is het iets dat pas in loop der tijd duidelijk wordt. Wanneer je oprecht op zoek bent naar Gods wil, hoef je niet bang te zijn om fouten te maken."

Hanneke van Dam: "Het verstaan van Gods stem brengt je geloof echt tot leven en maakt het tot een persoonlijk en avontuurlijk gebeuren. God heeft ons niet gemaakt voor dode religie maar voor een levende relatie met Hem. God is geïnteresseerd in elke persoon en heeft betere plannen voor ons dan we ons kunnen voorstellen. Ik heb de indruk dat mijn geloofsleven pas echt begon toen ik besefte en ervoer dat God persoonlijk tot mij sprak. En dat voorrecht is voor elke christen weggelegd!"

Bron : http://www.cip.nl/artikel/42193/Gods-stem-verstaan-is-niet-moeilijk


Bijbelteksten
Onbekend/Anders

   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009