hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Vergeving (Maak het goed met je broeder of zuster)

Categorie
Kerk

Toelichting

Maak het goed met je broeder of zuster

Bij conflicten zijn we geneigd om naar de ander te wijzen. Vaak wijs ik er dan op om  naar de Heere Jezus te kijken. Hij koos voor zelfverloochening.  Vorig jaar hield ds. H. Liefting een prekenserie over de onderlinge liefde, gebaseerd op de Johannes-brieven. "Als je zegt: 'ik heb God lief', maar tegelijkertijd je broeder haat, kun je God niet liefhebben. Johannes is daarin ontzettend radicaal," maakt de predikant van de Hervormde Wijkgemeente Maranatha te Delft duidelijk.

"Daarom is het zo belangrijk om het eerst met je broeder of zuster goed te maken," vervolgt Liefting. Hij verwijst naar het avondmaalformulier. "Daarin wordt ook opgeroepen om twisten bij te leggen. Stel je voor dat je samen met de medegelovige, met wie je in conflict bent, deelneemt aan het Avondmaal. Dat kan helemaal niet. De Bijbel maakt duidelijk dat een conflict onderling opgelost moet worden, desnoods met een derde erbij."

Onderlinge conflicten
In zijn predikantschap heeft Liefting hier zeker mee te maken gehad. Dan moet je denken aan burenruzies en urenlange gesprekken in de avonduren. Maar ook aan ouders die met hun kinderen in de clinch liggen. Het valt op dat mensen vaak niet de eerste stap willen maken om het conflict bij te leggen. Die ander is schuldig. Maar met die houding komt het nooit goed. Daar probeer ik mensen op te wijzen. De Heere Jezus koos voor zelfverloochening. Zet daarom de eerste stap, ga naar die ander en probeer het goed te maken. De dominee citeert Filipenzen 2:5, 'Laat daarom die gezindheid in u zijn die ook in Christus Jezus was.' Soms hebben mensen er alles aan gedaan om het goed te maken, maar wil de tegenpartij onder geen voorwaarde vrede. Dan houdt het helaas op en mogen we het in Gods handen leggen. En bidden om vergeving van wat we zelf hierin verkeerd deden.

De Bijbel noemt liefde tot God en de naaste het grootste gebod. Laten we hierin radicaal durven zijn. Dit heeft juist alles met liefde te maken. We hebben als predikanten immers de eeuwige redding van toehoorders voor ogen. Het is van groot belang dat we recht doen aan de volledige, bijbelse boodschap. Opnieuw merkt Liefting de radicale houding van Johannes op. Ook in zijn tijd waren veel dwaalleringen en misstanden. De dwaalleraren beweerden dat Jezus niet de Christus is. Maar wie Hem niet als Heer belijdt, is volgens Johannes de voorloper van de grote antichrist. Johannes verwees duidelijk naar de tijdgeest en waarschuwde tegen het morrelen aan de godheid van Christus. Hij bezat dus een heel profetische houding.

Gevaarlijk individualisme
Eén van de gevaarlijkste dingen van onze tijd is het individualisme en relativeren. We kunnen van de weeromstuit conflicten ook uit de weg omdat we ons weinig interesseren in de ander. Ook in het heil van de ander. Bovendien: wat is waarheid? Wie zegt dat ik het bij het juiste eind heb, en dat de ander het verkeerd heeft? Dat kan er zomaar toe bijdragen dat we weinig getuigen in onze omgeving.

Bron :
http://www.cip.nl/artikel/40520/Maak-het-goed-met-je-broeder-of-zuster


Bijbelteksten
Onbekend/Anders


   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009