hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Discipelschap (Wat is discipelschap?)

Categorie
OP ZOEK NAAR GOD

Toelichting

Discipelschap

Als u in uw Bijbel leest, dan zult u ongetwijfeld het woord "discipel" tegenkomen. We weten dat Jezus twaalf discipelen in zijn nabijheid had. Tijdens zijn leven op aarde onderwees Jezus zijn twaalf discipelen. Toen Jezus naar de hemel was opgevaren, verkondigden de discipelen overal het Evangelie. Deze twaalf mannen waren niet de enige discipelen. Jezus had veel meer volgelingen. In Lucas 19:37 lezen we over "de gehele menigte der discipelen".

 

Wat betekent het woord “discipel”?

Weet u wat het woord "discipel" betekent? De betekenis van het woord "discipel" is leerling. Een discipel is iemand die wil leren. Het is belangrijk om de waarde van dit woord te kennen, want de Heer wil dat u zijn discipel zult zijn.

 

Voordat Jezus naar de hemel ging, gaf Hij opdracht tot prediking van het Evangelie. Mattheüs 28:18-20 "En Jezus trad naderbij en sprak tot hen, zeggende: Mij is gegeven alle macht in de hemel en op de aarde. Gaat dan henen, maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb. En zie, Ik ben met u al de dagen tot aan de voleinding der wereld."

 

Jezus gaf opdracht om uit te gaan en alle mensen, overal ter wereld, met het Evangelie te bereiken. En dat niet alleen, Jezus sprak: "Maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb." En tot slot sprak Jezus: "En zie, Ik ben met u al de dagen tot aan de voleinding der wereld." Iedere christen behoort, overal, van Jezus te getuigen. We moeten echter nog meer doen: de mensen moeten niet alleen het Evangelie horen, maar ze moeten discipelen van Jezus worden. Hun geestelijke leven moet toenemen. Zij moeten sterke christenen worden, die gehoorzaam zijn aan Gods Woord. Jezus zegt in Mattheus 7:21 "Niet een ieder, die tot Mij zegt: Here, Here, zal het Koninkrijk der hemelen binnengaan, maar wie doet de wil mijns Vaders, die in de hemelen is."  De Here verlangt dat u gehoorzaam bent aan zijn Woord. Hij wil dat u één van zijn discipelen wordt.

 

Christenen moeten navolgers zijn

Als we christenen zijn, moeten we ook navolgers zijn. Wie moeten we navolgen? Jezus Christus. Matteus 10:24-25 "Een discipel staat niet boven zijn meester, of een slaaf boven zijn heer. Het is genoeg voor de discipel te worden als zijn meester, en voor de slaaf als zijn heer." En in 1 Petrus 2:21 staat: "Want hiertoe zijt gij geroepen, daar ook Christus voor u geleden heeft en u een voorbeeld heeft nagelaten, opdat gij in zijn voetstappen zult treden." Jezus zegt in Johannes 14:12 "Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, wie in Mij gelooft, de werken, die Ik doe, zal hij ook doen, en groter nog dan deze." Jezus is ons grote voorbeeld; Hij alleen.

In 2 Korinthiërs 10:12 spreekt Paulus over christenen die zichzelf aanprijzen. Zij maten zich af en vergeleken zich met zichzelf, zonder dat ze het zelf begrepen. Prijs nooit u zelf aan bij andere gelovigen. Geef alleen Jezus alle eer. Maak Hem bekend aan de mensen die rondom u zijn.

Jezus is ons voorbeeld

We gaan nu sommige teksten doornemen waarin staat wat een discipel is en wat een discipel van Jezus doet. Lees al de teksten die vermeld worden, aandachtig door.

-Een discipel is een visser van mensen. (Marcus 1:16-18)

 Een visser van mensen is een discipel van Jezus; iemand die mensen wint voor Jezus Christus.

-Een discipel geeft alles op om Jezus te volgen. (Marcus 1:18 en Lucas 14:33).

 Lees ook de geschiedenis van de rijke jongeling in Marcus 10:17-27. Deze jonge man was niet bereid om alles te geven. Hij hield meer van zijn geld en zijn bezittingen dan van Jezus. Een ware discipel heeft zijn Heer lief boven zijn eigendommen. Een discipel is bereid om alles op te geven om Jezus te volgen.

-Een discipel van Jezus heeft zijn Heer lief boven zijn kennissen en vrienden. Lees Mattheüs 10:37-39 en Lucas 14:26-27. (Het woord "haat" dat in Lucas 14:26 gebruikt wordt, betekent dat onze liefde voor de Here Jezus groter moet zijn dan de liefde voor familie, kennissen en vrienden.)

-Een discipel gelooft en gehoorzaamt het Woord van God. Lees Mattheüs 28:18-20. Vers 19b "En leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb." Johannes 8:31-32. In deze teksten zegt Jezus dat zijn Woord waarheid is. De waarheid van zijn Woord zal ons vrij maken.

-Een discipel van Jezus heeft zijn medemens werkelijk lief. De ware liefde komt van God. Deze liefde wil God ons geven als we ons leven er voor openstellen. Johannes 13:34-35 en Romeinen 5:5. Een discipel van Jezus heeft zelfs zijn vijanden lief en vergeeft hen die hem kwaad aandoen. Matteus 5:43-45 en Efeze 4:32. Zie ook les 16.

-een discipel van Jezus hoort het Woord van God en doet wat Jezus zegt. Lucas 6:46-49 en Matteus 7:21

-Een discipel verheugt zich als hem lijden wordt aangedaan omdat hij een christen is. Lucas 6:22; Handelingen 5:40-42 en 1 Petrus 4:15-17.

-Een discipel van Jezus verlangt ernaar om steeds weer meer van God te ontvangen.
Lees
Matteus 5:6

-Een discipel van Jezus neemt zijn kruis op en volgt Jezus. Als u uw kruis opneemt dan betekent dat u zich geen zorgen over uw eigen leven maakt, u bent bereid om als een christen te lijden. Matteus 10:38-39 en Lucas 9:23-24.

-Een discipel van Jezus blijft geestelijk groeien. Een discipel groeit totdat hij net zoals zijn Meester is. Mattheüss 10:24-25 en 1 Petrus 2:21.

 

Als u al deze teksten gelezen heeft, dan zegt u misschien: "Dit is te moeilijk, dat kan ik nooit. Ik kan nooit een echte discipel van Jezus zijn." Herinnert u zich de discipelen van Jezus? Zij waren maar gewone vissers, zij hadden weinig of geen onderwijs ontvangen. Toch waren zij discipelen van Jezus die op de pinksterdag vol werden van de Heilige Geest. Wij kunnen nooit discipelen van Jezus zijn in eigen kracht. Daarom sprak Jezus in Handelingen 1:8 "Maar gij zult kracht ontvangen, wanneer de Heilige Geest over u komt, en gij zult mijn getuigen zijn."

Vraag de Heer of Hij u de kracht van de Heilige Geest schenkt, opdat u een ware discipel van Hem kunt zijn.

 

Bron : http://www.aciweb.nl/verslagen/verslag-4548.html


Bijbelteksten
Lukas  9  : 23  t/m 24
“Hij zeide tot allen: Indien iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf en neme dagelijks zijn kruis op en volge Mij. Want ieder, die zijn leven zal willen behouden, die zal het verliezen; maar ieder, die zijn leven verloren heeft om Mijnentwil die zal het behouden."
2 Petrus  3  : 9

De Heere vertraagt de belofte niet (zoals sommigen dat als traagheid beschouwen), maar Hij heeft geduld met ons en wil niet dat enigen verloren gaan, maar dat allen tot bekering komen. (HSV-vertaling)

De Heer is niet traag met het nakomen van zijn belofte, zoals sommigen menen; hij heeft alleen maar geduld met u, omdat hij wil dat iedereen tot inkeer komt en niemand verloren gaat. (NBV-vertaling)

Er is een strijd in deze wereld, in jouw leven. En het gaat ergens om. God zet alles op alles om jou te kunnen redden. Hij ging zo ver dat Hij zijn Zoon gaf om te sterven voor zondaren. En Hij gaat nog steeds zo ver dat Hij geduldig wacht. Ook jij hebt een keuze in het volgen van Jezus. God heeft geduld. Hij wacht. Zodat jij kan kiezen wie je wilt volgen. Zijn diepste wens is dat je Zijn liefde aanvaardt en vanuit Zijn liefde gaat leven.

Bron : https://www.facebook.com/ikzoekgod  (Dag 28)


   Bijbeltekst toevoegen

Website('s) of documenten
 Youtube filmpjes over geloofstoerusting

 


  Terug


Versie december 2009