hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Aanbidding (Voor wie aanbidding niet goed heeft begrepen)

Categorie

Toelichting

Voor wie aanbidding niet goed heeft begrepen

Heeft u terwijl u uw hand opstak tijdens de zangdienst ooit gedacht: 'Waarom doe ik dit?'. Brengt de muziek u in een soort eerbiedige trance? Wat als ik niet zo expressief ben als iedereen? Maakt mij dat een minder goede christen?" Vele malen stelde de christelijke blogger Jason Neil Soto zichzelf deze vragen. Op de momenten dat ik mijn handen ophief, dacht ik: 'Ben ik God nu echt aan het aanbidden of voer ik nu een religieuze show op? En worstelen anderen met dezelfde vragen?.


Veel moderne kerken kennen vandaag de dag muzikale elementen, die lijken op een U2-concert. Soms met rookmachines en kleurrijke verlichting. De muzikanten zorgen met hun Chris Tomlin en Hillsong-deuntje voor de sfeer. Vervolgens begint de menigte met de handen in de lucht te zwaaien. Jason schrijft ook over de andere kant van muziek in de kerk, die een heel ander publiek bedient. Zodra het orgel begint te spelen, gaat de gemeente staan. Mensen zingen vervolgens alsof ze auditie doen voor een koor en zetten hun beste operastem op. Niemand durft een hand op te steken of voor zijn of haar beurt te zingen. De gehele eredienst verloopt vervolgens stijf en ordelijk,  aldus de Amerikaan, die graag schrijft over zijn leven met de Heere Jezus.

Hoe moeten we God aanbidden?
Er was eens een vrouw die op Jezus afstapte en Hem vroeg naar de juiste aanbidding. Zelf vond ze dit onduidelijk. De vrouw zei tegen Hem: Mijnheer, ik zie dat U een profeet bent. Onze vaderen hebben op deze berg aangebeden, en bij u zegt men dat in Jeruzalem de plaats is waar men moet aanbidden' (Johannes 4:19-20). Mensen die van God houden, willen Hem op een goede manier aanbidden. Zij zijn niet geïnteresseerd in een religieuze prestatie. Daarom was deze vrouw zo bezorgd. De situatie in Johannes 4 is vergelijkbaar met onze tijd. Het moderne christendom is verscheurd in veel verschillende fracties."

In essentie was de vraag van de vrouw: 'Wie aanbidt God op de juiste manier? Samaritanen of Joden?'. Dezelfde vraag kan vandaag de dag in het moderne christendom worden gesteld. Welke denominatie aanbidt God op de juiste manier? Eigenlijk stond de vrouw klaar om met Jezus een theologisch debat aan te gaan. Maar Hij corrigeerde haar. Jezus zei tegen haar: "Vrouw, geloof Mij, de tijd komt dat u niet op deze berg, en ook niet in Jeruzalem de Vader zult aanbidden. U aanbidt wat u niet weet; wij aanbidden wat wij weten, want de zaligheid is uit de Joden." (Johannes 4:21-22)."

Ware aanbidders
Te vaak genieten christenen van hun eigen denominatie, terwijl de woorden van hun Verlosser worden genegeerd. De dag dat al onze christelijke verschillen er niet meer toe doen, zal komen. Jason maakt duidelijk dat we God kunnen aanbidden, zonder Hem echt te kennen. We kunnen God niet volgens onze eigen voorwaarden aanbidden. Daarom zullen we onze religieuze trots opzij moeten zetten en de weg van nederigheid bewandelen. We kunnen God alleen aanbidden op basis van onze relatie met Jezus Christus, zoals staat geopenbaard in de betrouwbare getuigenissen van de Bijbel. Jezus beschreef voor de vrouw en ons een vorm van aanbidding die niets met rituelen te maken heeft.

"Maar de tijd komt en is nu, dat de ware aanbidders de Vader zullen aanbidden in geest en waarheid, want de Vader zoekt wie Hem zo aanbidden. God is een Geest en wie Hem aanbidden, moeten Hem aanbidden in geest en waarheid". (Johannes 4:23-24). Aanbidding begint bij de deur van ons hart. Dan wordt God de aanbiddingsleider van je ziel. Een ervaren muzikant of zanger kan zorgen voor een geweldig concert, maar geven niet de garantie dat we God aanbidden. Er zal straks slechts één kerk overblijven. Jason bedoelt niet de baptisten-, hervormde, pinkster, lutherse of gereformeerde kerk. De kerk, die overblijft, zal bestaan uit mensen die Hem aanbidden in geest en waarheid.

 

gepubliceerd woensdag 29 januari 2014 10:30 door Jeffrey Schipper

 

Bron : http://www.cip.nl/artikel/39999/Voor-wie-aanbidding-niet-goed-heeft-begrepen


Bijbelteksten
Onbekend/Anders


   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009