hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Christelijk geloof (Vragen, antwoorden en doordenkertjes)

Categorie
Apologetiek (Verdediging van het christelijk geloof)

Toelichting

Vragen en antwoorden over het christelijk geloof

 

Waarom ben jij christen? Hoe kun je als weldenkend mens je hersenen opzij zetten? Het is intellectuele zelfmoord om iets te geloven zonder enig ondersteunend bewijs

Ik het ben het helemaal met je eens. Ik heb me altijd verbaasd over mensen die Christus blindelings kunnen accepteren. Maar weet je wat me ook verbaast?

Hoe iemand het christendom blindelings kan afwijzen zonder de moeite te nemen de bewijzen na te gaan.

 

Hoe praten we over Christus heerschappij over het menselijk leven op een manier die zoekenden aantrekt?

Eén manier is door onze vrienden te laten zien dat Gods bestuur over ons leven voortkomt uit zijn liefde voor ons en zijn verlangen ons het beste te geven. Door zijn geboden op te volgen vermijden we juist hartzeer en pijn.

 

Preekte Jezus in feite hedonisme toen Hij zei dat we moesten vergeven?

Hedonisme zegt : als je zin hebt om te haten, ga je gang; volg je neigingen. Jezus zegt: “Als je weerstand biedt en niet doet waar je zin in hebt – wraak nemen- maar doet wat Ik zeg – vergeven- dan zal je echt vrij zijn.”

Hedonisme belooft vrijheid en laat ons als slaven achter. Jezus belooft vrijheid en geeft wat Hij zegt.

 

Om over na te denken ….

 

Bang om over God te praten

Vaak houd je je stil wanneer het onderwerp God aan de orde komt in gesprekken Je bent bang dat je als je er te vrijmoedig over praat je als godsdienstfanaat of fundamentalist wordt gezien. Hoe de mensen naar je kijken vindt je belangrijker dan hoe God naar je kijkt. Ironisch genoeg respecteren en luisteren mensen eerder naar iemand die vastomlijnde ideeën heeft en die duidelijk overbrengt, dan naar iemand die verontschuldigend en slapjes staat te praten.

 

Gods liefde

Romantische liefde kan echt en intens zijn, maar alleen als je er niet het onmogelijke van verwacht. Het ligt niet in je partners macht om jou een gevoel van zin en doel te geven. Geen enkel mens kan alle innerlijke spleten en kieren van onze verlangens vullen. Menselijke liefde, hoe fijn ook, zal nooit in staat zijn jou volmaakt gelukkig te maken. Liefde kan wegebben of sterven, juist op het moment dat we haar het meest nodig hebben. En wil liefde onze behoeften en verlangens kunnen bevredigen, dan moet ze een basis hebben. De enige basis  waarop we werkelijk kunnen rekenen is Gods liefde. Jezus weet dat de ziel verlangt naar een veilig thuis, een plaats waar we volmaakt geliefd en gekend zijn en dat kan alleen in God gevonden worden.

 

Vergeving

Boos worden is niet erg. Je mag het ook toegeven. Maar je moet ervoor zorgen dat je er niet in blijft steken. Dat is leren vergeven. Jezus praat veel over vergeving. Hij zegt dat het alleen maar redelijk is dat wij anderen vergeven, omdat wij Gods vergeving nodig hebben. Maar ik denk dat Jezus wil dat wij vergeven, zodat wij die smeulende woede niet met ons mee hoeven te dragen. Anderen vergeven is ook in ons voordeel.

 

Christen zijn

Christen zijn is niet moeilijk: het is onmogelijk. Datgene doen waartoe Christus ons oproept, kunnen we niet buiten zijn kracht om.

 

Beheerst worden door de heer van je leven

Iemand die streeft naar macht, wordt beheerst door macht. Iemand die zoekt naar aanvaarding, wordt beheerst door de mensen die hij een plezier probeert te doen.  Wij hebben geen zeggenschap over onszelf. We worden beheert door de heer van ons leven. Dat Jezus eigenaar van ons leven is, betekent niet dat dat Hij ons manipuleert of ons onze waardigheid ontneemt. Het is nooit zo dat Jezus dingen veronderstelt of beslissingen neemt voor mensen. Jezus laat ons altijd onze vrijheid. Hij staat ons toe Hem te kiezen boven alle anderen. Jezus zal ons niet beheersen op de verkeerde manier. Hij zal ook niet op een gemakkelijke manier over ons heersen, door Zelf alle beslissingen voor ons te nemen. Hij bestuurt ons leven op de goede manier: door te zijn wie Hij is, zonder compromissen, en door te eisen dat we worden zoals we bedoeld zijn, totaal. Hij laat ons weten dat dit alleen maar mogelijk is als we Hem volgen, Hem gehoorzamen en een levende, hartstochtelijke relatie met Hem onderhouden.

 

Gods doel met het leven

Gods doel met de mens. Wij zijn geschapen om God te verheerlijken en voor eeuwig van Hem te genieten. God heeft ons voor Zichzelf geschapen. Als wij leven met een ander middelpunt dan Jezus, leven we niet ten volle. Daarom probeert Jezus de mensen voortdurend te laten zien wie of wat hen beheerst. Dat is de reden waarom Jezus veel meer geďnteresseerd is in het leven van de mensen dan in hun vrome praatjes. Je leven toont, veel meer dan je woorden, wat je werkelijk beheerst.

 

De liefde van Jezus

Niemand zal je ooit zo liefhebben als Jezus. Niemand zal je ooit beter kennen, meer zorg voor je welzijn hebben en meer voor je betekenen. Je hebt geen 15 jaar onderzoek nodig om te ontdekken dan je uniek bent. Jezus ‘ laatste ademtocht op deze planeet was voor jou. Jezus zal je tegemoet komen, waar je ook bent, en Hij zal je helpen. Hij is niet ondersteboven van fouten uit het verleden, van verbroken beloften of wonden. Hij zal iets goeds doen voortkomen uit jouw verbrokenheid. Maar daarmee kan Hij alleen beginnen door vandaag de Heer van je leven te worden. Niet volgende week maandag of volgende maand, maar nu. En dan is er die geweldige en heerlijke paradox: terwijl Hij ons volkomen verandert, maakt Hij ons meer onszelf dan we ooit waren.

Bijbelteksten
Onbekend/Anders


   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009