hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Jehovah's Getuigen (De leer van Jehovah's Getuigen)

Categorie
Dwaalleringen

Toelichting

De leer van Jehovah’s Getuigen

 

Is de bijbel van de Jehovah’s Getuigen geloofwaardig?
Jehova’s Getuigen beweren dat de Nieuwe Wereld Vertaling (NWV) van de Bijbel het "werk van bekwame schriftgeleerden" is. Aan de andere kant stellen zij dat andere Bijbelvertalingen verdorven zijn door religieuze tradities met wortels in het heidendom. In werkelijkheid is de NWV het werk van een Bijbel Vertaling Comité dat geen praktische ervaring heeft met bijbelse talen. Hun vooringenomenheid is zo onverholen dat Dr. Bruce Metzger, professor Nieuw-Testamentische Studies aan de Universiteit van Princeton de NWV niet alleen als een "beangstigende wanvertaling" karakteriseert, maar ook als "onjuist", "verderfelijk" en "verwerpelijk".

 

Godheid van Jezus Christus
Ten eerste vertaalt de NWV de Griekse Schriftteksten verkeerd om zo de godheid van Jezus Christus uit te wissen. Men gaat tegen alle geloofwaardige wetenschap in door Jezus in Johannes 1 te verlagen van God tot "een" god en door de Schepper van alle dingen in Kolossenzen 1 terug te brengen tot slechts een schepsel dat alle andere dingen schiep. Volgens het vertaalcomité van het Wachttorengenootschap werd Jezus door God geschapen als de aartsengel Michaël, was hij tijdens zijn aardse verblijf slechts menselijk en werd hij na zijn kruisiging opnieuw geschapen als een onlichamelijk geestelijk wezen.


Achtergrondinformatie 


Omdat Jehovah's Getuigen ontkennen dat Christus God is, maar geloven dat hij slechts een engel is, kan in hun vertaling van Johannes 1:1 niet staan dat het Woord God zelf was. Daarom is dit vervangen door "het Woord was een god" (wat overigens grond geeft voor het vermoeden dat Jehovah's Getuigen in werkelijkheid in twee goden geloven, hoewel ze dit natuurlijk zullen ontkennen).


Hieronder staat een woord voor woord vertaling van deze tekst zoals die voorkomt in "The Kingdom Interlinear Translation of the Greek Scriptures" van 1969 :

Ook deze vertaling kan niet verhullen dat er niet staat "Het Woord was een god", zoals de NWV wil doen voorkomen, maar "God was het Woord".

Interessant gegeven bij de vertaling "het Woord was een god" in Johannes 1:1 in de NWV, is dat het Wachttoren Genootschap hiervoor gebruik heeft gemaakt van de vertaling van de spiritist Johannes Greber, hoewel men volledig op de hoogte was van zijn banden met het spiritisme.


Bron : http://home.tiscali.nl/t661020/nwv.htm




Het kruis van Jezus
Bovendien heeft het vertaalcomité er naar gestreefd om de NWV te schikken naar hun eigen religieuze tradities door het kruis van Christus te vervangen door een folterpaal. Mattheüs 10:38 is bijvoorbeeld als volgt aangepast: "Wie niet zijn folterpaal op zich neemt en mij volgt, is mij niet waard." In de vertelsels van de Wachttoren is het kruis een heidens symbool dat door een afvallig Christendom werd aangenomen toen Satan bezit nam van de vroege kerk. Jehova's Getuigen beschouwen het dragen van een kruis als een openlijke vorm van afgoderij. Daarentegen dragen Christenen een kruis als herinnering aan de meest afgrijselijke maar tevens de meest wonderbaarlijke en bevrijdende handeling in de geschiedenis.

 

De naam Jehova
Tenslotte beweert het Wachttorengenootschap dat er met de Christelijke Schriftteksten "geknoeid" is om zo de naam Jehova uit de tekst te verwijderen. Maar in werkelijkheid kan juist het vertaalcomité van geknoei beschuldigd worden. In meer dan tweehonderd gevallen heeft men de vrijheid genomen om de naam Jehova in het Nieuwe Testament in te voegen. In passages als Romeinen 10:13 is dit gedaan om de unieke godheid van Christus te verdoezelen. In andere passages wordt dit gedaan onder het voorwendsel dat het duidelijk heidens is wanneer God met 'Heer' wordt aangeduid in plaats van 'Jehova'. Maar ironisch genoeg vervalt het Wachttorengenootschap in The Kingdom Interlinear Translation of the Greek Scriptures zelf in deze "heidense" praktijken door het Griekse woord kurios met 'Heer' te vertalen, ook in gevallen waar het woord specifiek betrekking heeft op de Vader.

Om deze en nog vele andere redenen wordt de NWV door Griekse schriftgeleerden verworpen. Dr. Julius Mantey, schrijver van A Manual Grammar of the Greek New Testament (oftewel Een Grammatische Handleiding voor het Griekse Nieuwe Testament) noemde de NWV een “schokkende wanvertaling” en Dr. William Barclay karakteriseerde de vertalers zelf als "intellectueel oneerlijk".”

Openbaring 22:18-19 zegt: "Ik verklaar tegenover een ieder die de profetie van dit boek hoort: als iemand er iets aan toevoegt, zal God hem de plagen toevoegen die in dit boek beschreven zijn; en als iemand iets afneemt van wat in het boek van deze profetie staat, zal God hem zijn deel afnemen van de levensboom en van de heilige stad, zoals die in dit boek beschreven zijn.” (Zie ook Deuteronomium 4:2).

 

De historische achtergrond

De doctrine van de Jehovah Getuigen werd door Charles Taze Russell tot stand gebracht. Hij was pas 18 jaar oud toen hij een Bijbelstudie begon die zich scherp stelde op de tweede komst van Christus, als ook op de chronologie van de Bijbel. Als resultaat van zijn studie, die rond 1870 plaatsvond, publiceerde hij talrijke boeken. In dat decennium hield hij ook diverse formele lezingen. In 1879 begon Russell met de publicatie van de Herald of Christ's Presence (De Heraut van Christus' Aanwezigheid) en van Zion's Watch Tower (Zion's Wachttoren), die beide maandelijkse publicaties werden. In 1884 werd officieel het Wachttorengenootschap opgericht. Russell trad tot zijn dood in 1916 op als voorzitter van het genootschap. Russell schreef ook een reeks boeken met de titel "Studies in the Scriptures" (Studies van de Schriftteksten), die de basis werden van de theologie van de Jehovah Getuigen. Tegenwoordig wordt de "theocratische" organisatie van de Jehovah Getuigen, het Wachttorengenootschap, door meerdere mannen geleid. De organisatie heeft zijn basis in Brooklyn, New York. Jehovah Getuigen: De Primaire Theologie

 

De theologie van de Jehovah Getuigen kent vele subtiele (en minder subtiele) nuances. Dit is de basis van de doctrine van de Wachttoren:

- God is een enkel wezen, en geen Drieëenheid.

- Hij is niet alwetend of alom aanwezig (op een bepaald moment verkondigde het genootschap dat God het universum vanuit ergens in het Pleiaden sterrenstelsel bestuurde. Ze hebben deze leerstelling ondertussen laten varen).

- Eerst schiep God de Aartsengel Michael, door middel van wie hij later alle "andere dingen" creëerde, zoals de aarde, het universum en de hele mensheid. Dit proces vond plaats over een tijdspanne van precies 42.000 jaar.

- Toen de tijd was aangekomen voor de geboorte van een verlosser, werd Michael een mens, in de vorm van Jezus Christus. Hij was zondeloos en hield zich aan elke wet van God.

- Volgens de theologie van de Jehovah Getuigen werd Jezus op een "folterpaal" ter dood gebracht. Hier droeg Hij de zonden van de hele mensheid (behalve van Adam).

- Later herrees Jezus uit de dood in de vorm van een geest, maar hij stond niet in fysieke vorm op uit de dood.

- Jehovah Getuigen die trouw zijn aan God's organisatie op aarde (het Wachttorengenootschap) zal eeuwige vernietiging bespaard blijven. Zij zullen tot in de eeuwigheid leven in het Paradijs op Aarde.

- De hemel is een speciale plaats die gereserveerd is voor een afzonderlijke groep van 144,000 Jehovah Getuigen, die door het Wachttorengenootschap als "herboren" worden beschouwd en die jaarlijks communie mogen nemen.

- In het algemeen komen Jehovah Getuigen vijf keer per week bij elkaar in bijeenkomsten waar zij uit de literatuur van het Wachttorengenootschap worden onderwezen. Na het materiaal op zijn minst zes maanden lang te hebben bestudeerd, beantwoorden zij een reeks vragen voor een raad van oudsten, en als zij voor deze proef slagen worden zij in de organisatie gedoopt.

- Van de volgelingen wordt dan gevraagd dat zij een bescheiden voorkomen en houding aannemen, weigeren om te stemmen in de verkiezingen van de Verenigde Staten, om de Amerikaanse vlag groeten, om het leger in te gaan, en om verjaardagen en Kerstmis te vieren.

- Het is vereist dat elk lid een schema van publieke overtuiging uitvoert om literatuur van het genootschap te verspreiden en om donaties te verzamelen voor de hoofdkwartieren van het Wachttorengenootschap in New York.

- Als een Jehovah Getuige de organisatie verlaat, dan zal hij op alle mogelijke manieren worden afgestoten.

- Buiten de organisatie van het Wachttorengenootschap wordt het Christendom als "demonisch" gezien. Het Christendom wordt als "afvallig" beschouwd, gevuld met pastors die antichristen zijn, in kerken die door satan worden geleid, en die aardse regeringen volgen.

 

Wachttoren doctrine versus christelijke doctrine

De Jehovah Getuigen en de Christelijke theologie hebben in feite enkele primaire overeenkomsten. In het algemeen onderwijzen zij beide dat God de Schepper van alles is, in tegenstelling tot naturalistische evolutie, en zij delen het geloof dat Jezus Christus uiteindelijk op aarde zal terugkeren om satan te vernietigen en om God's eeuwige koninkrijk te stichten. Maar dit is waar de algemene overeenkomsten ophouden.

 

Er bestaan belangrijke verschillen tussen de doctrine van de Jehovah Getuigen en van het evangelische Christendom, waarvan het meest belangrijke verschil bestaat uit de persoon en de aard van Jezus Christus. De godheid van Christus is het centrale thema van de gehele Bijbel. De Schriftteksten leren ons duidelijk dat Jezus Christus God is. De leerstellingen van de Jehovah Getuigen over Jezus Christus zijn duidelijk in strijd met de leerstellingen van de Bijbel.

 

Meerdere passages vertellen ons dat Jezus Christus, die bestond als God, de menselijke vorm van een nederig dienaar aannam zodat Hij aan het kruis in onze plaats kon sterven. De doctrine van de Jehovah Getuigen beschouwt de 66 boeken van The New World Translation of the Holy Scriptures (oftewel De Nieuwe Wereldvertaling van de Heilige Geschriften, in het kort NWT) als het enige ware en goddelijk geïnspireerde Woord van God. De NWT wordt geproduceerd en gepubliceerd door een "anoniem" vertalingscommissie van het Wachttorengenootschap. De NWT wordt als de beste en de enige vertaling van de Bijbel beschouwd, omdat "de vertalers zich zo goed hielden aan wat in de oorspronkelijke Bijbeltalen staat". Daarnaast wordt het "regerend lichaam" van het Wachttorengenootschap beschouwd als God's enige kanaal voor nauwkeurige Bijbelse interpretatie. Als zodanig vereist de doctrine van de Jehovah Getuigen dat we met "God's kanaal, zijn organisatie geassociëerd zijn" om ware volgelingen van God te zijn. Dit betekent dat er buiten het Wachttorengenootschap geen verlossing bestaat.

 

De christelijke doctrine stelt dat de Bijbel inderdaad bestaat uit de 66 boeken van het Oude en het Nieuwe Testament, en inderdaad het geïnspireerde en onfeilbare Woord van God is. Maar, de NWT is geen legitieme vertaling, en deze weerspiegelt slechts de theologie van de Jehovah Getuigen, in het bijzonder hun vooringenomenheid ten opzichte van de godheid van Jezus Christus en de Christelijke doctrine van de Drieëenheid. Johannes 1:1 in de NWT zegt bijvoorbeeld "en het Woord [Jezus] was een god." Alle andere legitieme Bijbelvertalingen zeggen: "en het Woord [Jezus] was God."

 

Stellingen van Jehovah’s Getuigen versus christenen

 

Stelling 1

De NWT is de enige ware interpretatie van de Bijbel.

 

Reactie christenen

Geen enkele religieuze leider of religieuze organisatie kan een exclusief toezicht op of bezit van de ware interpretatie van de Bijbel opeisen. Door middel van de Heilige Geest zijn alle christenen in staat om de Heilige Bijbel te interpreteren en te begrijpen.

 

Stelling 2

Het Wachttorengenootschap de enige weg is naar God en verlossing

 

Reactie christenen

Alle mensen, die het gratis geschenk van Jezus Christus als hun Heer en Verlosser hebben geaccepteerd, zijn gered. Verlossing vindt alleen plaats "door gratie in geloof" in Jezus Christus. Geen enkele daden of lidmaatschap van een religieuze groepering zijn vereist voor een eeuwig leven met God.

 

Bron :  http://www.allaboutcults.org/dutch/nieuwe-wereld-vertaling-van-de-bijbel.htm


Bijbelteksten
Onbekend/Anders


   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009