hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Muziek (Wat zegt de Bijbel over muziek?)

Categorie

Toelichting

Wat zegt de bijbel over muziek?

Het is goed om ook te kijken naar wat God in Zijn Woord heeft gezegd over muziek. We zullen dit doen aan de hand van het Bijbelboek Psalmen en enkele andere gedeelten uit het Oude en Nieuwe Testament.

De Psalmen
Het bijbelboek Psalmen was de bundel geestelijke liederen van het volk Israël. In Hebreeuwse bijbels heet het “Sefer tehillim”, dat is “Boek van de lofprijzingen” of “lofzangen”. De Psalmen zijn door God Zelf gegeven in Zijn Woord.

In de Bijbel openbaart God zich aan de mens. In de Psalmen horen we echter ook de echo die de stem van God oproept in het mensenhart: de mens antwoordt zijn Schepper. Hij geeft uitdrukking aan zijn geloof, zijn dankbaarheid, zijn aanbidding, zijn verdriet, zijn rouw en zijn gebed. De Psalmen brengen de verborgen opwellingen en gevoelens onder woorden die leven in de ziel van de gelovige.

De Psalmen zijn onder te verdelen in verschillende categorieën. Enkele daarvan wil ik hier noemen:

-boetepsalmen (6, 32, 38, 51, 102, 130, 143)

-Lofprijzingpsalmen (106, 111, 1121, 113, 117, 135, 146-150)

-Leerpsalmen (1, 5, 7, 15, 17, 50, 73, 94, 101)

-Gebedspsalmen (17, 86, 90, 102, 142)

-Psalmen in tijden van aanvechting (4, 5, 11, 28, 41, 55, 59, 64, 109, 120, 140, 143)

Dit zijn enkele thema’s die in de Psalmen naar voren komen. We zien dat de thematiek heel breed is; eigenlijk net zo breed als het leven met God. In ons persoonlijk geloof hebben we soms tijden van geestelijke hoogten en dan weer tijden van geestelijke diepten. Hiervan geven de Psalmen een mooi beeld.

Als er iets is dat we kunnen leren uit de inhoud en teksten van de Psalmen is het wel dat we alles wat ons bezighoudt, voor God neer mogen leggen en in iedere situatie van ons leven Hem erbij mogen betrekken.

Het Oude Testament
Naast de Psalmen is er in het Oude Testament nog veel meer te vinden over muziek.

Muziek-instrumenten

Zo speelden sommige instrumenten een grote rol bij het volk Israël: De trompet of bazuin . God spreekt in luid bazuingeschal op de berg Sinai. Ook de harp of citer heeft een belangrijke functie. Door harp- en citerspel wijkt een boze geest van Saul en kwam de hand des Heeren op Elisa. David zingt en danst uit alle macht voor de ark van God, onder begeleiding van allerlei instrumenten.

Zangers

Naast de instrumenten hebben de zangers een speciale plaats binnen het volk Israël. Zij worden door God Zelf aangewezen om tijdens de speciale gelegenheden (bijv. de eredienst) de zang te verzorgen.

In het Oude Testament werd bij speciale gelegenheden vaak een lied gemaakt en gezongen. Dit gebeurde bijvoorbeeld bij:

-De doortocht van Israël door de Rode Zee

-David die de Filistijnen heeft verslagen

-Salomo die de troon bestijgt

We zien hier, dat muziek bij het volk Israël een grote rol speelde. Bij allerlei gelegenheden werd er muziek gemaakt. Zowel bij de erediensten als bij bijzondere gebeurtenissen zoals overwinningen op vijanden.

Negatieve bijbelteksten over muziek

Er staan in het Oude Testament echter ook Bijbelteksten waar muziek in een negatief kader wordt genoemd. “Het is beter te horen naar de berisping der wijzen dan dat men hoort naar het lied der dwazen” . Ook wordt muziek gebruikt bij de afgodendienst van het beeld van Nebukadnezar. Verder lezen we dat God tot Israël zegt: “Doe van Mij weg het getier van uw liederen, het getokkel van uw harpen wil Ik niet horen.” God haat hier Israëls eredienst, omdat het volk ten diepste ongehoorzaam is aan God. En de muziek die Israël maakt, kan dan ook onmogelijk naar Gods wil zijn. Uit deze Bijbelteksten blijkt dat muziek vaak een uitvloeisel is van het geloofsleven dat iemand leidt. Het is bij het bezig zijn met muziek dus van groot belang hoe de gerichtheid van uw hart is.

Het Nieuwe Testament
In het Nieuwe Testament is muziek uiteraard niet verdwenen uit het leven van het volk Israël. Toch wordt er veel minder over geschreven dan in het Oude Testament. De dingen die er over worden geschreven, hebben veelal betrekking op enerzijds de lofprijzing in de gemeente en anderzijds de lofprijzing door de engelen in de hemel. Zo lezen we bijvoorbeeld de opdracht die Paulus de gemeente meegeeft: ”…en spreekt onder elkander in psalmen, lofzangen en geestelijke liederen, en zingt en jubelt de Here van harte.” We worden opgeroepen om God te loven met liederen. En hierbij is het belangrijk dat we dit van harte doen; met heel ons hart.

In Openbaring staan verschillende voorbeelden van teksten over muziek: “En zij zongen een nieuw gezang…” In het Bijbelboek Openbaring krijgen we diverse ‘kijkjes’ in het hemelse koninkrijk van God, waar de gelovigen Hem dag en nacht lofprijzen met nieuwe liederen. God wordt hier groot gemaakt.

Daar tegenover lezen we over de goddeloze stad Babylon, die zal worden vernietigd door God: “En geen stem van citerspelers, en zangers, van fluitspelers of bazuinblazers zal meer in u gehoord worden, en niemand die enige kunst beoefent, zal meer in u gevonden worden…” God is de bron van alle creativiteit en zonder Hem is er geen creativiteit mogelijk. Laten we God danken voor alles wat Hij ons schenkt en die gaven tot Zijn eer gebruiken!

Bron : http://www.naarhouse.nl/your-music/vragen-muziekkeuze/wat-zegt-de-bijbel-over-muziek.html

De taal van muziek

Muziek heeft grote invloed op mensen. Het kan je bijvoorbeeld blij en ontspannen of juist verdrietig maken. Muziek kan opzwepend zijn of je kunt er juist heel stil en rustig van worden. Als je je lekker voelt, luister je naar andere muziek dan wanneer je depri bent. Soms is een ervaring zo diep dat je er geen woorden voor hebt. Muziek kan dan een middel zijn om je gevoel uit te drukken. Het tilt je vaak boven jezelf uit; een lied spreekt een andere taal, die je ook kunt gebruiken om God te aanbidden.

Dat kom je allemaal ook tegen in de bijbel. Al na een paar hoofdstukken wordt duidelijk hoe belangrijk muziek is: volgens Genesis 4:21 is het spelen op 'fluit en lier' een van de drie oudste 'beroepen'. Er wordt muziek gemaakt en gezongen bij vrolijke en bij droevige gelegenheden. Na een overwinning klinkt bijvoorbeeld het lied van Mozes en Mirjam (Exodus 15), na de dood van koning Saul en zijn zoon Jonatan een klaaglied van David (2 Samuël 1:19-27). Over Saul gesproken: als die somber is, gaat hij zich beter voelen wanneer David op de lier speelt (1 Samuël 16:14-23). Een van de bekendste lofzangen uit de bijbel vind je in Lucas 2:14, waar de engelen God eer bewijzen en de mensen vrede toewensen.

Gevoelens verwoorden

De teksten bij muziek kunnen een belangrijk middel zijn om gevoelens te verwoorden. De psalmen zijn daar een goed voorbeeld van. Van oudsher worden ze in de tempel en de synagoge, en later ook in de kerk, niet alleen gelezen maar ook gezongen. Juist vanwege die kracht van muziek. Maar deze gedichten -want dat zijn het- hebben ook een bijzondere kracht als je ze zelf leest. In de psalmen vind je menselijke gevoelens en ervaringen. Soms lees je erin hoe geweldig het leven is of hoe prachtig de natuur. Je leest hoe fijn het is om bevrijd te zijn van oorlog of ziekte. Maar soms wordt een dichter achtervolgd door vijanden van buiten (als andere mensen hem kwaad willen doen) of van binnen (als de dichter het benauwd heeft vanwege zijn eigen angsten). Of hij wordt moedeloos, omdat het hem niet lukt te leven zoals hij zou willen. Zelfs twijfel aan God heeft in de psalmen een plek. Zulke gevoelens schrijven de dichters van zich af in een 'klaagpsalm'. Vaak horen klacht en lofprijzing bij elkaar. Lees maar eens psalm 22. Die begint met een wanhopige uitroep: “Mijn God, mijn God, waarom hebt u mij verlaten?” De dichter schreeuwt het uit naar God. Maar dat is niet het enige. In hetzelfde gedicht klinkt ook vertrouwen door en de hoop dat God niet ver weg zal zijn in dit lijden.

Jouw Psalm

Herken je hiervan iets in je eigen leven? Dat je het wel uit zou willen schreeuwen: 'God, waar bent u?!' En dat je tegelijk hoopt en diep van binnen verwacht dat ergens de dragende kracht van God is? Als je daar nou zelf geen woorden voor kunt vinden, probeer het dan eens met de woorden van een psalm. Een psalm kan jouw stem zijn, of je op weg helpen om je gedachten en gevoelens een plek te geven. Want al meer dan drieduizend jaar hebben mensen ervaren dat het woordje 'ik' niet alleen gaat over de dichter, maar ook over henzelf! Jij mag de woorden uitspreken alsof het over jezelf gaat. Je kunt het eens proberen bij een psalm waarin je op dit moment iets van herkent in je eigen leven.

Bron : http://www.jongerenbijbel.nl/thema/psalmen

Zang en muziek in de gemeente

Muziek en zang is een schepping van God. In de hemel wordt gezongen en men bespeelt er ook muziek instrumenten,

“……..hebbende elk een citer en gouden schalen, vol reukwerk; dit zijn de gebeden der heiligen. En zij zongen een nieuw gezang, zeggende…..” (Openbaring 5:8,9)

“….En zij zingen het lied van Mozes, de knecht Gods, en het lied van het Lam, zeggende…” (Openbaring 15:3)

Het is duidelijk dat satan de muziek gestolen heeft en deze onrechtmatige gebruikt. Alles wat mooi is, waar mensen van genieten kunnen en wat zuiver is, is door God geschapen. Ook dat lezen we in de Bijbel en wel in Jacobus 1:17 “Iedere gave, die goed, en elk geschenk, dat volmaakt is, daalt van boven neder, van de Vader der lichten, bij wie geen verandering is of zweem van ommekeer”. De reden dat er bij sommige een gevoel van matheid, lusteloosheid en apathie is om de Heer te loven en te prijzen, komt omdat er rond de lofprijzing en aanbidding een geestelijke strijd gaande is, die wij als christenen niet altijd herkennen. Het is de duivel er alles aan gelegen om de lofprijzing en aanbidding uit de gemeente van Jezus Christus weg te houden en matheid in de gemeente te brengen. Waarom? Omdat hij heel goed weet dat als de ware lofprijzing in de gemeente terugkeert, de kracht van God zich op een grotere wijze zal openbaren en dat dit afbraak betekent van het rijk der duisternis. Het is absoluut Gods wil, dat wij onder begeleiding van een veelkleurigheid aan muziekinstrumenten (zie Psalm 150) God uitbundig zullen loven en prijzen, zoals hem toekomt.

“Klapt in de handen, alle gij volken, juich Gode toe met een jubelstem. Hosanna, Hosanna, juich God toe met een jubelstem. Prijst hem, prijst hem, Juich God toe met een jubelstem.”

Door juichen viel de muur van Jericho en ook nu zullen er muren vallen als wij werkelijk de handen opheffen en de Heer lofoffers brengen. De hemel is een plaats die vervuld is met aanbidding en lofprijzing. Dag en nacht klinkt het:

“Heilig, heilig, heilig, heilig is de Here in Zijn heiligdom. Looft de Here in Zijn heilige tempel, met bazuingeschal, met harp en citer, met tamboerijnen en reidans, met snarenspel en fluit, met klinkende cimbalen, met schallende cimbalen. Alles wat adem heeft, love de Heer, Halleluja, loofde Heer.” (Psalm 150)

Wat is hier van overgebleven?

De duivel is een rover. Hij heeft de vrolijke lofprijzing voor de Here om zeep geholpen. Hij heeft als een engel des lichts christenen zodanig misleid, dat men nu soms meent dat uitbundige lofprijs oneerbiedig zou zijn.

“Halleluja. Zingt de Here een nieuw lied, zijn lof in de gemeente der vromen. Israël verheuge zich in zijn Maker, laten de kinderen Sions juichen over hun Koning; laten zij Zijn naam loven met reidans, Hem psalmzingen met tamboerijn en citer. Want de Here heeft een welbehagen in zijn volk, Hij kroont de ootmoedigen met heil. Laten de vromen juichen met eerbetoon, jubelen op hun legersteden. De lofverheffingen Gods zijn in hun keel…” (Psalm 149) Boven deze Psalm staat “Israëls triomflied”.

God loven en prijzen

God wil dat als wij samenkomen, wij ook een triomflied voor de Heer hebben en dat de lofverheffingen Gods in onze keel zijn. Met eerbied juichen wil nog niet zeggen, met een somber gezicht of met een zwaarmoedige zang. O nee, uitbundig juichen kan volkomen eerbiedig zijn. Koning David huppelde in een linnen lijfrok voor de ark uit en Michal, zijn vrouw, vond dat allemaal erg oneerbiedig, maar God was er blij mee. Hij hield van die huppelende David, want David huppelde tot eer van God. “Looft de Heer, want Hij is goed en Zijn goedertierenheid is tot in eeuwigheid”.

Wij als kinderen van God, hebben reden om te loven en te prijzen, meer dan wie ook. Wij moeten opnieuw het belang en de kracht van lofprijzing gaan ontdekken. Het is de sleutel waar deuren mee opengaan; waar boze geesten voor op loop gaan. Lofprijzing zet God in het middelpunt; we komen los van al onze beslommeringen; we komen op hoger grond.

Zeven bijbelsche Hebreeuwse woorden voor lofprijzing

Deze woorden komen regelmatig in de Psalmen voor. Het probleem waar we mee zitten is, dat onze Nederlandse woorden veel armer in betekenissen zijn, dan de Hebreeuwse. Hebreeuwse woorden kunnen meer betekenissen hebben. Hier volgen een paar van deze woorden met hun betekenissen, die ons iets vertellen “hoe” we moeten lofprijzen.

Halel

Ons halleluja is daarvan afgeleid. Het betekent in het Hebreeuws: “vanwege uitbundige vreugde, je dwaas voor de Heer gedragen.” We vinden dit woord 99 keer in het oude testament.

Jadah

Jodah betekent: “God prijzen met je handen”. Na Halel het meest gebruikte woord. Je handen opheffen naar de Heer is in het Hebreeuws ook een teken van overgave aan de Heer.

Barach

Barach betekent: “Het zegenen van God op je knieën”, met zegenen kan ook “omhelzen” bedoeld worden.

Tehillah

Tehillah betekent: “God verhogen door een uitbundige lofprijzing en het uitroepen van Halel (halleluja).

Zamar

Zamar betekent: “God prijzen met muziek.”

Todah

Todah betekent: “God danken met opgeheven handen.” Deze lofprijzing gaat dieper dan Jadah. Hier prijst men God om wat Hij nog zal gaan doen.

Sjabak

Sjabak betekent: “Het uitroepen van vreugde”.

Muziek en zang heeft in de samenkomsten een belangrijke functie. In de eerste plaats moet het ons los maken van het dagelijks gebeuren, waar we vaak mee binnen komen in de dienst en waardoor we ons niet op de Heer kunnen concentreren. Daarnaast werkt het reinigend op de sfeer in de plaats waar we samenkomen. De Bijbel zegt ons dat we de strijd niet hebben tegen vlees en bloed, maar tegen overheden en machten in de hemelse gewesten. (Efeziërs 6:12). Wij moeten er van uitgaan dat de invloeden vanuit het rijk van satan ook proberen binnen te dringen in onze samenkomsten, maar waar de gemeente de kracht van Jezus bloed prijst zullen demonen vluchten.

Muziek en lofprijs onder de zalving van Gods Geest effent de weg voor het ontvangen van de boodschap uit Gods Woord. Dit kunnen we ook verstaan uit de woorden van Psalm 50:23 “Wie lof offert, eert Mij, en baant de weg, dat Ik hem Gods heil doe zien”. Door gezalfde zang en muziek, gaan mensen open staan voor de werking van Gods Geest. Een voorbeeld is het verhaal van Joram´s veldtocht tegen Moab. Men ging naar Elisa en vroeg hem om een Woord van de Heer. Elisa nu vroeg eerste om een citerspeler en terwijl de citerspeler God begon te prijzen met z´n instrument, kwam de Geest van God op Elisa. (2 Koningen 3:15). Zang en muziek bouwt ook het geloof op, waardoor men in aanraking komt met de wondere kracht van God.

Geven aan God

Lofprijs en aanbidden stijgt boven bidden uit, omdat het hier gaat om “GEVEN AAN GOD”. In Gods koninkrijk is “geven” altijd meer dan “vragen” of “ontvangen”. Lofprijzen is datgene wat wij moeten doen om Jezus te verheerlijken. Evenzo was het voor Israël een voorschrift om de Here te loven. De Bijbel is heel duidelijk als het erom gaat “hoe wij moeten lofprijzen”:

-Met onze mond, lees Hebreeën 13:15, Psalm 81:11.

-Met onze handen en voeten, lees Psalm 134:2, Psalm 30:12

-Met ons gehele lichaam, lees 1 Korinthiërs 6:20.

De Bijbel spreekt ook over “lofofferen” (Hebreeën 13:15, Psalm 50:14 en over het brengen van geestelijke offers welke ook hierop wijzen. (1 Petrus 2:5). Wanneer gaan we nu lofofferen? Dat is wanneer we niets voelen, geen gevoel van dankbaarheid of overwinning en dus moeite hebben om God te eren en het dan toch doen in gehoorzaamheid. Dan is er sprake van een offer en een offer kost pijn. Doen we dit in gehoorzaamheid, dan zullen we de volgende ervaringen hebben:

-Lofprijs is een wapen tegen ongeloof,  want geloof gaat juichen.  Lees Jozua 6:1-5 en Hebreeën 11:30.

-Lofprijs is een wapen tegen demonen, vooral wanneer we de kracht van Jezus bloed prijzen. Het is opmerkelijk dat demonisch gebonden levens moeite hebben om God te prijzen. De reden is heel duidelijk. De duivel heeft er een hekel aan, want Gods kracht komt openbaar door lofprijs. God troont op de lofzangen van Zijn volk (Psalm 22:3).

-Lofprijs is de weg tot overwinning in de strijd, 2 Kronieken 20:20-22 en het verandert situaties, lees Handelingen 16:22-26.

De gemeente moet een plaats zijn waar kinderen Gods samenkomen om te lofofferen. (Efeziërs 5:19-21 en Colossenzen 3:16-17). In gemeente doen we dat door zang, maar ook door momenten van vrije lofprijzing. In het bijzonder is de viering van het heilig Avondmaal daarvoor het moment. Paulus moedigt ons aan feest te vieren en blij te zijn tijdens de viering van het heilig Avondmaal (1 Korinthiërs 5:7,8). Er rust beslist een grote verantwoordelijkheid op de schouders van zangers en muzikanten, om de gemeente te leiden in het lofofferen. Lees hoe David ze speciaal aanstelde in 1 Kronieken 16:4-6 en 1 Kronieken 16:41,42.)

Aanbidden
Wat verstaan we onder aanbidden? Lofprijzen is onze poging om God te verheerlijken en God beloont dat. Er is echter een weg die nog verder omhoog voert en dat is de weg van aanbidding.
Aanbidden is nooit vragen maar geven aan God. Aanbidden is ook datgene wat de Heilige Geest door ons heen wil gaan doen. In Johannes 16:13,14 staat dat de Geest van God Jezus zal verheerlijken. “…doch wanneer Hij komt, de Geest der waarheid, zal Hij u de weg wijzen tot de volle waarheid;……….. Hij zal Mij verheerlijken..”

In diepste zin is dat ook de betekenis van hetgeen we lezen in Openbaring 22:17 “..en de Geest en de bruid zeggen..”, zij stemmen met andere woorden samen. Lees ook Romeinen 8:26-27. Daar is sprake van het bidden in de geest met onuitsprekelijke verzuchtingen en in Galaten 4:6 lezen we hoe de Geest van God in onze harten roept “Abba Vader”, hetgeen betekent lieflijke Vader.

In de volgende teksten moedigt Gods Woord ons aan om een aanbidder te zijn:

“Maar de ure komt en is nu, dat de waarachtige aanbidders de Vader aanbidden zullen in geest en in waarheid; want de Vader zoekt zulke aanbidders; God is geest en wie Hem aanbidden, moeten aanbidden in geest en in waarheid”. (Johannes 4:23,24)

 “…aanbid God! Want het getuigenis van Jezus is de geest der profetie. En ik zag de hemel geopend, en zie, een wit paard; en Hij, die daarop zat, wordt genoemd Getrouw en Waarachtig…” (Openbaring 19:10,11)

Hoe kunnen we aanbidden?
In de eerste plaats hebben we de vervulling met de heilige Geest nodig. Wij kunnen vanuit onszelf wel lofprijzen, maar niet “aanbidden”. De basis van de ware aanbidding is de zalving van de Heilige Geest. Hoe werkt het in de praktijk? Is het alleen tongentaal? Nee, er is meer, want de Geest is verschillend en creatief bezig in ieder persoon afzonderlijk. Sommige zullen in een stille diepe aanbidding voor God verzonken zijn, maar anderen ervaren een heerlijke overweldigende stroom van blijdschap die zich uit in een tongenzang voor Gods aangezicht. Tongentaal is een middel waardoor Gods Geest door ons God aanbidt, maar ik sluit ook geen andere vormen van aanbidding uit. Het is mogelijk dat men in diepe aanbidding, als een David danst voor Gods aangezicht. Lees Psalm 30:11 “Mijn rouwklacht hebt Gij veranderd in een reidans, mijn rouwkleed hebt Gij losgemaakt, met vreugde mij omgord,” of Psalm 149:3 ”..laten zij zijn naam loven met reidans, Hem psalmzingen met tamboerijn en citer”.

Het is belangrijk dat de gemeente daarin zal groeien. In elke aanbiddingsdienst moet men feitelijk geleerd worden de Geest te laten werken en de gemeente te leiden in aanbidding. Het begint veelal met het lofofferen van de Heer. Daardoor treden we Gods heiligdom binnen. Daarna zou de Geest de leiding moeten overnemen, mits we Hem de ruimte willen geven om ons te leiden in aanbidding. De Bijbel leert dat God aanbidders zoekt in Geest en Waarheid. (Johannes 4:24) “…maar de ure komt en is nu, dat de waarachtige aanbidders de Vader aanbidden zullen in geest en in waarheid; want de Vader zoekt zulke aanbidders; …”

Bidden in de geest is onder de inspiratie van de heilige Geest. Hij heeft de leiding. Bidden in de waarheid betekent: wat ik zeg moet zichtbaar zijn in mijn leven. Met andere woorden: men kan zeggen Jezus lief te hebben, maar als men tegelijk bewuste zonden vasthoudt, dan is er geen sprake van waarheid en is onze aanbidding vals. Dus, aanbidden in de geest, zonder dat de vrucht van de Geest door ons leven zichtbaar wordt (Galaten 5:22), kan nooit echt zijn.

Jezus aanbidden in geest en waarheid, is de hoogste vorm van lofprijs, die ons binnen voert in het heiligdom van God en ons losmaakt van alles wat ons nog kan hinderen. Het bevrijdt van zorgen, verdriet en innerlijke pijn en doet onze geest alleen gericht zijn op de Heer. Om te ervaren is groei nodig. Het heeft met klimmen te maken op Gods heilige berg. Mensen die als geestelijke baby´s blijven zullen hier nooit aan toe komen. De gemeente van Jezus Christus behoort echter te groeien in gebed, lofprijs en aanbidding. Neem daarom tijd om u te oefenen in lofprijs, vraag niet alleen aan God, maar geef aan de Heer.

Bron : http://herboldblog2.wordpress.com/zang-en-muziek-in-de-gemeente/


Bijbelteksten
Onbekend/Anders

   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009