hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Wijsheid (Wees wijs met de wijsheid)

Categorie

Toelichting

Wees wijs met de wijsheid

Het bijbelboek Spreuken staat vol met levenswijsheid! Wijsheid is namelijk iets anders dan verstand, kennis, intelligentie. Wijsheid is de kunst om goed te reageren, om de goede beslissingen te nemen. We hebben wijsheid nodig in ons alledaagse leven waarin we te maken hebben met relatiesproblemen, burenruzies, eigenwijze mensen, gezondheid en ziekte, armoede en rijkdom, deugden en ondeugden, opvoeding en arbeid. De wijsheid gaat over het leven én het Leven! Een belangrijke tekst uit het Nieuwe Testament rond de wijsheid: ‘Alles schatten van wijsheid en kennis liggen verborgen in Christus’ (Kol. 2:3).

 

Wijsheidsliteratuur

De Spreuken vormen samen met o.a. Prediker de wijsheidsliteratuur van het Jodendom en het Christendom. De kerk heeft de samenleving op dit gebied óók wat te bieden (i.p.v. sychologische, boeddhistische, esoterische wijsheid). Alle mensen kennen een diep verlangen naar ware wijsheid, want iedereen wil wegwijs raken in het leven op aarde.

 

Inhoud en doel

De Spreuken gaan over vier levensgebieden: arbeid en economie, relaties met familie en buren, huwelijksrelatie, burgerplichten. Het doel is: (jonge) mensen (zonen, dochters, leerlingen) wegwijs maken in het leven en de weg naar het geluk (3:2; 3:18; 8:34; 10:17; 16:20; 19:8) wijzen. Dit is wat alle mensen wel willen en wat ook in onze samenleving zeer actueel is: dienstbaarheid, authenticiteit, eerlijkheid, transparantie, geduld, integriteit, samenwerking. Kortom: een leven dat deugt!

 

Leuk, een spreuk!

De Spreukenverzameling biedt veel stof tot denken en is bij tijd en wijle zeker ook humoristisch, zeker als je de spreuk in een specifieke situatie ter sprake brengt. Voor een collega die wat traag is: 6:6. Voor de puber die niet uit bed wil komen: 6: 9. Voor die onzinnige vergadering: 8:5. Voor een teamleider die feedback wil geven: 10:26. Voor de vrouw die jaloers is op een andere vrouw: 11:22. Voor een eigenwijs mens: 12:15. Voor wie snel boos worden: 12:16. Voor goede omgangsvormen naar je buurman: 27:14. En deze spreekt voor zichzelf: 25:24. Naast geluk scoort ook gezondheid hoog in het gedachtegoed van Spreuken (3:8; 12:18; 13:12; 14:30; 16:24; 17:22; 18:14).

 

Het begin

Een terugkerend refrein gaat over het begin van de wijsheid (9:10; vgl. 1:7; 4:7; Ps. 111:10): Niemand kan ooit zeggen: ik heb de wijsheid in pacht. Wel weten we allemaal waar wijs worden begint: bij ontzag voor de Heer. Ontzag is: vrees, huiver, eerbied, verwondering, godsvrucht. Wijsheid is dus allereerst een levenshouding die gericht is op God: de Heer staat centraal in het leven van iemand die wijs is. Wijs ben je als je onder de indruk bent en blijft van de glorie van God, de luister van de Heer die heilig is. Tegelijk benoemt het tweede zinsdeel (synthetisch parallellisme) nog een andere dimensie: het begin van wijsheid is vertrouwdheid met de Heilige! Het gaat om vertrouwelijke omgang (Ps. 25:14). Echte fijngevoeligheid en liefdevol onderscheidingsvermogen ontwikkelen naar de mate waarin we vriendschappelijk omgaan met onze heilige God! Wijsheid is een deugd die groeit door de Geest van verbondenheid (vertrouwdheid is: kennis, gemeenschap, verbondenheid).

 

Christus

Het begin brengt ons ook bij de kern van de wijsheid: wijsheid is ten diepste een persoon! In Spreuken wordt Vrouwe Wijsheid ten tonele gevoerd (Spr. 8). Het Nieuwe Testament leert ons Jezus te zien als Gods wijsheid (1 Kor. 1:24; 1:30; Kol. 2:3). Hij is ook bij uitstek de leraar van wijsheid (Mat. 5-7). Wijsheid is een van zijn prachtige deugden. Wijsheid is een aspect van de ‘luister van de Heer’: zijn schitterende namen, prachtige deugden, indrukwekkende daden, kostbare woorden (2 Kor. 3:18). Wie wil groeien in wijsheid moet groeien in Christus: we veranderen (worden wijzer) naar de mate waarin we zijn schoonheid aanschouwen (het 3vers18perspectief).

 

Praktische wijsheid

Wat moeten we doen als we niet weten hoe te reageren, als we een moeilijke beslissing moeten nemen, een keuze moeten maken, om moeten gaan met een lastige collega, relatieproblemen hebben of in geldnood zijn?

 

Wat is wijsheid!?  

1. Geloof met heel je hart dat dit waar is: ‘Christus is onze wijsheid!’ Bedenk dat, geef daar tijd en aandacht aan als je voor een beslissing staat.

2. Bid om wijsheid. Ware wijsheid is niet aards maar geestelijk (Jak. 1:5; 1 Kor 1:18-2:16).

3. Bestudeer, memoriseer en mediteer Gods woorden. Ze zijn een bron van ware wijsheid. Wie niet de Bijbel leest is een dwaas.

 

Jezus, u bent wijs! Alle schatten van de wijsheid liggen in u verborgen. En ik wil met heel mijn hart geloven dat u Gods ultieme wijsheid bent. Wil mij wijs maken, wil mijn wijsheid zijn, en laat me telkens opnieuw genieten van uw levenslessen, van uw inzicht en kennis. Wat is uw wijsheid kostbaar! Wat bent u kostbaar, Heer, die mijn wijsheid bent.

 

Bron : http://www.josdouma.nl/bronwater/Bronwater%2020080706.pdf


Bijbelteksten
1 Korinthiers  1  : 18  t/m 21

Want het woord van het kruis is voor hen die verloren gaan wel dwaasheid,  maar voor ons die behouden worden, is het een kracht van God. Want er staat geschreven:  Ik zal de wijsheid van de wijzen verloren doen gaan en het verstand van de verstandigen zal Ik tenietdoen. Waar is de wijze? Waar de schriftgeleerde? Waar de redetwister van deze wereld? Heeft God niet de wijsheid van deze wereld dwaas gemaakt? Want omdat, in de wijsheid van God, de wereld door haar wijsheid God niet heeft leren kennen, heeft het God behaagd door de dwaasheid van de prediking zalig te maken hen die geloven. (HSV-vertaling)

De boodschap over het kruis is dwaasheid voor wie verloren gaan, maar voor ons die worden gered is het de kracht van God. Er staat namelijk geschreven: ?Ik zal de wijsheid van de wijzen vernietigen, het verstand van de verstandigen zal ik tenietdoen.? Waar is de wijze, waar de schriftgeleerde, waar de redenaar van deze wereld? Heeft God de wijsheid van de wereld niet in dwaasheid veranderd? Want zoals God in zijn wijsheid bepaalde, heeft de wereld hem niet door haar wijsheid gekend, en hij heeft besloten hen die geloven te redden door de dwaasheid van onze verkondiging. (NBV-vertaling)


Onbekend/Anders

   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009