hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Wedergeboorte (Wat is wedergeboorte?)

Categorie
OP ZOEK NAAR GOD

Toelichting

Wat is wedergeboorte?

Op een gegeven moment komt er een Farizeeër naar Jezus toe. Hij is onder de indruk van de tekenen die Jezus doet. Iemand die dat doet moet wel van God komen. Dit was een hele andere houding dan die van de rest van de schriftgeleerden. Geen vijandigheid. Jezus spreekt met hem over wedergeboorte. Nicodemus was een leraar in Israël en toch begreep hij niet wat Jezus zei. Niet zomaar een leraar maar een erkende autoriteit. Wanneer je kijkt naar het Woord dat in onze vertaling met ongeestelijk is vertaald dan staat er eigenlijk: ‘een natuurlijk mens’. Het probleem met Nicodemus was dat hij een natuurlijk en geen geestelijk mens was. Daarom had hij ook zoveel moeite om te begrijpen wat Jezus zei. Het feit dat hij een Schriftgeleerde is geeft geen enkele garantie dat hij ook maar iets snapt van het koninkrijk van God. Jezus verwondert zich daarover. Er staat hierover toch voldoende in het oude testament. Wat voor deze Schriftgeleerde gold in de dagen van Jezus is nu nog. Of iemand nu dominee, voorganger, officier of theoloog is geeft geen enkele garantie dat hij de dingen van het koninkrijk van God snapt. Er is maar één ding dat daarin de doorslag geeft. Dat is de vraag: ‘ben je wedergeboren?’. Door onze aardse geboorte zijn we burgers van een koninkrijk op aarde. Het koninkrijk der Nederlanden. Om in het koninkrijk de hemelen te komen moeten we opnieuw geboren worden:  wedergeboren.

 

Wedergeboorte vergeleken met een natuurlijke geboorte

De bijbel vergelijkt het tot een nieuw leven komen met een geboorte. In een aardse geboorte heb je een moeder en een kind. Eerst is het kind nog in de schoot van zijn moeder en ziet of hoort het niets van de wereld daarbuiten. Het tast zolang nog in het duister. Wanneer het kind de moeder verlaat ziet en ontdekt het steeds meer van de nieuwe wereld waarin hij terecht is gekomen. Het aanschouwt het licht. Zo is het ook in de wedergeboorte. Zolang iemand niet wedergeboren is kun je het vergelijken met een kind dat nog in de moederschoot is. De niet wedergeboren mens ziet of hoort niets van het koninkrijk van God. Hij heeft oren en hoort niet en ogen en ziet niet. Tijdens zijn geboorte wordt de mens uit de macht van de duisternis gehaald. Deze heeft niet langer de macht in zijn leven. Het kind zit met de navelstreng vast aan de moeder. Deze navelstreng moet doorgesneden worden.

 

Johannes 3: 3 

Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien.

 

1 Korintiërs 2:14-15

Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is, want het is hem dwaasheid en hij kan het niet verstaan, omdat het slechts geestelijk te beoordelen is.  Maar de geestelijke mens beoordeelt alle dingen, zelf echter wordt hij door niemand beoordeeld.

 

Ezechiël 16:3-4

En zeg: Alzo zegt de Heere HEERE tot Jeruzalem: Uw handelingen en uw geboorten zijn uit het land der Kanaanieten; uw vader was een Amoriet en uw moeder een Hethietische.  En aangaande uw geboorten: ten dage, als gij geboren waart, werd uw navel niet afgesneden; en gij waart niet met water gewassen, toen Ik u aanschouwde; gij waart ook geenszins met zout gewreven, noch in windselen gewonden.

 

In deze tekst wordt de ontrouw van het volk Israël afgebeeld. Door de contacten met omliggende volkeren dienden ze niet God maar de afgoden. De navelstreng afsnijden wil zeggen dat de Israëlieten met hun leven van ontrouw aan God en afgoderij moeten breken. De verbindingen met de Astarte doorsnijden. Datzelfde geld ook voor ons. Ook wij moeten de bindingen met ons vroegere oude onbekeerde leven verbreken.  Dan komt het kind tot nieuw leven. De band tussen het oude en nieuwe leven moet verbroken worden. Tussen ons oude leventje en het nieuwe leven moet een radicale scheiding komen. Zolang een mens nog vast zit aan zijn oude leven en daardoor gevoed wordt is er nog geen overwinning over de zonde. De oude zondige levensstijl wordt dan in stand gehouden.

 

Hieronder gaan we bekijken wat de bijbel over dit thema zegt

In deze twee teksten worden twee beelden gebruikt om één en hetzelfde duidelijk te maken. Het gaat om het nieuwe leven wat ontstaat en het oude leven wat de mens achter zich laat. Door de opstanding van  Jezus komen wij tot nieuw leven. Onze oude mens (de niet bekeerde staat van de mens en daarmee de vroegere levenswandel) is met christus gekruisigd en we zijn met hem weer opgestaan uit de dood. Opgestaan tot een nieuw leven. Ook het geboorteproces is een manier om duidelijk te maken dat er nieuw leven ontstaat. De tekst uit Titus 3:5 geeft ook een soortgelijk beeld weer. Hetzelfde beeld wat ook in de doop weer terug komt. Het bad der wedergeboorte wil zeggen dat in dat waterbad de mens zijn oude leven (oude mens) begraaft en opstaat tot een nieuw leven (een nieuw mens wordt). De doop in water beeldt in symboliek de wedergeboorte uit.

 

Efeze 4:21-24

Gij toch hebt van Hem gehoord en zijt in Hem onderwezen, gelijk dit de waarheid is in Jezus, dat gij, wat uw vroegere wandel betreft, de oude mens aflegt, die ten verderve gaat, naar zijn misleidende begeerten, dat gij verjongd wordt door de geest van uw denken, en de nieuwe mens aandoet, die naar de wil van God geschapen is in waarachtige gerechtigheid en heiligheid.

 

Romeinen 12:2 

En wordt niet gelijkvormig aan deze wereld, maar wordt hervormd door de vernieuwing van uw denken, opdat gij moogt erkennen wat de wil van God is, het goede, welgevallige en volkomene.

 

Wedergeboorte is het totale proces van vernieuwing van het denken en het handelen van de gelovige. De vernieuwing in denken vindt plaats door het Woord van God en de Heilige Geest.

 

1 Petrus 1:22-23

Nu gij uw zielen door gehoorzaamheid aan de waarheid gereinigd hebt tot ongeveinsde broederliefde, hebt dan elkander van harte en bestendig lief, als wedergeboren, en niet uit vergankelijk, maar uit onvergankelijk zaad, door het levende en blijvende woord van God.

 

Ezechiël 36:25-26

Ik zal rein water over u sprengen, en gij zult rein worden; van al uw onreinheden en van al uw afgoden zal Ik u reinigen;  een nieuw hart zal Ik u geven en een nieuwe geest in uw binnenste; het hart van steen zal Ik uit uw lichaam verwijderen en Ik zal u een hart van vlees geven.

 

De praktijk

Zo kwam ik op internet een getuigenis tegen van iemand die altijd gewend was de dingen zelf op te lossen in zijn leven. Hij hield iedereen op afstand. Als er iemand bij hem in de buurt kwam dan kon hij door zijn agressie iemand op afstand houden. Toen hij de bijbel ging lezen ontdekte hij dat deze agressie niet goed was. Het was een gedrag dat niet paste bij een gelovige. Door te accepteren dat het niet goed was en het in het gebed bij God neer te leggen veranderde God deze agressie stapje voor stapje in liefde. Voortaan mocht deze man liefdevol reageren naar anderen toe. Zijn denken en handelen was vernieuwd door het Woord en de Geest van God. Het is niet altijd makkelijk te zeggen op welk moment God gestart is met het vernieuwingswerk in iemand. Wanneer God voor het eerst met iemand bezig is. De vernieuwing van de mens is een proces dat het hele leven doorgaat. We worden van dag tot dag vernieuwd.

 

Toch kan je weten of je een kind van God bent. Wanneer je Jezus hebt aangenomen en in Zijn naam gelooft dan heeft Hij je macht gegeven om een kind van God te zijn. Het oude is voorbij gegaan en het nieuwe is gekomen. Een christen moet beseffen dat al zijn gedrag die nog past bij een niet bekeerd mens verleden tijd moet zijn. Doet men dit niet dan zal het oude wat er nog is steeds meer terrein proberen terug te winnen. Dit is niet de bedoeling. Het doel is dat steeds meer van het leven van Christus zichtbaar wordt in de nieuwe mens. Een nieuwe schepping. Onze natuurlijke mens die van Adam afstamt is verworden door de zondeval. De zonde heeft ons allemaal naar de door gevoerd. Doordat de mens aan God ongehoorzaam is geworden leidt de zonde de mens naar de door. Christus heeft onze zonden gedragen en daardoor zijn onze zonden vergeven. Door de eerste Adam is de dood de wereld in gekomen. De mens werd sterfelijk. De tweede Adam is Jezus Christus en hij herstelde wat door de eerste Adam verloren is gegaan. De mens werd weer levend door zijn contact met God. God geeft de mens een nieuw natuur, een nieuwe aard. God wijst een mens op de dingen die verband houden met zijn oude onbekeerde leven. Wanneer de mens deze dingen weg doet komt er iets nieuws voor in de plaats.

 

Een ander bijbels beeld wat dit weergeeft is het beeld van de wijnstok uit Johannes 15. De gelovige is de rank die met Christus de wijnstok is verbonden. Van de rankt worden gedeelten weg gesnoeid. Er komen vervolgens nieuwe uitlopers uit tevoorschijn.

 

Johannes 3:7-8

Verwonder u niet, dat Ik u gezegd heb: Gijlieden moet wederom geboren worden. De wind blaast, waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid; maar gij weet niet, van waar hij komt, en waar hij heen gaat; alzo is een iegelijk, die uit den Geest geboren is.

 

2 Korintiërs 4:16

Daarom verliezen wij de moed niet, maar al vervalt ook onze uiterlijke mens, nochtans wordt de innerlijke van dag tot dag vernieuwd.

 

Romeinen 8:16 

Die Geest getuigt met onze geest, dat wij kinderen Gods zijn.

 

Johannes 1: 12

Doch allen, die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven om kinderen Gods te worden, hun, die in zijn naam geloven.

 

2 Korintiërs 5:17 

Zo is dan wie in Christus is een nieuwe schepping; het oude is voorbijgegaan, zie, het nieuwe is gekomen.

 

Bron : www.ldhkampen.nl/ldh/WEDERGEBOORTE.pdf

Wat is wedergeboorte?
De woorden wedergeboorte en bekering zijn bekende woorden. Toch roepen ze ook altijd weer vragen op. Zijn wedergeboorte en bekering hetzelfde? Kan je van jezelf als gelovige zeggen dat je een wedergeboren christen bent? Is de wedergeboorte eenmalig? Moet je het moment van je wedergeboorte in je leven kunnen aanwijzen? Is bekering eenmalig?

Het woord wedergeboorte in de Bijbel
Het woord wedergeboorte of wedergeboren lees je in de Bijbel maar 4 keer. Namelijk in: Matt 19:28; Titus 3:5; 1 Petr 1:3,23. het is dus geen woord dat vaak door Christus of door de apostelen gebruikt is. We lezen deze woorden niet in het Oude Testament. Toch is het niet zo dat er op andere plaatsen in de Bijbel niet over wedergeboorte gesproken wordt. De wedergeboorte is bijvoorbeeld ook ter sprake waar we lezen dat een mens opnieuw geboren moet worden. We lezen daarover in Johannes 3. De here Jezus spreekt er met Nikodemus. Het gaat ook om de  wedergeboorte waar we lezen dat mensen uit God geboren zijn. Zie o.a; 1 Joh 2:29; 3:9; 5;1,4,18
Als we het over wedergeboorte en bekering hebben, laten we wat de here Jezus in Matt 19:28 zegt buiten beschouwing. We doen dat omdat het woord wedergeboorte daar niet wijst op de verandering van een mens. Het gaat daar de dag dat de Here Jezus terugkomt en de nieuwe hemel en aarde er zijn.

Wedergeboorte is van boven geboren worden
Het is goed om eerst aandacht aan Joh 3 te geven. Wanneer de Here Jezus met Nicodemus in gesprek is, zegt Hij o.a: “Waarachtig, ik verzeker u; niemand kan het koninkrijk van God binnengaan, tenzij hij geboren wordt uit water en geest. Wat geboren is uit een mens is menselijk, en wat geboren is uit de Geest is geestelijk. Wees niet verbaasd dat ik zei dat jullie allemaal opnieuw geboren moeten worden.” Vs 5-7. Het woord dat hier met ‘opnieuw’ vertaald is, is een ander woord dan in de teksten waar we letterlijk over de wedergeboorte lezen. Het woord dat met ‘opnieuw’ vertaald is, wijst ook aan waar die nieuwe geboorte vandaan moet komen. Dit woord wijst aan dat dit ‘opnieuw’ geboren worden van boven moet komen. Het moet van God uit de hemel komen. Iemand die is gaan geloven en met Christus is gaan leven, is een ander mens geworden. Het is de HERE die van boven in zijn of haar leven ingegrepen heeft. Zonder het ingrijpen van God uit de hemel, komt geen mens tot geloof en wordt geen mens een ander, een nieuw mens. Deze geboorte die van boven komt is het begin, is de wortel van het nieuwe leven. Het begin van het leven met God dat niet meer vernietigd kan worden. Dat nieuwe leven kan niet verborgen blijven. Het laat iemand dan ook groeien in het leven met Christus.

Wie uit God geboren is, leeft met Christus
Als je met aandacht de eerste brief van de apostel Johannes leest, valt het op dat hij geregeld de woorden ‘uit God geboren’ gebruikt. Als de HERE dat nieuwe leven in je laat beginnen, komt dat nieuwe leven ook uit in je leven. Het blijft niet verborgen. Het is niet zo dat je jouw leven lang in het donker van zonden leeft en toch uit God geboren bent. Heel belangrijk is hierbij wat we in 1 Joh 3:9,10 lezen: “Wie uit God geboren is zondigt niet, want Gods zaad is blijvend in hem. Hij kan zelfs niet zondigen, want hij is uit God geboren Hieraan is te zien wie kinderen van God en wie kinderen van de duivel zijn: wie niet rechtvaardig leeft, komt niet uit God voort. Hetzelfde geldt voor wie zijn broeder of zuster niet liefheeft.” Als je dit leest, kan de gedachte opkomen dat je dus vanaf een bepaald moment in je leven op aarde zondeloos moet zijn om uit God geboren te zijn. Het lijkt voor jou misschien zo dat wedergeboorte en zondeloosheid hetzelfde zijn. Dat is zeker niet zo!  Je ziet hier dat een vertaling nooit alles kan zeggen wat er in de oorspronkelijke tekst staat. De vorm van het werkwoord dat hier gebruikt wordt, laat zien dat de handeling die beschreven wordt doorgaat. Dat de mens die dat doet op dezelfde manier dat blijft doen. Wanneer Johannes hier zegt dat iemand die uit God geboren is niet zondigt, betekent dit dat hij de zonden niet blijft doen. Dat hij niet met plezier in de zonden blijft leven. Iemand die door de Geest van de Here overweldigd is, kent juist verdriet over eigen zonden. Dan vecht je juist tegen de zonden in je eigen leven. Dan wil je juist groeien in dat nieuwe leven, in het leven met de HERE. Dan wil je juist in dat leven met Christus al meer volwassen worden. Zie o.a: Ef 4:13-15.

Wedergeboorte en doop
Is iedereen in de gemeente wedergeboren? Heeft ieder kind in de kerk bij zijn of haar doop de wedergeboorte gekregen? Paulus wijst in zijn brief aan Titus wel een verband tussen doop en wedergeboorte. Om te zien in wat voor verband dit staat, is het nodig om even een paar verzen uit Titus 3 aan te halen: “Maar toen zijn de goedheid en mensenliefde van God, onze Reddder, openbaar geworden, en heeft Hij ons gered, niet vanwege onze rechtvaardige daden, maar uit barmhartigheid. Hij heeft ons gered door het bad van de wedergeboorte en de vernieuwende kracht van de Heilige Geest, die Hij door Jezus Christus, onze redder, rijkelijk over ons heeft uitgegoten. Zo zijn wij door Zijn genade als rechtvaardigen aangenomen en krijgen we deel aan het eeuwige leven waarop we hopen.” vs 4-7. Jezus Christus, de Zoon van God is naar de wereld gekomen. Dat is niets anders dan de liefde, dan de goedheid van de HERE. De liefde van God in Christus komt naar ons toe in de doop. Dan komt Hij persoonlijk naar ons toe en dompelt ons onder in Zijn barmhartigheid. Dan wordt Gods genade en verlossing aan een mens heel persoonlijk beloofd. De doop is het bad van de wedergeboorte. Wie gedoopt is, heeft van de heilige Geest persoonlijk de belofte gekregen dat Hij de wedergeboorte in jou wil geven. Dat Hij jou tot een nieuw mens wil maken. De doop is niet de wedergeboorte zelf. Het is Gods zekere belofte dat Hij jou de wedergeboorte wil geven. De doop is ook niet de verzegeling van de wedergeboorte zelf maar wel de garantie van Gods belofte dat Hij dit in jou wil werken.

Wedergeboorte is eenmalig

Het is duidelijk dat de wedergeboorte zoals we daarover in de Bijbel lezen op het begin van het nieuwe leven wijst. Het gaat erom dat mensen andere, nieuwe mensen worden. Dat betekent dat je vanuit het geloof, vanuit de liefde van God begint te leven. Dat juist Christus voor jou de belangrijkste persoon in je leven is. Het gaat er niet om dat je precies moet kunnen vertellen wanneer dat begin er in je leven was. Het gaat er wel om dat je in je leven ziet en ook wil zien dat je de HERE wil volgen als je God en Koning. Het gaat erom dat het de HERE is die de wedergeboorte in je leven gewerkt heeft. Hij zorgt voor de geboorte van een nieuw leven.
Ook onze belijdenis wijst erop dat de wedergeboorte het eenmalige begin van een nieuw leven is. Heel duidelijk zie je dat in de Dordtse Leerregels III/IV, 16: “ De goddelijke genade van de wedergeboorte werkt dan ook niet in de mensen alsof zij stokken en blokken waren en zij vernietigt de wil met zijn eigenschappen niet en dwingt de mens niet tegen wil en dank. Maar zij maakt de wil geestelijk levend, geneest, herstelt hem en buigt hem liefdevol en tegelijk krachtig. Waar eerst de hardnekkige tegenstand van het vlees de mens helemaal beheerste, begint nu door de Geest een gewillige en oprechte gehoorzaamheid de overhand te krijgen. Daarin bestaat de geestelijke vernieuwing en ware vrijheid van onze wil.”  Wij verwerpen in de Dordtse Leerregels dan ook dat iemand meerdere keren een wedergeboorte ondergaat. We doen dat in hoofdstuk V, verwerping van de dwalingen 8: “De synode veroordeelt de dwaling van hen die leren : “Wanneer de mens zijn eerste wedergeboorte verloren heeft, is het niet ongerijmd, dat hij opnieuw, ja verscheidene keren wedergeboren wordt.” Daartegenover belijden wij dan: “Zij loochenen door deze leer dat het zaad van God, waardoor wij wedergeboren worden, onvergankelijk is. Dit gaat in tegen het getuigenis van de apostel petrus, die zegt dat wij elkaar moeten liefhebben als wedergeboren, en niet uit vergankelijk, maar uit onvergankelijk zaad. (1 Petr 1:23)”

De wedergeboorte zorgt voor groei
Het is heel belangrijk om steeds weer te zien dat de wedergeboorte helemaal het werk van God is. Zonder dat werk kun je niet aan Christus verbonden zijn. De HERE geeft de wedergeboorte in hen die Hij in Zijn liefde uitverkoren heeft. De heilige Geest doet dat door de verkondiging van het evangelie. Hij gebruikt daarbij dus het Woord. Hij doet het zo. Zoals we belijden: “Dit is de wedergeboorte, de vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking uit de dood en levendmaking, die God zonder ons in ons tot stand brengt en waarover in de Schrift zo indrukwekkend gesproken wordt.” Wanneer de HERE in Zijn onpeilbare liefde dit in je leven geeft, kan dat niet zonder gevolgen blijven. Dan wil je geen baby in het geloof blijven. Wedergeboorte en onverschilligheid, wedergeboorte en slapheid in het leven met Christus horen niet bij elkaar. Dat is wat de Geest ons in de Bijbel duidelijk leert. Daarom hebben gereformeerden het woord wedergeboorte soms ook gebruikt om het hele leven in geloof daarmee aan te duiden. Dan wordt de groei in geloof ook wedergeboorte genoemd. Dat wat uit de wortel als leven voortkomt wordt dan ook met die naam genoemd. Een voorbeeld daarvan vinden we in artikel 24 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis: “Wij geloven dat dit ware geloof, in de mens verwekt door het horen van het Woord van God en door de werking van de Heilige Geest; hem opnieuw geboren doet worden en hem tot een nieuwe mens maakt. Dit ware geloof doet hem leven in een nieuw leven en bevrijdt hem uit de slavernij van de zonde.

Wedergeboorte en verwondering
De HERE benadrukt in de Bijbel met de woorden wedergeboorte, wedergeboren, opnieuw geboren worden, uit God geboren, dat Hij een mens tot een ander mens maakt. Dat de heilige Geest dat doet. Dat de Geest het nieuwe begin in Zijn uitverkoren kinderen werkt. Dat geeft de zekerheid dat dit ook in hun levens te zien zal zijn. Hij laat in de wedergeboorte Zijn onweerstaanbare goedheid en liefde zien. Wat een wonder dat je gelooft, Gods werk in je. Hij heeft je overwonnen ten goede.  Wie dat ziet breekt uit in de lof op God. Dat ik geloof heb ik aan de HERE te danken! Wat de HERE in ons doet gaat ons bevattingsvermogen te boven. Er is meer dan wij kunnen bedenken voor nodig om ons in liefde aan Christus te verbinden. De enige die dat kan en wil geven is de HERE. Van dat geweldige werk van God belijden wij: “Het is een volstrekt bovennatuurlijk, zeer krachtige en tegelijk zeer liefdevolle, wonderbare, verborgen en onuitsprekelijke werking.” DL V,12. Het is heerlijk om in Gods grote daden je rust te vinden en Hem daarvoor te prijzen!

 

Ds. Rob Visser (predikant van de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt te Dronten-Noord)

 

Bron : http://www.evangeliebelijder.mysites.nl/mypages/evangeliebelijder/451833.html

 

Wat is wedergeboorte?
Wedergeboorte is een eenmalig veranderingsproces aan het begin van het leven als christen: "... gered door het bad der wedergeboorte en der vernieuwing door de Heilige Geest..." (Titus 3:5). Wedergeboorte is het werk van de Heilige Geest in de mens die zich tot God heeft bekeerd. Bekering, met geloofsovergave als sleutelfactor, is de voorwaarde tot wedergeboorte. Bekering en wedergeboorte vloeien als het ware in elkaar over. Tijdens het bekeringsproces dringt Gods licht door in het hart van de mens. De deur naar het licht staat op een kier. Bij wedergeboorte zwaait de deur helemaal open.

De betekenis van de wedergeboorte
De wedergeboorte betekent binnen het christendom een totale toeweiding van de mens naar God door Diens genade. Met de wedergeboorte wordt aangegeven, dat geloven zich niet beperkt tot het aanvaarden van het geloof als een verzameling leerstellingen, maar begint met een bewust christelijke levenswijze. Christenen geloven dat hiermee zowel in het innerlijke leven (denken, ervaren, gevoelen) als in het uiterlijke, zichtbare leven grote veranderingen optreden. De levenskeuzen van deze christenen worden vanaf de wedergeboorte geheel bepaald door de boodschap van het geloof.

Een nieuwe schepping
Een wedergeboren mens is nooit meer wat hij tevoren was. Hij is een nieuwe schepping geworden, herschapen tot een ander mens, met Christus gestorven en opgewekt (2 Korintiërs 5:17, Romeinen 6:4-6). Evenals het kruis het belangrijkste keerpunt is in de geschiedenis van hemel en aarde, zo is de wedergeboorte het belangrijkste keerpunt in het leven van een gelovige. Er gaat letterlijk een nieuwe wereld voor je open en er ontstaat nieuwe ruimte in je leven. Iemand zei eens: "Mijn ogen werden geopend, ik zag wat ik voorheen niet zag. Er is een last van mijn schouders gegleden en ik voel dat ik een fundamenteel vernieuwd mens ben geworden." Hoewel niet iedereen zijn wedergeboorte even "heftig" ervaart, is er altijd het krachtige besef van een keerpunt in je leven.

Bij wedergeboorte krijgt het kruis en de opstanding van Jezus hun betekenis in het leven van de wedergeborene. Bekering betekent: jezelf overgeven bij het kruis, je oude leven afleggen en inleveren, zoals Jezus zijn eigen leven aan het kruis heeft afgelegd. Wedergeboorte betekent: opstaan tot een nieuw leven in verbondenheid met Jezus, net zoals Jezus uit het graf is opgewekt (Romeinen 6:4-5). Vanaf dat moment heb je een levensfundament en heb je een nieuwe nationaliteit ontvangen als hemelburger. Je bent niet genaturaliseerd tot hemelburger, maar gestorven als burger van het koninkrijk van satan en geboren als burger in het Koninkrijk van God. Vanaf dat moment is dat je nieuwe positie en je vorige nationaliteit is definitief afgelopen. Wat een diepe wijsheid en overvloeiende goedheid van God om dit zó te regelen!

Noodzaak tot wedergeboorte
Ik heb het geloof van huis uit meegekregen. Ik geloof wat in de Bijbel staat en ga trouw naar de kerk. Waarom moet ik me dan druk maken over wedergeboorte? Je mag toch geloven dat je wedergeboren bent als je gelooft, of niet soms? Wat heb ik niet wat ik wel zou moeten hebben? Deze vraag is eeuwen geleden in een wat andere vorm aan Jezus gesteld, en wel door Nicodemus. We kunnen het allemaal lezen in Johannes 3. Nicodemus begon met de woorden: "Rabbi, wij weten dat Gij van God gekomen zijt als leraar, want niemand kan die tekenen doen, welke Gij doet, tenzij God met Hem is." (Johannes 3:2). Nicodemus was niet alleen een nauwgezette kenner van de Schriften. Hij had ook ontdekt dat Jezus een vertegenwoordiger van God was. Hij zag Jezus in de eerste plaats als leraar, terwijl zijn wondertekens zijn goddelijke roeping bewezen. Het valt op dat Nicodemus Hem puur benaderde vanuit zijn verstand. Als je opgegroeid bent in een bijbelgetrouwe kerk en veel weet over de dingen van God, dan betekent dat nog niet dat je wedergeboren bent. Je beredeneert alles met je verstand en in je hart weet je dat jouw "geloof" krachteloos is, omdat er meer nodig is dan alleen maar een verstandelijk accepteren van bijbelse waarheden. Onbewust is je hart op zoek naar het Leven.

Ben je wedergeboren?
Jezus had natuurlijk onmiddellijk door waar de schoen wrong en wat er ontbrak in het denken van Nicodemus. Jezus legde hem het verschil uit tussen godsdienstigheid gebaseerd op geloofsopvattingen en het echte leven met God. Jezus zei onomwonden: "Tenzij iemand wedergeboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien." (Johannes 3:3). Waar het bij Jezus om gaat is niet alleen het accepteren van de Bijbel als waarheid en niet alleen het van harte instemmen met de zuivere leer. Het gaat zelfs niet alleen om het geloven dat Jezus ook voor jou is gestorven. Elke wereldbewoner zou dat immers op grond van de Bijbel kunnen zeggen omdat Jezus voor de hele mensheid gestorven is! Het gaat bij het Koninkrijk van God om het ontvangen van nieuw leven, om wedergeboorte dus.

Wat wedergeboorte niet is
Wedergeboorte ontstaat niet als je jarenlang naar de kerk gaat. Jezus gebruikte in Johannes 3 ook geen beeldspraak die wijst op een geleidelijk, haast onmerkbaar proces van wedergeboorte, maar een beeldspraak die duidt op een totale ommekeer. Voor elk mens is de geboorte immers de meest ingrijpende gebeurtenis in zijn leven. Evenals bij geboorte is er wel altijd een proces dat leidt tot wedergeboorte. Evenals na een "gewone" geboorte is ook na de wedergeboorte een doorgaand groeiproces. Maar de wedergeboorte zelf is een eenmalige, merkbare gebeurtenis, waarbij een nieuwe manier van leven begint.

Wedergeboorte is ook geen abstracte gebeurtenis, waarvan je mag geloven dat die heeft plaatsgevonden, zonder dat je er iets van merkt. Wedergeboorte is een van God gegeven levensinjectie.

Wedergeboorte is ook geen gevoel, zo van: "Ik voel dat God bij mij is en ik voel warmte in mijn hart als ik aan Jezus denk of een mooi lied zing, dus geloof ik dat ik wedergeboren ben, want dat is toch de Heilige Geest die in me woont?" De Bijbel maakt wel duidelijk dat de inwoning van de Heilige Geest te ervaren is, maar Hij wil in je hart meer aanraken dan alleen je gevoel. Nee, niemand kan om de bekering heen als het gaat om zeker te zijn van je wedergeboorte. Een verstandelijke redenering of een gevoel is beslist onvoldoende.

Water en Geest
"Ik zeg u, tenzij iemand geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk Gods niet binnengaan. Wat uit het vlees geboren is, is vlees, en wat uit de Geest geboren is, is geest." (Johannes 3:5-6) Jezus legde Nicodemus uit dat Hij het had over een geestelijke geboorte door de Heilige Geest. Op andere plaatsen legt de Bijbel uit dat bij wedergeboorte Gods Geest in de geest van de mens komt wonen. De wedergeboren mens komt geestelijk in verbinding te staan met God en kan voortaan leven vanuit die verbondenheid met God.

Tekenen van wedergeboorte (Kolossensen 1:3 t/m 11):
1. Geloofsgroei
2. Meer liefde voor God en de naasten
3. Wijsheid en inzicht door de Heilige Geest
4. Vrucht dragen
5. Het goede willen doen
6. Kennis van God groeit
7. Zondebesef wordt groter
8. Meer van God willen getuigen
9. Kracht van de Heilige Geest ontvangen om alles vol te houden en alles te verdragen


Bijbelteksten
Ezechiel  16  : 3  t/m 4

En zeg: Alzo zegt de Heere HEERE tot Jeruzalem: Uw handelingen en uw geboorten zijn uit het land der Kanaanieten; uw vader was een Amoriet en uw moeder een Hethietische. En aangaande uw geboorten: ten dage, als gij geboren waart, werd uw navel niet afgesneden; en gij waart niet met water gewassen, toen Ik u aanschouwde; gij waart ook geenszins met zout gewreven, noch in windselen gewonden.

 

In deze tekst wordt de ontrouw van het volk Isra?l afgebeeld. Door de contacten met omliggende volkeren dienden ze niet God maar de afgoden. De navelstreng afsnijden wil zeggen dat de Isra?lieten met hun leven van ontrouw aan God en afgoderij moeten breken. De verbindingen met de Astarte doorsnijden. Datzelfde geld ook voor ons. Ook wij moeten de bindingen met ons vroegere oude onbekeerde leven verbreken. Dan komt het kind tot nieuw leven. De band tussen het oude en nieuwe leven moet verbroken worden. Tussen ons oude leventje en het nieuwe leven moet een radicale scheiding komen. Zolang een mens nog vast zit aan zijn oude leven en daardoor gevoed wordt is er nog geen overwinning over de zonde. De oude zondige levensstijl wordt dan in stand gehouden.

 

In deze tekst wordt een beeld gebruikt om ??n en hetzelfde duidelijk te maken. Het gaat om het nieuwe leven wat ontstaat en het oude leven wat de mens achter zich laat. Door de opstanding van Jezus komen wij tot nieuw leven. Onze oude mens (de niet bekeerde staat van de mens en daarmee de vroegere levenswandel) is met christus gekruisigd en we zijn met hem weer opgestaan uit de dood. Opgestaan tot een nieuw leven. Ook het geboorteproces is een manier om duidelijk te maken dat er nieuw leven ontstaat. De tekst uit Titus 3:5 geeft ook een soortgelijk beeld weer. Hetzelfde beeld wat ook in de doop weer terug komt. Het bad der wedergeboorte wil zeggen dat in dat waterbad de mens zijn oude leven (oude mens) begraaft en opstaat tot een nieuw leven (een nieuw mens wordt). De doop in water beeldt in symboliek de wedergeboorte uit.

 

Bron : www.ldhkampen.nl/ldh/WEDERGEBOORTE.pdf


Ezechiel  36  : 25  t/m 26

Ik zal rein water over u sprengen, en gij zult rein worden; van al uw onreinheden en van al uw afgoden zal Ik u reinigen; een nieuw hart zal Ik u geven en een nieuwe geest in uw binnenste; het hart van steen zal Ik uit uw lichaam verwijderen en Ik zal u een hart van vlees geven.

 

Iemand was altijd gewend de dingen zelf op te lossen in zijn leven. Hij hield iedereen op afstand. Als er iemand bij hem in de buurt kwam dan kon hij door zijn agressie iemand op afstand houden. Toen hij de bijbel ging lezen ontdekte hij dat deze agressie niet goed was. Het was een gedrag dat niet paste bij een gelovige. Door te accepteren dat het niet goed was en het in het gebed bij God neer te leggen veranderde God deze agressie stapje voor stapje in liefde. Voortaan mocht deze man liefdevol reageren naar anderen toe. Zijn denken en handelen was vernieuwd door het Woord en de Geest van God. Het is niet altijd makkelijk te zeggen op welk moment God gestart is met het vernieuwingswerk in iemand. Wanneer God voor het eerst met iemand bezig is. De vernieuwing van de mens is een proces dat het hele leven doorgaat. We worden van dag tot dag vernieuwd.

 

Toch kan je weten of je een kind van God bent. Wanneer je Jezus hebt aangenomen en in Zijn naam gelooft dan heeft Hij je macht gegeven om een kind van God te zijn. Het oude is voorbij gegaan en het nieuwe is gekomen. Een christen moet beseffen dat al zijn gedrag die nog past bij een niet bekeerd mens verleden tijd moet zijn. Doet men dit niet dan zal het oude wat er nog is steeds meer terrein proberen terug te winnen. Dit is niet de bedoeling. Het doel is dat steeds meer van het leven van Christus zichtbaar wordt in de nieuwe mens. Een nieuwe schepping. Onze natuurlijke mens die van Adam afstamt is verworden door de zondeval. De zonde heeft ons allemaal naar de door gevoerd. Doordat de mens aan God ongehoorzaam is geworden leidt de zonde de mens naar de door. Christus heeft onze zonden gedragen en daardoor zijn onze zonden vergeven. Door de eerste Adam is de dood de wereld in gekomen. De mens werd sterfelijk. De tweede Adam is Jezus Christus en hij herstelde wat door de eerste Adam verloren is gegaan. De mens werd weer levend door zijn contact met God. God geeft de mens een nieuw natuur, een nieuwe aard. God wijst een mens op de dingen die verband houden met zijn oude onbekeerde leven. Wanneer de mens deze dingen weg doet komt er iets nieuws voor in de plaats.

 

Bron : www.ldhkampen.nl/ldh/WEDERGEBOORTE.pdf

 

 


Johannes  1  : 12

Doch allen, die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven om kinderen Gods te worden, hun, die in zijn naam geloven.

 

Je kan zeker weten of je een kind van God bent. Wanneer je Jezus hebt aangenomen en in Zijn naam gelooft dan heeft Hij je macht gegeven om een kind van God te zijn. Het oude is voorbij gegaan en het nieuwe is gekomen. Een christen moet beseffen dat al zijn gedrag die nog past bij een niet bekeerd mens verleden tijd moet zijn. Doet men dit niet dan zal het oude wat er nog is steeds meer terrein proberen terug te winnen. Dit is niet de bedoeling. Het doel is dat steeds meer van het leven van Christus zichtbaar wordt in de nieuwe mens. Een nieuwe schepping. Onze natuurlijke mens die van Adam afstamt is verworden door de zondeval. De zonde heeft ons allemaal naar de door gevoerd. Doordat de mens aan God ongehoorzaam is geworden leidt de zonde de mens naar de door. Christus heeft onze zonden gedragen en daardoor zijn onze zonden vergeven. Door de eerste Adam is de dood de wereld in gekomen. De mens werd sterfelijk. De tweede Adam is Jezus Christus en hij herstelde wat door de eerste Adam verloren is gegaan. De mens werd weer levend door zijn contact met God. God geeft de mens een nieuw natuur, een nieuwe aard. God wijst een mens op de dingen die verband houden met zijn oude onbekeerde leven. Wanneer de mens deze dingen weg doet komt er iets nieuws voor in de plaats.

 

Bron : www.ldhkampen.nl/ldh/WEDERGEBOORTE.pdf


Johannes  3  : 3

Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien.

Op een gegeven moment komt er een Farizeeër naar Jezus toe. Hij is onder de indruk van de tekenen die Jezus doet. Iemand die dat doet moet wel van God komen. Dit was een hele andere houding dan die van de rest van de schriftgeleerden. Geen vijandigheid. Jezus spreekt met hem over wedergeboorte. Nicodemus was een leraar in Israël en toch begreep hij niet wat Jezus zei. Niet zomaar een leraar maar een erkende autoriteit. Wanneer je kijkt naar het Woord dat in onze vertaling met ongeestelijk is vertaald dan staat er eigenlijk: "een natuurlijk mens". Het probleem met Nicodemus was dat hij een natuurlijk en geen geestelijk mens was. Daarom had hij ook zoveel moeite om te begrijpen wat Jezus zei. Het feit dat hij een Schriftgeleerde is geeft geen enkele garantie dat hij ook maar iets snapt van het koninkrijk van God. Jezus verwondert zich daarover. Er staat hierover toch voldoende in het oude testament. Wat voor deze Schriftgeleerde gold in de dagen van Jezus is nu nog. Of iemand nu dominee, voorganger, officier of theoloog is geeft geen enkele garantie dat hij de dingen van het koninkrijk van God snapt. Er is maar één ding dat daarin de doorslag geeft. Dat is de vraag: "ben je wedergeboren"? Door onze aardse geboorte zijn we burgers van een koninkrijk op aarde. Het koninkrijk der Nederlanden. Om in het koninkrijk de hemelen te komen moeten we opnieuw geboren worden: wedergeboren.

 

Wedergeboorte vergeleken met een natuurlijke geboorte

De bijbel vergelijkt het tot een nieuw leven komen met een geboorte. In een aardse geboorte heb je een moeder en een kind. Eerst is het kind nog in de schoot van zijn moeder en ziet of hoort het niets van de wereld daarbuiten. Het tast zolang nog in het duister. Wanneer het kind de moeder verlaat ziet en ontdekt het steeds meer van de nieuwe wereld waarin hij terecht is gekomen. Het aanschouwt het licht. Zo is het ook in de wedergeboorte. Zolang iemand niet wedergeboren is kun je het vergelijken met een kind dat nog in de moederschoot is. De niet wedergeboren mens ziet of hoort niets van het koninkrijk van God. Hij heeft oren en hoort niet en ogen en ziet niet. Tijdens zijn geboorte wordt de mens uit de macht van de duisternis gehaald. Deze heeft niet langer de macht in zijn leven. Het kind zit met de navelstreng vast aan de moeder. Deze navelstreng moet doorgesneden worden.

 

Bron : www.ldhkampen.nl/ldh/WEDERGEBOORTE.pdf

 

Ik heb het geloof van huis uit meegekregen. Ik geloof wat in de Bijbel staat en ga trouw naar de kerk. Waarom moet ik me dan druk maken over wedergeboorte? Je mag toch geloven dat je wedergeboren bent als je gelooft, of niet soms? Wat heb niet wat ik wel zou moeten hebben? Deze vraag, die ik vele malen gehoord heb, is eeuwen geleden in een wat andere vorm aan Jezus gesteld, en wel door Nicodemus. We kunnen het allemaal lezen in Johannes 3.

 

Jezus had natuurlijk onmiddellijk door waar de schoen wrong en wat er ontbrak in het denken van Nicodemus. Jezus legde hem het verschil uit tussen godsdienstigheid gebaseerd op geloofsopvattingen en het echte leven met God. Jezus zei onomwonden: "Tenzij iemand wedergeboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien."  Waar het bij Jezus om gaat is niet alleen het accepteren van de Bijbel als waarheid en niet alleen het van harte instemmen met de zuivere leer. Het gaat zelfs niet alleen om het geloven dat Jezus ook voor jou is gestorven. Elke wereldbewoner zou dat immers op grond van de Bijbel kunnen zeggen omdat Jezus voor de hele mensheid gestorven is! Het gaat bij het Koninkrijk van God om het ontvangen van nieuw leven, om wedergeboorte dus.

Wat wedergeboorte niet is
Wedergeboorte ontstaat niet als je jarenlang naar de kerk gaat. Jezus gebruikte in Johannes 3 ook geen beeldspraak die wijst op een geleidelijk, haast onmerkbaar proces van wedergeboorte, maar een beeldspraak die duidt op een totale ommekeer. Voor elk mens is de geboorte immers de meest ingrijpende gebeurtenis in zijn leven. Evenals bij geboorte is er wel altijd een proces dat leidt tot wedergeboorte. Evenals na een "gewone" geboorte is ook na de wedergeboorte een doorgaand groeiproces. Maar de wedergeboorte zelf is een eenmalige, merkbare gebeurtenis, waarbij een nieuwe manier van leven begint.
Wedergeboorte is ook geen abstracte gebeurtenis, waarvan je mag geloven dat die heeft plaatsgevonden, zonder dat je er iets van merkt. Wedergeboorte is een van God gegeven levensinjectie.
Wedergeboorte is ook geen gevoel, zo van: "Ik voel dat God bij mij is en ik voel warmte in mijn hart als ik aan Jezus denk of een mooi lied zing, dus geloof ik dat ik wedergeboren ben, want dat is toch de Heilige Geest die in me woont?" De Bijbel maakt wel duidelijk dat de inwoning van de Heilige Geest te ervaren is, maar Hij wil in je hart meer aanraken dan alleen je gevoel. Nee, niemand kan om de bekering heen als het gaat om zeker te zijn van je wedergeboorte. Een verstandelijke redenering of een gevoel is beslist onvoldoende.

Water en Geest
"Ik zeg u, tenzij iemand geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk Gods niet binnengaan. Wat uit het vlees geboren is, is vlees, en wat uit de Geest geboren is, is geest." (Johannes 3:5-6) Jezus legde Nicodemus uit dat Hij het had over een geestelijke geboorte door de Heilige Geest. Op andere plaatsen legt de Bijbel uit dat bij wedergeboorte Gods Geest in de geest van de mens komt wonen. De wedergeboren mens komt geestelijk in verbinding te staan met God en kan voortaan leven vanuit die verbondenheid met God.

 

 


Johannes  14  : 23
Jezus antwoordde en zei tegen hem: Als iemand Mij liefheeft, zal hij Mijn woord in acht nemen; en Mijn Vader zal hem liefhebben, en Wij zullen naar hem toe komen en bij hem intrek nemen. (HSV-vertaling)
Romeinen  8  : 16

De Geest Zelf getuigt met onze geest dat wij kinderen van God zijn. (HSV-vertaling)

Je kan zeker weten of je een kind van God bent. Wanneer je Jezus hebt aangenomen en in Zijn naam gelooft dan heeft Hij je macht gegeven om een kind van God te zijn. Het oude is voorbij gegaan en het nieuwe is gekomen. Een christen moet beseffen dat al zijn gedrag die nog past bij een niet bekeerd mens verleden tijd moet zijn. Doet men dit niet dan zal het oude wat er nog is steeds meer terrein proberen terug te winnen. Dit is niet de bedoeling. Het doel is dat steeds meer van het leven van Christus zichtbaar wordt in de nieuwe mens. Een nieuwe schepping. Onze natuurlijke mens die van Adam afstamt is verworden door de zondeval. De zonde heeft ons allemaal naar de door gevoerd. Doordat de mens aan God ongehoorzaam is geworden leidt de zonde de mens naar de door. Christus heeft onze zonden gedragen en daardoor zijn onze zonden vergeven. Door de eerste Adam is de dood de wereld in gekomen. De mens werd sterfelijk. De tweede Adam is Jezus Christus en hij herstelde wat door de eerste Adam verloren is gegaan. De mens werd weer levend door zijn contact met God. God geeft de mens een nieuw natuur, een nieuwe aard. God wijst een mens op de dingen die verband houden met zijn oude onbekeerde leven. Wanneer de mens deze dingen weg doet komt er iets nieuws voor in de plaats.

 

Bron : www.ldhkampen.nl/ldh/WEDERGEBOORTE.pdf


Romeinen  10  : 9  t/m 10
Want indien gij met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult gij behouden worden; want met het hart gelooft men tot gerechtigheid en met de mond belijdt men tot behoudenis.

Hier is sprake van overgave aan Christus. Er is geen behoudenis mogelijk als je Jezus niet als Heer (Meester) belijdt, allereerst in je woorden en vervolgens ook in je daden, die de oprechtheid van je woorden moeten aantonen.
Romeinen  12  : 2

En wordt niet gelijkvormig aan deze wereld, maar wordt hervormd door de vernieuwing van uw denken, opdat gij moogt erkennen wat de wil van God is, het goede, welgevallige en volkomene.

 

Wedergeboorte is het totale proces van vernieuwing van het denken en het handelen van de gelovige. De vernieuwing in denken vindt plaats door het Woord van God en de Heilige Geest.

 

Bron : www.ldhkampen.nl/ldh/WEDERGEBOORTE.pdf


1 Korinthiers  2  : 14  t/m 15

Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is, want het is hem dwaasheid en hij kan het niet verstaan, omdat het slechts geestelijk te beoordelen is. Maar de geestelijke mens beoordeelt alle dingen, zelf echter wordt hij door niemand beoordeeld.

 

Op een gegeven moment komt er een Farizee?r naar Jezus toe. Hij is onder de indruk van de tekenen die Jezus doet. Iemand die dat doet moet wel van God komen. Dit was een hele andere houding dan die van de rest van de schriftgeleerden. Geen vijandigheid. Jezus spreekt met hem over wedergeboorte. Nicodemus was een leraar in Isra?l en toch begreep hij niet wat Jezus zei. Niet zomaar een leraar maar een erkende autoriteit. Wanneer je kijkt naar het Woord dat in onze vertaling met ongeestelijk is vertaald dan staat er eigenlijk: ?een natuurlijk mens?. Het probleem met Nicodemus was dat hij een natuurlijk en geen geestelijk mens was. Daarom had hij ook zoveel moeite om te begrijpen wat Jezus zei. Het feit dat hij een Schriftgeleerde is geeft geen enkele garantie dat hij ook maar iets snapt van het koninkrijk van God. Jezus verwondert zich daarover. Er staat hierover toch voldoende in het oude testament. Wat voor deze Schriftgeleerde gold in de dagen van Jezus is nu nog. Of iemand nu dominee, voorganger, officier of theoloog is geeft geen enkele garantie dat hij de dingen van het koninkrijk van God snapt. Er is maar ??n ding dat daarin de doorslag geeft. Dat is de vraag: ?ben je wedergeboren??. Door onze aardse geboorte zijn we burgers van een koninkrijk op aarde. Het koninkrijk der Nederlanden. Om in het koninkrijk de hemelen te komen moeten we opnieuw geboren worden: wedergeboren.

 

Wedergeboorte vergeleken met een natuurlijke geboorte

De bijbel vergelijkt het tot een nieuw leven komen met een geboorte. In een aardse geboorte heb je een moeder en een kind. Eerst is het kind nog in de schoot van zijn moeder en ziet of hoort het niets van de wereld daarbuiten. Het tast zolang nog in het duister. Wanneer het kind de moeder verlaat ziet en ontdekt het steeds meer van de nieuwe wereld waarin hij terecht is gekomen. Het aanschouwt het licht. Zo is het ook in de wedergeboorte. Zolang iemand niet wedergeboren is kun je het vergelijken met een kind dat nog in de moederschoot is. De niet wedergeboren mens ziet of hoort niets van het koninkrijk van God. Hij heeft oren en hoort niet en ogen en ziet niet. Tijdens zijn geboorte wordt de mens uit de macht van de duisternis gehaald. Deze heeft niet langer de macht in zijn leven. Het kind zit met de navelstreng vast aan de moeder. Deze navelstreng moet doorgesneden worden.

 

Bron : www.ldhkampen.nl/ldh/WEDERGEBOORTE.pdf


2 Korinthiers  3  : 12  t/m 18

Omdat wij dan een dergelijke hoop bezitten, gaan wij met veel vrijmoedigheid te werk, en doen wij niet zoals Mozes, die een bedekking op zijn gezicht legde, opdat de Israëlieten hun ogen niet gericht zouden houden op het einddoel van wat tenietgedaan wordt. Maar hun gedachten werden verhard, want tot op heden blijft diezelfde bedekking bij het lezen van het Oude Testament, zonder te worden weggenomen. Die bedekking wordt tenietgedaan in Christus. Ja, tot op heden ligt er, wanneer Mozes gelezen wordt, een bedekking op hun hart. Maar wanneer het zich tot de Heere bekeert, wordt de bedekking weggenomen. De Heere nu is de Geest; en waar de Geest van de Heere is, daar is vrijheid. Wij allen nu, die met onbedekt gezicht de heerlijkheid van de Heere als in een spiegel aanschouwen, worden van gedaante veranderd naar hetzelfde beeld, van heerlijkheid tot heerlijkheid, zoals dit door de Geest van de Heere bewerkt wordt. (HSV-vertaling)

Dit is onze hoop, en daarom handelen we in alle openheid en zijn we niet als Mozes, die zijn gezicht met een sluier bedekte, zodat de Israëlieten niet konden zien dat de glans verdween.  Hun denken verstarde, en dezelfde sluier ligt tot op de dag van vandaag over het oude verbond wanneer het voorgelezen wordt. Hij wordt alleen in Christus weggenomen. Tot op de dag van vandaag ligt er een sluier over hun hart, telkens als de wet van Mozes wordt voorgelezen. Maar telkens als iemand zich tot de Heer wendt, wordt de sluier weggenomen. Welnu, met de Heer wordt de Geest bedoeld, en waar de Geest van de Heer is, daar is vrijheid. Wij allen die met onbedekt gezicht de luister van de Heer aanschouwen, zullen meer en meer door de Geest van de Heer naar de luister van dat beeld worden veranderd. (NBV-vertaling)

In dit gedeelte spreekt Paulus vooral over de blindheid van de Joden wat betreft hun afwijzing van Jezus als de Messias. Maar hij benoemt ook een principe dat alle mensen aangaat, Jood en heiden. Hij spreekt over de blindheid voor de bijbelse waarheid. Kijk maar naar vers 14: “Maar hun gedachten werden verhard. Want tot heden toe blijft dezelfde bedekking over de voorlezing van het oude verbond zonder weggenomen te worden, omdat zij slechts in Christus verdwijnt.”

Je moet goed begrijpen, dat de mensen aan wie Paulus schreef, heel oprecht waren. Ze bestudeerden trouw de boeken van Mozes, de wet en de profeten, de Psalmen van David. Ze vereerden Gods woord, onderwezen eruit en citeerden het vrijelijk. Maar ze waren nog steeds verblind. Wij denken vaak dat er een geestelijk gordijn hangt voor de ogen van Joden, Moslims en anderen, wat hen verblind voor de waarheid over Jezus. Maar er hangt ook een gordijn voor de ogen van vele gelovigen. Ze lezen Gods duidelijke waarschuwingen in de bijbel, ze horen het woord, dat gepreekt wordt met kracht en toch raakt het ze niet. In feite gaan ze gewoon door met precies die dingen die God in Zijn woord afwijst.

Paulus zegt dat, voor onze blindheid weggenomen kan worden, we ons moeten bekeren tot de Heere. "maar telkens wanneer iemand zich tot de Here bekeerd heeft, wordt de bedekking weggenomen." (vers 16) Het Griekse woord bekeren betekent hier: van koers veranderen. Paulus zegt hier, met andere woorden: "Je moet toegeven dat de richting die je nu opgaat je niets anders brengt dan leegte, verwoesting en wanhoop."

Bron : http://www.worldchallenge.org/nl/node/3857 (Billy Graham)


2 Korinthiers  4  : 16

Daarom verliezen wij de moed niet, maar al vervalt ook onze uiterlijke mens, nochtans wordt de innerlijke van dag tot dag vernieuwd.

 

Iemand was altijd gewend de dingen zelf op te lossen in zijn leven. Hij hield iedereen op afstand. Als er iemand bij hem in de buurt kwam dan kon hij door zijn agressie iemand op afstand houden. Toen hij de bijbel ging lezen ontdekte hij dat deze agressie niet goed was. Het was een gedrag dat niet paste bij een gelovige. Door te accepteren dat het niet goed was en het in het gebed bij God neer te leggen veranderde God deze agressie stapje voor stapje in liefde. Voortaan mocht deze man liefdevol reageren naar anderen toe. Zijn denken en handelen was vernieuwd door het Woord en de Geest van God. Het is niet altijd makkelijk te zeggen op welk moment God gestart is met het vernieuwingswerk in iemand. Wanneer God voor het eerst met iemand bezig is. De vernieuwing van de mens is een proces dat het hele leven doorgaat. We worden van dag tot dag vernieuwd.

 

Toch kan je weten of je een kind van God bent. Wanneer je Jezus hebt aangenomen en in Zijn naam gelooft dan heeft Hij je macht gegeven om een kind van God te zijn. Het oude is voorbij gegaan en het nieuwe is gekomen. Een christen moet beseffen dat al zijn gedrag die nog past bij een niet bekeerd mens verleden tijd moet zijn. Doet men dit niet dan zal het oude wat er nog is steeds meer terrein proberen terug te winnen. Dit is niet de bedoeling. Het doel is dat steeds meer van het leven van Christus zichtbaar wordt in de nieuwe mens. Een nieuwe schepping. Onze natuurlijke mens die van Adam afstamt is verworden door de zondeval. De zonde heeft ons allemaal naar de door gevoerd. Doordat de mens aan God ongehoorzaam is geworden leidt de zonde de mens naar de door. Christus heeft onze zonden gedragen en daardoor zijn onze zonden vergeven. Door de eerste Adam is de dood de wereld in gekomen. De mens werd sterfelijk. De tweede Adam is Jezus Christus en hij herstelde wat door de eerste Adam verloren is gegaan. De mens werd weer levend door zijn contact met God. God geeft de mens een nieuw natuur, een nieuwe aard. God wijst een mens op de dingen die verband houden met zijn oude onbekeerde leven. Wanneer de mens deze dingen weg doet komt er iets nieuws voor in de plaats.

 

Bron : www.ldhkampen.nl/ldh/WEDERGEBOORTE.pdf


2 Korinthiers  5  : 17

Zo is dan wie in Christus is een nieuwe schepping; het oude is voorbijgegaan, zie, het nieuwe is gekomen.

Je kan zeker weten of je een kind van God bent. Wanneer je Jezus hebt aangenomen en in Zijn naam gelooft dan heeft Hij je macht gegeven om een kind van God te zijn. Het oude is voorbij gegaan en het nieuwe is gekomen. Een christen moet beseffen dat al zijn gedrag die nog past bij een niet bekeerd mens verleden tijd moet zijn. Doet men dit niet dan zal het oude wat er nog is steeds meer terrein proberen terug te winnen. Dit is niet de bedoeling. Het doel is dat steeds meer van het leven van Christus zichtbaar wordt in de nieuwe mens. Een nieuwe schepping. Onze natuurlijke mens die van Adam afstamt is verworden door de zondeval. De zonde heeft ons allemaal naar de door gevoerd. Doordat de mens aan God ongehoorzaam is geworden leidt de zonde de mens naar de dood. Christus heeft onze zonden gedragen en daardoor zijn onze zonden vergeven. Door de eerste Adam is de dood de wereld in gekomen. De mens werd sterfelijk. De tweede Adam is Jezus Christus en hij herstelde wat door de eerste Adam verloren is gegaan. De mens werd weer levend door zijn contact met God. God geeft de mens een nieuw natuur, een nieuwe aard. God wijst een mens op de dingen die verband houden met zijn oude onbekeerde leven. Wanneer de mens deze dingen weg doet komt er iets nieuws voor in de plaats.

 

Bron : www.ldhkampen.nl/ldh/WEDERGEBOORTE.pdf


Kolossensen  1  : 3  t/m 11
In al onze gebeden danken wij God, de Vader van onze Heer Jezus Christus, voor u, want we hebben gehoord dat u in Christus Jezus gelooft en alle heiligen liefhebt, omdat u hoopt op wat in de hemel voor u gereedligt. Daarover hebt u gehoord toen aan u de waarheid verkondigd werd en het evangelie u bereikte. Overal in de wereld draagt het vrucht en groeit het, ook bij u, vanaf de dag dat u over Gods genade hoorde en de ware betekenis ervan begreep. Onze geliefde medewerker Epafras, die zich als trouw dienaar van Christus voor u inzet, heeft u daarin onderwezen. En hij heeft ons verteld over de liefde die de Geest in u opwekt. Daarom bidden wij onophoudelijk voor u, vanaf de dag dat we dat gehoord hebben. We vragen dat u Gods wil ten volle mag leren kennen door de wijsheid en het inzicht die zijn Geest u schenkt. Dan zult u leven zoals het past tegenover de Heer, hem volkomen welgevallig. U zult vrucht dragen door al het goede dat u doet, uw kennis van God zal groeien en u zult door zijn luisterrijke macht de kracht ontvangen om alles vol te houden en alles te verdragen.

Iemand die tot wedergeboorte gekomen is ervaart veranderingen in zijn (geestelijk) leven:
- Hij (of zij) gelooft de Bijbel letterlijk.
- Hij heeft behoefte de Bijbel te lezen. Vooral net na zijn wedergeboorte.
- Hij wordt overtuigd van zonde door de inwonende Heilige Geest. Wanneer de wedergeborene zondigt zal hij daar geen vrede over hebben. Hij zal zich proberen te bekeren van zijn zonde. Dit lukt tot op zekere hoogte. Zelfs de apostel Paulus had problemen met zijn heiliging. (Romeinen7:21-25)
- We weten op gegeven moment zeker in ons verstand dat we een kind van God zijn (Romeinen 8:16).
- Hij gelooft met stelligheid in God, de Schepper. Zaken zoals evolutietheorie doorzien wedergeborenen als onzin. De wedergeborene gelooft dat God alles geschapen heeft en er in de toekomst geweldige dingen komen, zoals een opstandingslichaam, een nieuwe hemel en aarde enz. (Johannes 3:3)
- Dat het niet uitsluitend op woorden, maar ook op daden aankomt blijkt uit 1 Johannes 2:29: "Als gij weet, dat Hij rechtvaardig is, erkent dan ook, dat een ieder, die de rechtvaardigheid doet, uit Hem geboren is."

Tekenen van wedergeboorte:
1. Geloofsgroei
2. Meer liefde voor God en de naasten
3. Wijsheid en inzicht door de Heilige Geest
4. Vrucht dragen
5. Het goede willen doen
6. Kennis van God groeit
7. Zondebesef wordt groter
8. Meer van God willen getuigen
9. Kracht van de Heilige Geest ontvangen om alles vol te houden en alles te verdragen
1 Petrus
Geprezen zij de God en Vader van onze Heer Jezus Christus: in zijn grote barmhartigheid heeft hij ons opnieuw geboren doen worden door de opstanding van Jezus Christus uit de dood, waardoor wij leven in hoop. (NBV-vertaling)
1 Petrus  1  : 3  t/m 7

Geprezen zij de God en Vader van onze Heer Jezus Christus: in zijn grote barmhartigheid heeft hij ons opnieuw geboren doen worden door de opstanding van Jezus Christus uit de dood, waardoor wij leven in hoop. Er wacht u, die door Gods kracht wordt beschermd omdat u gelooft, in de hemel een onvergankelijke, ongerepte erfenis die nooit verwelkt. U ziet de redding tegemoet, die aan het einde van de tijd zeker geopenbaard zal worden. Verheug u hierover, ook al moet u nu tot uw verdriet nog een korte tijd allerlei beproevingen verduren. Zo kan de echtheid blijken van uw geloof ? zoveel kostbaarder dan vergankelijk goud, dat toch ook in het vuur wordt getoetst ? en zo verwerft u lof, eer en roem wanneer Jezus Christus zich zal openbaren. (NBV-vertaling)

 

Petrus begint zijn brief met een lofprijzing: Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus. Er wacht voor de gemeente van Christus een onvergankelijke, onbevlekte en onverwelkelijke erfenis. U bent schatirijk.

 

Wat is dat dan voor een erfenis?

Het is de zaligheid. Het Rijk van Vrede dat komen zal. Een nieuwe hemel en een nieuwe aarde waarop gerechtigheid woornt. Dat is nog eens een erfenis!

 

Waar wordt die schat bewaard?

In de hemel, daar is dat alles weggelegd. Opgeborgen, tot de dag van Jezus’ komst.

En voor wie is die erfenis?

Voor wie wederomgeboren is!

 

En hoe wordt je dat, wederomgeboren?

Dat is een vraag die al heel wat mensen heeft beziggehouden! Hoe word  ik wederomgeboren? Door het zien van een visioen? Door het krijgen van een tekst die op een wonderlijke manier in mijn gedachten komt? Of moet ik om wederomgeboren te zijn opvallend vroom gaan leven? Of bidden, voortdurend bidden om een nieuw hart?

 

Laten we maar eens luisteren naar wat Petrus ervan zegt: Geloofd zij God, die ons door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop! Door de opstanding van Jezus! Dat is het hele evangelie in een paar woorden! Niet door mijn vroomheid, maar door Christus’ opstanding ben ik een nieuw mens.

 

Bron : “Gaandeweg Hem tegemoet” van  A.F. Troost, bijbels dagboek, 11 december


1 Petrus  2  : 1  t/m 10

Leg dan af alle slechtheid, alle bedrog, huichelarij, afgunst en alle kwaadsprekerij. En verlang vurig, als pasgeboren kinderen, naar de zuivere melk van het Woord, opdat u daardoor mag opgroeien, indien u tenminste geproefd hebt dat de Heere goedertieren is, en kom naar Hem toe als naar een levende steen, die wel door de mensen verworpen is, maar bij God uitverkoren en kostbaar, dan wordt u ook zelf, als levende stenen, gebouwd tot een geestelijk huis, tot een heilig priesterschap, om geestelijke offers te brengen, die God welgevallig zijn door Jezus Christus. Daarom staat er in de Schrift: Zie, Ik leg in Sion een hoeksteen die uitverkoren en kostbaar is; en: Wie in Hem gelooft, zal niet beschaamd worden. Voor u dan, die gelooft, is Hij kostbaar; maar voor de ongehoorzamen geldt: De steen die de bouwers verworpen hebben, die is de hoeksteen geworden, en een steen des aanstoots en een struikelblok; voor hen namelijk die zich aan het Woord stoten, door ongehoorzaam te zijn, waartoe zij ook bestemd zijn. Maar u bent een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterschap, een heilig volk, een volk dat God Zich tot Zijn eigendom maakte; opdat u de deugden zou verkondigen van Hem Die u uit de duisternis geroepen heeft tot Zijn wonderbaar licht, u, die voorheen geen volk was, maar nu Gods volk bent; u, die zonder ontferming was, maar nu in ontferming aangenomen bent. (HSV-vertaling)

 

De gemeente van Christus een koninklijk priesterschap. Priesters,  dat zijn we! Petrus gebruikt allerlei voorbeelden om duidelijk te maken wat het betekent om wederomgeboren te zijn.

 

Voorbeeld 1

Je gaat zo, schrijft hij, net als een klein kind verlangen naar voedsel, naar geestelijke groei.

 

Voorbeeld 2

Je lijkt ook opeen steen die wordt gebruikt voor de bouw van een huis, een geestelijk huis, een tempel, waarvan Jezus de hoeksteen is. Op Hem rust het hele gebouw! De Farizeeën en Schriftgeleerden hebben deze steen wel aan de kant gegooid, ze hebben Jezus gekruisigd. Maar de grote Aannemer heeft hem opgepakt: God heeft Jezus gemaakt tot een hoeksteen!

 

Voorbeeld 3

Nu Petrus het heeft over dat geestelijk huis, die tempel voor God, ziet hij de gelovigen daarin als priesters rondlopen. Dat zijn we, schrijft hij! Een volk van priesters! In Israël werd een enkeling geroepen om koning of priester te zijn. Maar zij die Christus volgen, de Gezalfde, zijn het allemaal: koningen, priesters, profeten! Door de olie van de Geest toegewijd aan Christus en Zijn dienst.

 

Priesters

Priesters, dat zijn we! En de offers? Moeten we dieren slachten of wierook branden? Nee, dat is voorbij! Onze offers zijn lof-offers, geestelijke offers. Wij offeren onze lofprijzing, wij offeren onze woorden en onze werken. Wij offeren onze liefde, onze aandacht voor mensen, onze bewogenheid met deze wereld, onze helpende handen, ons sprekend getuigenis. Zo gaan wij als priesters rond in deze wereld. Uit de tunnel van de zonde, is het wonderlijke licht van Gods genade aangekomen: priesters van God!

 

Bron : “Gaandeweg Hem tegemoet” van A.F. Troost, bijbels dagboek, 12 december

 


1 Johannes  2  : 29

Als u weet dat Hij rechtvaardig is, dan weet u dat ieder die de rechtvaardigheid doet, uit Hem geboren is. (HSV-vertaling)

 

Iemand die tot wedergeboorte gekomen is ervaart veranderingen in zijn (geestelijk) leven. Hij/zij beseft heel sterk dat het niet uitsluitend op woorden aankomt, maar ook op daden.


   Bijbeltekst toevoegen

Website('s) of documenten
 "Leven na de genadeklap" van Arie de Rover (Youtube 9.56 minuten)
 Conferentie "Geestelijk of vleselijk christen" van Aad van de Sande (Video)
 De kenmerken van de wedergeboorte
 Getuigenis Hanneke Maris-Boele Stichting Heartcry 6.
 Hoe kan ik weten dat ik wedergeboren ben? (Youtube-filmpje 3.18 minuten)
 Hoe kan ik weten of ik wedergeboren ben? Youtube 3.17 miunten ds. G.A. van den Brink
 Hoe kan ik zeker zijn van mijn geloof? (Youtube 7.55 minuten Paul Washer)
 Intervieuw met Arie de Rover over zijn boek "Leven na de genadeklap" (EVA-radio 10-8-2013)
 Lied "Staak de strijd" van Matthijn Buwalda (Youtube 5 minuten)
 Wedergeboorte verandert je leven (Youtube)

 


  Terug


Versie december 2009