hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Evangelie op een eenvoudige manier uitgelegd

Categorie
OP ZOEK NAAR GOD
Evangelisatie

Toelichting

Evangelie op een eenvoudige manier uitgelegd

Het woord Evangelie betekent blijde boodschap. Het gaat over redding. Hieraan gaat echter een minder blije boodschap vooraf. Zonder die boodschap zou je niet weten waarvan je gered moet worden

Waarom en waarvan moet je gered worden?

Veel mensen weten dat God de aarde volmaakt (helemaal goed, zonder kwaad) geschapen heeft. Maar de mensen gingen tegen Gods gebod in, ze deden wat God hen had verboden. Dat was de eerste zonde. Zonde is ongehoorzaamheid aan God. En daar bleef het niet bij, want de volgende zonde kwam toen Kaďn zijn broer Abel doodsloeg. Nog steeds zien we de gevolgen van de zonde in de wereld, aan moord, leugen, overspel, oorlog en vele andere overtredingen van Gods wet.

Sommige mensen denken dat zij eigenlijk best goed zijn, doordat ze zichzelf vergelijken met anderen. Maar wat is goed? Wat is de norm? Een seriemoordenaar kan ook vinden dat hij goed bezig is! Wie is onze Maatstaf dan? De Norm is God Zelf! Alleen God is totaal goed en als je jezelf vergelijkt met Hem, met Jezus, dan ontdek je dat je echt wel zonden hebt en uit jezelf nooit helemaal goed kan zijn. Neem nu bijvoorbeeld liegen, wie heeft dat nog nooit gedaan? Jezus legde uit dat, als je naar een vrouw kijkt en haar begeert, je in je hart al overspel met haar hebt gepleegd. En als je tegen je broer of zus tekeer gaat, en hem of haar uitscheldt, heb je in je gedachten al moord gepleegd. (Mattheüs 5:21-22 en 28)

Daarom staat er in de Bijbel, in Romeinen 3:23, dat alle mensen gezondigd hebben (ongehoorzaam aan God zijn geweest) en daardoor de heerlijkheid van God missen. Dus door de zonde is er een scheiding gekomen tussen God en de mens. God kan die zonde niet zomaar door de vingers zien, want Hij is Heilig (zonder zonde) en Rechtvaardig. Denk maar aan een rechter, die tegen een schuldige zegt: “Het geeft niet wat je hebt gedaan, je krijgt toch geen straf”. Dat zou geen goede rechter zijn! We moeten dus van die zonde af, om in de nabijheid van God te kunnen leven.

Wat is dan de straf die we van God krijgen? In Romeinen 6:23 staat dat het loon dat de zonde geeft, de dood is. Alle mensen hebben gezondigd, en iedereen die zondigt, gaat dood. Dus iedereen gaat dood. Dat kunnen we duidelijk zien, er leven nu geen mensen meer die tweehonderd jaar geleden geboren zijn. Ze zijn gestorven.

 

Maar wat is nu die blijde boodschap?
Dezelfde tekst in Romeinen 6:23 gaat verder: “het geschenk van God is het eeuwige leven in Christus Jezus, onze Heer”. Nu maken we een behoorlijk grote stap. Dit zullen we, aan de hand van wat andere teksten, beter uitleggen. God is dus Heilig (zonder zonde) en Rechtvaardig, Hij ziet niets door de vingers. Maar God is ook Liefde (1 Johannes 4:8 en 16), Hij wil dat niemand verloren gaat (2 Petrus 3:9). Hij wil ons vrijmaken van de zonde. In Johannes 3:16 staat: “Want God heeft zoveel liefde voor de wereld (dus ook voor jou), dat Hij zijn enige Zoon (Jezus Christus) gegeven heeft, opdat iedereen (alle mensen, ongeacht ras, geslacht, opvoeding, religieuze achtergrond, enz.) die in Hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.

Wat heeft Jezus dan gedaan, waardoor wij eeuwig leven kunnen krijgen?
Maar om onze overtredingen (zonden) werd hij doorboord, om onze ongerechtigheden (zonden) verbrijzeld; de straf die ons de vrede aanbrengt, was op hem, en door zijn striemen is ons genezing geworden.” (Jesaja 53:5)

(Jezus) “...die is overgeleverd om onze overtredingen en opgewekt om onze rechtvaardiging.” (Romeinen 4:25) “...dat Christus gestorven is voor onze zonden...” (1 Korinthe 15:3) “Christus heeft ook geleden. Hij is eenmaal voor onze zonden gestorven, als een onschuldige voor de schuldigen. Hij heeft dat gedaan om ons bij God terug te brengen.” (1 Petrus 3:18)

Toen Jezus Christus aan het kruis stierf, nam Hij de straf voor onze zonden op Zich. Dat had Hij gemakkelijk kunnen weigeren. Hij had ook niet naar de aarde kunnen komen, of vlak voor Zijn kruisiging terug naar de Hemel kunnen gaan. Toen de soldaten Hem kwamen arresteren, vielen ze achterover op de grond (Johannes 18:6). Daarmee liet Jezus zien dat Hij veel sterker was dan hen. Toch zijn ze zeer waarschijnlijk later weer opgestaan. Hij heeft Zich laten arresteren en kruisigen...uit liefde voor ons!

Wat moet wij doen om die verlossing van de zonden en om dat eeuwige leven te krijgen?
Volgens de eerder genoemde tekst Johannes 3:16 in Hem geloven. Maar de duivel gelooft ook in God, en hij weet ook dat Jezus voor onze zonden is gestorven. In Romeinen 10:9 staat: “Want als u met uw mond belijdt dat Jezus Christus Heer is en als u met uw hele hart gelooft dat God Hem uit de dood heeft opgewekt, zult u gered worden.”

Heb er dus berouw over en bekeer u tot God; dan zal Hij uw zonden wegdoen” (Handelingen 3:19)

Maar allen die Hem wel aanvaard hebben, heeft Hij macht gegeven kinderen van God te worden.”
(Johannes 1:12)

Als je behouden wilt worden, moet je dus:

-In Jezus Christus, de Zoon van God, geloven.

-Belijden dat Jezus Heer is.

-Geloven dat God Hem uit de dood heeft opgewekt, dus de letterlijke, lichamelijke opstanding van Christus.

-God liefhebben met je hele hart, ziel en verstand (Mattheüs 22:37)

-Berouw hebben over je zonden.

-Bekering : van de zonde af, naar God toe.

 

In tegenstelling tot andere godsdiensten gaat het er niet om of je goed hebt geleefd, we worden alleen gered door genade, uit het geloof. Dus niet door zelfverlossing. De ergste crimineel kan vergeving van zonden krijgen, we hebben immers allemaal gezondigd. Toch vraagt God van ons dat we na die bekering, dus nadat we Jezus aangenomen hebben, wel goed gaan leven. Dat zal nog niet helemaal lukken, maar als je beseft wat Jezus voor jou gedaan heeft (Hij heeft zijn leven voor jou gegeven!) wil je Hem niet langer ongehoorzaam zijn. Je wilt dan niet langer zondigen. Dat is een gevolg van je keus voor Hem. Het proces om steeds minder te zondigen noemen we “heiliging”, waar God ons ook bij zal helpen. We gaan dan steeds meer op Jezus lijken, en worden veranderd “naar Gods beeld”, zoals Hij de mensen ook geschapen heeft.

Als God liefde is, waarom is er dan nog kwaad in de wereld?
Doordat Jezus voor onze zonden gestorven is, kunnen wij ervoor kiezen om Hem aan te nemen. Hierdoor neemt God het kwaad weg, uit de harten van de mensen die daarvoor kiezen. Helaas zijn er nog veel mensen die Hem niet aan willen nemen. Voor hen kán God wel wat doen, maar Hij wil de keuze aan ons overlaten. Hij wil mensen niet dwingen Hem te volgen. Toch begrijpt Hij dat het zo niet door kan gaan met deze wereld. Als Jezus terugkomt, zal Hij voor altijd een einde maken aan de duivel, het kwaad en de zonde.

Waarom maakt God niet nu meteen een einde aan het kwaad?
Als God dat doet, betekent dat wel, dat ook aan de mensen die de kant van de duivel kiezen (door bewust in zonde te blijven leven en Jezus niet aan te nemen) een einde zal komen! En dat wil God eigenlijk liever niet. Hij wil dat niemand verloren gaat, en dat alle mensen tot bekering komen. Maar nogmaals, Hij is geen God van dwang. Als mensen Hem afwijzen, is dat hun eigen keuze. Als Jezus nu terug zou komen, zouden veel mensen nog niet de kans hebben gehad om Hem aan te nemen, omdat ze nog niet van Hem gehoord hebben. Hij geeft de mensen nu de tijd om zich te bekeren van hun zonden, en Jezus aan te nemen. Hij wil hen een eerlijke kans geven! Hij wil niet dat er iemand verloren gaat, maar dat allen tot bekering komen (2 Petrus 3:9). Juist omdat Hij liefde is, maakt Hij nu nog geen einde aan het kwaad. Toch zullen er ook mensen verloren gaan, omdat ze Jezus niet hebben aangenomen. Dat is heel erg, maar ze hebben dan een eerlijke kans gehad. Het is hun eigen keuze. Er zal dan een nieuwe hemel en een nieuwe aarde komen. Daar zullen geen tranen meer zijn, geen pijn, geen verdriet, aan het lijden is voorgoed een einde gekomen!
(Openbaring 21)

 

Bron : http://waaromjezus.weebly.com/het-evangelie-uitgelegd-op-2-a4tjes.html


Bijbelteksten
2 Petrus  3  : 9

De Heere vertraagt de belofte niet (zoals sommigen dat als traagheid beschouwen), maar Hij heeft geduld met ons en wil niet dat enigen verloren gaan, maar dat allen tot bekering komen. (HSV-vertaling)

De Heer is niet traag met het nakomen van zijn belofte, zoals sommigen menen; hij heeft alleen maar geduld met u, omdat hij wil dat iedereen tot inkeer komt en niemand verloren gaat. (NBV-vertaling)

Er is een strijd in deze wereld, in jouw leven. En het gaat ergens om. God zet alles op alles om jou te kunnen redden. Hij ging zo ver dat Hij zijn Zoon gaf om te sterven voor zondaren. En Hij gaat nog steeds zo ver dat Hij geduldig wacht. Ook jij hebt een keuze in het volgen van Jezus. God heeft geduld. Hij wacht. Zodat jij kan kiezen wie je wilt volgen. Zijn diepste wens is dat je Zijn liefde aanvaardt en vanuit Zijn liefde gaat leven.

Bron : https://www.facebook.com/ikzoekgod  (Dag 28)


Onbekend/Anders

   Bijbeltekst toevoegen

Website('s) of documenten
 Super goed evangelisatieboekje "Wat doe ik hier?"
 Video uitleg evangelie in 7.28 minuten (Youtube)
 Video's die het evangelie uitleggen

 


  Terug


Versie december 2009