hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Discipel van Jezus zijn

Categorie
OP ZOEK NAAR GOD

Toelichting

Discipel van Jezus zijn

 

Is er een verschil tussen een gelovige en een discipel/volgeling van Jezus?

Iedere discipel is een gelovige. Maar is iedere gelovige ook een discipel? Het lijkt er op van niet: je komt immers vaak mensen tegen die zeggen: "ik geloof, ja, ik ben christen", maar die er weinig aan doen. Bijvoorbeeld bij evangelisatiewerk: "ja, maar ik geloof wel". Anderzijds kom je mensen tegen die actief bezig zijn met hun christen-zijn. Zich echt voor de Heer in zetten; die daar op gericht zijn. Echte volgelingen, zogezegd. Ook in de kerk kom je niet zo actieve leden tegen. Wel gelovig, maar niet echt gericht op het dagelijks leven met en voor de Heer. Is er dan zoiets als een onderscheid tussen gelovigen en discipelen? Het lijkt er wel eens op. Maar de Bijbel kent dit onderscheid niet.

 

Ga dan heen, onderwijs al de volken, hen dopend in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, hun lerend alles wat Ik u geboden heb, in acht te nemen. (Mattheüs 28:19)

 

Jezus zegt niet: maak de mensen tot gelovigen en een bepaald percentage tot discipel/volgeling van Mij. Nee, bij Jezus behoren gelovigen 'discipelen' te zijn! Allemaal. En anders is het met die gelovigen niet goed.

 

Helaas komt het vandaag veel voor, dat velen denken christen te kunnen zijn zonder echt volgeling van Jezus te zijn. Veel christenen hebben wat andere gewoonten en ze gaan naar de kerk en ze bidden. Maar zijn ze echt anders? Zijn ze andere, nieuwe mensen? Als dat niet opvalt dan wekt dat toch op zijn minst de indruk bij anderen dat het christelijk geloof niet echt veel te bieden heeft.

 

Er zijn veel halfslachtige christenen. Ze geloven wel; ze willen graag door God geholpen worden in dit leven en ook vergeving van zonden en eeuwig leven ontvangen. Maar om nu te zeggen dat ze echt leven voor Christus en zoals Hij vraagt, als discipel - nou nee. Dit is een ernstig en zorgelijk verschijnsel. Want de Bijbel leert duidelijk dat het geloof zonder werken in feite geen geloof is. Dat wordt zelfs "dood geloof" genoemd. Gelovig-zijn, zonder echt discipel te zijn is raar, ja zelfs onmogelijk. Dan ben je geen gelovige.

 

Daarom is het verheugend dat je de laatste tijd gelovigen vaker discipelen of volgelingen van Jezus hoort noemen. Dat is goed, want alleen als we echte volgelingen willen zijn kan Jezus ons het nieuwe leven al verder geven. Als niet alleen van Zijn kant de relatie serieus is, maar ook van onze kant. Dan kan er ook wat groeien tussen Hem en ons. Dan kan Hij in en aan ons werken, Zijn geestelijke gaven aan ons kwijt.

 

Wat is het om een gelovige te zijn?

Het zou heel verdrietig zijn als u of jij aan het eind van uw of jouw leven van Jezus te horen zou krijgen: "jij was wel gelovig, je wist veel, je ging wel naar de kerk en las wel in de Bijbel, maar je was geen discipel, geen volgeling van Mij. Je noemde Mij wel Heer, maar je deed niet wat Ik zei. Daarom was dat geloof van jou niet echt, niet serieus. Zulke mensen kunnen het koninkrijk van God niet in. Daar is de Here Jezus heel radicaal in.

 

Niet ieder die tegen Mij zegt: Heere, Heere, zal binnengaan in het Koninkrijk der hemelen, maar wie de wil doet van Mijn Vader, Die in de hemelen is. Velen zullen op die dag tegen Mij zeggen: Heere, Heere, hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam demonen uitgedreven, en in Uw Naam veel krachten gedaan? Dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; ga weg van Mij, u die de wetteloosheid werkt!  (Mattheüs 7: 21-23)

 

Dat het belangrijk is het hier over te hebben blijkt ook uit het feit dat het woord discipel 269 keer voorkomt in de evangeliën en in Handelingen. Dat geeft al wel aan dat het een belangrijk begrip is. Steeds worden daar gewoon de volgelingen, de gelovigen mee aangeduid. Ook het woord discipel zelf is van belang. Het betekent gewoon: leerling, volgeling - dat is iemand die van een ander leert en daarnaar doet. Woorden van de Meester Jezus horen en doen. Dat is discipel zijn.
Hem erkennen als Heer en Hem dus de leiding van je leven geven. Iedere dag. Want Hij heeft ons gekocht met zijn bloed. We zijn van Hem. Dat is geloven. Dat betekent dat je in al je dagelijkse bezigheden echt christelijk probeert te leven.

 

Alleen als je als discipel leeft, ga je beleven dat Jezus je echt gaat veranderen, vernieuwen zoals bij de doop beloofd is. Door het geloof begin je met Hem echt een nieuw leven. Hij, Jezus, gaat je dat dan al meer geven, als je met Hem leeft. Discipelen, volgelingen van Jezus staan open voor dat werk van Jezus aan hen. Ze vertrouwen Hem en durven Hem daarom helemaal de leiding te geven over hun doen en laten. Wie dat niet doet, is nog een kleingelovige of nog een ongelovige en dan zal je ook minder ondervinden dat Jezus met je is.

Discipelen vertrouwen op Jezus. Dat gaat hen al vrijmoediger maken om liefdevol bezig te zijn in woorden en daden. Volgelingen van Jezus zijn er op uit in het dagelijks leven het nieuwe leven te laten zien dat Jezus in hen geeft. Dat is de grote uitdaging voor de gelovigen en de kerk van alle tijden, ook nu. Dat het in het christenleven hier om gaat wil ik u duidelijk maken door de volgende bijbelverzen:

 

Want hiertoe bent u geroepen, omdat ook Christus voor ons geleden heeft; Hij laat ons zo een voorbeeld na, opdat u Zijn voetsporen zou navolgen; (1 Petrus 2:21)

 

Een discipel staat niet boven zijn meester, maar iedere volmaakte discipel zal net als zijn meester zijn. (Lucas 6:40)

 

Hij zei tegen allen: Als iemand achter Mij wil komen, moet hij zichzelf verloochenen, zijn kruis dagelijks opnemen en Mij volgen. (Lucas 6:23)

 

Maar Hij zei tegen hem: Een zekere man bereidde een grote maaltijd en nodigde er velen.  En hij stuurde zijn slaaf eropuit tegen de tijd van de maaltijd om de genodigden te zeggen: Kom, want alle dingen zijn nu gereed. En zij begonnen zich allen één voor één te verontschuldigen. De eerste zei tegen hem: Ik heb een akker gekocht en ik moet er nodig op uit om die te bekijken. Ik vraag u: Houd mij voor verontschuldigd. En een ander zei: Ik heb vijf span ossen gekocht en ik ga erheen om ze te keuren. Ik vraag u: Houd mij voor verontschuldigd. En weer een ander zei: Ik heb een vrouw getrouwd en daarom kan ik niet komen.  En die slaaf kwam terug en berichtte deze dingen aan zijn heer. Toen werd de heer des huizes boos en zei tegen zijn slaaf: Ga er snel op uit naar de straten en stegen van de stad en breng de armen en verminkten en kreupelen en blinden hier binnen. En de slaaf zei: Heer, het is gebeurd, zoals u bevolen hebt en nog is er plaats. En de heer zei tegen de slaaf: Ga eropuit naar de landwegen en heggen en dwing hen binnen te komen, opdat mijn huis vol wordt. Want ik zeg u dat niemand van die mannen die genodigd waren, mijn maaltijd proeven zal.  En vele menigten trokken met Hem mee, en terwijl Hij Zich omkeerde, zei Hij tegen hen: Als iemand tot Mij komt en niet haat zijn eigen vader en moeder en vrouw en kinderen en broers en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn.

En wie zijn kruis niet draagt en achter Mij aan komt, kan geen discipel van Mij zijn. (Lukas 14:16-27)

 

Jezus dan zei tegen de Joden die in  Hem geloofden: Als u in Mijn woord blijft, bent u werkelijk Mijn discipelen,  en u zult de waarheid kennen, en de waarheid zal u vrijmaken, (Johannes 8:31-32)

 

En alles wat u doet met woorden of met daden, doe dat alles in de Naam van de Heere Jezus, terwijl u God en de Vader dankt door Hem. (Kolossenzen 3:17)

 

Als wij volharden, zullen wij ook met Hem regeren. Als wij Hem verloochenen, zal Hij ons ook verloochenen. (2 Timotheüs 2:12)

 

Wie zegt in Hem te blijven, moet ook zelf zo wandelen als Hij gewandeld heeft. (1 Johannes 2:6)

 

We kunnen nu de vraag beantwoorden: wat is een discipel van Jezus? Antwoord: Een discipel is iemand die Jezus volgt, met het verlangen en de openheid om van Hem te leren en om Zijn voorbeeld te volgen in de kracht van de Heilige Geest. Leerlingen/discipelen willen aan de opdrachten van Jezus prioriteit geven boven alles, ongeacht de kosten die dit persoonlijk van hen vraagt. Zij hebben God immers lief en weten dat de weg van jezelf geven aan God de weg is om te groeien in dat nieuwe wonderlijke leven met Christus. Zo zal je ook de kracht ondervinden, de vrede in onze harten die alle verstand te boven gaat; de troost en blijdschap die Jezus alleen kan geven. Echte troost, bij welke nood of welk verdriet ook. Troost, steun, hulp, kracht; dat belooft Jezus aan zijn discipelen! Hij belooft het niet aan halfslachtige gelovigen, aan mensen die zeggen wel gelovig te zijn, maar die slechts discipel willen zijn tot op zekere hoogte, niet volledig.

 

Zeven kenmerken van discipelschap

De belofte van de Bijbel is dat Jezus al die zeven punten in uw, jouw en mijn leven echt werkelijkheid zal doen worden als wij daar naar verlangen er ook naar streven.

 

1. Gehoorzaamheid aan het Woord van God

Niet zo nu en dan. Geen goedkoop christendom wil Jezus. Zijn geschenk van nieuw leven is te kostbaar te groot. Het is te gek als mensen maar half aandacht aan Hem geven. Terwijl Hij ons een totaal nieuw leven geeft. We mogen echt leven als kind van God. Dat is zelfs eeuwig leven. Maar dat nieuwe leven moeten we dan ook echt helemaal aanpakken. Dat wil zeggen: niet alleen horen maar ook doen, gehoorzamen. En al levend, al gehoorzamend, al oefenend maakt Jezus dat die stijl van "Uw wil geschiede" ons vlees en bloed wordt. Het wordt onze nieuwe natuur, onze nieuwe aard - door de Heilige Geest in ons.

Een discipel is er van overtuigd dat Jezus die zich aan het kruis voor mij gaf, beter weet wat goed is dan ikzelf, beter dan mijn gevoelens of mijn neigingen dat weten. Daardoor wordt de geestelijke gehoorzaamheid gemotiveerd. Doordat ik zijn liefde voor mij ken. Daarom hoort toewijding er helemaal bij.

 

2. Toewijding

Gelovigen behoren voortdurend de keus te maken: discipel van Jezus te willen zijn, om Jezus radicaal te volgen. Jezus zegt eigenlijk: niet van twee walletjes eten, door nu eens een beetje wel-christen te zijn als je zin hebt en dan weer een beetje niet-christen als je geen zin hebt. Geen halfslachtig gedoe. Want dan kan het nieuwe leven niet doorbreken. En Jezus wil ons een totaal nieuw, een totaal aan God toegewijd leven geven. Net als Hijzelf. Dat wij in zijn voetstappen gaan. Je leven toewijden aan Jezus kan je met vertrouwen doen, want Hij heeft zijn leven toegewijd aan ons. Hij ging zelfs aan het kruis voor ons. Hij wil nu dat we Hem elke stap in ons leven vertrouwen. Dan wil en zal Hij ons tot in de wortel van ons bestaan (ons hart, denken en gevoel) al verder veranderen tot nieuwe mensen, als hemelburgers.

 

3. Een vruchtdragende relatie met Jezus

Kijk, dan gaat dat wonderlijke gebeuren dat de woorden van Jezus in uw leven veel vrucht dragen. Zoals zaad in een akker. Als we volgelingen van Jezus zijn en ons bereid verklaren steeds weer te doen wat God zegt dan zal ons leven zin krijgen, vruchtdragen: 30-, 60-, 100-voudig. Dat is een belofte. Dat maak je mee als discipel van Jezus! Dat maak je niet mee als je alleen maar gelovig wilt zijn zonder discipel te zijn.

 

Hetzelfde belooft Jezus duidelijk in de vergelijking met de wijnstok. Ik ben de wijnstok, en jullie zijn de ranken. Als jullie in Mij blijven, dat wil zeggen: discipelen van Mij blijven en mijn woorden in u blijven, dan zullen jullie van betekenis worden voor Gods koninkrijk. Als we allen op eigen manier en in eigen situaties maar bezig zijn om de sappen van de wijnstok, de Geest van Jezus door ons heen te laten gaan, dan zullen er vruchten groeien. Allerlei vruchten. Ook de opdracht van Mattheüs 28 zal een vruchtbare opdracht blijken. Discipelen gaan discipelen maken, samen met elkaar. Elkaar steunend en stimulerend

 

4. Bezig zijn met de grote opdracht

Jezus gaf die opdracht vele keren en ook nog eens heel nadrukkelijk vlak voor zijn hemelvaart (Mattheüs 28). Discipelen zijn er op uit, ieder op z’n eigen manier en in eigen relaties, nieuwe discipelen te maken. Een moeilijke maar tegelijk mooie opdracht. Je mag nieuw leven aanbieden en als mensen luisteren doorgeven.

 

5. Bezig zijn met autoriteit

Wanneer je als discipel bewust bezig bent met de vraag: "wat wil Jezus, mijn Heer?", dan handel je in opdracht van Hem en daarom met zekere autoriteit. Zoals de Vader Mij gezonden heeft, zo zend Ik ook u, zegt Jezus (Johannes 20: 21). Dat geldt vandaag net zo. Jezus zelf geeft ons onze plaatsjes in de wereld om daar als discipel van Hem bezig te zijn. Niet om je geloof slechts voor jezelf te houden, maar om anderen iets van het nieuwe leven te laten zien en horen. En dan ben je niet bezig in eigen kracht maar met Christus die alle macht heeft en met ons/bij ons is (Mattheüs 28), zoals Hij beloofde.

 

6. Onvoorwaardelijke liefde

Jezus gaat in zijn discipelen die wonderlijke liefde brengen die niet uit mensen zelf opkomt. Liefde, ook voor al je naasten: een onvoorwaardelijke liefde. Een liefde die altijd bereid is anderen te dienen zonder er op uit te zijn iets terug te ontvangen. Bereidheid tot dienen, zelfs al gaat het om vijanden. Het is de liefde die God heeft laten zien toen Hij zijn Zoon zond om zondaren te redden, mensen die Hem zelfs oneer aandeden. Als die liefde in ons is, worden God en mensen om ons heen belangrijker dan onze eigen verlangens. Dat is een van de kenmerken van het echte nieuwe leven wat God geeft aan zijn discipelen.

 

7. God kennen

Ik denk dat dit zelfs het belangrijkste is, het fundamentele. Discipelen ontvangen al levend in de omgang met Jezus en God de Vader een diepere kennis van God. Zoals Jezus zijn Vader kende (!), zó gaan wij Hem kennen (Johannes 10: 14-15). Het persoonlijk kennen van God, de Vader, is fundamenteel voor het leven als discipel. Ja, dat is het centrale punt van het eeuwige leven.

 

En dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen, de enige waarachtige God, en Jezus Christus, Die U gezonden hebt. (Johannes 17:3)

 

Dit kennen is niet alleen verstandelijk maar een van hart tot hart kennen en rekenen met de ander, zoals als het goed is een man en een vrouw elkaar kennen en de liefde daardoor bloeit. We zullen Christus en God kennen, al meer, en Hij zal ons kennen. Dat is het nieuwe, eeuwige leven wat we nu al ontvangen. En de vreugde en kracht van die relatie zullen we ondervinden.

 

Daarom, omdat ook ik gehoord heb van het geloof in de Heere Jezus onder u, en van de liefde voor alle heiligen, houd ik niet op voor u te danken, als ik in mijn gebeden aan u denk, opdat de God van onze Heere Jezus Christus, de Vader van de heerlijkheid, u de Geest van wijsheid en van openbaring geeft in het kennen van Hem, namelijk verlichte ogen van uw verstand, om te weten wat de hoop van Zijn roeping is, en wat de rijkdom is van de heerlijkheid van Zijn erfenis in de heiligen, en wat de allesovertreffende grootheid van Zijn kracht is aan ons die geloven, overeenkomstig de werking van de sterkte van Zijn macht, (Efeziërs 1:15-19)

 

opdat Hij u geeft, naar de rijkdom van Zijn heerlijkheid, met kracht gesterkt te worden door Zijn Geest in de innerlijke mens,  opdat Christus door het geloof in uw harten woont en u in de liefde geworteld en gefundeerd bent,  opdat u ten volle zou kunnen begrijpen, met alle heiligen, wat de breedte en lengte en diepte en hoogte is,  en u de liefde van Christus zou kennen, die de kennis te boven gaat, opdat u vervuld zou worden tot heel de volheid van God. (Efeziërs 3:16-19)

 

Kijk naar je eigen manier van christen-zijn. Laten we als gelovigen discipelen zijn. Op een andere manier geloven kan niet. Dan alleen kan je ook altijd vol hoop zijn.

 

Bron : http://www.prekendiespreken.nl/preken/dutch/discipel.html


Bijbelteksten
Markus  7  : 1  t/m 13  (C)

En bij Hem verzamelden zich de Farizeeën en sommigen van de schriftgeleerden, die uit Jeruzalem gekomen waren. En toen zij zagen dat sommigen van Zijn discipelen met onreine, dat is met ongewassen handen brood aten, berispten zij hen. Want de Farizeeën en alle Joden eten niet, als zij niet eerst grondig de handen gewassen hebben, omdat zij zich houden aan de overlevering van de ouden. En als zij van de markt komen, eten zij niet, als zij zich niet eerst gewassen hebben. En vele andere dingen zijn er die zij aangenomen hebben om zich eraan te houden, zoals het wassen van de drinkbekers en kannen en het koperen vaatwerk en bedden. Daarna vroegen de Farizeeën en de schriftgeleerden Hem: Waarom wandelen Uw discipelen niet volgens de overlevering van de ouden, maar eten zij het brood met ongewassen handen? Maar Hij antwoordde hun: Terecht heeft Jesaja over u, huichelaars, geprofeteerd zoals er geschreven staat:  Dit volk eert Mij met de lippen, maar hun hart houdt zich ver bij Mij vandaan.  Maar tevergeefs eren zij Mij door leringen te onderwijzen die geboden van mensen zijn[Jesaja 7:13]   Want terwijl u het gebod van God nalaat, houdt u zich aan de overlevering van de mensen, zoals het wassen van kannen en bekers; en veel andere dergelijke dingen doet u.  En Hij zei tegen hen: U stelt op een mooie manier Gods gebod terzijde om u aan uw overlevering te houden.  Want Mozes heeft gezegd:  Eer uw vader en uw moeder [Exodus 20:12; Deuteronomium 5:16],  en:  Wie vader of moeder vervloekt, die moet zeker sterven; [Exodus 21:17; Leviticus 20:9]  maar u zegt: Als iemand tegen zijn vader of zijn moeder zegt: Het is korban (dat wil zeggen: een gave) wat u van mij had kunnen krijgen, is het met hem in orde. En u laat hem niet meer toe iets voor zijn vader of zijn moeder te doen,  en zo maakt u Gods Woord krachteloos door uw overlevering die u overgeleverd hebt; en veel van dergelijke dingen doet u. (HSV-vertaling)

In dit bijbelgedeelte wees Jezus naar een serieus probleem van de houding van de Farizeeërs tegenover Gods Woord. In de verzen 7-13 beschuldigde Hij hen ervan God tevergeefs te aanbidden, omdat zij voorschriften van mensen leerden als de basis van hun leer en niet Gods geboden. Als gevolg daarvan hadden zij Gods Woord afgewezen, want "zo maakt gij het woord Gods krachteloos". Voordat we te veel gaan neerkijken op de Farizeeërs, zouden we mogen kijken op welke manieren wij in het lichaam zelf aan soortgelijke zaken schuldig zijn.

Jesaja 7 : 13

De Heere zei: Omdat dit volk tot Mij nadert met zijn mond en zij Mij eren met hun lippen, maar hun hart ver van Mij houden, en hun vrees voor Mij slechts een aangeleerd gebod van mensen is.  (HSV-vertaling)

Exodus 20 : 12

Eer uw vader en uw moeder, opdat uw dagen verlengd worden in het land dat de HEERE, uw God, u geeft. (HSV-vertaling)

Deuteronomium 5 : 16

Eer uw vader en uw moeder, zoals de HEERE, uw God, u geboden heeft, opdat uw dagen verlengd worden en opdat het u goed gaat in het land dat de HEERE, uw God, u geeft. (HSV-vertaling)

Exodus 21 : 17

En wie zijn vader of zijn moeder vervloekt, moet zeker gedood worden. (HSV-vertaling)

Leviticus 20 : 9

Ja, iedereen die zijn vader of zijn moeder vervloekt, moet zeker gedood worden. Hij heeft zijn vader of zijn moeder vervloekt. Zijn bloed rust op hemzelf. (HSV-vertaling)

Bron : "Wortels van ons geloof" van Chuck en Karen Cohen


Markus  7  : 1  t/m 13  (C)

En bij Hem verzamelden zich de Farizeeën en sommigen van de schriftgeleerden, die uit Jeruzalem gekomen waren. En toen zij zagen dat sommigen van Zijn discipelen met onreine, dat is met ongewassen handen brood aten, berispten zij hen. Want de Farizeeën en alle Joden eten niet, als zij niet eerst grondig de handen gewassen hebben, omdat zij zich houden aan de overlevering van de ouden. En als zij van de markt komen, eten zij niet, als zij zich niet eerst gewassen hebben. En vele andere dingen zijn er die zij aangenomen hebben om zich eraan te houden, zoals het wassen van de drinkbekers en kannen en het koperen vaatwerk en bedden. Daarna vroegen de Farizeeën en de schriftgeleerden Hem: Waarom wandelen Uw discipelen niet volgens de overlevering van de ouden, maar eten zij het brood met ongewassen handen? Maar Hij antwoordde hun: Terecht heeft Jesaja over u, huichelaars, geprofeteerd zoals er geschreven staat:  Dit volk eert Mij met de lippen, maar hun hart houdt zich ver bij Mij vandaan.  Maar tevergeefs eren zij Mij door leringen te onderwijzen die geboden van mensen zijn[Jesaja 7:13]   Want terwijl u het gebod van God nalaat, houdt u zich aan de overlevering van de mensen, zoals het wassen van kannen en bekers; en veel andere dergelijke dingen doet u.  En Hij zei tegen hen: U stelt op een mooie manier Gods gebod terzijde om u aan uw overlevering te houden.  Want Mozes heeft gezegd:  Eer uw vader en uw moeder [Exodus 20:12; Deuteronomium 5:16],  en:  Wie vader of moeder vervloekt, die moet zeker sterven; [Exodus 21:17; Leviticus 20:9]  maar u zegt: Als iemand tegen zijn vader of zijn moeder zegt: Het is korban (dat wil zeggen: een gave) wat u van mij had kunnen krijgen, is het met hem in orde. En u laat hem niet meer toe iets voor zijn vader of zijn moeder te doen,  en zo maakt u Gods Woord krachteloos door uw overlevering die u overgeleverd hebt; en veel van dergelijke dingen doet u. (HSV-vertaling)

In dit bijbelgedeelte wees Jezus naar een serieus probleem van de houding van de Farizeeërs tegenover Gods Woord. In de verzen 7-13 beschuldigde Hij hen ervan God tevergeefs te aanbidden, omdat zij voorschriften van mensen leerden als de basis van hun leer en niet Gods geboden. Als gevolg daarvan hadden zij Gods Woord afgewezen, want "zo maakt gij het woord Gods krachteloos". Voordat we te veel gaan neerkijken op de Farizeeërs, zouden we mogen kijken op welke manieren wij in het lichaam zelf aan soortgelijke zaken schuldig zijn.

Jesaja 7 : 13

De Heere zei: Omdat dit volk tot Mij nadert met zijn mond en zij Mij eren met hun lippen, maar hun hart ver van Mij houden, en hun vrees voor Mij slechts een aangeleerd gebod van mensen is.  (HSV-vertaling)

Exodus 20 : 12

Eer uw vader en uw moeder, opdat uw dagen verlengd worden in het land dat de HEERE, uw God, u geeft. (HSV-vertaling)

Deuteronomium 5 : 16

Eer uw vader en uw moeder, zoals de HEERE, uw God, u geboden heeft, opdat uw dagen verlengd worden en opdat het u goed gaat in het land dat de HEERE, uw God, u geeft. (HSV-vertaling)

Exodus 21 : 17

En wie zijn vader of zijn moeder vervloekt, moet zeker gedood worden. (HSV-vertaling)

Leviticus 20 : 9

Ja, iedereen die zijn vader of zijn moeder vervloekt, moet zeker gedood worden. Hij heeft zijn vader of zijn moeder vervloekt. Zijn bloed rust op hemzelf. (HSV-vertaling)

Bron : "Wortels van ons geloof" van Chuck en Karen Cohen


Onbekend/Anders

   Bijbeltekst toevoegen

Website('s) of documenten
 "Voorwaarden voor het discipelschap" van Jacques Brunt (video)
 Lezing "Wat discipelschap vraagt" van Arjan Baan (MP3)
 Youtube fimpje "Dit is discipelschap" 1.58 minuten

 


  Terug


Versie december 2009