hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Demonen

Categorie

Toelichting

Bijbelteksten
Mattheus  8  : 28  t/m 34
De genezing van twee bezetenen Jezus genas twee bezetenen.
Mattheus  9  : 32  t/m 34
Een stomme genezen stom en van de duivel bezeten Jezus genas een stomme.
Mattheus  12  : 22  t/m 23
Genezing van een bezetene van de duivel bezeten, blind en stom (niet kunnen praten) Jezus genas een bezetene.
Mattheus  12  : 43  t/m 45
Wanneer een onreine geest iemand verlaat, trekt hij door dorre oorden op zoek naar een rustplaats. Maar als hij die niet vindt, zegt hij: “Ik zal terugkeren naar mijn huis, dat ik verlaten heb.” En wanneer hij terugkeert, merkt hij dat het leegstaat, schoongemaakt is en op orde gebracht. Dan gaat hij weg en haalt er zeven andere demonen bij, die slechter zijn dan hijzelf, en zij allen nemen daar blijvend hun intrek. En zo is de mens bij wie de demon intrekt er ten slotte veel slechter aan toe dan voorheen. Zo zal het ook gaan met deze verdorven generatie.’ (NBV-vertaling)

De binding die is ontstaan moet verbroken worden en dat kan alleen in de naam van Jezus. Of het nu om jezelf of een ander gaat, het is in alle gevallen aan te bevelen hulp te zoeken bij christenen met ervaring en expertise op het gebied van pastoraat en bevrijding. Het proces van bevrijding gaat gepaard met intensief gebed, het openlijk belijden van je zonden, het binden en wegzenden van demonische machten en overgave aan Jezus. Iemand die zich niet aan Jezus wil toewijden moet je niet bevrijden, omdat de kwade machten anders versterkt zullen terugkeren in zijn leven.
Mattheus  17  : 14  t/m 21
Maanzieke knaap genezen. In dit gedeelte was een vader met zijn maanzieke zoon bij de discipelen geweest om te vragen of zij zijn zoon konden genezen (uitdrijven van een boze geest), maar zij konden het niet. Toen kwam deze man met zijn zoon bij Jezus. Jezus genas de jongen wel. De discipelen vroegen aan Jezus waarom zij het niet konden. Toen antwoordde Jezus: "Vanwege jullie gebrek aan geloof. Als hun geloof zo klein zal zijn als een mosterdzaadje, dan zou niets bij hen onmogelijk zijn. Maar dit geslacht vaart niet uit, dan door bidden en vasten (Wat betekent dit?) Maanzieke knaap is iemand die epileptische aanvallen heeft (bijbel:"boze geest)
Markus  1  : 23  t/m 26  en Lukas 4 : 31-37
Er was in de synagoge ook een man die bezeten was door een onreine geest en hij schreeuwde: "Wat hebben wij met jou te maken, Jezus van Nazaret? Ben je gekomen om ons te vernietigen? Ik weet wel wie je bent, de heilige van God." Jezus sprak hem streng to
Markus  7  : 24  t/m 30
Jezus ging weg en vertrok naar de omgeving van Tyrus. Daar nam hij intrek in een huis en hoewel hij niet wilde dat iemand dat te weten zou komen, lukte het hem niet onopgemerkt te blijven. Er kwam een vrouw die over Jezus gehoord had naar hem toe en ze smeekte Hem dat hij de duivel uit haar dochter zou werpen. Toen zei Jezus tegen haar: "Eerst moeten de kinderen genoeg te eten krijgen, het is niet goed om de kinderen hun brood af te pakken en het aan de honden te voeren (Wat bedoelt Jezus hier precies mee?) De vrouw antwoordde : Heer, de honden onder de tafel eten toch de kruimels op die de kinderen laten vallen." Jezus zei tegen haar: "Dat hebt u goed gezegd. Ga naar huis, de demon heeft uw dochter al verlaten." En toen ze thuis kwam, lag haar kind op bed en bleek de demon verdwenen te zijn.

Jezus wil graag alleen zijn en niet dat de mensen weten waar hij nu verblijft. Opmerkelijk is dat Jezus alleen op grond van de getuigenis van de vrouw, de duivel daarna is uitgegaan van haar dochter die gewoon thuis was. Dus Jezus heeft de dochter zelf niet gezien of aangeraakt.
Markus  9  : 14  t/m 29
De maanzieke knaap Markus voegt hier nog aan toe, dat de geest bij het aanschouwen van Jezus alleen al de geest deed stuiptrekken en op de grond gevallen, wentelde hij zich, al schuimende. Daarna vraagt Jezus aan de vader: hoe lang heeft hij dit al? Toen bleek dat hij dit al vanaf de geboorte heeft. En Jezus zegt tot hem: Als je kunt geloven, zijn alle dingen mogelijk voor degene die gelooft. En dan roept de vader het uit: "Ik geloof, kom mijn ongeloof tegemoet." Toen Jezus zag dat er een grote groep mensen toestroomde, sprak hij de onreine geest op strenge toon toe en zei: "Gij stomme en dove geest! Ik beveel u, ga uit van Hem, en kom niet meer in hem." Toen ging de geest uit onder geschreeuw en hevige stuiptrekkingen. Toen Jezus en zijn discipelen weer alleen waren, vroegen zijn leerlingen Hem: "Waarom konden wij die geest niet uitdrijven?" Hij antwoordde : "Dit soort kan alleen door gebed worden uitgedreven."

Opvallend in dit gedeelte is dat Jezus bij deze genezing juist wel wil dat veel mensen dit zien. In Mattheüs wordt tegen de disicpelen gezegd dat het hun ongeloof was, waarom de discipelen deze boze geest niet uit konden drijven, maar hier wordt gezegd, dat dit soort alleen door gebed kan worden uitgedreven. Wat bedoelt Jezus hier precies mee. Alleen maar bidden en niet boze geesten uitdrijven? Maar Jezus dreef bij deze jongen wel de boze geest uit.
Markus  16  : 9  en Lukas 8 : 2
Jezus heeft bij Maria Magdalena 7 duivelen uitgeworpen.
Lukas  9  : 37  t/m 42
Korte versie van de maanzieke knaap. Maar ook hier zegt Jezus dat het het ongeloof was van de discipelen dat zij geen boze geest konden uitdrijven.
Lukas  13  : 10
Jezus genas op sabbat in de synagoge een vrouw die al 18 jaar bezeten was door een geest die haar ziek maakte. Ze was helemaal krom en ze kon met geen mogelijkheid rechtop staan.

Bijzonder hier is dat Jezus op sabbat een vrouw genas door middel van handoplegging. Dit was een geest, waardoor de vrouw helemaal krom was. Hier toetst Jezus niet het geloof van de vrouw.
Handelingen  5  : 15  t/m 16
Wonderen door de apostelen De apostelen verrichten vele tekenen en wonderen onder het volk. Steeds meer mensen gingen in de Heer geloven, een groot aantal mannen zowel als vrouwen en ze legden zelfs zieken op draagbedden en matrassen buiten op straat in de hoop dat ten minste de schaduw van Petrus, wanneer hij voorbij kwam, op een van hen zou vallen. Ook vanuit de steden rondom Jeruzalem stroomden de mensen toe, ze brachten zieken mee en mensen die door onreine geesten gekweld werden en allen werden genezen.

Opvallend is dat apostelen vele tekenen en wonderen verrichten. En dat hele grote groepen mensen naar hen toegingen in de hoop dat zij ook genezen werden door de apostelen. Tot nu toe was het vaak maar één persoon die Jezus tegenkwam , die Hij genas.
Handelingen  8  : 6  t/m 7

1 Korinthiers  10  : 14  19, 20 (C)
Om deze reden moet u, geliefde broeders en zusters, u verre houden van afgodendienst. Wat wil ik met dit alles zeggen? Dat offervlees een bijzondere betekenis heeft? Of dat afgoden echt bestaan? Dat niet, maar wel dat heidenen aan demonen offeren en niet aan God, en ik wil niet dat u één wordt met demonen. (NBV-vertaling)

Beelden of iconen mogen wij niet aanbidden. Het vereren van beelden is het aanbidden van boze geesten. Wanneer heidenen, Katholieken, of leden van Orthodoxe of Koptische kerken beelden of iconen vereren, zijn zij eigenlijk, volgens het woord van God, boze geesten aan het aanbidden.

Bron : Roy Davison
Onbekend/Anders

Onbekend/Anders
Jezus riep haar bij zich en zei: "Vrouw, u bent verlost van uw ziekte" en hij legde de handen op haar. Meteen ging ze rechtop staan en loofde God.
Onbekend/Anders
De apostelen verrichten vele tekenen en wonderen onder het volk. Steeds meer mensen gingen in de Heer geloven, een groot aantal mannen zowel als vrouwen en ze legden zelfs zieken op draagbedden en matrassen buiten op straat in de hoop dat ten minste de sc
Onbekend/Anders

   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009