hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Jehovah's Getuigen (Help hen de Waarheid te ontdekken 1)

Categorie
Dwaalleringen

Toelichting

Jehova’s Getuigen (Help hen de Waarheid te ontdekken)

Dit is een verzameling bijbelteksten die de dwalingen van Jehovah’s Getuigen weerleggen (3 documenten). Niet alle aspecten van hun dwaling zijn hier aan de orde gekomen, maar wel de belangrijkste, die vaak aan de deur dan ook ter sprake kunnen komen. In gesprek met Jehovah’s Getuigen helpen deze bijbelteksten Jehovah’s Getuigen om de Waarheid te ontdekken. God heeft iedereen lief en wil ook niets liever dan dat Jehovah’s Getuigen ook de Waarheid lief krijgen.

 

Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. (Johannes 3:16)

 

Ook treft hen persoonlijke getuigenissen van hen die een persoonlijk contact met God ervaren; getuigenissen van gebedsverhoring, innerlijke genezing, enz., dingen die ze zelf nooit of zelden beleven.

 

Nieuwe Wereld Vertaling (NWV)

De bijbelteksten zijn genomen uit hun eigen Bijbel: de Nieuwe Wereldvertaling van de Heilige Schrift (2010). Het opvallende aan deze nieuwste vertaling is dat als de 144.000 'gezalfden' Jehova's getuigen zich in de Bijbel aangesproken voelen zij hoofdletters gebruiken, maar bij het verwijzen naar de Vader, naar Jezus en de Heilige Geest niet). Teksten die duidelijk anders zijn vertaald dan de protestantse of katholieke vertalingen en daardoor hun 'bewijzende kracht' verloren hebben (voor Jehova's getuigen) zijn niet opgenomen.

 

De teksten in het blauw komen uit de Herziene Statenvertaling

De Statenvertaling kreeg in binnen- en buitenland grote waardering vanwege de nauwkeurigheid van de vertaling. De vertaling kenmerkt zich door een hoge mate van ‘letterlijkheid’, waardoor de vertaling nauw aansluit bij de stijl en uitdrukkingen van de Bijbel in de oorspronkelijke talen (Grieks en Hebreeuws). Daarnaast is de vertaling van hoogstaande literaire kwaliteit. De Statenvertaling wordt nog steeds door velen gebruikt en gewaardeerd.

 

In de loop der eeuwen is er in de Nederlandse taal bijzonder veel veranderd en voor vele mensen, met name jongeren, is de Statenbijbel niet goed meer leesbaar, omdat de taal ervan moeilijk te begrijpen is. Daarom verscheen er in 2010 een Herziening van de Statenvertaling. De Herziene Statenvertaling is een herziening van een bestaande vertaling, de Statenvertaling. De Herziene Statenvertaling is niets meer en niets minder dan een restauratie van de Statenvertaling. De oorspronkelijke interpretatie en bedoelingen van de Statenvertalers blijven zo veel mogelijk gehandhaafd.

 

Zie ook trefwoord: “Statenvertaling (De meest betrouwbare bijbelvertaling)”

 

De belangrijkste dwalingen zijn:

-Alles draait om de naam “Jehovah” en niet om de naam van Jezus.

-Jezus is niet God, maar de geschapen engel Michaël, die bij de doop door Johannes de Doper –is de Zoon van God geworden.

-De heilige Geest is geen (goddelijke) persoon, maar een goddelijke energie.

-Ze geloven niet in de drie-eenheid. 

-De boodschap van de verzoening staat niet centraal.

-Jezus' lichaam is niet uit de dood opgestaan en onze lichamen staan ook niet op.

-De satan heeft geregeerd van 607 v.Chr. tot 1914 n. Chr. En Jezus is 1 okt. 1914 teruggekomen en de ontslapen gelovigen zijn toen opgewekt.

-De aarde en de hemel zullen niet letterlijk door vuur vergaan.

-De hel als eeuwige straf bestaat niet.

-Dood betekent volkomen buiten bewustzijn.

-Israël heeft geen plaats meer in Gods heilsplan.

-De 144.000 uit Openbaringen 7:4 vormen een elitegroep van de Jehova's getuigen; “de schare die niemand tellen kan” een gedeelte van de overige Jehova’s getuigen.

-Alleen de 144.000 komen in het nieuwe Jeruzalem, worden de bruid van Christus, mogen aan het avondmaal deelhebben, zijn zonen van God, gevuld met de heilige Geest en zullen als koningen heersen in het duizendjarig rijk.

-De Wachttoren is het kanaal van zuivere Bijbeluitleg.

 

Informatie vooraf

Ieder hoofdstuk begint met een stelling van de Wachttorengemeenschap, daaronder gevolgd door antwoorden van Gods Woord. Eerst de NWV-vertaling, daarna de HSV-vertaling. “Mijn schapen horen naar Mijn stem”, zegt Jezus. De schapen uit de Jehova-kudde horen naar de stem van de Wachttoren. Het is een leven uit slavernij en niet uit genade. Velen van hen hebben geen persoonlijk contact met God. De vrede en vreugde en bevrijdende kracht die christenen mogen ervaren is iets wat ook zeker aan hen uitgedeeld mag worden.

 

Van JEHOVAH moet getuigd worden

 

Getuigen van Jehovah of getuigen van Jezus?
Christenen werden in het NieuweTestament nooit Jehova's getuigen genoemd; de naam Jehovah (Jahweh) komt in het Nieuwe Testament niet eens voor. In Jesaja 44:8 staat: Gij zijt Mijn getuigen. Op deze tekst beroepen de Jehova's getuigen zich, maar dat sprak Jahweh tot het volk Israël.

Handelingen 1:8

GIJ zult getuigen van mij, zegt Jezus (NWV-vertaling)

 

maar u zult de kracht van de Heilige Geest ontvangen, Die over u komen zal; en u zult Mijn getuigen zijn, zowel in Jeruzalem als in heel Judea en Samaria en tot aan het uiterste van de aarde. (HSV-vertaling)

 

Johannes 15:26
... de geest der waarheid, die van de Vader uitgaat, zal die getuigenis over mij afleggen; en GIJ moet op UW beurt getuigenis afleggen ...
(NWV-vertaling)

 

Maar wanneer de Trooster is gekomen, Die Ik u zenden zal van de Vader, de Geest van de waarheid, Die van de Vader uitgaat, zal Die van Mij getuigen. (HSV-vertaling)

 

Handelingen 5:42
En zij bleven zonder ophouden elke dag in de tempel en van huis tot huis onderwijzen en het goede nieuws over de Christus, Jezus, bekendmaken. (NWV-vertaling)

 

En zij hielden niet op iedere dag in de tempel en bij de huizen onderwijs te geven en Jezus Christus te verkondigen. (HSV-vertaling)

 

Handelingen 8:5
Zo daalde Fili̱ppus af naar de stad Sama̱ria en ging hun de Christus prediken. (NWV-vertaling)

 

En Filippus daalde af naar de stad van Samaria en predikte hun Christus. (HSV-vertaling)

 

Hebreeën 3:1
... heilige broeders, deelgenoten van de hemelse roeping, beschouwt de apostel en hogepriester die wij belijden - Jezus. (NWV-vertaling)

 

Daarom, heilige broeders, deelgenoten aan de hemelse roeping, let op de Apostel en Hogepriester van onze belijdenis: Christus Jezus. (HSV-vertaling)

 

Openbaringen 20:4
Ja, ik zag de zielen van hen die met de bijl ter dood gebracht waren wegens het getuigenis dat zij hadden afgelegd omtrent Jezus en wegens het spreken over God. (NWV-vertaling)

(Noot: In het laatste stukje staat in de grondtekst eigenlijk: en om het Woord van God.)

 

En ik zag tronen, en zij gingen daarop zitten, en het oordeel werd hun gegeven. En ik zag de zielen van hen die onthoofd waren om het getuigenis van Jezus en om het Woord van God, die het beest en zijn beeld niet hadden aangebeden, die het merkteken niet ontvangen hadden op hun voorhoofd en op hun hand. En zij werden weer levend en gingen als koningen regeren met Christus, duizend jaar lang.  (HSV-vertaling)

 

Openbaringen 19:10
... uw broeders, die het werk hebben dat bestaat in het getuigenis afleggen omtrent Jezus. (NWV-vertaling)

 

En ik viel voor zijn voeten neer om hem te aanbidden, maar hij zei tegen mij: Pas op dat u dat niet doet! Ik ben een mededienstknecht van u en van uw broeders, die het getuigenis van Jezus hebben. Aanbid God. Het getuigenis van Jezus is namelijk de geest van de profetie. (HSV-vertaling)

 

Jezus staat niet centraal

 

Kolossenzen 1:16
... want door bemiddeling van hem werden alle [andere] dingen in de hemelen en op de aarde geschapen, de zichtbare en de onzichtbare, of het nu tronen of heerschappijen of regeringen of autoriteiten zijn. Alle [andere] dingen zijn door tussenkomst van hem en voor hem geschapen. (NWV-vertaling)  

Wij allen zijn dus ook door en voor Jezus geschapen.

 

Want door Hem zijn alle dingen geschapen die in de hemelen en die op de aarde zijn, die zichtbaar en die onzichtbaar zijn: tronen, heerschappijen, overheden of machten; alle dingen zijn door Hem en voor Hem geschapen. (HSV-vertaling)

Nergens staat er "door bemiddeling van" of "door tussenkomst van". Er staat altijd gewoon "door" (Grieks: dia). DOOR Jezus is ALLES ontstaan. Hij was geen hulpje van God. Er staat ook nergens "andere": Jezus werd niet geschapen!

 

Johannes 5:22-23
... Want de Vader oordeelt volstrekt niemand, maar heeft het gehele oordeel aan de Zoon toevertrouwd, opdat allen de Zoon zouden eren evenals zij de Vader eren. (NWV-vertaling)

 

opdat allen de Zoon eren zoals zij de Vader eren. Wie de Zoon niet eert, eert de Vader niet, Die Hem gezonden heeft. (HSV-vertaling)

Er staat niet "evenals" in de grondtekst, maar wel "zoals" (Grieks: kathós) en dat betekent: op dezelfde wijze, dezelfde aanbidding aan de Zoon als aan de Vader.

 

Romeinen 1:6
... GIJ, die zijt geroepen om Jezus Christus toe te behoren ... (NWV-vertaling)

 

waartoe ook u behoort, geroepenen van Jezus Christus. (HSV-vertaling)

 

Filippenzen 3:7-11
Maar alles wat winst voor mij was, heb ik ter wille van de Christus als verlies beschouwd. Ja, wat dat aangaat, ik beschouw alle dingen ook werkelijk als verlies wegens de uitnemende waarde van de kennis van Christus Jezus, mijn Heer. Om zijnentwil heb ik het verlies van alle dingen aanvaard en ik beschouw ze als een hoop vuil, opdat ik Christus moge winnen en in eendracht met hem bevonden word, niet mijn eigen rechtvaardigheid hebbend, die voortvloeit uit de wet, maar die welke door middel van geloof in Christus is, de rechtvaardigheid die van God komt op basis van geloof, ten einde hem te kennen ... (NWV-vertaling)

 

Maar wat voor mij winst was, dat heb ik om Christus' wil als schade beschouwd. Ja, beslist, ik beschouw ook alles als schade vanwege de voortreffelijkheid van de kennis van Christus Jezus, mijn Heere, om Wie ik dat alles als schade ervaren heb. En ik beschouw het als vuiligheid, opdat ik Christus mag winnen,  en in Hem gevonden word, niet met mijn rechtvaardigheid, die uit de wet is, maar die door het geloof in Christus is, namelijk de rechtvaardigheid uit God door middel van het geloof;  opdat ik Hem mag kennen, en de kracht van Zijn opstanding en de gemeenschap met Zijn lijden, doordat ik aan Zijn dood gelijkvormig word, om hoe dan ook te komen tot de opstanding van de doden. (HSV-vertaling)

 

1 Johannes 5:11-12
En hierin bestaat het gegeven getuigenis, dat God ons eeuwig leven heeft gegeven, en dit leven is in zijn Zoon. Wie de Zoon heeft, heeft dit leven; wie de Zoon van God niet heeft, heeft dit leven niet. (NWV-vertaling)

 

En dit is het getuigenis, namelijk dat God ons het eeuwige leven gegeven heeft; en dit leven is in Zijn Zoon. Wie de Zoon heeft, heeft het leven; wie de Zoon van God niet heeft, heeft het leven niet. (HSV-vertaling)

 

Kolossenzen 1:19
… het heeft God goed gedacht de gehele volheid in hem te doen wonen (NWV-vertaling)

 

Want het heeft de Vader behaagd dat in Hem heel de volheid wonen zou, (HSV-vertaling)

 

1 Korinthiërs 1:23
... wij prediken een aan de paal gehangen Christus ... (NWV-vertaling)

 

wij echter prediken Christus, de Gekruisigde, voor de Joden een struikelblok en voor de Grieken een dwaasheid. (HSV-vertaling)

 

Johannes 16:13-14
….. de geest der waarheid zal u in alle waarheid leiden ... Die zal Mij verheerlijken, want hij zal van het mijne ontvangen en het u bekendmaken, zei Jezus. (NWV-vertaling)

 

Maar wanneer Die komt, de Geest van de waarheid, zal Hij u de weg wijzen in heel de waarheid, want Hij zal niet vanuit Zichzelf spreken, maar wat Hij gehoord zal hebben, zal Hij spreken, en de toekomstige dingen zal Hij u verkondigen. Die zal Mij verheerlijken, want Hij zal het uit het Mijne nemen en het u verkondigen. (HSV-vertaling)

 

Handelingen 9:4-5
Saulus, Saulus, waarom vervolgt gij mij? Hij zei: "Wie zijt gij Heer?" Hij zei: "Ik ben Jezus, die gij vervolgt". (NWV-vertaling)

 

en toen hij op de grond gevallen was, hoorde hij een stem die tegen hem zei: Saul, Saul, waarom vervolgt u Mij? En hij zei: Wie bent U, Heere? En de Heere zei: Ik ben Jezus, Die u vervolgt. Het is hard voor u, met de hielen tegen de prikkels te slaan.  (HSV-vertaling)

 

Handelingen 16:31
Geloof in de Heer Jezus
en gij zult gered worden, gij en uw huisgezin. (NWV-vertaling)

 

En zij zeiden: Geloof in de Heere Jezus Christus en u zult zalig worden, u en uw huisgenoten. (HSV-vertaling)

 

Kolossenzen 1:1
Paulus, door Gods wil een apostel van Christus Jezus ...   (NWV-vertaling)

 

Paulus, door de wil van God een apostel van Jezus Christus, en Timotheüs, de broeder, (HSV-vertaling)

 

Kolossenzen 1:7

... een getrouwe dienaar van de Christus (NWV-vertaling)

 

Zo hebt u het ook geleerd van Epafras, onze geliefde mededienstknecht, die voor u een trouwe dienaar van Christus is. (HSV-vertaling)

 

Hebreeën 12:2
... terwijl wij oplettend het oog gericht houden op de Voornaamste Bewerker en Volmaker van ons geloof, Jezus. (NWV-vertaling)

 

terwijl wij het oog gericht houden op Jezus, de Leidsman en Voleinder van het geloof. Hij heeft om de vreugde die Hem in het vooruitzicht was gesteld, het kruis verdragen en de schande veracht en zit nu aan de rechterhand van de troon van God. (HSV-vertaling)

 

Efeziërs 3:17
... dat de Christus door middel van [UW] geloof in UW hart woont met liefde.. (NWV-vertaling)

 

opdat Christus door het geloof in uw harten woont en u in de liefde geworteld en gefundeerd bent, (HSV-vertaling)

 

Het gaat om de naam ‘JEHOVAH'

Verkondiging

 

Handelingen 4:12

…want er is onder de hemel geen andere naam die onder de mensen is gegeven, waardoor wij gered moeten worden. (NWV-vertaling)

 

En de zaligheid is in geen ander, want er is onder de hemel geen andere Naam onder de mensen gegeven waardoor wij zalig moeten worden. (HSV-vertaling)

 

Filippenzen 2:9-11
... de naam gegeven die boven elke [andere] naam is, zodat in de naam van Jezus iedere knie zich zou buigen.
(NWV-vertaling)

 

Daarom heeft God Hem ook bovenmate verhoogd en heeft Hem een Naam geschonken boven alle naam, opdat in de Naam van Jezus zich zou buigen elke knie van hen die in de hemel, en die op de aarde, en die onder de aarde zijn, en elke tong zou belijden dat Jezus Christus de Heere is, tot heerlijkheid van God de Vader. (HSV-vertaling)

 

Mattheus 12:21
Voorwaar, op zijn naam zullen natiën hopen. (NWV-vertaling)

 

En op Zijn Naam zullen de heidenen hopen. (HSV-vertaling)

 

Handelingen 5:40
... gaven hun bevel niet meer op basis van Jezus' naam te spreken ...
(NWV-vertaling)

 

En zij lieten zich door hem overtuigen; en toen zij de apostelen bij zich geroepen hadden, geselden zij hen en geboden hun dat zij niet zouden spreken in de Naam van Jezus, en zij lieten hen gaan. (HSV-vertaling)

 

Handelingen 9:15-16
... deze man is mij een uitverkoren vat om mijn naam uit te dragen. (NWV-vertaling)

 

Maar de Heere zei tegen hem: Ga, want deze is voor Mij een uitverkoren instrument om Mijn Naam te brengen naar de heidenen en de koningen en de Israëlieten. Want Ik zal hem laten zien hoeveel hij moet lijden voor Mijn Naam. (HSV-vertaling)

 

Handelingen 19:17
... de naam van de Heer Jezus werd aanhoudend grootgemaakt. (NWV-vertaling)

 

En dit werd bij allen bekend, zowel bij de Joden als bij de Grieken die in Efeze woonden. En vrees overviel hen allen, en de Naam van de Heere Jezus werd groot gemaakt. (HSV-vertaling)

 

Bekering, vergeving en rechtvaardiging in de naam van Jezus

Lukas 24:47
...en op basis van zijn naam zou er in alle natiën berouw tot vergeving van zonden gepredikt worden ... (NWV-vertaling)

 

En in Zijn Naam moet onder alle volken bekering en vergeving van zonden gepredikt worden, te beginnen bij Jeruzalem. (HSV-vertaling)

 

Handelingen 10:43
Over hem leggen alle profeten getuigenis af dat een ieder die geloof in hem stelt, vergeving van zonden krijgt door middel van zijn naam. (NWV-vertaling)

 

Van Hem getuigen al de profeten dat ieder die in Hem gelooft, vergeving van zonden ontvangen zal door Zijn Naam. (HSV-vertaling)

 

1 Korinthiërs 6:11
… gij zijt rechtvaardig verklaard in de naam van onze Heer Jezus Christus en met de geest van onze God. (NWV-vertaling)

 

Sommigen van u zijn dat wel geweest, maar u bent schoongewassen, maar u bent geheiligd, maar u bent gerechtvaardigd, in de naam van de Heere Jezus en door de Geest van onze God. (HSV-vertaling)

 

Doop in de naam van Jezus

Handelingen 10:48
Daarop gebood hij dat zij in de naam van Jezus Christus gedoopt zouden worden. (NWV-vertaling)

 

En hij beval dat zij gedoopt zouden worden in de Naam van de Heere. Toen vroegen zij hem enkele dagen bij hen te blijven. (HSV-vertaling)

 

Handelingen 19:5
Toen zij dit hoorden, werden zij in de naam van de Heer Jezus gedoopt. (NWV-vertaling)

 

en nadat zij dat gehoord hadden, werden zij gedoopt in de Naam van de Heere Jezus. (HSV-vertaling)


Handelingen 22:16
En nu, waarom talmt gij nog? Sta op, laat u dopen en was uw zonden weg doordat gij zijn naam aanroept. (NWV-vertaling)

 

En nu, waarom aarzelt u? Sta op, laat u dopen en uw zonden afwassen onder aanroeping van de Naam van de Heere. (HSV-vertaling)

 

Christenen komen samen in de naam van Jezus

Mattheüs 18:20
… waar twee of drie vergaderd zijn in mijn naam, daar ben Ik in hun midden. (NWV-vertaling)

 

Want waar twee of drie in Mijn Naam bijeengekomen zijn, daar ben Ik in hun midden. (HSV-vertaling)

 

Geloof in de naam van Jezus

Johannes 20:31
Maar deze zijn opgetekend opdat GIJ moogt geloven dat Jezus de Christus is, de Zoon van God, en opdat GIJ door te geloven leven moogt hebben door middel van zijn naam. (NWV-vertaling)

 

maar deze zijn beschreven, opdat u gelooft dat Jezus de Christus is, de Zoon van God, en opdat u, door te geloven, het leven zult hebben in Zijn Naam. (HSV-vertaling)

 

1 Johannes 3:23
Ja, dit is zijn gebod, dat wij geloven in de naam van zijn Zoon, Jezus Christus, en elkaar liefhebben, zoals hij ons een gebod gegeven heeft. (NWV-vertaling)

 

En dit is Zijn gebod: dat wij geloven in de Naam van Zijn Zoon, Jezus Christus, en dat wij elkaar liefhebben, zoals Hij ons een gebod gegeven heeft. (HSV-vertaling)

 

1 Johannes 5:11-13
En hierin bestaat het gegeven getuigenis, dat God ons eeuwig leven heeft gegeven, en dit leven is in zijn Zoon. Wie de Zoon heeft, heeft dit leven; wie de Zoon van God niet heeft, heeft dit leven niet. Ik schrijf U deze dingen opdat GIJ moogt weten dat GIJ eeuwig leven hebt, GIJ die UW geloof in de naam van de Zoon van God stelt. (NWV-vertaling)

 

En dit is het getuigenis, namelijk dat God ons het eeuwige leven gegeven heeft; en dit leven is in Zijn Zoon. Wie de Zoon heeft, heeft het leven; wie de Zoon van God niet heeft, heeft het leven niet. Deze dingen heb ik geschreven aan u die gelooft in de Naam van de Zoon van God, opdat u weet dat u het eeuwige leven hebt en opdat u gelooft in de Naam van de Zoon van God. (HSV-vertaling)

 

Johannes 3:18
Hij die geloof oefent in hem, wordt niet geoordeeld. Hij die geen geloof oefent, is reeds geoordeeld, omdat hij geen geloof heeft geoefend in de naam van de eniggeboren Zoon van God. (NWV-vertaling)

 

Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar wie niet gelooft, is al veroordeeld, omdat hij niet geloofd heeft in de Naam van de eniggeboren Zoon van God. (HSV-vertaling)

 

Handelingen 15:26
Paulus en Barnabas..., mensen die hun ziel voor de naam van onze Heer Jezus Christus hebben overgegeven. (NWV-vertaling)

 

mensen die hun leven over hebben voor de Naam van onze Heere Jezus Christus. (HSV-vertaling)

 

Kolossenzen 3:17
En wat gij ook doet in woord of in werk, doet alles in de naam van de Heer Jezus, terwijl GIJ God, de Vader, door bemiddeling van hem dankt (vorige vertaling: ...de Heer Jezus, God, de Vader, dankend…) (NWV-vertaling)

 

En alles wat u doet met woorden of met daden, doe dat alles in de Naam van de Heere Jezus, terwijl u God en de Vader dankt door Hem. (HSV-vertaling)

 

Gebedsverhoring

 

Johannes 14:13-14
…En wat GIJ ook vraagt in mijn naam, dat zal ik doen, opdat de Vader in verband met de Zoon verheerlijkt moge worden. Indien GIJ iets vraagt in mijn naam, ik zal het doen. (NWV-vertaling)

 

En wat u ook zult vragen in Mijn Naam, dat zal Ik doen, opdat de Vader in de Zoon verheerlijkt zal worden. Als u iets vragen zult in Mijn Naam, Ik zal het doen. (HSV-vertaling)

 

Johannes 15:16
… opdat GIJ zoudt heengaan en vrucht zoudt blijven dragen en dat UW vrucht zou blijven, opdat wat GIJ de Vader ook vraagt in mijn naam, hij het U zou geven. (NWV-vertaling)

 

Niet u hebt Mij uitverkoren, maar Ik heb u uitverkoren, en Ik heb u ertoe bestemd dat u zou heengaan en vrucht dragen, en dat uw vrucht zou blijven, opdat wat u ook maar van de Vader vraagt in Mijn Naam, Hij u dat geeft. (HSV-vertaling)

 

Johannes 16:23
Indien GIJ de Vader om iets vraagt, zal hij het U in mijn naam geven. (NWV-vertaling)

 

En op die dag zult u Mij niets vragen. Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Alles wat u de Vader zult bidden in Mijn Naam, zal Hij u geven. (HSV-vertaling)

 

Wonderen in de naam van Jezus

Markus 16:17
Voorts zullen deze tekenen hen vergezellen die geloven: Met gebruikmaking van mijn naam zullen zij demonen uitwerpen, zij zullen in talen spreken … (NWV-vertaling)

 

En hen die geloofd zullen hebben, zullen deze tekenen volgen: in Mijn Naam zullen zij demonen uitdrijven; in vreemde talen zullen zij spreken; (HSV-vertaling)

 

Handelingen 3:6
Doch Petrus zei: “Zilver en goud bezit ik niet, maar wat ik wél heb, geef ik u: In de naam van Jezus Christus de Nazarener, loop!” (NWV-vertaling)

 

Petrus zei echter: Zilver en goud heb ik niet, maar wat ik heb, dat geef ik u: in de Naam van Jezus Christus de Nazarener, sta op en ga lopen! (HSV-vertaling)

 

Handelingen 4:30
... terwijl er tekenen en wonderen geschieden door middel van de naam van uw heilige knecht Jezus. (NWV-vertaling)

 

doordat U Uw hand uitstrekt tot genezing en er tekenen en wonderen gebeuren door de Naam van Uw heilig Kind Jezus. (HSV-vertaling)

 

Handelingen 16:18

Tenslotte begon het Paulus te vervelen, en hij keerde zich om en zei tot de geest: Ik beveel u

in de naam van Jezus Christus van haar uit te gaan. (NWV-vertaling)

 

En dat deed zij vele dagen lang. Maar Paulus, die zich daaraan ergerde, keerde zich om en zei tegen de geest: Ik gebied u in de Naam van Jezus Christus uit haar weg te gaan! En hij ging op hetzelfde moment uit haar weg. (HSV-vertaling)

 

Vervolgingen door de naam van Jezus

Mattheüs 10:22
En GIJ zult ter wille van mijn naam voorwerpen van haat zijn voor alle mensen. (NWV-vertaling)

 

En u zult door allen gehaat worden omwille van Mijn Naam; maar wie volharden zal tot het einde, die zal zalig worden. (HSV-vertaling)

 

Mattheüs 19:29
En een ieder die ter wille van mijn naam huizen of broers of zusters of vader of moeder of kinderen of landerijen heeft verlaten, zal vele malen meer ontvangen en eeuwig leven beërven. (NWV-vertaling)

 

En al wie huizen of broers of zusters of vader of moeder of vrouw of kinderen of akkers zal verlaten hebben omwille van Mijn Naam, die zal honderdvoudig ontvangen en het eeuwige leven beërven. (HSV-vertaling)

 

Mattheüs 23:34
Ziet, daarom zend ik profeten en wijze mannen en openbare onderwijzers … (NWV-vertaling)

 

Daarom zie, Ik zend profeten, wijzen en schriftgeleerden naar u toe, en sommigen van hen zult u doden en kruisigen, en sommigen van hen zult u geselen in uw synagogen, en u zult hen vervolgen van stad tot stad, (HSV-vertaling)

(Noot: Jezus stuurt de profeten)

 

Lukas 21:12
Maar vóór al deze dingen zullen de mensen de hand aan U slaan en U vervolgen, door U over te leveren aan de synagogen en gevangenissen, en U voor koningen en bestuurders te slepen ter wille van mijn naam.
(NWV-vertaling)

 

Maar vóór dit alles zullen ze de handen aan u slaan en u vervolgen, door u over te leveren in de synagogen en gevangenissen, en u zult voor koningen en stadhouders geleid worden omwille van Mijn Naam. (HSV-vertaling)

 

Handelingen 5:41
... verheugd dat zij waardig gerekend waren ten behoeven van zijn naam oneer te lijden (NWV-vertaling)

 

Zij dan gingen weg uit de tegenwoordigheid van de Raad en waren verblijd dat zij waardig geacht waren, omwille van Zijn Naam smaadheid te lijden. (HSV-vertaling)

 

Handelingen 21:13
Wees ervan verzekerd dat ik bereid ben mij te Jeruzalem niet alleen te laten binden, maar er ook te sterven voor de naam van de Heer Jezus. (NWV-vertaling)

 

Maar Paulus antwoordde: Wat doet u nu dat u huilt en mijn hart week maakt? Want ik ben bereid, niet alleen gebonden te worden, maar ook te sterven in Jeruzalem voor de Naam van de Heere Jezus. (HSV-vertaling)

 

1 Petrus 4:14
Indien GIJ om de naam van Christus wordt gesmaad, zijt GIJ gelukkig
, want de geest der heerlijkheid, ja, de geest van God, rust op U. (NWV-vertaling)

 

Als u smaad wordt aangedaan om de Naam van Christus, dan bent u zalig, want de Geest van de heerlijkheid en van God rust op u. Wat hen betreft wordt Hij wel gelasterd, maar wat u betreft wordt Hij verheerlijkt. (HSV-vertaling)

 

1 Petrus 4:16
... maar God blijven verheerlijken in deze naam. (NWV-vertaling)

 

Als iemand echter als christen lijdt, laat hij zich daarvoor niet schamen, maar God in dit opzicht verheerlijken. (HSV-vertaling)

 

Volharding voor de naam van Jezus

 

Openbaringen 2:3
... gij hebt ter wille van mijn naam standgehouden ... (NWV-vertaling)

 

En u hebt moeilijkheden verdragen, en volharding getoond. Om Mijn Naam hebt u zich ingespannen en u bent niet moe geworden. (HSV-vertaling)

 

Openbaringen 2:13
... toch blijft gij aan mijn naam vasthouden, en gij hebt uw geloof in mij niet verloochend ... (NWV-vertaling)

 

Ik ken uw werken en weet waar u woont, namelijk waar de troon van de satan is. U houdt vast aan Mijn Naam, en u hebt het geloof in Mij niet verloochend, zelfs niet in de dagen van Antipas, mijn trouwe getuige, die gedood werd bij u, waar de satan woont. (HSV-vertaling)

 

Openbaringen 3:8
... gij hebt mijn woord bewaard en hebt u niet ontrouw getoond aan mijn naam. (NWV-vertaling)

 

Ik ken uw werken. Zie, Ik heb voor uw ogen een geopende deur gegeven en niemand kan die sluiten, want u hebt weinig kracht en toch hebt u Mijn Woord in acht genomen en Mijn Naam niet verloochend. (HSV-vertaling)

Vervolg zie "Jehovah's Getuigen (Help hen de Waarheid te ontdekken 2)"

Geraadpleegde bronnen:

http://www.4uall.org/jehovah's_getuigen.htm


Bijbelteksten
Johannes  5  : 42

En zij bleven zonder ophouden elke dag in de tempel en van huis tot huis onderwijzen en het goede nieuws over de Christus, Jezus, bekendmaken. (NWV-vertaling)

 

En zij hielden niet op iedere dag in de tempel en bij de huizen onderwijs te geven en Jezus Christus te verkondigen. (HSV-vertaling)


Johannes  15  : 26

... de geest der waarheid, die van de Vader uitgaat, zal die getuigenis over mij afleggen; en GIJ moet op UW beurt getuigenis afleggen ... (NWV-vertaling)

 

Maar wanneer de Trooster is gekomen, Die Ik u zenden zal van de Vader, de Geest van de waarheid, Die van de Vader uitgaat, zal Die van Mij getuigen. (HSV-vertaling)


Handelingen  1  : 8

GIJ zult getuigen van mij, zegt Jezus (NWV-vertaling)

 

maar u zult de kracht van de Heilige Geest ontvangen, Die over u komen zal; en u zult Mijn getuigen zijn, zowel in Jeruzalem als in heel Judea en Samaria en tot aan het uiterste van de aarde. (HSV-vertaling)


Onbekend/Anders

   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009