hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Zondebesef (Kan je zonder zondebesef God leren kennen?)

Categorie
OP ZOEK NAAR GOD

Toelichting

Kan je zonder zondebesef God leren kennen?

Je kan niet God leren kennen zonder zondebesef. God leren kennen is enkel mogelijk door het geloof dat door de liefde werkt, terwijl zondekennis ook enkel mogelijk is door het geloof. Zondekennis wil zeggen dat we Gods Woord gelovig aanvaarden wanneer dat ons als overtreders van de wet van God schuldig stelt. Calvijn legt daarom in het begin van zijn standaardwerk “De Institutie” groot accent op de relatie die er is tussen Godskennis en zelfkennis. Ondertussen blijft zelfkennis niet op zichzelf staan, want echt bijbelse zondekennis kan het niet uithouden in de zonde. Echt bijbelse zondekennis is altijd te kennen aan het verlangen naar vergeving en genade. Echte zondekennis geeft een krachtige drang in ons om Jezus te leren kennen als onze Redder en Verlosser. We vinden nergens rust totdat we die in Christus hebben gevonden.

Dat betekent dat het moet komen tot gelovige aanname door ons van Christus als onze Heiland. Hierbij kan het geloof vergeleken worden met twee lege handen. We hebben God niets aan te bieden van eigen deugdzaamheid, want we hebben uitsluitend schuld. Ondertussen laat God die lege bedelaarshanden niet leeg. Hij gaat die handen vullen met de genade van Christus. Door het beloofde woord van God komt Christus tot ons en de Heilige Geest legt Christus via de beloften in die lege handen van ons geloof. We noemen dat het toepassende werk van de Heilige Geest. Wij mogen onszelf dan Christus toe-eigenen in het geloof tot onze Heiland. Deze toe-eigening kan een lange weg zijn, waarbij ook de vraag meespeelt of we het mogen aannemen.

Ondertussen werkt de Heilige Geest zo door dat het tot aanname gaat komen. We durven niet langer te weigeren, want we mogen niet langer weigeren en willen dat ook niet. We komen tot geloofsovergave en merken dat de Heilige Geest daar ook ruimte voor geeft door Christus met kracht, troost en zekerheid aan ons hart toe te passen. Zo leren we Christus kennen als onze Zaligmaker. En pas als we Christus hebben leren kennen, gaan we God leren kennen als onze genadige Vader. Het zondebesef hoort er dus helemaal bij, doch het is nooit een soort rustkussen. Integendeel, zondebesef drijft ons in heilige onrust uit naar Jezus. Zoals in het avondmaalsformulier zo mooi staat namelijk, ”omdat wij de zaligheid buiten onszelf in Christus zoeken, geven we daarmee te kennen dat we belijden zelf midden in de dood te liggen.” De eerste vraag is dus niet of we zondebesef hebben, maar of we Jezus zoeken tot verzoening van onze zonden. Hierbij is zeer belangrijk dat we ons al maar meer aan Jezus toevertrouwen. Iets dat Hijzo graag wil. Op deze wijze zal de zekerheid van ons geloof ook gaan opbloeien.

Ds. R. H. Kieskamp

 

Bron : http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/16917/na-zondebesef-bekering/


Bijbelteksten
Jeremia  31  : 19

Want nadat ik bekeerd was, heb ik berouw gekregen. Nadat ik met mijzelf bekend ben gemaakt, heb ik mij op de heup geslagen. Ik ben beschaamd, ja, ook te schande geworden, omdat ik de smaad van mijn jeugd meedraag. (HSV-vertaling)

 

Het volk heeft zich bekeerd van hun zonden en heeft de voorzegde straf gedragen. Daarom komen ze terug.


Onbekend/Anders

   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009