hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Wedergeboorte (Wat zijn de kenmerken van de wedergeboorte?)

Categorie
OP ZOEK NAAR GOD

Toelichting

De kenmerken van de wedergeboorte

De wedergeboorte is  absoluut cruciaal in het leven van iedere christen. Desondanks zijn er toch nog vele christenen, die niet precies weten wat de wedergeboorte is en die de wedergeboorte nooit hebben ervaren. Omdat de wedergeboorte een geestelijke ervaring is waaraan een bepaald geestelijk proces aan vooraf is gegaan, kost het inderdaad enige moeite om wedergeboorte te definiëren en het tijdstip van de wedergeboorte aan te duiden. Indien wij ons echter bepalen bij hetgeen wat de bijbel, het Woord van God, hierover zegt, zal de Heilige Geest ons ook in deze waarheid leiden (Johannes 16:13a).        

 

Ons eeuwig leven, ons eeuwig behoud hangt af van het feit of wij wederom geboren zijn.

 “Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat  iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien. Nicodemus zeide tot  Hem: Hoe kan een mens geboren worden, nu oud zijnde? Kan hij ook andermaal in zijner  moeders buik ingaan, en geboren worden? Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Zo iemand niet geboren wordt uit water en Geest, hij kan in het Koninkrijk Gods niet ingaan.”  (Johannes 3:3-5)  

Als wij straks na afloop van ons aardse leven Gods Koninkrijk willen ingaan en het eeuwige leven ontvangen, dan moeten wij persé opnieuw geboren worden.

 

WIE NIET WEDERGEBOREN IS, MAG STRAKS HET KONINKRIJK NIET INGAAN!

 

Op z’n allersimpelst gezegd is wedergeboorte het worden van een kind van God. Het worden van een kind van God vereist een nieuwe geboorte. En omdat wij reeds een natuurlijke geboorte hebben ondergaan, moet er nu sprake zijn van een geestelijke geboorte. Deze geestelijke geboorte noemden wij christenen de wedergeboorte, namelijk het (geestelijk) als kind van God geboren worden, nadat wij Jezus hebben aangenomen.

 

Jezus noemde twee geweldige krachten, waaruit wij geestelijk opnieuw worden geboren, namelijk Water en Geest. “Water” staat voor het Woord van God (Efeze 5:26). Door het horen van het Woord van God, dat het Woord der Waarheid is, ontvangen wij geloof in Jezus (Romeinen 10:17) en worden wij wedergeboren (Jakobus 1:18; 1 Petrus 1:23). “Geest” staat voor de Heilige Geest, Die ons in de Waarheid van het Woord leidt (Johannes 16:13) en ons leven schenkt (Ezechiël 37:9; 2 Corinthiërs 3:6; Romeinen 8:6; 1 Petrus 3:22).

 

Het Woord en de Heilige Geest brengen ons tezamen naar die wedergeboorte en doen ons wedergeboren worden. Het is daarom ook een proces dat wij moeten ondergaan, zoals de natuurlijke geboorte van een kind ook een zwangerschapsproces vergt. Maar juist omdat er van een zich ontwikkelend proces sprake is, is het moeilijk om de wedergeboorte precies aan te duiden.

 

Wat is GEEN wedergeboorte?

1.Het belijden van onze zonden aan Jezus is nog geen wedergeboorte, want daarna kunnen wij tóch weer onze oude manier van leven oppakken.

2.Ons bekeren van onze oude en verkeerde wandel is nog geen wedergeboorte, want het wil nog niet zeggen dat wij Jezus nu ook daadwérkelijk gaan volgen.

3.Het begraven van ons oude leven in het graf van de waterdoop hoeft nog geen wedergeboorte te betekenen, want wij kunnen er als een natte zondaar weer uitkomen.

4.Het vervuld worden met de Heilige Geest hoeft nog geen wedergeboorte te betekenen, want uit genade kan Jezus ons vervullen met de Heilige Geest omdat wij een enkel moment ons hart voor Hem hebben geopend.

 

Hoe hebben wij Jezus aangenomen?

Onze wedergeboorte heeft te maken met de intensiteit waarmee wij Jezus hebben aangenomen. Het heeft te maken met onze eerste echte, wérkelijke ervaring van de dood en opstanding in Christus. Laten we Romeinen 6:3-5 eens lezen:

 

“Of weet gij niet, dat zovelen als wij in Christus Jezus gedoopt zijn, wij in Zijn dood gedoopt zijn? Wij zijn dan met Hem begraven, door den doop in den dood, opdat, gelijkerwijs  Christus uit de doden opgewekt is tot de heerlijkheid des Vaders, alzo ook wij in nieuwigheid  des levens wandelen zouden. Want indien wij met Hem een plant geworden zijn in de gelijkmaking Zijns doods, zo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking Zijner opstanding;”

 

De mens die Jezus intens, écht en in waarheid heeft aangenomen, die heeft de dood van Jezus aan het kruis zelf ervaren. Hij is als het ware zélf gestorven. Deze mens is eerst tot een diep zondebesef gekomen. Hij heeft door de overtuiging van de Heilige Geest al zijn pikzwarte zonden uit het verleden gezien en heeft beseft hoe verkeerd hij is geweest en hij is tot de conclusie gekomen, dat hij voor altijd en eeuwig verloren is. Veroordeeld tot de hel. En hij heeft er zo’n spijt van en zo’n diep berouw. En hij zou alles willen doen om het weer in orde te maken.

 

Maar toen mocht hij uit genade het werk van Jezus aanschouwen, Die voor hem vrijwillig aan het kruis van Golgotha stierf. Onschuldig voor zijn inktzwarte zonden. En die mens kon in diepe verslagenheid alleen nog maar zeggen, dat hijzelf eigenlijk daar aan het kruis had moeten hangen. En hij heeft er zo’n verdriet van, dat Jezus daar in zijn plaats een vreselijke marteldood stierf. Hij ervaart als het ware de pijn, die Jezus moest ondergaan en hij voelt zich totaal waardeloos, zondig en diep verloren.

 

Maar dan overtuigt Gods Heilige Geest hem, dat Jezus daar hing om de straf voor zijn zonden te dragen en dat er vergeving voor hem zal zijn en verlossing van zijn banden, als hij zijn zonden belijdt en Jezus aanneemt als zijn Verlosser. En dan belijdt deze mens al zijn zonden onder hete tranen. En hij ervaart dat die zware zondelast van zijn schouders door Jezus wordt weggenomen. En hij voelt zich vrij en totaal gereinigd en vernieuwd. Nooit wil hij meer zondigen en zelfs niet één zonde doen teneinde Jezus geen verdriet meer aan te doen. En hij is zo ontzettend dankbaar, dat hij Jezus nu voor altijd wil volgen en Hem wil dienen met zijn hele hart en zijn hele leven. Zijn hart en zijn mond zijn geheel met Jezus vervuld. Zijn hart springt op van geluk en blijdschap en iedereen moet nu horen wie Jezus is en wat Hij betekent. Een mens met deze ervaring is een wedergeboren kind van God geworden. Nu mag hij voor altijd in nieuwigheid des levens samen met Jezus wandelen. Samen met Jezus is hij uit de dood van het oude leven opgestaan.

 

Omdat er sprake is van een geestelijk proces in ons innerlijke wezen dat meer of minder tijd kan vergen, hebben sommigen deze ervaring van de wedergeboorte vrij snel na hun bekering, anderen als zij net gedoopt zijn in water, weer anderen pas bij de vervulling met de Heilige Geest. Helaas zijn er ook die deze ervaring nooit hebben gehad.

 

Laten we nu eens 1 Johannes 5:8 lezen:

“En drie zijn er, die getuigen op de aarde, de Geest, en het water, en het bloed; en die drie zijn tot een. “

 

We zien hier in overdrachtelijke zin de geestelijke wedergeboorte van het kind van God. Want hoe is het bij een natuurlijke geboorte van een baby? Vlak vóór de natuurlijke geboorte wordt door de barende vrouw het vruchtwater uitgestort en dan wordt de baby onder het vloeien van veel bloed geboren. Maar dan ademt de baby vaak nog niet meteen uit zichzelf, want in de baarmoeder heeft de baby nooit geademd, maar kreeg het zuurstof via de moeder. De baby krijgt dan enkele tikken, waardoor het gaat schreeuwen en automatisch begint te ademen. Die adem is het beeld van de geest. Denkt u maar aan God de Vader, Die toen Hij Adam schiep, in hem de adem des levens blies (Genesis 2:7). Het Hebreeuwse woord voor geest is “roeach” dat “adem, wind, geest” betekent.

 

Daarom zijn er op aarde ook drie getuigen of getuigenissen (ervaringen) óf wij werkelijk een wedergeboren kind van God zijn geworden, namelijk bloed, water en Geest. Waarom zijn die drie ook tot één, zoals 1 Johannes 5:8 zegt? Omdat deze drie ervaringen (het klinkt oneerbiedig, maar zo is het niet bedoeld) tot één resultaat leiden, een wedergeboren kind van God. Deze drie ervaringen horen bij elkaar en zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden.

 

Het betreft hier de ervaring van het kind van God, dat bij het kruis van Jezus zijn zonden heeft beleden, waarna het Bloed van Jezus hem heeft gereinigd. Vervolgens betreft het de waterdoop. Het oude leven werd begraven in het watergraf, teneinde nu voortaan alleen Jezus nog maar te dienen en niet meer de wereld. Tenslotte de doop met de Heilige Geest, om met Zijn kracht te worden toegerust voor die dienende taak.

 

Zeven kenmerken van wedergeboorte

Tot besluit van deze les over de wedergeboorte wil ik u kort zeven cumulatieve kenmerken opsommen, waaraan u kent herkennen of u in waarheid een wedergeboren kind van God bent geworden. Deze kenmerken zijn niet naar voorkeur, maar allemáál en voor élk kind van God integraal van toepassing.

 

1. Wij geloven dat Jezus de Christus is (1 Johannes 5:1a) en hebben Hem aangenomen.

 Zovelen Hem hebben aangenomen, die heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden.” (Johannes 1:12)

 

2. We zijn een nieuw schepsel geworden, dat voortaan in nieuwigheid des levens wandelt.

Het oude leven is voorbij (2 Korinthiërs 5:17; Romeinen 6:4). De wereld trekt ons niet meer. We zijn niet meer zo gauw boos. Wij zoeken geen onreinheid meer.

“Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, ziet, het is  alles nieuw geworden.” (2 Korinthiërs 5:17)

 

3. We worden nu door de Geest van God geleid.

“Want zovelen als er door den Geest Gods geleid worden, die zijn kinderen Gods.” (Romeinen 8:14)

Hij bepaalt voortaan wat wij moeten doen. En Hij wil ons laten leven in en door de Geest (Galaten 5:16,18,25).

 

4. We hebben een honger naar het Woord van God, zoals een baby dagelijks op regelmatige tijden schreeuwt om voeding.

“En, als nieuwgeborene kinderkens, zijt zeer begerig naar de redelijke onvervalste melk, opdat gij door dezelve moogt opwassen;” (1 Petrus 2:2). Melk staat in de bijbel voor het Woord van God.

 

5. We willen niet meer zondigen, maar onszelf in reinheid bewaren van de zonde.

“Een iegelijk, die uit God geboren is, die doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren.” (1 Johannes 3:9). Lees ook 1 Johannes 5:18 en Romeinen 6:5-6.

 

6. We overwinnen de wereld. De wereld trekt ons niet meer en als wij desondanks verzocht en beproefd worden, zijn we in staat om “neen” tegen de verleiding te zeggen.

“Want al wat uit God geboren is, overwint de wereld; en dit is de overwinning, die de wereld overwint, namelijk ons geloof.” (1 Johannes 5:4)

 

7. We hebben onze broeders en zusters lief, dus ook degenen die ons qua karakter niet zo liggen.

“Wij weten, dat wij overgegaan zijn uit den dood in het leven, dewijl wij de broeders liefhebben; die zijn broeder niet liefheeft, blijft in den dood .” (1 Johannes 3:14). Lees ook 1 Johannes 5:1b.

 

Laten we onze levens ernstig onderzoeken op de aanwezigheid van al deze kenmerken. Ervaart u deze kenmerken? Dan bent u wedergeboren en met lichaam, ziel en geest een kind van God geworden. Vanaf nu heeft uw ziel vrede met God (Romeinen 5:1), is uw geest weer levend gemaakt (Efeziërs 2:1,5; Kolossenzen 2:13) en is uw lichaam een tempel van de Heilige Geest geworden (1 Korinthiërs 6:19).

 

Maar wanneer wij tot de conclusie komen dat deze (in meer of mindere mate) niet aanwezig zijn in ons, laten we ons dan benaarstigen om de wedergeboorte uit genade toch te ontvangen door Jezus met ons gehele hart en ziel aan te nemen. Ons eeuwig behoud is er van afhankelijk.

 

Bron : www.reddingdoorjezus.nl/pdf/wedergeboortekenmerken.pdf


Bijbelteksten
1 Petrus
Geprezen zij de God en Vader van onze Heer Jezus Christus: in zijn grote barmhartigheid heeft hij ons opnieuw geboren doen worden door de opstanding van Jezus Christus uit de dood, waardoor wij leven in hoop. (NBV-vertaling)
Onbekend/Anders

   Bijbeltekst toevoegen

Website('s) of documenten
 Hoe kan ik weten dat ik wedergeboren ben? (Youtube-filmpje 3.18 minuten)
 Hoe kan ik zeker zijn van mijn geloof? (Youtube 7.55 minuten Paul Washer)

 


  Terug


Versie december 2009