hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Satan en gedachtenlezen

Categorie

Toelichting

Satan en gedachtenlezen

 

Kent satan de gedachten van de mensen?

Op deze vraag kunnen we niet met ja of nee antwoorden. Er staat namelijk -voor zo ver wij weten - nergens in de Bijbel dat hij dat kan. Er staat echter ook niet, dat hij daartoe niet in staat is. Er zijn echter wel een paar teksten die spreken over wat satan weet.

Wat weet satan?

Ten eerste is er de bekende uitspraak van de Heer Jezus die we vinden in Mattheüs 16: 23: “Ga weg achter Mij, satan; want gij zijt niet bedacht op de dingen Gods, maar op die der mensen.” We zouden verwacht hebben dat het slot zo zou luiden: 'maar op die van jezelf'. Dat staat er echter niet. Of je uit deze tekst de conclusie mag trekken dat satan gedachten kan lezen is de vraag, maar wel blijkt eruit dat satan weet wat de trant van denken van de mensen is. Hij weet ze te beïnvloeden in de lijn van hun gevoelens. Petrus wilde niet aanvaarden dat de Meester zou lijden. Dat paste niet in zijn godsdienstig denkschema. De Heer moest niet lijden, maar het koninkrijk oprichten, vond hij. Welnu, satan sluit daarbij aan en beïnvloedt hem om de woorden uit te spreken, die we in vers 22 lezen.

Ten tweede blijkt ui Mattheüs 4:6 dat satan weet wat er in de Schriften staat. Dat is wel veelzeggend.

In de derde plaats weten de duivelen wie Jezus Christus is en dat hun een oordeel wacht op Gods tijd. Lees daartoe Mattheüs 8:28-30.

Ten vierde zegt Openbaring 12:12 dat als satan op aarde wordt geworpen, hij weet dat hij weinig tijd heeft. Misschien mogen we er ook Handelingen 16:16 bij betrekken, tenzij we daar met bedrog te maken hebben In dat vers is namelijk sprake van een vrouw die een waarzeggende geest had.

Al met al weet satan heel wat en we moeten hem wat zijn kennis betreft niet onderschatten. Omgekeerd weten wij als gelovigen door onze gemeenschappelijke geloofservaring door de eeuwen heen en bovenal door de voorlichting van Gods Woord hoe satan denkt. Zijn gedachten, zijn denktrant is ons niet onbekend (2 Korinthiërs 2:11). Dat betekent niet dat we zijn gedachten kunnen lezen. Zo kunnen we evenmin uit de teksten die spreken over het kennen van satan niet concluderen dat hij gedachten lezen kan. Maar nogmaals, we kunnen ook niet zeggen dat hij dat niet kan.

 

Bron :  http://www.jaapfijnvandraat.nl/index.php?page=artikel&id=1092

 

Satan was een engel
Satan is een geschapen wezen en dus niet alwetend, noch alomtegenwoordig en zeker niet almachtig. Alle engelen (dus ook de satan) zijn onderworpen aan tijd (kunnen dus niet in de toekomst kijken). Alleen de eeuwige God is in staat alles te weten, alles te overzien en op alle plaatsen tegelijkertijd aanwezig te zijn. Jezus zegt in Johannes 16:13 dat alleen de Heilige Geest ons de weg zal wijzen tot de volle waarheid, dat Hij niet uit Zichzelf zal spreken, maar al wat Hij hoort van God zal Hij spreken en zo de toekomst aan ons verkondigen. De duivel kan dus niet in de toekomst kijken.

Bron :

Kent satan onze gedachten?
Op grond van de Bijbel kan je zeggen, dat satan onze gedachten niet kan weten. Althans als we ze niet onder woorden brengen. Er is er maar één die alwetend is en dat is God. Satan heeft deze goddelijke eigenschap niet. Wat wij dus onuitgesproken denken, weet hij niet (vgl. 1 Kon. 8:39; Jer. 17:10; Ps. 44:22). Satan kan wel onze gedachten proberen te beïnvloeden en dat doet hij ook voortdurend. Door ons van alles van wat uit zijn koker komt ons voor te houden. Hij heeft wat kanalen tot z’n beschikking om z’n gedachtegoed naar ons toe te laten komen. En omdat onze natuur door de zonde verdorven is, vindt hij heel vaak aansluiting. Alleen een vernieuwde natuur blokkeert regelmatig satans invloeden. Maar ook niet altijd! Ook bij Gods kinderen vindt satan geregeld aansluiting (vgl. Mat. 16:23).

Satan kan onze gedachten ook beheersen. Dat is zo, als we onbekeerd zijn en helemaal de satan volgen in ons leven. Dan beheerst hij ons leven en daarmee ook onze gedachten (vgl. Joh. 8:44). Als wij ‘zacht’ bidden, weet de satan niet wat we bidden. Hij kan er dan alleen naar raden. Als we hardop bidden, weet hij wel wat we aan de HEERE vragen. Al blijft het dan nog de vraag of hij elk hardop uitgesproken gebed van elk mens hoort, want ook dat komt weer in de buurt van Gods alwetendheid. Als de satan ons gebed heeft gehoord, kan hij er misbruik van maken, maar het kan hem ook doen schrikken. Als we bijvoorbeeld bidden of Gods Geest de macht van de satan in ons leven wil breken of ons oog wil geven voor zijn verleidingen. Aan de hand hiervan zou je kunnen vaststellen: deze gebeden kan ik beter hardop doen en deze ‘zacht’. Stel dat je je zwakheid aan de HEERE wilt belijden of je (herhaaldelijk terugkomende) zonden. Misschien moet je dat maar zacht doen. Dan kan satan er geen misbruik van maken.

Bron : ds. Droger, CGK Vlaardingen


Bijbelteksten
Onbekend/Anders

   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009