hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Kennis (Groot gebrek aan kennis van de Bijbel)

Categorie
Kerk

Toelichting

Groot gebrek aan kennis van de Bijbel

Christenen komen soms in een geestelijke put terecht. Je hoort daarbij opmerkingen als 'ik ervaar het niet meer' en 'God lijkt zo ver weg'. Hoe kunnen we met deze vragen omgaan? Ds. Wassinkmaat geeft in een interview met CIP een antwoord. Volgens de predikant kunnen er verschillende oorzaken zijn waardoor christenen geestelijk in de put zitten en God nabijheid niet meer ervaren:

 

Oorzaken waarom christenen geestelijk in de put zitten

Het kan te maken hebben met je karakter, je opvoeding, de gejaagdheid van de tijd, de invloed van de tijdgeest of moeilijkheden die je meemaakt. Het is mogelijk dat we snel in de put zitten, omdat we teveel af gaan op ons gevoel en te weinig leven bij de beloften van God. Dat gevoel kan de ene dag namelijk heel anders zijn dan de andere. We moeten leren dat ons behoud niet in ons gevoel ligt, maar buiten onszelf in de Heere Jezus Christus. Juist als we Gods nabijheid niet ervaren, komt het aan op het 'nochtans' van het geloof. Uiteindelijk is niet het gevoel doorslaggevend, maar de trouw van God.

 

Gebrek aan kennis van de Bijbel

Ook signaleert de predikant een groot gebrek aan kennis van de Bijbel, de kernwoorden van de Schrift en de inhoud van het geloof. Het gevolg hiervan kan zijn dat je de zekerheid van het geloof mist en voortdurend twijfelt. In mijn boek 'orde op zaken stellen' wijs ik op het belang van de uitleg van de Bijbel, zowel op zondag in de kerk als doordeweeks op catechisatie, Bijbelkring of vereniging. Hierbij denk ik ook aan persoonlijke Bijbelstudie. Zeker in onze jachtige tijd is dat geen overbodige luxe. Juist door het onderzoeken van Gods Woord wil de Heilige Geest je vaste grond onder je voeten geven, reikt Hij stenen aan in het moeras van geloofsstrijd, twijfel en onzekerheid. Zo krijg je houvast, wordt het geloof verdiept en neemt de zekerheid van het heil in Christus toe!"

 

Ds. Wassinkmaat schreef het boek 'Orde op zaken stellen', waarin hij lastige geloofsvragen behandelt. Klik hier voor meer informatie over zijn boek.

 

Bron : http://www.cip.nl/nieuwsbericht_detail.asp?id=23028


Bijbelteksten
Hosea  4  : 6

Mijn volk is uitgeroeid, omdat het zonder kennis is. Omdat ú de kennis verworpen hebt, heb Ik u verworpen om als priester voor Mij te dienen. Omdat u de wet van uw God hebt vergeten, zal Ik ook uw kinderen vergeten. (HSV-vertaling)

 

Mijn volk komt om doordat het met mij niet vertrouwd is. Jij wilde het niet met mij vertrouwd maken, daarom wil ik niets meer met jou te maken hebben: je zult mij niet meer als priester dienen. Jij hebt de wet van je God verwaarloosd, daarom zal ik jouw kinderen verwaarlozen. (NBV-vertaling)

 

Mijn volk komt om van ellende, omdat het Mij niet meer kent en dat is uw schuld, priesters! Want u wilt Mij niet kennen. Daarom weiger Ik u nog langer te erkennen als mijn priesters. Daar u mijn wetten hebt vergeten, zal Ik 'vergeten' uw kinderen te zegenen. (Het Boek)

 

In de NBV-vertaling en Het Boek staat duidelijk dat met "gebrek aan kennis" bedoeld wordt "dat wij Gods Woord niet meer kennen"  of "dat wij niet meer vertrouwd zijn met God" bedoeld wordt.  Dus het gaat hier niet om algemene kennis (kennis van de maatschappij).


Onbekend/Anders

   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009