hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Liefde (God is liefde)

Categorie
OP ZOEK NAAR GOD

Toelichting

God is Liefde

God vindt jou de moeite waard, Hij heeft je lief. Wat andere mensen ook zeggen en in welke omstandigheid je ook zit, of hoe jij over jezelf denkt, dat brengt daar geen verandering in. De woorden uit de volgende brief zijn waar en komen recht uit het hart van God.

Klik op onderstaande link  voor het bekijken van een Youtube-filmpje: Een brief voor Jou

http://www.youtube.com/watch?v=v5q5DY4nYGI

Wat is liefde?
God lijkt verdwenen. Kijk maar eens vijf minuten naar het journaal. We leven in een wereld die gevuld is met haat en het kwade. De maatschappij wordt in hoog tempo vernield door mensen die beweren dat ze God niet nodig hebben, maar die niet beseffen dat je ook de liefde afwijst als je God afwijst. In een wereld waarin 'alle religies gelijk zijn', proberen mensen God te maken zoals zij willen dat Hij is en vervolgens maken ze ook de liefde tot dat wij zij willen dat ze is. We hebben alle waarheden over de liefde achter ons gelaten en we hebben haar gemaakt tot iets wat om onszelf draait. Meer dan zelf lief te hebben, verlangen we ernaar om geliefd te worden. In plaats van te geven en op te offeren, willen we dat anderen aan ons geven en offers voor ons brengen.

Wat is liefde eigenlijk? In Johannes 4:8 lezen we dat God liefde is. De remedie voor een wereld waarin de liefde ontbreekt, is haar te laten vullen door God. God wordt gekenmerkt door liefde in hoe Hij is en in wat Hij doet. Liefde is de drijvende kracht achter alles wat God doet. Je kunt God niet kennen zonder de liefde te kennen, want God zelf is liefde. We zijn geschapen om op een onzelfzuchtige manier lief te hebben en liefde te ontvangen, maar we putten onszelf uit met inspanningen om liefde te maken tot iets anders dan waarvoor God ons gemaakt heeft. Liefde gaat om anderen, maar wij willen haar zo graag maken tot iets wat om onszelf gaat.

Liefde is iets heel krachtigs en in een wereld als de onze valt echte liefde altijd op. Steeds moet bij jou de vraag opkomen: Wat kan ik vandaag voor iemand anders doen?  Dat is liefde die de wereld zal veranderen. Misschien denk je: Ik ben maar in mijn eentje. Ik kan de wereld niet veranderen. Eén persoon is genoeg! Zoals God leiderschapstalenten in Mozes legde en David het hart van een herder gaf, zoals Hij Esther in staat stelde om koningin te zijn en Jezus het hart van een dienaar gaf, zo heeft Hij zijn liefde in jou gelegd. Overal zijn enorme groepen mensen te vinden die met de ellebogen werken om hun doel te bereiken. Dat valt niet op. Maar juist de mensen die stilletjes tussen de menigte door lopen en anderen liefhebben zullen uiteindelijk de wereld voor zich innemen. Ware liefde heeft geen erkenning nodig om te doen wat ze doet. De beloning van liefde is de vreugde die ze voortbrengt voor degene die liefheeft.

Jezus zei tegen zijn discipelen, dat de wereld ons als christenen zou herkennen aan onze liefde voor elkaar. Paulus zei tegen Timothëus dat we een voorbeeld moeten zijn in het liefhebben. Jezus zegt tegen ons dat we moeten liefhebben zoals Hij ons heeft liefgehad. Liefde is wat ons anders maakt. Liefde is alles. We hebben een keuze: we kunnen liefhebben of we kunnen weigeren om lief te hebben. We kunnen God en zijn liefde omhelzen of we kunnen Hem volledig afwijzen. Er is geen tussenweg.  In Johannes 4:7-8 lezen we dat iemand die niet liefheeft, God niet kent. Je daden zeggen meer dan woorden.

Bron: "Met heel je hart liefhebben" van Shannon Kubiak Primicerio (serie: Girls for God)

God is liefde
De liefde is een wezenlijke hoedanigheid van God. Liefde is Zijn aard. Wij moeten leren liefhebben; wij moeten onze liefde ontplooien. God is liefde. Dit mag niet omgedraaid worden. Dat God liefde is, betekent niet dat de liefde God is. Deze verkeerde opvatting verlaagt God tot de personificatie van een deugd. 'God is liefde' omschrijft Zijn aard. Johannes beklemtoont in zijn eerste brief Gods liefde voor ons en hoe wij behoren te reageren.

1. God toonde Zijn liefde door Zijn Zoon te zenden. (1 Johannes 4:9 en 10, Romeinen 5:8, Johannes 3:16, 1 Johannes 3:16, Efeziërs 2:4 en 5)
2. Niets van buiten af kan ons van Gods liefde scheiden. (Romeinen 8:38 en 39)
3. Gods liefde vertroost ons en geeft ons de moed om een hechte relatie met Hem te hebben. (1 Johannes 4:16 t/m 19)
4. Wij hebben lief, omdat Hij ons eerst heeft liefgehad. (1 Johannes 4:19)
5. Onze hoogste liefde komt God toe. (Matteüs 22:37, 38)
6. Waarom zou wie dan ook God haten? Omdat men meer liefde heeft voor iets anders. (1 Johannes 2:15 t/m 17)
7. Wanneer wij de liefdevolle genade Gods aanvaarden door ons te laten dopen, wordt Gods Geest over ons uitgestort. (Titus 3:4 t/m 7)
8. Door de Geest wordt Gods liefde in onze harten uitgestort. (Romeinen 5:5)
9. Wij ontvangen de gave van de heilige Geest bij de doop. (Handelingen 2:38)
10. Wie God liefheeft, moet ook zijn broeder liefhebben. (1 Johannes 3:23, 1 Johannes 4:7 t/m 12, 1 Tessalonicenzen 4:9
11. De mensen behoren ons als volgelingen van Christus te herkennen wegens onze liefde voor elkaar. (Johannes 13:34 en 35)
12. Het is niet voldoende te zeggen dat wij de broeders liefhebben. De ware liefde geeft daadwerkelijke hulp waar nodig. (1 Johannes 3:16 t/m 18, 1 Johannes 4:20 en 21)
13. Wie God liefheeft, onderhoudt Zijn geboden. (Johannes 15:12 t/m 14, 1 Johannes 2:3 t/m 6, 1 Johannes 4:12, 1 Johannes 5:2 en 3, 2 Johannes 6)

Paulus spreekt over “haters van God” in Romeinen 1:30. God heeft Zijn liefde bewezen. Hij verdient onze liefde. Hij bezielt onze liefde. Toch kiest iedere mens òf God lief te hebben òf God te haten. Een neutrale houding tegenover God is niet mogelijk. God straft de mensen die Hem haten en zegent de mensen die Hem liefhebben (Exodus 20:5, 6). De liefde van God wordt in onze harten uitgestort door de heilige Geest die ons geven is. Omdat wij Gods liefde ervaren hebben, willen wij Hem en anderen liefhebben zoals Hij ons liefheeft.

Sommigen misbruiken de uitdrukking: “Indien wij elkander liefhebben, blijft God in ons" bij een bewering dat wat wij leren of hoe wij aanbidden van geen belang is, zolang wij elkaar liefhebben. Maar Johannes verklaart wanneer wij God liefhebben en zijn geboden doen. Dat is de liefde van God. Indien ons onderricht en onze aanbidding niet in overeenstemming zijn met Gods woord, zijn wij leugenaars wanneer wij zeggen dat wij God liefhebben en zijn wij leugenaars wanneer wij zeggen dat wij de broeders liefhebben, volgens apostel Johannes.

Bron : Roy Davison

Hoe kan een liefdevolle God toelaten, dat de vrijheid van één persoon om voor het kwade te kiezen pijn en leed voor onschuldige mensen tot gevolg heeft?
We kunnen God niet verantwoordelijk stellen voor al het leed wat in de wereld is. De God waar de Bijbel het over heeft en die in Jezus Christus vleesgeworden is, is een God van liefde. En dat houdt in dat Hij een God van vrijheid is. Want je kunt niet liefhebben zonder vrij te zijn.

We zijn geschapen met het vermogen om voor de liefde te kiezen, dus ook met het vermogen om voor het tegenovergestelde -het kwaad- te kiezen. De veronderstelling dat God verantwoordelijk is voor ons kwaad -zelfs het kwaad dat 'in zijn naam' gedaan wordt- is de veronderstelling dat mensen robots zijn die alleen maar een goddelijk voorgeprogrammeerd plan uitvoeren. Maar als dat het geval is, kunnen we nooit liefhebbende wezens zijn. Al het kwaad in de wereld wordt veroorzaakt door beslissingen van een vrije wil die buiten God om genomen worden. Wat God wil en wat Hij doet is altijd goed. Alles wat niet goed is, heeft zijn oorsprong in iets of iemand anders dan God.

Je moet jezelf eerst de vraag stellen: wie is er nu eigenlijk verantwoordelijk voor het kwaad? Als God zijn schepselen dan een vrije wil geeft, moet Hij ook ruimte laten voor de mogelijkheid dat ze misbruik maken van die vrijheid, zelfs als dat betekent dat anderen pijn gedaan wordt. Echt vrij zijn is moreel verantwoordelijk zijn en moreel verantwoordelijk zijn betekent moreel verantwoordelijk zijn tegenover elkaar. Wat is de vrijheid om lief te hebben of niet lief te hebben als het niet betekent de vrijheid om een ander te verrijken of kwaad te doen? God heeft dit dit zo gemaakt, omdat het alternatief zou zijn een ras van robots die niet werkelijk kunnen liefhebben. Als de uitoefening van een vrijheid bij elk (dreigend) misbruik verhinderd zou worden, zou het domweg geen vrijheid meer zijn.

Voorbeeld
Als jij je dochter 5 euro geeft en als je elke keer ingrijpt als jouw kind volgens jou een verkeerde uitgave gaat doen, is het dan nog wel haar geld? Geef jij haar dan werkelijk wat? Als zij van jouw geld alleen maar dingen mag kopen waarvan jij vindt dat ze waardevol zijn, is het dan eigenlijk haar geld nog wel? Is het dan in feite niet nog steeds mijn geld, dat jij indirect, via haar, uitgeeft?

Zo is het ook met God als Hij ons echt vrijheid geeft. Dan moet die vrijheid ook, in ieder geval in grote mate, onherroepelijk zijn. Hij moet ten opzichte van die vrijheid, binnen bepaalde grenzen, een 'handen-thuishouding' hebben. God schept vrije mensen die kunnen doen wat ze willen, en geen voorgeprogrammeerde instrumenten die uiteindelijk altijd doen wat Hem behaagt.

Vrijheid neemt het risico met zich mee, dat omgekeerd evenredig moet zijn aan het vermogen om het goede te bewerken. Als ik de vrijheid heb om maar één mens lief te hebben, dan heb ik ook de vrijheid om maar één mens te kwetsen. Als ik de vrijheid heb om een beetje van ze te houden, dan heb ik ook de vrijheid om ze een beetje te beschadigen. Als ik heel erg van ze kan houden, kan ik ze ook heel erg bezeren. Er bestaan Hitlers en Stalins in deze wereld. Maar er zijn ook de moeder Theresa's en de Martin Luther Kings.

Weten we niet allemaal uit ons eigen leven dat liefde zeer kan doen? Als we iemand liefhebben, als we kinderen opvoeden, als we een hechte vriendschap ontwikkelen, gaat dat vaak met lijden gepaard. Mensen laten je vallen, ze gaan dood, kinderen komen in opstand, enzovoort. En toch gaan we door met liefhebben. Het is normaal om het laf te vinden, of triest, of ongezond als iemand niet langer liefheeft. Als iemand nooit zou liefhebben, zou hij nooit hoeven lijden. Maar dan zou hij ook nooit echt leven. God hecht geen waarde aan vrijheid óm de vrijheid. Het gaat Hem om liefde. Vrijheid is gewoon het enige middel om dat doel te bereiken. Vanuit christelijk oogpunt raken de risico's die met de schepping meekomen niet alleen, en zelfs niet in de eerste plaats, de mensen. God zelf loopt een groot risico door de wereld te scheppen. De bijbelse visie op God openbaart een God die door heel de geschiedenis heen geleden heeft door de verkeerde keuzes van de mensen. En Hij lijdt omdat Hij liefheeft.

In het bijbelboek Hosea tekent God Zichzelf als iemand die getrouwd is met een vrouw die Hij diep bemint, maar die maar niet trouw wil zijn. Ze doet zichzelf, haar echtgenoot en haar kinderen kwaad door zich te prostitueren. God probeert dus voortdurend, met heel veel pijn, zijn volk, zijn bruid, terug te roepen tot een relatie van trouw aan Hem.

Is liefde het waard om ervoor te sterven?
God ging zelfs zover, dat Hij mens moest worden en een helse dood aan het kruis moest sterven. Ondanks onze opstandigheid tegen Hem hield God zoveel van de wereld dat Hij bereid was zover te gaan om een eeuwige relatie met ons te hebben. God nam al de zonden van de wereld op Zich met alle pijn en alle straf die de zonde veroorzaakt. Hij deed dat aan het kruis op Golgota. Dat hoefde Hij niet te doen. Maar Hij deed het uit liefde, omdat liefde dat waard is. Liefde is het waard om voor te sterven; zelfs vanuit God bezien.

Als ons korte mensenleven het enige was dat er is; als het lijden en de dood van slachtoffers het absolute einde van hun bestaan betekenden, dan zouden we misschien met recht mogen stellen dat dat het risico niet waard is: in elk geval niet voor de slachtoffers. Maar als het christelijk geloof op waarheid berust, dan is dit gewoon niet het geval. Ons tijdelijke leven hier op aarde vormt alleen maar een kort voorspel op een leven dat eeuwig zal voortduren. Jezus is aan het kruis gestorven met het doel dat mensen eeuwig zouden kunnen leven in de vrede en de vreugde van God: de hemel. En de belofte van de Schrift is dat dat hemelse leven zo zal zijn dat ons lijden in de tegenwoordige tijd daar niet tegen opweegt (Romeinen 8:18). Als er geen hemel is, dan blijft al het leed, dan blijven al de tranen en de kreten van al die stervende kinderen onbeantwoord.

Bron : "Brieven van een scepticus" van dr. G.A. Boyd, hoogleraar filosofie en theologie.



Bijbelteksten
Genesis  1  : 28
En God zegende hen, en God zeide tot hen: Weest vruchtbaar, en vermenigvuldigt, en vervult de aarde, en onderwerpt haar, en hebt heerschappij over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over al het gedierte, dat op de aarde kruipt! (Statenvertaling)

De Bijbel zegt dat God Adam en Eva nadat Hij hen geschapen had tot zich riep, hen zegende en tot hen sprak: "Weest vruchtbaar en wordt talrijk, bevolk de aarde!" In deze woorden, eigenlijk een opdracht, wordt Gods droom zichtbaar. God heeft zo veel liefde dat Hij een wereld vol mensen 'nodig heeft' om zijn liefde aan kwijt te kunnen. Wij zijn geschapen zodat God zijn onmetelijke liefde in onze harten kan uitstorten. Dat is de eerste en belangrijkste bestemming van ons leven. Het was Gods wens dat Adam en Eva de aarde zou bevolken met mensen die zijn immense liefde in hun harten zouden ontvangen en beantwoorden. Daarom zijn we met zovelen. Adam en Eva waren zonder zonde toen God hen tot zich riep en hen deze opdracht gaf! Het was zijn droom dat Adam en Eva kinderen zouden voortbrengen die -net als zijzelf- zonder zonde zouden leven en God en elkaar zouden liefhebben en in harmonie met elkaar zouden leven. De wereld zoals wij die nu kennen is nooit de wereld die God voor ogen heeft gehad!

Bron : "God speelt geen enkele rol in mijn leven. Hij is de regisseur" van Wilkin van der Kamp, blz. 43
Deuteronomium  4  : 37
De HEER heeft uw voorouders liefgehad en hun nageslacht uitgekozen, en hij zelf heeft u met zijn grote macht uit Egypte bevrijd.

In dit bijbelvers wordt uitgelegd, waarom God Abraham, Isaäk en Jakob riep.
Deuteronomium  7  : 7  t/m 8
Het is niet omdat u talrijker was dan de andere volken dat hij u lief kreeg en uitkoos – u was het kleinste van allemaal! Maar omdat hij u liefhad en zich wilde houden aan wat hij uw voorouders onder ede had beloofd, heeft de HEER u met sterke hand bevrijd uit de slavernij, uit de macht van de farao, de koning van Egypte.

God heeft Israël uitverkoren, omdat Hij dit volk lief had.
Deuteronomium  7  : 8

Hij hield van jullie.  (Groot Nieuws Bijbel)

 

God houdt van je, simpelweg omdat Hij daarvoor gekozen heeft. Hij houdt van je wanneer je je niet lief voelt. Hij houdt van je wanneer niemand anders van je houdt. Anderen kunnen je verlaten, van je scheiden en je negeren, maar God zal van je houden. Altijd. Wat er ook gebeurt.
Dit is zijn standpunt: 'Wat mijn volk niet was, zal ik mijn volk noemen; wie mijn geliefde niet was, zal ik mijn geliefde noemen.' (Romeinen 9:25)
En dit is zijn belofte: ‘Ik heb je altijd liefgehad, mijn liefde zal je altijd vergezellen.’ Jeremia 31:3)
Weet je wat dat nog meer betekent? Dat jij beschikt over een diepe ondergrondse bron van liefde, waar je uit kunt putten. Als je het moeilijk vindt om lief te hebben, moet je drinken! Drink met volle teugen! Drink elke dag!

Bron : ‘Leven in zijn handen’ van Max Lucado


Deuteronomium  23  : 6
Maar omdat de HEER, uw God, u liefhad, heeft hij Bileam geen gehoor geschonken en de vervloeking in een zegening omgezet.
Psalmen  32  : 10
Talrijk zijn de smarten van de goddeloze, maar wie op de HERE vertrouwt, die omringt Hij met goedertierenheid.(NBG-vertaling)

Iemand die zonder God leeft, krijgt veel zorgen en moeite te verduren. Maar wie op de Here vertrouwt, wordt door Zijn liefde en goedheid omringt. (Het Boek)
Psalmen  47  : 5
Hij koos voor ons een eigen land, de trots van Jakob, het volk dat hij liefheeft.

God heeft Israël uitverkoren, omdat Hij dit volk lief had.
Spreuken  15  : 9
De weg der goddelozen is den HEERE een gruwel; maar dien, die de gerechtigheid najaagt, zal Hij liefhebben. (Statenvertaling)
Spreuken  28  : 13
Wie zijn overtredingen bedekt, zal niet voorspoedig zijn; maar wie ze belijdt en nalaat, die vindt ontferming. (NBG-vertaling)

Wie niet voor zijn zonden uitkomt, kent geen voorspoed; maar wie ze belijdt en zijn leven betert, kan rekenen op liefde en genade.
Jesaja  43  : 4
Omdat gij kostbaar zijt in mijn ogen en hooggeschat en Ik u liefheb, geef ik mensen voor u in de plaats en natiën in ruil voor uw leven.

God heeft Israël uitverkoren, omdat Hij dit volk lief had.
Jesaja  54  : 10
Want bergen mogen wijken en heuvelen wankelen, maar mijn goedertierenheid zal van u niet wijken en mijn vredesverbond zal niet wankelen, zegt uw Ontfermer, de HERE. (NBG-vertaling)

Want de bergen kunnen wegzakken en de heuvels verdwijnen, maar mijn eeuwige ontfermende liefde zal u niet verlaten. Mijn belofte van vrede zal nooit worden gebroken, zegt de Here.
Jesaja  63  : 9
In al hun nood was ook hijzelf in nood: zij werden gered door de engel van zijn tegenwoordigheid. In zijn liefde en mededogen heeft hij hen zelf verlost, hij tilde hen op en heeft hen gedragen, alle jaren door.

God heeft Israël uitverkoren, omdat Hij dit volk lief had.
Jeremia  31  : 3
Van ver ben ik naar je toe gekomen,vrouwe Israël. Ik heb je altijd liefgehad, mijn liefde zal je altijd vergezellen.

God heeft Israël uitverkoren, omdat Hij dit volk lief had.
Jeremia  31  : 20
Is Efraïm Mij een lievelingszoon, een troetelkind, dat Ik, zo vaak als Ik van hem spreek, gedurig weder aan hem denken moet? Daarom is mijn binnenste over hem ontroerd, Ik zal Mij zeker over hem ontfermen, luidt het woord des HEREN. (NBG-vertaling)

Israël, luister, je bent toch mijn lievelingskind, de zoon van wie ik het meeste houd! Telkens als ik je naam noem, denk ik met tederheid aan je, met diepe ontroering, en wil ik je helpen. Neem dat van me aan. (Groot Nieuws Bijbel)
Hosea  11  : 1
Toen Israël nog een kind was, had ik het lief; uit Egypte heb ik mijn zoon weggeroepen.

God heeft Israël uitverkoren, omdat Hij dit volk lief had.
Hosea  11  : 4
Zacht leidde ik hen bij de teugels, aan koorden van liefde trok ik hen mee ....

God heeft Israël uitverkoren, omdat Hij dit volk lief had.
Zacharia  8  : 2
Dit zegt de HEER van de hemelse machten: Ik brand van liefde voor Sion; met vurige liefde neem ik het op voor Jeruzalem.
Mattheus  22  : 36  t/m 40
"Meester, wat is het grootste gebod in de wet?" Hij antwoordde: "Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. Dat is het grootste en eerste gebod. Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf. Deze twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat."

God gaf de Torah, om ons het allerbelangrijkste te leren waarop het aankomt: God liefhebben en elkaar liefhebben.
Johannes  3  : 16
Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft,  opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. (HSV-vertaling)
Romeinen  13  : 10

De liefde doet de naaste geen kwaad. Daarom is de liefde de vervulling van de wet. (HSV-vertaling)


2 Korinthiers  12  : 15
Ik wil graag alles wat ik bezit aan u geven, tot mezelf toe. Maar neemt uw liefde voor mij soms af naarmate mijn liefde voor u toeneemt?
1 Thessalonicensen  4  : 9
Over de onderlinge liefde hoeven wij u niets te schrijven, want u hebt zelf van God geleerd hoe u in liefde met elkaar moet omgaan.
2 Petrus  3  : 9

De Heere vertraagt de belofte niet (zoals sommigen dat als traagheid beschouwen), maar Hij heeft geduld met ons en wil niet dat enigen verloren gaan, maar dat allen tot bekering komen. (HSV-vertaling)

De Heer is niet traag met het nakomen van zijn belofte, zoals sommigen menen; hij heeft alleen maar geduld met u, omdat hij wil dat iedereen tot inkeer komt en niemand verloren gaat. (NBV-vertaling)

Er is een strijd in deze wereld, in jouw leven. En het gaat ergens om. God zet alles op alles om jou te kunnen redden. Hij ging zo ver dat Hij zijn Zoon gaf om te sterven voor zondaren. En Hij gaat nog steeds zo ver dat Hij geduldig wacht. Ook jij hebt een keuze in het volgen van Jezus. God heeft geduld. Hij wacht. Zodat jij kan kiezen wie je wilt volgen. Zijn diepste wens is dat je Zijn liefde aanvaardt en vanuit Zijn liefde gaat leven.

Bron : https://www.facebook.com/ikzoekgod  (Dag 28)


1 Johannes  3  : 1
Bedenk toch hoe groot de liefde is die de Vader ons heeft geschonken! Wij worden kinderen van God genoemd, en dat zijn we ook. Dat de wereld ons niet kent, komt doordat de wereld Hem niet kent. (NBV-vertaling)

Wat heeft de Vader geweldig veel liefde voor ons! Wij h?ten niet alleen Zijn kinderen, wij zijn het ook.

God is overal. Hij is de God die de mensen heeft gemaakt met de bedoeling dat ze ??n grote familie zijn. Hijzelf is onze Vader en de wereld is ons thuis. God is jouw liefhebbende Vader. Misschien heb je een geweldige vader hier op aarde, maar blijf er aan denken dat God ook jouw Vader is.

Bron: "Dagboek voor jonge 10-ermeiden", blz. 10 en 11
1 Johannes  4  : 8
Die niet liefheeft, die heeft God niet gekend; want God is liefde. (Statenvertaling)

Omdat God liefde is, schiep Hij engelen en mensen om zijn liefde op te richten. Engelen en mensen zijn zo geschapen dat zij het vermogen hebben om liefde te kunnen ontvangen en om liefde te kunnen geven. God verlangde er naar dat zij zijn liefde zouden beantwoorden. Omdat Hij hen echter niet wilde dwingen Hem lief te hebben, besloot hij engelen en mensen de mogelijkheid te geven om te kunnen kiezen. Echte liefde dwingt nooit. Ware liefde komt van twee kanten. Je kunt van de ander nooit eisen jou lief te hebben. Daarom heeft God engelen en mensen een vrije wil gegeven. Hierin lag een zeker risico. God besloot in zijn liefde onze keuze altijd te zullen respecteren hoe die ook uit zou pakken. Dit betekent dat God vanaf het begin wist dat onze vrije wil getest zou worden.

Bron : "God speelt geen enkele rol in mijn leven. Hij is de regisseur" van Wilkin van der Kamp, blz. 43 en 44
1 Johannes  4  : 16  t/m 18
En wij hebben de liefde onderkend en geloofd, die God jegens ons heeft. God is liefde, en wie in de liefde blijft, blijft in God en God blijft in hem. Hierin is de liefde bij ons volmaakt geworden, dat wij vrijmoedigheid hebben op de dag des oordeels, want gelijk Hij is, zijn ook wij in deze wereld. Er is in de liefde geen vrees, maar de volmaakte liefde drijft de vrees uit; want de vrees houdt verband met straf en wie vreest, is niet volmaakt in de liefde. (NBG-vertaling)

Wij hebben Gods liefde, die in ons is, leren kennen en vertrouwen daarop. God is liefde. Wie in de liefde blijft, blijft in God, en God blijft in hem. Zo is de liefde bij ons werkelijkheid geworden, en daardoor kunnen we op de dag van het oordeel vol vertrouwen zijn, want hoewel wij nog in deze wereld zijn, zijn we als Jezus. De liefde laat geen ruimte voor angst; volmaakte liefde sluit angst uit, want angst veronderstelt straf. In iemand die angst kent, is de liefde geen werkelijkheid geworden. (NBV-vertaling)

Satan wil dat we terugkeren naar onze oude-ik: bang, alleen en zonder God. Satan is degene die ons hoop ontneemt. Maar toen Jezus aan het kruis stierf, was de Duivel voor eens en altijd verslagen. We zijn volmaakt in Christus en nemen deel aan zijn glorie. Er is geen plaats voor angst wanneer we met de Heer door ons leven gaan.

Bron : http://www.christiannolles.com/. Overdenking 11 augustus 2010.

   Bijbeltekst toevoegen

Website('s) of documenten
 Lied "Een parel" van Gerald Troost
 Tim Keller : Can a mother forget (Youtube 3.47 minuten)

 


  Terug


Versie december 2009