hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Begraven of cremeren

Categorie
Maatschappelijke vraagstukken

Toelichting

Wat zegt de bijbel?
Ons lichaam is net als onze ziel niet van ons zelf maar van onze schepper. God zelf. Zoals we in dit stoffelijke lichaam zijn geboren uit deze aarde waar de satan regeert, (over de mensen die zich niet door Jezus laten redden)kunnen we dus niet voor God bestaan. Jezus leert ons de noodzaak tot wedergeboorte.We moeten opnieuw geboren worden, niet meer uit de zondige aarde, maar uit GOD! Ons aardse lichaam heeft dus een einde. Maar het blijft een geschenk van God, en een tempel van Zijn Heilige Geest. Rekening houdend met het bovenstaande is het ons inziens al ongepast om lichamen van mensen te verbranden. Verder heeft de keuze van crematie vaak alles te maken met de verwachting na het sterven. We leven als Christenen in de verwachting van de opstanding der doden, en de wederkomst van Gods Zoon, Jezus Christus. (En van de opname van de dan nog levende Gemeente van Jezus t.z.t.) De Bijbel leert ons dat uiteindelijk ALLE graven weer open zullen gaan. Ook in het oude testament lezen we al van de wederopstanding, dat God doodsbeenderen weer opnieuw tot leven wekt.

Begraven of cremeren en wat zegt de bijbel ervan?
De oorsprong van cremeren vinden we uitsluitend bij de heidense en niet joodse stromingen. Bij hun is er geen opstanding en om dat onmogelijk te maken liet men zich cremeren. Begrafenis is in de Bijbel de eerbare manier van lijkbezorging. Het wordt in de Bijbel als een schande gezien als een mens niet begraven wordt. Kijk o.a.: 1 Sam 17:44-46; 1 Kon 14:9,13; 2 Kon 9:10; Psalm 79:1-3; Pred 8:10; Jes 14:18-20. Begraven is de manier van lijkbezorging die bij de mens als Gods beeld dat in zonde gevallen is, past. Dat wordt nog duidelijk als we er op letten wat we in Bijbel over verbranding van lijken lezen.

Crematie in de Bijbel
Het verbranden van een lichaam heeft in de Bijbel met schande en straf te maken. De verbranding Het verbranden of verassen is een manier van lijkbezoring die juist schande en oneer uitdrukt.

Voorbeelden van verbranding en bijna verbranding in de Bijbel

Het volk Israel is het beloofde land binnengegaan. Het land Kanaan moet nu door het volk verder ingenomen worden. De eerste stad die ingenomen wordt is Jericho. De HERE zorgt daarvoor door de muren van deze stad te laten instorten. De HERE heeft gezegd dat niemand bij het veroveren van Jericho iets voor zichzelf uit de stad mag nemen. Het volk moet bij het innemen van Kanaan leren dat niet de volken die zij overwinnen aan hen welvaart en rijkdom geven. Dat komt van God alleen. Aan de HERE komt de rijkdom die er in Kanaan te vinden is toe. Door niet van wat er in Jericho voor zichzelf te nemen, kan het volk haar dankbaarheid aan de HERE laten zien. Dan is er toch nog een man, Achan die kostbare dingen uit de stad voor zichzelf meeneemt. We lezen wat de straf daarop is en dat die straf ook uitgevoerd wordt: “Dan moet degene die wordt aangewezen als de schuldige, verbrand worden, hij en al de zijnen, want hij heeft het verbond met de HEER geschonden. Wat hij gedaan heeft is voor het volk Israel een schanddaad. ...... Jozua zei: Jij hebt ons in het ongeluk gestort! Daarom zal de HEER jou vandaag in het ongeluk storten. Hij en al de zijnen werden door heel Israel gestenigd en verbrand.” De verbranding van hun lichamen moest laten zien dat ze een heel grote zonde gedaan hadden. (Jozua 2 : 15 t/m 25)

De gelovige koning Josia gaat naar Bethel. Hij vernietigt daar het heiligdom waar Israel heel lang de HERE door beelden vereerd heeft. Deze vernietiging is vervulling van een eerdere profetie (zie 1 Koningen 13). Wanneer Josia dat heiligdom vernield heeft, ziet hij de graven die er bij dat heiligdom zijn. Dat zijn mensen die zich juist bij het heiligdom hebben laten begraven omdat dat heiligdom voor hen heel veel waarde had. Wat doet Josia met de lichamen die in die graven daar liggen? Wat doet hij met de lichamen van mensen die zich tot in hun graf met de beeldendienst verbonden hebben? Hij laat hun botten uit de graven halen een laat die verbranden. Dit is weer een teken van straf en afschuw. Het is duidelijk dat verbranding, dat crematie ook hier het teken van straf is. Wat gebeurt er nog meer? Er is ook een graf van een echte profeet van de HERE. Deze man heeft niet met de beeldendienst daar meegedaan. Josia geeft opdracht om de overblijfselen van die man en van de profeet uit Samaria met rust te laten. (2 Koningen 23 : 15-18).

Conclusie
De Schrift maakt duidelijk dat begraven de manier van lijkbezorging is die met Gods wil in overeenstemming is. Als straf heeft God meerdere malen bevolen dat iemands lichaam verbrand moet worden. Het is ook duidelijk dat crematie, verbranding van het lichaam niet de gewone manier van lijkbezorging mag zijn. Crematie past niet bij echte beschaving. Het past niet bij een overheid, bij een volk, bij een mens die de HERE volgens Zijn Woord wil dienen.

Rituelen begraven in de tijd van de Bijbel

Een verplicht eerbetoon aan een dode. De rouwperiode duurde zeven dagen, maar deze termijn kon worden uitgebreid tot dertig en zelfs zeventig dagen. Men weende en vastte, sloeg zich op de borst, schoor het hoofd kaal, knipte de baard kort, verscheurde de kleren, legde aarde op het hoofd en kleedde zich in een rouwgewaad.


Bijbelteksten
Genesis  3  : 19
"In het zweet uws aanschijns zult gij brood eten, totdat gij tot de aarde wederkeert, dewijl gij daaruit genomen zijt; want gij zijt stof, en gij zult tot stof wederkeren."
Genesis  38  : 24
"Na verloop van ongeveer drie maanden werd Juda bericht: Uw schoondochter Tamar heeft hoererij bedreven en zie, zij is ook zwanger door hoererij. Toen zeide Juda: Brengt haar naar buiten, opdat zij verbrand worde."

De schoondochter van Juda is Tamar. Zij wordt er van beschuldigd dat zij overspel gepleegd heeft. De reactie van Juda is dan dat Tamar uit haar huis gehaald moet worden en dan moet ze verbrand worden. We hebben hier te maken met een doodstraf door verbranding. Het gaat er nu niet om dat en waarom deze straf in dit geval niet uitgevoerd is. Een ding is duidelijk dat hier gedreigd wordt met een schandelijke dood.
Leviticus  20  : 14
“Wie met een vrouw trouwt en ook met haar moeder, begaat een schanddaad. Hij en beide vrouwen moeten worden verbrand, want dergelijke schanddaden mogen bij jullie niet voorkomen.”

De zonde waarover hier gesproken wordt is zo groot dat van mensen die zo geleefd hebben niet op aarde over mag blijven. Hun lichamen moeten worden verbrand. Iedereen moet weten dat op deze manier van leven de eeuwige straf, het eeuwige vuur volgt.
Leviticus  21  : 9
“Als de dochter van een priester zich door hoererij ontwijdt, ontwijdt ze haar vader en moet ze worden verbrand.”

Hoererij is in Israel een ernstige zonde. Wanneer de dochter van een priester als hoer leeft is dat nog ernstiger omdat zij daarmee een smet op Gods dienaar en daarmee ook op Gods heiligdom legt. Om deze smet helemaal weg te halen, mag er niets van haar lichaam overblijven. Van het lichaam waarmee zij zo intens gezondigd heeft. De smet op Gods heiligdom moet radicaal verdwijnen door de verbranding van haar lichaam.
Jozua  7  : 15  t/m 25
"En wie aangewezen wordt als schuldig aan de ban, zal met vuur verbrand worden, hij en al wat hem toebehoort, omdat hij het verbond des Heren overtreden en een schandelijke dwaasheid in Isračl gedaan heeft.
Zoals gij ons in het ongeluk hebt gestort, zal de Here u op deze dag in het ongeluk storten. Toen stenigde heel Isračl hem, en men verbrandde hen met vuur, en wierp stenen op hen

Het volk Israel is het beloofde land binnengegaan. Het land Kanaan moet nu door het volk verder ingenomen worden. De eerste stad die ingenomen wordt is Jericho. De HERE zorgt daarvoor door de muren van deze stad te laten instorten. De HERE heeft gezegd dat niemand bij het veroveren van Jericho iets voor zichzelf uit de stad mag nemen. Het volk moet bij het innemen van Kanaan leren dat niet de volken die zij overwinnen aan hen welvaart en rijkdom geven. Dat komt van God alleen. Aan de HERE komt de rijkdom die er in Kanaan te vinden is toe. Door niet van wat er in Jericho voor zichzelf te nemen, kan het volk haar dankbaarheid aan de HERE laten zien. Dan is er toch nog een man, Achan die kostbare dingen uit de stad voor zichzelf meeneemt. We lezen wat de straf daarop is en dat die straf ook uitgevoerd wordt: “Dan moet degene die wordt aangewezen als de schuldige, verbrand worden, hij en al de zijnen, want hij heeft het verbond met de HEER geschonden. Wat hij gedaan heeft is voor het volk Israel een schanddaad. ...... Jozua zei: Jij hebt ons in het ongeluk gestort! Daarom zal de HEER jou vandaag in het ongeluk storten. Hij en al de zijnen werden door heel Israel gestenigd en verbrand.” De verbranding van hun lichamen moest laten zien dat ze een heel grote zonde gedaan hadden.
Psalmen  51  : 7
"Zie, ik ben in ongerechtigheid geboren, en in zonde heeft mij mijn moeder ontvangen."
Ezechiel  37  : 3  t/m 6
"En Hij zeide tot mij: Mensenkind! zullen deze beenderen levend worden? En ik zeide: Heere HEERE, Gij weet [het]! Toen zeide Hij tot mij: Profeteer over deze beenderen, en zeg tot dezelve: Gij dorre beenderen! hoort des HEEREN woord. Alzo zegt de Heere HEERE tot deze beenderen: Ziet, Ik zal den geest in u brengen, en gij zult levend worden. En Ik zal zenuwen op u leggen, en vlees op u doen opkomen, en een huid over u trekken, en den geest in u geven, en gij zult levend worden; en gij zult weten, dat Ik de HEERE ben."
Ezechiel  37  : 12
"Daarom, profeteer en zeg tot hen: Zo zegt de Heere HEERE: Ziet, Ik zal uw graven openen, en zal ulieden uit uw graven doen opkomen, o Mijn volk!"
Amos  2  : 1  t/m 3
"Zo zegt de Here: Om drie overtredingen van Moab, ja om vier, zal Ik het niet herroepen. Omdat hij het gebeente van Edoms koning tot kalk verbrand heeft, zal Ik vuur werpen in Moab, zodat het Keriots burchten verteert, en omkomen zal Moab in het slaggewoel, onder krijgsgeschreeuw, bij trompetgeschal, en Ik zal uit zijn midden de heerser uitroeien en al zijn vorsten met hem doden - zegt de Here."

We lezen in dit gedeelte van de Bijbel dat het volk van Moab het lichaam van de koning van Edom verbrand heeft. Dat is in Gods ogen een van de grote zonden waarom Zijn straf over Moab zal komen. We zien hier hoe erg de HERE de verbranding van het lichaam van een mens haat als dat volgens Zijn wil niet nodig is.
Mattheus  8  : 18  t/m 22
Toen Jezus een schare rondom Zich zag, beval Hij te vertrekken naar de overkant. En er kwam een schriftgeleerde tot Hem en zeide: Meester, ik zal U volgen, waar Gij ook heengaat. En Jezus zeide tot hem: De vossen hebben holen en de vogelen des hemels nesten, maar de Zoon des mensen heeft geen plaats om het hoofd neer te leggen. Een ander echter, een van zijn discipelen, zeide tot Hem: Here, sta mij toe eerst heen te gaan en mijn vader te begraven. Maar Jezus zeide tot hem: Volg Mij en laat de doden hun doden begraven. (NBG-vertaling).

"Volg Mij en laat de doden hun doden begraven". Wil de Heer hiermee zeggen dat iemand niet voor zijn ouders moet zorgen en niet voor de begrafenis van zijn vader? Zeer zeker niet. Een andere keer heeft hij juist de Farizeeën verweten dat ze kinderen offergaven laten brengen, waardoor die geen geld meer hebben om hun ouders te onderhouden. Hij verwijt hen daarmee in strijd te handelen met het gebod: "Eert uw vader en uw moeder". Wat de Heer duidelijk in het licht wil stellen is, dat het volgen van Hem geen uitstel kan gedogen. De Heer staat op het punt af te varen naar de overkant. De boot ligt zeilklaar. Het is niet: eerst het één en dan het ander. Het is of het één of het ander. Als deze man zijn vader gaat begraven is de Heer al afgevaren het meer op. En als de zaak zo staat, geldt onverbiddelijk: "Volg Mij!" En dan moet alles wat er verder gebeuren moet, maar gedaan worden door hen die toch de Heer niet volgen willen.

De geestelijk doden

Christus is de levensvorst. Hem volgen betekent het leven ontvangen. Het eeuwig leven namelijk. Wie niet voor Christus kiest blijft geestelijk dood voor God. Op deze geestelijk doden doelt de Heer als Hij zegt: "Laat de doden hun doden begraven". Iemand die gestorven is moet begraven worden, dat is logisch. Maar als het gaat om doden begraven of een leven met Christus leiden, laat dan dat begraven van de doden over aan hen die het leven met Christus niet wensen. Laat die dan voor zulke 'aardse' zaken zorgen.

In dit antwoord geeft de Heer een les die wel speciaal voor deze tijd geldt. Hoeveel mensen zetten hun leven niet in voor allerlei aardse bezigheden. Ze zijn lid van allerlei liefdadige instellingen. Ze lopen warm voor allerlei activiteiten die in het horizontale vlak liggen. En ze menen daarmee een heel eind op weg naar de hemel te zijn. Maar het zijn toch ook zaken die nuttig zijn en gebeuren moeten? Best mogelijk. Doden begraven moet ook gebeuren. Maar laat de geestelijk doden dat doen, zegt de Heer. Als het gaat om Christus, dan hebben we Hem te volgen, te leven zoals Hij geleefd heeft, en ons leven niet te vullen met zaken waaraan Hij zijn tijd niet wilde geven.

Bron : http://www.jaapfijnvandraat.nl/index.php?page=artikel&id=2520
Johannes  3  : 5
"Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Zo iemand niet geboren wordt uit water en Geest, hij kan in het Koninkrijk Gods niet ingaan."
Johannes  5  : 28  t/m 29
Verwondert u hierover niet, want de ure komt, dat allen, die in de graven zijn, naar Zijn stem zullen horen, en zij zullen uitgaan, wie het goede gedaan hebben, tot de opstanding ten leven, wie het kwade bedreven hebben, tot de opstanding ten oordeel. ?(NBG-vertaling)

De Bijbel leert ons dat uiteindelijk ALLE graven weer open zullen gaan.
Johannes  19  : 41
Dicht bij de plaats waar Jezus gekruisigd was lag een olijfgaard, en daar was een nieuw graf, waarin nog nooit iemand begraven was. (NBV-vertaling)
1 Korinthiers  6  : 19
"Of weet gij niet, dat ulieder lichaam een tempel is van den Heiligen Geest, Die in u is, Dien gij van God hebt, en [dat] gij uws zelfs niet zijt?"
1 Korinthiers  15  : 44
"Er wordt een natuurlijk lichaam gezaaid, en een geestelijk lichaam opgewekt."

Er is een natuurlijk lichaam, en er is een geestelijk lichaam. Zo heeft God het dus bedoeld met onze aardse lichamen. Zoals we in dit stoffelijke lichaam zijn geboren uit deze aarde waar de satan regeert, (over de mensen die zich niet door Jezus laten redden) kunnen we dus niet voor God bestaan. Jezus leert ons de noodzaak tot wedergeboorte. We moeten opnieuw geboren worden, niet meer uit de zondige aarde, maar uit GOD!
1 Thessalonicensen  4  : 17
"Daarna wij, die levend overgebleven zijn, zullen te zamen met hen opgenomen worden in de wolken, den Heere tegemoet, in de lucht; en alzo zullen wij altijd met den Heere wezen."
1 Johannes  3  : 9
"Een iegelijk, die uit God geboren is, die doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren."

   Bijbeltekst toevoegen

Website('s) of documenten
 Begrafenis rituelen alle landen

 


  Terug


Versie december 2009