hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Zekerheid van het geloof (Hoe kan je zeker zijn van je geloof?)

Categorie
OP ZOEK NAAR GOD

Toelichting

Zeker zijn van je redding

 

Twijfels en onzekerheid

Veel mensen hebben twijfels en onzekerheden met betrekking tot het christelijk leven. Ze vragen zich af of ze christenen zijn. Ze willen het wel zijn, maar ze weten niet wat hen ontbreekt: ze hebben niet de vreugde van het christelijk geloof. De verschrikkelijke onzekerheid die vele mensen kwelt, komt voort uit een misverstand over wat de christelijke ervaring is. Enkelen lijken de aard van de christelijke bekering niet te kennen, terwijl anderen verkeerd geïnformeerd zijn over de bekering en naar iets zoeken waarvoor geen rechtvaardiging in de Bijbel is. Velen hebben moeite en onzekerheid in hun christelijk leven ervaren omdat ze geloof met gevoel verward hebben.

 

Wat is geloof?

Geloof impliceert altijd een ‘object’, dat wil zeggen als we geloven, dan moeten we ‘iets’ geloven. Dat iets noem ik het ‘feit’. Ik zal u drie woorden geven die een uitweg bieden uit de onzekerheid naar een overtuigd christelijk leven. Deze woorden zijn: feit, geloof en gevoel. Ze komen alleen  in deze volgorde voor en die volgorde is essentieel! Als u ze verwart, ervan verwijdert of eraan toevoegt, dan wordt u wanhopig en gaat u er mee door tastend verder te zoeken in het halfdonker, zonder de vreugde en het vertrouwen van iemand die kan zeggen: ‘Ik weet op wie ik mijn vertrouwen heb gevestigd’ (2 Timoteüs 1: 12).

 

Geloof in de feiten

Als u gered bent van de zonde, bent u gered door een persoonlijk geloof in het Evangelie van Christus zoals gedefinieerd in de Heilige Schrift. Ofschoon dat dogmatisch en bekrompen kan lijken, blijft het feit dat er geen andere weg is. De Bijbel zegt: ‘Ik  (= Paulus) maak u bekend, broeders, het Evangelie, dat ik u verkondigd heb, want vóór alle dingen heb ik u overgegeven, hetgeen ik zelf ontvangen heb: Christus is gestorven voor onze zonden, naar de Schriften, en Hij is begraven en ten derden dage opgewekt, naar de Schriften’ (1 Korinthiërs 15:,3-4).

De Bijbel zegt dat we gered zijn als we in dit objectieve feit geloven. Het werk van Christus is een feit.  Zijn kruis is een feit. Zijn graf is een feit en Zijn opstanding is een feit. Het is onmogelijk om in het bestaan van alles te geloven. Het Evangelie ontstond niet omdat mannen en vrouwen het geloofden. Het graf was niet ontdaan van het lichaam van Christus op die eerste paasdag omdat sommige personen dat geloofden. Het feit van het lege graf en de opstanding ging aan het geloof vooraf.

 

Christenen roepen mensen niet op om iets te geloven dat niet geloofwaardig is, maar om te geloven in het historische feit dat in realiteit de gehele geschiedenis overtreft. We roepen mensen op om te geloven dat dit werk van Christus voor zondaren doeltreffend is voor allen die hun ziel aan Hem willen toevertrouwen. Hem vertrouwen voor uw eeuwige redding is vertrouwen in een feit: niet in een verdichtsel van iemands verbeelding.

 

Gevoel is een gevolg van het geloof in de feiten

Gevoel is het laatste van de drie woorden en het moet in uw denken het laatste blijven. Ik geloof dat ernstige en oprechte zoekers naar Gods redding onrust en onzekerheid hebben als ze menen dat ze een of andere soort emotie moeten hebben om de bekering tot een ervaring te maken in hun leven.  

 

Als u redding zoekt zoals het door de Heilige Schrift heen voorgesteld wordt, dan zou u willen weten welke soort ervaring de Bijbel zegt dat u zou moeten hebben. U zou naar een altaar hebben kunnen gaan, of naar een onderzoekskamer, of misschien bent u naast uw radio of TV neergeknield toen er een uitnodiging gekomen was om Christus te ontvangen. U hoorde de boodschap, u wist dat u een zondaar was die een Redder nodig had, en u wist dat uw leven een ‘geestelijk wrak’ was. U wist dat u elk door mensen gemaakt schema geprobeerd had voor het verbeteren en voor hervorming van uzelf, maar ze hebben allemaal gefaald. In uw verloren en hopeloze toestand keek u naar Christus voor redding. U geloofde dat Hij u zou kunnen en zou willen redden. U las Zijn uitnodiging aan zondaren: ‘Komt tot Mij, allen, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven’ (Matteüs 11: 28). U las de belofte: ‘Wie tot Mij komt zal Ik geenszins uitwerpen’ (Johannes 6: 37). U las Zijn woorden: ‘Indien iemand dorst heeft, hij kome tot Mij en drinke!’ (Johannes 7: 37).

 

Geloofservaring

Ik heb het Nieuwe Testament zorgvuldig doorgelezen om te zien op welke soort ervaring u recht hebt. Ik heb gezocht om te kijken wat de aard van de ervaring van de bekering is en ik heb gevonden dat het Nieuwe Testament er slechts één naar voren schuift. Er is één ervaring waar je naar kunt kijken en dat is de geloofservaring.

 

Het geloof is een ervaring die net zo echt is als elke andere ervaring, toch zoeken menigten naar iets meer: een soort elektrische gewaarwording, die een trilling teweeg zal brengen in hun fysieke lichaam, of een andere min of meer spectaculaire manifestatie. Velen hebben te horen gekregen dat ze naar dergelijke geestelijke tintelingen moesten zoeken, maar de Bijbel zegt dat iemand ‘gerechtvaardigd wordt door geloof’ (Romeinen 3: 28) en niet door een gevoel. Iemand wordt gered door het vertrouwen in het volbrachte werk van Christus op het kruis en niet door lichamelijke gewaarwordingen en religieuze zielsverrukking.

 

Maar zult u tegen mij zeggen: ‘Hoe zit het dan met gevoelens? Is er in het reddende geloof geen plaats voor enig gevoel?’ Zeker is er plaats voor gevoelens in het reddende geloof, maar we worden er niet door gered. Wat voor gevoelens er ook kunnen zijn, die zijn het resultaat van het reddende geloof, maar gevoelens hebben nog nooit enige ziel gered.

 

Toen ik iets begreep van de liefde van Christus voor mij als zondaar, reageerde ik met een liefde voor Christus, en liefde heeft gevoel. En degenen die Christus liefhebben, hebben een vertrouwen in Hem, die hen boven alle angst verheft. Het hebben van een schuldig geweten is een gevoel, en de Bijbel leert dat Christus het geweten reinigt: ‘Want als (reeds) het bloed van bokken en stieren en de besprenging met de as der vaars hen, die verontreinigd zijn, heiligt, zodat zij naar het vlees gereinigd worden, hoeveel te meer zal het bloed van Christus, die door de eeuwige Geest Zichzelf als een smetteloos offer aan God gebracht heeft, ons geweten reinigen van dode werken, om de levende God te dienen?’ (Hebreeën 9: 13-14).

 

Om een schuldig geweten gereinigd te hebben en vrij te zijn van constante beschuldigingen is een ervaring, maar het is niet de reiniging van het geweten dat u redt. Het is het geloof in Christus dat redt. Een gereinigd geweten is het resultaat van een komen tot de juiste relatie met God.

Vreugde is een gevoel. Innerlijke vrede is een gevoel. Liefde voor anderen is een gevoel. Bezorgdheid voor de verlorenen is een gevoel. Maar deze gevoelens zijn geen bekering.

 

Geloven in Jezus Christus

Ik wil herhalen, dat de enige ervaring en slechts die ene waar u naar uit kunt kijken en die u kunt verwachten, de ervaring is van het geloven in Jezus Christus.

 

Tot slot. Iemand kan zeggen: ‘Ik geloof in de historische feiten van het Evangelie, maar er is voor mij niets veranderd. Ik denk niet dat ik gered ben’. Misschien bent u dat ook niet, want het geloof dat redt heeft een onderscheidende kwaliteit. Het reddende geloof is een geloof dat gehoorzaamheid voortbrengt. Het is een geloof dat een levensmanier tot stand brengt. Enkelen hebben met succes deze manier van leven voor een poos geïmiteerd, maar voor degenen die op Christus vertrouwen voor redding, brengt dat geloof in hen een verlangen tot stand om te leven vanuit die innerlijke geloofservaring. Het is een kracht die resulteert in een goddelijk leven en overgave.

 

Overgave

U gelooft de feiten, geef nu uzelf over aan Christus in volledige overgave, en – op de autoriteit van het Woord van God – wordt u een kind van God. ‘Doch allen, die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven om kinderen Gods te worden, hun, die in Zijn naam geloven’ (Johannes 1: 12).

 

(Door Billy Graham, vertaling Anny Venmans)

 

Bron : http://www.manna-vandaag.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=517:zeker-zijn-van-je-redding&catid=89:evangeliseren&Itemid=253


Bijbelteksten
Onbekend/Anders

   Bijbeltekst toevoegen

Website('s) of documenten
 Hoe kan ik zeker zijn van mijn geloof? (Youtube 7.55 minuten Paul Washer)

 


  Terug


Versie december 2009