hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Jezus (Vervulling van de Wet)

Categorie

Toelichting

Waarom houden christenen de Wet niet?

Jezus heeft gezegd dat de Wet niet veranderd of aangepast zou worden (Mattheüs 5:18-19). De Wet waar Jezus het over heeft bestaat ook nog steeds. De joden doen hun best om de bepalingen van deze Wet te houden. Dit is niet in tegenspraak met de christelijke leer. De reden waarom christenen de Wet niet houden ligt in vers 17 van Mattheüs 5:

 

Mattheüs 5:17
Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen.

 

Jezus is gekomen om de Wet te vervullen. Hij is enige die nooit gezondigd heeft en alle geboden van de Wet kon houden. Christenen erkennen dat ieder mens zondigt. Dat betekent direct dat we onze redding niet van de Wet hoeven te verwachten. De Wet openbaart onze zonden en laat ons zien dat we vergeving nodig hebben, maar voor vergeving is er dus iets anders nodig dan de Wet.

 

Romeinen 8:3-4
Want wat de wet niet vermocht, omdat zij zwak was door het vlees – God heeft, door zijn eigen Zoon te zenden in een vlees, aan dat der zonde gelijk, en wel om de zonde, de zonde veroordeeld in het vlees, opdat de eis der wet vervuld zou worden in ons, die niet naar het vlees wandelen, doch naar de Geest.

 

Dit is misschien een moeilijk te begrijpen vers. Maar het zegt dat de Wet de mensen alleen veroordeelde, omdat het onze zonden openbaart. God heeft daarom Jezus gestuurd, die de Wet wel kon houden. Door Hem wordt ook de eis die de Wet heeft ten opzichte van ons vervuld. Met andere woorden, dankzij Jezus kan de Wet ons niet veroordelen. God heeft dus redding gegeven buiten de Wet om en dat is maar goed ook. We hebben immers gezien dat de Wet ons veroordeeld.

 

Welke betekenis heeft de Wet?

Redding komt dus niet van de Wet. Maar ook dan zou je kunnen vragen waarom christenen de Wet niet proberen te houden. Het staat immers niet voor niets in de Bijbel. Christenen zien de Wet als verwijzend naar Jezus. Door de bepalingen van de Wet leren we meer over wie Hij is en waarom het zo nodig was dat Hij kwam. Jezus zei dit zelf ook:

 

Lucas 24:27
En Hij begon bij Mozes en bij al de profeten en legde hun uit, wat in al de Schriften op Hem betrekking had.

 

De Wet heeft dus wel degelijk betekenis voor christenen, het leert ons meer over Jezus. Maar de afzonderlijke geboden houden we niet. We weten dat er redding is in Christus en dat maakt ons dankbaar. Het is vanuit deze dankbaarheid dat we voor God gaan leven en Hem proberen te gehoorzamen. Het is niet vanuit geboden of angst dat we niet naar de hemel gaan als we bepaalde geboden niet kunnen houden. We weten immers dat de Wet geen redding brengt. Het is onmogelijk voor ons mensen om ons aan alle geboden te houden. Maar dit betekent niet dat de Wetten van Mozes veranderd zijn. Jezus is niet gekomen om de Wet of de profeten te ontbinden, maar juist om ze te vervullen.

 

Bron : http://www.ontdekjezus.nl/dewetniet.html


Bijbelteksten
Onbekend/Anders

   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009