hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Word of Faith beweging

Categorie
Evangelische gemeenten (kenmerken)
Verschillen in bijbeluitleg

Toelichting

Word of Faith beweging

De Word of Faith beweging is een van de snelst groeiende bewegingen onder de christenen vandaag de dag met aftakkingen als de leer van de Latter Rain en Kingdom Now. Word of Faith staat voor het zogenaamde welvaarts-christendom. Alles wat u nodig heeft dat zult u ontvangen als u het in geloof uitspreekt. Woorden hebben kracht. Maar als u ziek bent en niet geneest, dan is uw geloof te klein. Als u arm bent, dan leeft u niet volgens Gods wil. Dit is de gedachte achter Word of Faith. Het welbekende welvaartsevangelie komt ook vanuit deze beweging. Buiten het feit om dat men zegt van de armen of zieken dat ze niet volgens God wil leven of te weinig geloof hebben, zorgen ze er ook voor dat ze steeds meer gericht zullen zijn op doen in plaats van gericht te zijn op Jezus. Er zijn heel veel bekende leraren van de Word of Faith leer, enkele grote van hen zijn:  Benny Hinn, Joyce Meyer, Derek Prince en Joël Osteen. Nu is er tegenwoordig door mensen als Todd Bentley en organisaties als Trinn een tandje bij gezet. Door hen wordt deze leer nog extremer gebracht. Hieronder een aantal kenmerken van de Word of Faith leer:

 

Positief belijden

Als je positief de dingen uitspreekt gebeurt het ook op den duur. Dit betekent dat u geen enkel negatief woord mag spreken want dan plaats u een vloek op uw leven. Woorden hebben kracht.

Bijvoorbeeld: u bent ziek en er wordt aan u gevraagd "Heb je griep?" Als dat zo is zegt u van wel. Vanuit de leer van de Word of Faith beweging is dit dus de foute aanpak. U bent niet ziek. U bent genezen door de striemen van Jezus. U heeft de symptomen misschien wel, maar u bent niet ziek. Woorden hebben kracht.

Dit is regelrechte onzin. Wat gaat u zeggen als u met uw been in het gips zit? Ziek is ziek. We leven in een gebroken wereld waarin mensen ziek worden. U legt echt geen vloek op uw leven door eerlijk te zeggen dat u ziek bent.

 

Geloof is een kracht

Visualiseer, belijd en u zult ontvangen. Oftewel, als u maar genoeg geloof heeft zult u ontvangen. Net als bij een snoepautomaat. U gooit het geld er in en drukt op de juiste knop. Heeft u genoeg betaald, dan ontvangt u wat u bestelde. Is dit hoe God werkt? Is dit wat we Jezus zien doen? Nee, dit noemen we een dwaalleer.

 

Profeteren

Er worden heel veel profetieën uitgesproken, door de meest uiteenlopende mensen. Deze mensen krijgen allerlei openbaringen en woorden van God door en vertellen dit in geuren en kleuren. Echter op een enkele na komt er geen één van uit. Dit zijn dus valse profeten.

 

Het welvaartsevangelie

Als u betaalt, zal God de vensters van de hemel open zetten. Men baseert dit op Maleachi 4. Daar gaat het echter specifiek over Israël. Paulus zegt dat we moeten geven van wat we hebben en niet van wat we niet hebben. In de Korinthe-brief geeft Paulus aanwijzingen aan de desbetreffende gemeente. Ze waren begonnen met een inzameling voor de heiligen in Jeruzalem.

 

Dit is wat Paulus schrijft:

Als u bereid bent mee te doen, wordt niet verwacht dat u geeft van wat u niet hebt, maar van wat u hebt. Het is niet de bedoeling dat u door anderen te helpen zelf in moeilijkheden raakt. Er moet evenwicht zijn. (2 Korinthiërs 8:12-13)

Nergens in het nieuwe testament lezen we dat we tienden moeten betalen. Maar wat leren de leraren uit deze beweging? U moet meer en meer geven want dan zal God u het honderdvoudige geven. Dit halen ze uit de tekst die gaat over de vrucht van het geloof die we dragen. De opbrengsten verdwijnen in de zakken van deze leraren dus die willen graag dat u betaalt. Kijk maar eens naar de ongelooflijke rijkdom die deze leraren hebben. Extreem luxe huizen, eigen vliegtuigen, dure kleding en heel veel snoepreisjes. In Nederland zal dat misschien iets minder zijn, maar de boodschap is dezelfde. Hoe meer u betaalt, hoe meer u gezegend wordt. Volgens deze leer was Jezus een rijk man. Maar Jezus Zelf zegt: De vossen hebben holen en de vogels hebben nesten, maar de Mensenzoon kan zijn hoofd nergens te ruste leggen. (Mattheüs 8:20)

 

Bijzondere ervaringen

Buiten het lichaam treden, holy laugher, dronken in de geest, vallen in de geest, firenights, soaken, opgenomen worden in de hemel of zelfs de hel, om later je ervaringen te delen met anderen. (Oftewel boeken hier over schrijven en geld vangen)

 

Vergoddelijking van de mens

We zijn allemaal kleine christussen. Joyce Meyer legt het heel duidelijk uit. Als een koe een kalf krijgt dan is dat een klein koetje. Als God zijn kinderen naar Zijn evenbeeld schept, dan zijn dat dus kleine godjes.

 

Het naar beneden halen van Gods natuur

Zo leren ze dat nadat Adam gezondigd had, God de autoriteit kwijt is geraakt over de aarde. Een vergelijking die ik ooit op de Word of Faith bijbelschool gehoord heb was: De aarde was van God. Hij gaf hem aan Adam. Adam verspilde zijn autoriteit over de aarde aan satan. God is rechtvaardig en ziet in dat het niet eerlijk is om dan weer die autoriteit af te pakken van satan.

Als je iemand een auto cadeau geeft, dan heb je daar niks meer over te vertellen. Als die persoon dus die auto vervolgens doorgeeft aan een ander, dan mag jij daar niks van zeggen. Dit wordt dus vergeleken met de heerschappij over de aarde die aan Adam gegeven was en over ging naar satan. Satan heerst over de aarde. God kan hier Zelf niet ingrijpen. Ze leren dat God eigenlijk machteloos aan de zijlijn staat, totdat Jezus weer terugkomt. Tot die tijd is God afhankelijk van wat wij doen op aarde. Als wij niet bidden en strijden tegen demonische machten dan kan Jezus niet terug komen. Dit ligt ook ten grondslag aan de Kingdom Now leer die hier dan ook uit voort komt.

 

Allerlei buiten bijbelse ervaringen en onthullingen komen juist voort uit deze leer. Met als gevolg dat er nu een christendom aan het groeien is dat afhankelijk is van gevoel, ervaring en werken. Terwijl de bijbel ons leert om gehoorzaam te zijn en vanuit Zijn genade te leven.

Ook is de bevrijdingsbediening en de tongentaal pas goed gaan lopen nadat de Word of Faith het in praktijk is gaan brengen. U bent gered dus u bent genezen. Zo niet dan strijden we voor genezing. Of u moet bevrijd worden van uw ziekte.

 

Hoeveel genezingen zijn er al geclaimd? Genezen van aids, kanker en allerlei andere soorten ziekte? Jammer dat er weinig medisch bewijs is dat deze mensen ook echt zijn genezen. Doden zouden zijn opgewekt. Waar blijft het bewijs? De mensen willen wonderen en tekenen zien en daar wordt in voorzien door de Word of Faith beweging.

 

Maar ondanks dat dit één van de grootste en snelst groeiende dwalingen van het moment is, is ze niet onbekend in de bijbel. Paulus waarschuwt de gemeente van Kolosse al voor mensen die zich verdiepen in engelenverering, visioenen en dergelijke. Hij schrijft ze dan ook. Deze mensen zijn niet gericht op Christus. Ze zijn gericht op eigen eer. Dat is precies waar de Word of Faith beweging voor staat: Macht en rijkdom en steeds meer eer voor zichzelf.

In Matheüs staat een waarschuwing van Jezus. Zou dit niet slaan op de mensen die dit soort leren verkondigen?

 

Niet iedereen die “Heer, Heer” tegen Mij zegt, zal het koninkrijk van de hemel binnengaan, alleen wie handelt naar de wil van Mijn hemelse Vader. Op die dag zullen velen tegen Mij zeggen: “Heer, Heer, hebben wij niet in Uw naam geprofeteerd, hebben wij niet in Uw naam demonen uitgedreven, en hebben wij niet vele wonderen verricht in Uw naam?” En dan zal Ik hun rechtuit zeggen: “Ik heb jullie nooit gekend. Weg met jullie, wetsverkrachters!” (Matheüs 7:21-23)

 

Paulus waarschuwt heel duidelijk:

Want er komt een tijd, dat (de mensen) de gezonde leer niet (meer) zullen verdragen, maar omdat hun gehoor verwend is, naar hun eigen begeerte zich (tal van) leraars zullen bijeenhalen, dat zij hun oor van de waarheid zullen afkeren en zich naar de verdichtsels keren. (2 Timoteüs 4:3-4)

 

De mensen die u de leer van de Word of Faith beweging leren zijn zulke misleiders. Pas op dat ze u niet meetrekken in hun misleidende val van zogenaamde voorspoed en geluk.

 

Bron : http://www.rejoicenow.nl/page/word-of-faith-dwaalleer

Bijbelteksten
Onbekend/Anders

   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009