hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Afbeelden van Jezus

Categorie

Toelichting

Mag je de Here Jezus ook afbeelden?

Het tweede gebod geeft een heel duidelijk antwoord als het gaat om het maken van beelden, gelijkenissen of tekeningen van God: maakt u geen gelijkenis.., want ik de Here, uw God, ben een ijverig God... De Heidelbergse Catechismus (Zondag 35, vragen 96 t/m 98) is daarom ook direct als zij aangeeft dat wij niet wijzer moeten zijn dan God door afbeeldingen als boeken voor de leken te gebruiken. Want de Here wil ons door Zijn levende Woord onderwijzen! Het grote gevaar van het maken van een afbeelding is dat hetgene wat afgebeeld wordt altijd onvolledig, anders en beperkt is en daarom een leugenachtige weergave van God is. We maken Hem dan veel te menselijk. Hoe Hij echt is (Zijn grootheid, heiligheid, liefde, wijsheid, rechtvaardigheid, enz.) valt niet af te beelden! Geen van de bijbelheiligen heeft daarom ooit God echt kunnen zien. Het is helemaal niet erg (en ook niet gewenst) als we de Heere Jezus niet voor kunnen stellen. Hij wordt gekend aan Zijn woorden, aan Zijn daden en door het werk van Zijn Heilige Geest, waardoor Zijn kinderen een klein beetje op Hem laat lijken.

Moet je dan ook voor kleine kinderen geen afbeelding gebruiken?

Ook naar hen toe kunnen we het beste vanaf jongs af aan uitleggen dat de Here niet getekend mag worden en dat dat ook niet nodig is. In een boek met bijbelse verhalen en tekeningen kan dit ook opgelost worden door in een tekening alleen de contouren (vormen) van Zijn lichaam te tekenen. Als we de Heere Jezus persoonlijk kennen mogen, dan is dat door het geloof, zonder Hem fysiek te zien. Maar straks zullen we Hem mogen zien en dan zal Zijn Heerlijkheid en Grootheid zo veel groter en mooier blijken te zijn dan wij ons hier op aarde ooit hadden kunnen voorstellen.

 

Bron : http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/694/mag-je-de-heere-jezus-ook-afbeelden-/


Bijbelteksten
Deuteronomium  4  : 10  t/m 20

Op de dag dat u voor het aangezicht van de HEERE, uw God, stond, bij de Horeb, zei de HEERE tegen mij: Roep het volk voor Mij bijeen, dan zal Ik hun Mijn woorden laten horen, die zij moeten leren, om Mij te vrezen, alle dagen dat zij op de aardbodem zullen leven, en die zij ook hun kinderen moeten leren. Toen kwam u naar voren en stond onder aan de berg, terwijl de berg brandde van vuur, tot in het hart van de hemel. Er was duisternis en er waren donkere wolken. En de HEERE sprak tot u vanuit het midden van het vuur; het geluid van de woorden hoorde u, maar een gestalte zag u niet, er was alleen een stem. Hij maakte u Zijn verbond bekend, dat Hij u beval te doen, de Tien Woorden, en Hij schreef ze op twee stenen tafelen.  En mij gebood de HEERE in die tijd om u verordeningen en bepalingen te leren, om die te doen in het land waar u naartoe trekt om het in bezit te nemen. U moet, omwille van uw leven, zeer op uw hoede zijn.U hebt immers geen enkele gestalte gezien op de dag dat de HEERE bij de Horeb tot u sprak vanuit het midden van het vuur dat u niet verderfelijk handelt en voor u een beeld maakt, de afbeelding van enig afgodsbeeld, de vorm van een man of vrouw, de vorm van enig dier dat op het land leeft, de vorm van enige gevleugelde vogel die door de lucht vliegt, de vorm van iets wat op de aardbodem kruipt, of de vorm van enige vis die in het water onder de aarde leeft. Pas er ook voor op dat u uw ogen niet opslaat naar de hemel, en de zon, de maan en de sterren ziet, heel het leger aan de hemel, en u laat verleiden om u voor hen neer te buigen en hen te dienen. De HEERE, uw God, heeft hen aan al de volken onder de hele hemel toebedeeld, maar ? heeft de HEERE genomen en uit de ijzeroven, uit Egypte geleid, om voor Hem tot een erfvolk te zijn, zoals het op deze dag is. (HSV-vertaling)


Jesaja  53  : 1  t/m 12

Wie kan geloven wat wij hebben gehoord? Aan wie is de macht van de HEER geopenbaard? Als een loot schoot Hij op onder Gods ogen, als een wortel die uitloopt in dorre grond. Onopvallend was Zijn uiterlijk, Hij miste iedere schoonheid, Zijn aanblik kon ons niet bekoren. Hij werd veracht, door mensen gemeden, Hij was een Man die het lijden kende en met ziekte vertrouwd was, een Man die Zijn gelaat voor ons verborg, veracht, door ons verguisd en geminacht. Maar Hij was het die onze ziekten droeg, die ons lijden op zich nam. Wij echter zagen Hem als een verstoteling, door God geslagen en vernederd. Om onze zonden werd Hij doorboord, om onze wandaden gebroken. Voor ons welzijn werd Hij getuchtigd, Zijn striemen brachten ons genezing. Wij dwaalden rond als schapen, ieder zocht zijn eigen weg; maar de wandaden van ons allen liet de HEER op Hem neerkomen. Hij werd mishandeld, maar verzette zich niet en deed Zijn mond niet open. Als een schaap dat naar de slacht wordt geleid, als een ooi die stil is bij haar scheerders deed Hij zijn mond niet open. Door een onrechtvaardig vonnis werd Hij weggenomen. Wie van Zijn tijdgenoten heeft er oog voor gehad? Hij werd verbannen uit het land der levenden, om de zonden van mijn volk werd Hij geslagen. Hij kreeg een graf bij misdadigers, Zijn laatste rustplaats was bij de rijken; toch had Hij nooit enig onrecht begaan, nooit bedrieglijke taal gesproken. Maar de HEER wilde hem breken, Hij maakte Hem ziek. Hij offerde zijn leven voor hun schuld, om Zijn nageslacht te zien en lang te leven. En door Zijn toedoen slaagde wat de HEER wilde. Na het lijden dat Hij moest doorstaan, zag Hij het licht en werd met kennis verzadigd. Mijn rechtvaardige dienaar verschaft velen recht, Hij neemt hun wandaden op zich. Daarom ken ik Hem een plaats toe onder velen en zal Hij met machtigen delen in de buit, omdat Hij Zijn leven prijsgaf aan de dood en zich tot de zondaars liet rekenen. Hij droeg echter de schuld van velen en nam het voor zondaars op.  (NBV-vertaling)


 


1 Johannes  4  : 12
Niemand heeft ooit God aanschouwd; indien wij elkander liefhebben, blijft God in ons en zijn liefde is in ons volmaakt geworden. (NBG-vertaling)

Niemand heeft ooit God gezien, maar als we van elkaar houden, is God daar. Dat is hoe je God ziet. Door liefde te zien, want God is liefde. Als je begrijpt wat het belangrijkste is wat God van je vraagt om Hem en andere mensen lief te hebben, dan kan je dat leren. Gewoon elke dag opstaan en goed zijn voor iemand. Help in nood, help mensen. Breng glimlachen op gezichten. Dat is iets wat we allemaal kunnen doen. Als je je daarop concentreert, zal al het andere waar je bezorgd over bent op zijn plek vallen.

Bron: Joyce Meijer, aflevering 2, Family7

   Bijbeltekst toevoegen

Website('s) of documenten
 Acteur "Jezus" in The Passion of the Christ" maakte bijzondere gebeurtenissen mee tijdens het maken van de film
 Jezus uiterlijk door de eeuwen heen

 


  Terug


Versie december 2009