hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Kerstboom

Categorie

Toelichting

In Jeremia 10 wordt gesproken over een boom die versierd wordt met goud en zilver.

Wordt hier soms de kerstboom mee bedoeld?

 

In Jeremia 10 gaat het over gewijde palen die als afgodsbeelden gebruikt werden. Daar moet de profeet niets van weten. Terecht. Alle afgodendienst is uit de boze. Nu moeten we er wel voor oppassen om een directe lijn te trekken van de bomen die Jeremia afkeurt en de kerstbomen die wij kennen.

De achtergrond van onze kerstbomen ligt in het heidendom voordat Europa gekerstend werd. In december waren er vaak feesten die te maken hadden met de duisternis die er was in de schepping en het verlangen naar licht. In de maand december is het in de natuur op z'n donkerst en ziet alles er doods uit. Er is dan een verlangen naar licht en leven. In dat pure heidendom werd dat gesymboliseerd door een denneboom die altijd groen is en lichtjes die aangestoken werden. Het christendom heeft dat verlangen naar licht en leven overgebracht op de viering van het geboortefeest in die tijd van het jaar. Vandaar dat wij nog altijd het Kerstfeest vieren in december. Terwijl het helemaal niet zeker is of Jezus geboren is in deze tijd van het jaar. Waarschijnlijk veel vroeger.

De vraag is nu of wij als christenen tegen de kerstboom moeten zijn. Dat is altijd een lastig punt. Als je kijkt naar de achtergrond kun je het afwijzen. We willen immers niets van het heidendom weten. Als we echter kijken naar de symboliek, dan liggen er wel mooie gedachten in zo'n kerstboom die neergezet wordt. Christus is immers het Licht der wereld en geeft ons het echte eeuwige leven. De vraag is echter of dat altijd zo beleefd wordt bij hen die een kerstboom in huis hebben of gemeentebesturen die kerstbomen neerzetten op pleinen en belangrijke punten in dorp en stad. Opvallend is het dat juist bij hen die weten dat Christus het leven en het licht der wereld is, er weinig belangstelling is voor een kerstboom. Aan de andere kant zie je ook wel dat zij die tegen een kerstboom zijn, wel kaarsjes en kerststukjes in huis hebben.

Laten we er voor oppassen om christenen te diskwalificeren die een kerstboom hebben. Belangrijker is om zelf te leven uit Hem Die gekomen is om de mensen het Licht des levens te schenken. Laten we dan niet zo dwaas zijn om de duisternis liever te hebben dan het licht of voor het leven de dood te kiezen.

 

Bron : http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/16719/de-kerstboom-uit-jeremia-10

 

Luther zag in de 16de eeuw de kerstboom als een symbool van de geboorte van Jezus. De spar (geen den) zou volgens hem herinneren aan de levensboom in de hof van Eden, waarbij de kerstballen dan de verboden vruchten zijn, waren waarvan Eva en later ook Adam aten. Als gevolg van uitleg werd de boom rondom kerst in eerste instantie in de kerken geplaatst. Aan het eind van de 19de eeuw werd het de gewoonte dat de boom, in de meestal protestantse landen, ook de huiskamer binnen gehaald.

 

Hoewel het een mooie vondst is van Luther, is dit niet de herkomst om een boom te versieren. Reeds bij de oude Germanen was er de gewoonte dat de druďden vruchtbaarheidsrituelen hielden bij heilige bosjes of bomen die versierd waren. Bij de Grieken was het de jaarlijkse gewoonte om de Aleppo-den te versieren met bloemen en linten ter ere van hun god Attis. Bij de Romeinen zien we het feest van de Saturnalia, het feest waarbij de wijding van de tempel van Saturnus werd herdacht en in de week van 17 december plaatsvond. Hierbij werden door de Romeinen bomen verfraait met versieringen van metaal en replica’s van hun vruchtbaarheidsgod Bacchus. Ook plaatsten zij 12 kaarsen op de boom ter ere van hun zonnegod. Daarnaast hadden de Romeinen veel tradities die lijken op die van Kerstmis. Later zijn deze tradities van zowel de Romeinen als die van de Germanen en Grieken door de Roomse kerk gekerstend, zodat ze nu worden geassocieerd met het “Christelijke feest” wat wij Kerstmis noemen.

 

Bron : http://www.bijbelaantekeningen.nl/blog/2007/12/30/de-aleppo-kerstboom/


Bijbelteksten
Jeremia  10  : 2

Zo zegt de HEERE: U mag u de weg van de heidenvolken niet aanleren (vers 2) ........ want de gebruiken van die volken zijn onzinnig:  het is immers een stuk hout, iemand heeft het uit het bos gekapt, vakwerk met de bijl. Met zilver en met goud maken ze het mooi, met spijkers en met hamers  zetten ze het vast, zodat het niet kan wiebelen.  Ze zijn als een vogelverschrikker op een komkommerveld, want spreken kunnen ze niet.  Ze moeten helemaal  gedragen worden, want ze kunnen geen stap verzetten. Wees niet bevreesd voor hen, want  kwaad kunnen ze niet doen, maar ook goeddoen is er bij hen niet bij. (HSV-vertaling)

Dit zegt de HEER: Volg andere volken niet na, ...... De gebruiken van die volken zijn niets waard. Ze hakken een stuk hout in het bos, een ambachtsman bewerkt het met zijn beitel, verfraait het met zilver en goud. Ze spijkeren het vast, dan valt het niet om. Het is net een vogelverschrikker, neergezet in een komkommerveld. Het kan niet spreken en moet worden gedragen, want zelf kan het geen stap verzetten. Heb voor beelden geen ontzag, kwaad doen ze niet, en goed nog minder.’ (NBV-vertaling)

 

 


   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009