hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Zegen

Categorie

Toelichting

Bijbelteksten
Genesis  12  : 3
Ik zal zegenen wie u zegenen, en wie u vervloekt, zal Ik vervloeken; en in u zullen alle geslachten van de aardbodem gezegend worden. (HSV-vertaling)

Dit zijn woorden die God tegen Abraham gesproken heeft. Via Abrahams zoon Izak en zoon Jakob gaat deze "wet" over op het volk van Israël. Israël, het Joodse volk, is een toetssteen voor Gods zegen of vloek. Door heel de geschiedenis heen is deze Godsspraak een "historische wet" gebleken. Volken en landen die goed waren voor het Joodse volk werden gezegend. Er kwamen oordelen over landen en volken die de Joden slecht behandelden. God verwacht van wereldmachten dat zij Israël zegenen door het te beschermen en te helpen op weg naar Gods doel met Israël.

Bron: "Eindtijd, Israël en Islam" van drs. Jan van Barneveld
Numeri  24  : 1  t/m 3  + vers 9
Toen Bileam zag dat het in de ogen van de HEERE goed was dat hij Israël zegende, ging hij niet, zoals de andere keren, over op bezweringen, maar richtte hij zijn gezicht naar de woestijn. Toen Bileam zijn ogen opsloeg en Israël zag, gelegerd volgens zijn stammen, kwam de Geest van God over hem. Hij hief zijn spreuk aan en zei: Wie u zegent, is gezegend, wie u vervloekt, is vervloekt! (HSV-vertaling)

Dit zegt de heidenprofeet Bileam toen hij vanaf een hoge berg over het in de vlakte gelegerde volk Israël zag. God heeft deze woorden ook gesproken tegen Abraham: "Ik zal zegenen wie u zegenen, en wie u vervloekt, zal Ik vervloeken; en in u zullen alle geslachten van de aardbodem gezegend worden." Via Abrahams zoon Izak en zoon Jakob gaat deze "wet" over op het volk van Israël. Israël, het Joodse volk, is een toetssteen voor Gods zegen of vloek. Door heel de geschiedenis heen is deze Godsspraak een "historische wet" gebleken. Volken en landen die goed waren voor het Joodse volk werden gezegend. Er kwamen oordelen over landen en volken die de Joden slecht behandelden. God verwacht van wereldmachten dat zij Israël zegenen door het te beschermen en te helpen op weg naar Gods doel met Israël.

Bron: "Eindtijd, Israël en Islam" van drs. Jan van Barneveld
Spreuken  10  : 22

De zegen van de HEERE, die maakt rijk, Hij voegt er geen zwoegen aan toe. (HSV-vertaling)

De zegen des Heren die maakt rijk

Heel duidelijk wordt hier aangegeven wat ons rijk maakt. In onze materialistische wereld wordt onder rijkdom verstaan: geld, aanzien, macht, uiterlijke schoonheid etc. Maar wat ons werkelijk rijk maakt is de zegen van God. Zegen is een ruim begrip in de bijbel en staat vaak in verband met vruchtbaarheid en voorspoed, zowel in letterlijk als in geestelijk opzicht. Het heeft ook te maken met het goede toewensen en het wordt regelmatig gebruikt als de tegenhanger van vervloeken. Een enkel keer is zegenen vertaald met bidden. Vragen we om een zegen voor iemand, dan hebben we zijn/haar welzijn op het oog.

Waar bestaat zegen uit? Als God ons zegent dan wil hij ons vruchtbaar maken, kinderen zijn bijvoorbeeld een zegen van de Here. Het ontvangen van een kind is een geweldige gebeurtenis in het leven van ouders. Het is een rijkdom om één of meer kinderen te hebben en tevens een grote verantwoordelijkheid hen op te voeden en voor te leven, zodat ook zij de Here Jezus lief gaan krijgen. Zegen kan ook te maken hebben met voorspoed, bv. een goede baan, gezondheid etc. Dat zijn zaken om diep dankbaar voor te zijn. Maar ook in tijden van werkloosheid, ziekte en problemen kan en wil God ons zegenen.

Voorspoed kan een grote valkuil zijn, waardoor we eerder geneigd zijn onafhankelijk van God te leven en daardoor veel van Zijn zegen missen! In alle situaties van ons leven kan God ons zegenen, mits we Hem volgen. Dat zien we ook in voorbeelden uit het OT. en NT. Abraham was rijk en werd door God gezegend. De apostel Paulus heeft zowel positieve als negatieve ervaringen gehad in zijn leven en hij getuigt dat hij in voor- en tegenspoed 'alles vermag in Hem die mij kracht geeft'. Deze mannen hebben in hun leven de diepe vrede van God ervaren in wisselende omstandigheden. Het was voor hen een weg van vallen en opstaan, maar ze hebben door de moeilijkheden geleerd dat God voor ze zorgde. Hij werd steeds kostbaarder voor hen dankzij hun moeilijke ervaringen. Ze hebben ervaren dat de zegen des Heren rijk maakt.

Het is geweldig als we geestelijk rijk zijn omdat de Here ons zegent. Het geeft zo'n intense vrede, blijdschap, stabiliteit en rust in ons leven. Het mooie van deze rijkdom is dat niemand het van ons kan afnemen, dit in tegenstelling tot aardse zaken die tijdelijk zijn. Deze zegen kunnen we nu al ervaren in ons leven. Er staat niet dat we ooit in de verre toekomst deze zegen zullen krijgen, nee het geldt voor het hier en nu! Gedurende ons leven kunnen we God leren kennen en proeven van Zijn zegeningen. We moeten wel oog hebben voor de zegeningen. Vaak vinden we veel zaken in ons leven heel gewoon. We vinden het gewoon dat we elke dag brood op de plank hebben of dat we gezond zijn etc. Maar het is goed te realiseren dat ons leven is als een 'damp' (Jac. 4:14). We zijn zo kwetsbaar, vandaag gaat alles goed, morgen blijken we misschien een ernstige ziekte te hebben of krijgen we een dodelijk ongeluk. Laten we elke dag onze zegeningen tellen en Hem danken voor de rijkdom die Hij ons schenkt.

Zwoegen voegt er niets aan toe
Het tweede deel van de tekst luidt: zwoegen voegt er niets aan toe. Het is direct duidelijk, dat alleen de zegen van God ons rijk kan maken. Geen enkele inspanning van onszelf kan daar iets aan toevoegen. Het is helemaal in overeenstemming met de rest van de bijbel. Telkens weer laat het Woord ons zien dat de mens van nature slecht is. Er is geen goed in ons. Dan is het duidelijk dat zwoegen van ons niet rijk kan maken! Het is, zoals gezegd, de zegen van de Here. Hoe goed we ook ons best doen, hoe enthousiast we ook bezig zijn, als het in eigen kracht is, dan voegt het niets toe. We moeten ons steeds blijven realiseren, dat we alleen in Zijn kracht in staat zijn vrucht voort te brengen.

Bron : http://bijbelarchief.nl/default.asp?id=1507


   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009