hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Jehovah's Getuigen (algemene info)

Categorie
Dwaalleringen

Toelichting
Hun presentatie
Ze zijn heel actief in het colporteren langs de huizen en brengen hun denkbeelden met grote overredingskracht naar voren. Zij beroepen zich daarbij op uitspraken van de bijbel. Wat zij zeggen, klinkt dan ook voor velen heel geloofwaardig, want :
a. zij aanvaarden dat de bijbel het Woord van God is;
b. zij verwerpen de bijbelkritiek, zoals die gebracht wordt door aanhangers van de moderne theologie;
c. zij tonen vanuit de bijbel aan dat de christenheid als geheel heeft gefaald, en niet beantwoordt aan de eisen die God stelt. Hun kritiek is in verschillende opzichten terecht.
Daardoor vinden ze vaak ingang bij mensen die het ernstig nemen met het dienen van God. Maar als men niet vast staat in het geloof en niet erg thuis is in de Bijbel, is het wel gevaarlijk met hen te spreken en hun lectuur te bestuderen. Wat ze zeggen en schrijven lijkt namelijk wel bijbels, maar het is beslist in strijd met wat de bijbel leert.

Getuigen van God?
De ‘Jehovah’s getuigen’ beweren dat zij de enige getuigen van God zijn en verklaren dat alle andere kerken en gemeenschappen een valse religie propageren. Zij verdraaien met schoonklinkende argumenten de Schriften (al bedoelen ze dat niet zo) en vooral omdat zij het evangelie van God in de kern aantasten (ook al zijn ze oprecht van het tegendeel overtuigd). Daarvoor wil ik aan de hand van diverse bijbelteksten, zij het in beknopte vorm, proberen uw ogen te openen.

Wie zich aandient als getuige van Jehovah (God) zal dan toch een getuigenis moeten geven dat overeenstemt met wat God heeft gezegd. “Indien wij het getuigenis van mensen aannemen, het getuigenis van God is meerder, want dit is het getuigenis van God, dat Hij van zijn Zoon getuigd heeft. Wie in de Zoon gelooft, heeft het getuigenis in zich; wie God niet gelooft, heeft Hem tot een leugenaar gemaakt, omdat hij niet geloofd heeft in het getuigenis dat God getuigd heeft van zijn Zoon” (1 Johannes 5:9, 10). En God zegt van zijn Zoon:  “Dit is de waarachtige God en het eeuwige leven” (1 Johannes 5:20).

Richtlijnen voor de uitleg van de bijbel
Twee aan de bijbel ontleende richtlijnen laat ik hier volgen:
1. “Dit moet gij vooral weten, dat geen profetie van de Schrift een eigenmachtige uitlegging toelaat.” (2 Petrus 1:20) Dit betekent dat een bepaalde tekst niet mag worden geïsoleerd van wat de bijbel op andere plaatsen zegt. Bij de uitleg van een tekst moeten andere teksten in de beschouwing worden betrokken.
2. “Wanneer Hij komt, de Geest der waarheid, zal Hij u de weg wijzen tot de volle waarheid; want Hij zal niet uit Zichzelf spreken, maar al wat Hij hoort zal Hij spreken …... Hij zal Mij verheerlijken, want Hij zal het uit het mijne nemen en het u verkondigen.” (Johannes 16:13) Uit laatstgenoemde tekst blijkt, zoals uit vele andere, dat alleen de Heilige Geest ons bekend kan maken met de gedachten van God en dat het spreken van de Geest ten doel heeft de verheerlijking van de Zoon van God, Jezus Christus!

De ‘Jehovah’s getuigen’ missen dit. Zij trachten door verstandelijke redeneringen de Schrift pasklaar te maken voor het menselijk denken. Bij hun getuigen neemt Jezus Christus niet de eerste plaats in, zoals de Here aan zijn discipelen heeft opgedragen (zie Handelingen 1:8).

Wat de ‘Jehovah’s getuigen’ ontkennen

1. De Drie-ëenheid
“De drieëenheid....een verkeerde, onbijbelse leerstelling....een heidense leerstelling omstreeks de tweede eeuw in de afgeweken 'christelijke kerk' ingevoerd.” (`Vergewist u van alles’, blz. 86).

 

Wat zegt de Bijbel over de drie-eenheid?

De term “drie-eenheid” komt niet in de Bijbel voor. Op die term zelf ga ik niet in. Ik geef alleen aan dat over God in het meervoud gesproken wordt en dat Christus wat zijn natuur betreft in wezen God is en als Zoon één is met de Vader.
“In de beginne schiep Elohim” (letterlijk ‘Goden’) (Genesis 1:1).
“Laat Ons mensen maken naar ons beeld, als onze gelijkenis” (Genesis 1:26).
“Zie de mens is geworden als Onzer één” (Genesis 3:22).
“Welaan laat Ons nederdalen” (Genesis 11:7).
“Wie zal Ik zenden en wie zal voor Ons gaan?” (Jesaja 6:8).

In bovenstaande teksten is sprake van God als van een meervoudig persoon (vergelijk ook met Kolosse 1:16, 17; Hebreeën 1:2 waar gezegd wordt dat God, de Zoon, Schepper was).

 

Het is voor een mens onmogelijk het mysterie van de Goddelijke Drie-eenheid volledig te begrijpen, omdat dit het menselijke verstand te boven gaat. Het is ongelooflijk belangrijk dat deze openbaring tot Gods kinderen zal komen: God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest zijn één God. God bestaat niet uit drie Goden die samenwerken en samen overleggen. En die ene God -Vader, Zoon en Heilige Geest- woont in mij en u als u Gods kind bent geworden door te geloven in Jezus als Redder van uw leven. Als je kiest voor Jezus, kies je voor alle drie. Als je Jezus aanneemt als je Redder en Verlosser en Hij komt in je wonen, dan komen de Vader en de Heilige Geest ook in je wonen, want God is één. Als je een kind van God bent, dan is de Heilige Geest in je.

 

Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. (Johannes 3:16 HSV-vertaling)

 
Ik en de Vader zijn een. (Johannes 10:30)

 

Jezus zei: “Ik ben nu al zo lang bij jullie, en nog ken je me niet, Filippus? Wie mij gezien heeft, heeft de Vader gezien. Waarom vraag je dan om de Vader te mogen zien? (Johannes 14:9)

 

Als je mij liefhebt, houd je dan aan mijn geboden. Dan zal ik de Vader vragen jullie een andere pleitbezorger te geven, die altijd bij je zal zijn: de Geest van de waarheid. De wereld kan hem niet ontvangen, want ze ziet hem niet en kent hem niet. Jullie kennen hem wel, want hij woont in jullie en zal in jullie blijven. Ik laat jullie niet als wezen achter, ik kom bij jullie terug.  Nog een korte tijd en de wereld zal mij niet meer zien, maar jullie zullen mij wel zien, want ik leef en ook jullie zullen leven. Dan zal je begrijpen dat ik in mijn Vader ben, dat jullie in mij zijn en dat ik in jullie ben.(Johannes 14:20)

 

Dit kon door de Heilige Geest. Dit is dezelfde God. God in het vlees kon niet in de mensen wonen; Hij kon alleen bij de mensen zijn, op één plaats. Maar God in de Heilige Geest kan in mensen wonen over de hele wereld.

 

Ik bid niet alleen voor hen, maar voor allen die door hun verkondiging in mij geloven.  Laat hen allen één zijn, Vader. Zoals u in mij bent en ik in u, laat hen zo ook in ons zijn, opdat de wereld gelooft dat u mij hebt gezonden. Ik heb hen laten delen in de grootheid die u mij gegeven hebt, opdat zij één zijn zoals wij: ik in hen en u in mij. Dan zullen zij volkomen één zijn en zal de wereld begrijpen dat u mij hebt gezonden, en dat u hen liefhad zoals u mij liefhad. (Johannes 17:20-23)

 

Bestaat er een grotere leugenaar dan iemand die ontkent dat Jezus de christus is? De antichrist is ieder die de Vader en de Zoon niet erkent.  Ieder die de Zoon niet erkent, heeft ook de Vader niet. Wie de Zoon erkent, heeft ook de Vader. (1 Johannes 2:22-23)

(Noot: Jezus is de zoon van God (video) : http://www.allabouttruth.org/dutch/messiaanse-profetieen-video.htm )

Zie ook trefwoord: "Jezus is God"

2. De Godheid van Christus
“Christus was de eerste van Gods scheppingen”; “Christus is Gods Zoon en is lager dan God”
(‘Jehovah's getuigen in de twintigste eeuw’, blz. 13). “‘Jezus en Jehovah God zijn niet dezelfde persoon, evenmin is Jezus gelijk aan God.” (‘Dit goede nieuws’, blz. 6.).

Wat zegt de Bijbel over de Godheid van Christus?

“Thomas antwoordde en zei tot Hem : Mijn Here en mijn God” (Johannes 20:26)
“De Christus, die is boven alles, God, te prijzen tot in eeuwigheid” (Romeinen 9:5).
“Christus Jezus, die, in de gestalte van God zijnde, het God gelijk zijn niet als een roof heeft geacht” (Philippenzen 2:6).
“De zalige hoop en de verschijning van onze grote God en Heiland, Jezus Christus” (Titus 2:13).
“De gerechtigheid van onze God en Heiland, Jezus Christus” (2 Petrus 1:1).
“Het Woord (Jezus Christus) was bij God en het Woord was God” (Johannes 1:1).

Het slot van Johannes 1:1 lezen de ‘Jehovah’s getuigen’ als volgt: ‘het Woord was een God’. Dat is noodzakelijk om hun opvatting, dat Jezus niet God is, te verdedigen. Letterlijk luidt deze tekst: ‘God was het Woord’. Bij het ontbreken van het lidwoord wordt meestal de nadruk gelegd op het wezen of de kwaliteit van een persoon en door het voor aanstellen van het woord God wordt die nadruk versterkt.

Zie ook trefwoord: "Jezus is God"

3. De lichamelijke opstanding van Christus
“Christus werd uit de doden opgewekt als een onsterflijke geestelijke persoon” (‘Jehovah's getuigen in de twintigste eeuw’, blz. 13). “Het menselijke lichaam van vlees, dat Jezus Christus voorgoed als een loskoopoffer aflegde, werd door Gods macht teniet gedaan....Jezus Christus werd dan ook niet opgewekt met het geofferde menselijke lichaam....” (‘Dingen waarin God onmogelijk kan liegen’, blz. 354,355).

Wat zegt de Bijbel over de lichamelijke opstanding van Christus?
“Toen de vrouwen in het graf gegaan waren, vonden zij het lichaam van de Here Jezus niet.”
‘Twee mannen in een blinkend gewaad zeiden tot haar: Wat zoekt gij de levende bij de doden? Hij is hier niet, maar Hij is opgestaan.”
“De elven zeiden: De Here is waarlijk opgewekt en is aan Simon verschenen.”
“Hij stond in hun midden en zei tot hen: Ziet mijn handen en mijn voeten, dat Ik het zelf ben.”
(Zie Lukas 24:3-6, 34, 36-39.)

De ‘Jehovah’s getuigen’ spreken over een ‘geestelijke opstanding’ van Christus, en leren dat Hij zich aan de discipelen vertoond heeft in een expres voor dat doel geschapen lichaam.

4. Het voortbestaan na de dood
“Dood....het volledig ophouden van bewuste, intellectuele of fysieke activiteit” (‘Vergewis u van alles’, blz. 72).  “De menselijke ziel houdt bij de dood op te bestaan” (‘Jehovah's getuigen in de twintigste eeuw’, blz. 13).

Wat zegt de Bijbel over het voortbestaan na de dood?
De God van de vrede heilige u geheel en al, en geheel uw geest, ziel en lichaam moge bij de komst van onze Here Jezus Christus blijken in allen dele onberispelijk bewaard te zijn” (1 Thessalonicenzen 5:23).
“Weest niet bevreesd voor hen die wel het lichaam doden, maar de ziel niet kunnen doden” (Mattheüs 10:28).
“Ik zag de zielen van hen die geslacht waren om het Woord van God en om het getuigenis dat zij hadden. En zij riepen met luider stem” (Openbaring 6:9, 10).
“Want het leven is mij Christus en het sterven gewin....ik verlang heen te gaan en met Christus te zijn, want dit is verreweg het beste” (Filippenzen 1:21,23).

De ‘Jehovah’s getuigen’ leren dat de mens een ziel is, maar hij geen ziel heeft. Het eerste is waar, in die zin dat met ziel de persoon wordt aangeduid: “Het gehele getal der zielen van het huis van Jakob, die naar Egypte kwamen, was zeventig” (Genesis 46:27).
Daarnaast zegt de Bijbel echter ook dat de mens een ziel heeft. We noemen slechts één tekst: “Nu gij uw zielen door gehoorzaamheid aan de waarheid gereinigd hebt” (1 Petrus 1:22). Deze ziel, dit ‘ik’ van de mens is niet onsterfelijk in zichzelf, maar na het sterven blijft de mens wel voortbestaan. Het lichaam van de mens wordt een tentwoning genoemd (2 Korinthiërs 5:1,4; 2 Petrus 1:13, 14

5. De hel en het eeuwig oordeel
“Wij geloven niet in de leerstelling van een eeuwig oordeel en een eeuwige straf.” (‘Wat geloven Jehovah’s getuigen?’) “Goddelozen zullen voor eeuwig vernietigd worden” (‘Jehovah's getuigen in de twintigste eeuw, blz. 13).

Wat zegt de Bijbel over de hel en het eeuwig oordeel?
“Het is beter voor u, dat één van uw leden verloren ga en niet uw gehele lichaam in de hel geworpen worde” (Mattheüs 5:29).
“Het is beter dat gij verminkt ten leven ingaat, dan dat gij met uw twee handen ter helle vaart, in het onuitblusbaar vuur....waar hun worm niet sterft en het vuur niet wordt uitgeblust” (Markus 9:43,48).
“Vreest Hem, die, nadat Hij gedood heeft, macht heeft om in de hel te werpen. Voorwaar, Ik zeg u, vreest Hem” (Lukas 12:5).
“Wanneer iemand niet bevonden werd geschreven te zijn in het boek des levens, werd hij geworpen in de poel van vuur” (Openbaring 20:15).
“En de rook van hun pijniging stijgt op in alle eeuwigheden...en zij hebben geen rust, dag noch nacht” (Openbaring 14:11).

Ten onrechte beroepen de ‘Jehovah’s getuigen’ zich onder meer op enkele teksten uit het boek Prediker, waar gezegd wordt dat mens en dier gelijkelijk terugkeren tot het stof en dat beiden bij hun sterven geheel verdwijnen (zie bijv. hoofdstuk 3:19). Zij vergeten daarbij dat de Prediker de dingen beschrijft in zover ze voor mensen waarneembaar zijn. Vandaar de telkens door hem herhaalde uitdrukking ‘onder de zon’ (zie hoofdstuk 1:3, 9, 14; 2:11, 17, 18, 19, 20, 22 enz., totaal 27 keer).
Pas in het nieuwe testament, nadat ‘leven en onvergankelijkheid’ aan het licht zijn gebracht (2 Timotheüs 1:10, vinden we mededelingen over de toestand in het hiernamaals.

6. De aanbidding van de Here Jezus
“Er dient geen speciale aanbidding van Jezus Christus te zijn.” (‘De Wachttoren van 1 jan. 1954, blz. 31.)

Wat zegt de Bijbel over de aanbidding van de Here Jezus?
“Alle schepsel in de hemel en op de aarde en onder de aarde en op de zee en alles wat daarin is, hoorde ik zeggen: Hem die op de troon gezeten is, en het Lam (Jezus Christus) zij de lof en de eer en de heerlijkheid en de kracht tot in alle eeuwigheid. En de oudsten wierpen zich neder en aanbaden” (Openbaring 5:13,14).
“En Hem (de Zoon) moeten alle engelen huldigen” (Hebreeën 1:6).

De ‘Jehovah’s getuigen’ beroepen zich onder meer op de woorden van de Here Jezus, die Hij tot de duivel richtte: “De Here, uw God, zult gij aanbidden en Hem alleen dienen” (Mattheüs 4:10).
Omdat zij de Godheid van de Here Jezus loochenen, ontzeggen zij Hem ook de aanbidding.
De Schrift geeft Hem die wel, wat opnieuw zijn Godheid bewijst.


Zie ook trefwoord: "Jehovah's Getuigen mogen Jezus niet aanbidden"

Conclusies
a. Jehovah's getuigen halen Jezus Christus naar beneden door zijn God-zijn te ontkennen en hem goddelijke verering te ontzeggen. Ze komen daarmee in strijd met het woord: “opdat allen de Zoon eren gelijk ze de Vader eren”
b. Zij doen ook te kort aan de waarde van zijn verlossingswerk. Geloof in Christus en zijn werk is namelijk voor hen niet de enige grond van rechtvaardiging en behoud. Zij spreken over ‘geloof oefenen’ wat al een twijfelachtige uitdrukking is, maar ze plaatsen daar de werken als voorwaarde bij. De Schrift zegt daarentegen: “Want door genade zijt gij behouden, door het geloof, en dat niet uit uzelf; het is een gave van God; niet uit werken, opdat niemand roeme” ( Efeziërs 2:8,9). Niet geloof plus werken maakt zalig, maar geloof alleen maakt zalig. De werken tonen alleen dat het geloof echt is, ze zijn geen grond voor zaligheid.
c. Wie zo denkt, spreekt of schrijft over de persoon van Jezus Christus en de weg van behoud, kan geen getuige van God zijn. God sprak openlijk van Hem: “Deze is mijn Zoon (wat betekent dat Christus gelijk is aan God: Johannes 5:18), de geliefde, in wie Ik mijn welbehagen heb” (zie Mattheüs 3:17;17:5; Markus 1:11; 9:7; Lukas 3:22; 9:35). Jezus Christus zei: “Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, wie mijn woord hoort en gelooft, die Mij gezonden heeft, heeft het eeuwige leven en komt niet in het oordeel, want hij is overgegaan uit de dood in het leven” ( Johannes 5:24). Hoe vroom deze mensen ook mogen spreken, ze misleiden zichzelf en anderen en laten zich gebruiken als instrumenten van satan (hoewel ze dat niet beseffen) om diens leugens over de Here Jezus te propageren.
d. In zijn tweede brief vers 7 tot en met 11 heeft de apostel Johannes ernstig gewaarschuwd   tegen allen die niet blijven in de leer van Christus. Hij zegt daar van hen, dat zij God niet hebben en verbiedt hen gastvrijheid te verlenen of hen Gods zegen te wensen, omdat men daardoor deel heeft aan hun boze werken.

Jehovah’s getuigen zijn dus geen getuigen van God. U hebt Jezus Christus nodig. Ieder mens is een zondaar voor God en heeft een Verlosser nodig om met God verzoend te kunnen worden. Alleen door Jezus Christus, de weg, de waarheid en het leven, kunt u tot God komen.

Bijbelteksten over behouden worden

“Want allen hebben gezondigd en derven de heerlijkheid van God, en worden om niet gerechtvaardigd uit zijn genade, door de verlossing in Christus Jezus” (Romeinen 3:23, 24).
“De behoudenis is in niemand anders, want er is ook onder de hemel geen andere naam (dan ‘Jezus’) de mensen gegeven waardoor wij moeten behouden worden” (Handelingen 4:12).
“Wie de Zoon heeft, heeft het leven; wie de Zoon van God niet heeft, heeft het leven niet” (1 Johannes 5:12).

Wie meer wil weten over de leer van de ‘Jehovah’s getuigen’ en wat daar tegenin gebracht kan worden verwijzen we naar de brochure "Jehovah’s getuigen, mag ik ook wat zeggen?" Uitgave Medema Vaassen

 

Bron : http://www.jaapfijnvandraat.nl/index.php?page=artikel&id=2342

 

De Historische Achtergrond
De doctrine van de Jehovah Getuigen werd door Charles Taze Russell tot stand gebracht. Hij was pas 18 jaar oud toen hij een Bijbelstudie begon die zich scherp stelde op de tweede komst van Christus, als ook op de chronologie van de Bijbel. Als resultaat van zijn studie, die rond 1870 plaatsvond, publiceerde hij talrijke boeken. In dat decennium hield hij ook diverse formele lezingen. In 1879 begon Russell met de publicatie van de Herald of Christ's Presence (De Heraut van Christus' Aanwezigheid) en van Zion's Watch Tower (Zion's Wachttoren), die beide maandelijke publicaties werden. In 1884 werd officieel het Wachttorengenootschap opgericht. Russell trad tot zijn dood in 1916 op als voorzitter van het genootschap. Russell schreef ook een reeks boeken met de titel "Studies in the Scriptures" (Studies van de Schriftteksten), die de basis werden van de theologie van de Jehovah Getuigen. Tegenwoordig wordt de "theocratische" organisatie van de Jehovah Getuigen, het Wachttorengenootschap, door meerdere mannen geleid. De organisatie heeft zijn basis in Brooklyn, New York.

De Primaire Theologie
De theologie van de Jehovah Getuigen kent vele subtiele (en minder subtiele) nuances. Dit is de basis van de doctrine van de Wachttoren:

- God is een enkel wezen en geen Drieëenheid. (Zie Trefwoord: "Jezus is God")

- God is niet alwetend of alom aanwezig (op een bepaald moment verkondigde het genootschap dat God het universum vanuit ergens in het Pleiaden sterrenstelsel bestuurde. Ze hebben deze leerstelling ondertussen laten varen).

- Eerst schiep God de Aartsengel Michael, door middel van wie hij later alle "andere dingen" creëerde, zoals de aarde, het universum en de hele mensheid. Dit proces vond plaats over een tijdspanne van precies 42.000 jaar.

- Toen de tijd was aangekomen voor de geboorte van een verlosser, werd Michael een mens, in de vorm van Jezus Christus. Hij was zondeloos en hield zich aan elke wet van God.

- Volgens de theologie van de Jehovah Getuigen werd Jezus op een "folterpaal" ter dood gebracht. Hier droeg Hij de zonden van de hele mensheid (behalve van Adam).  (Noot: bekijk de volgende website: Kruisiging van Jezus (video van 5 minuten) : http://www.allaboutjesuschrist.org/dutch/kruisiging-van-jezus-video.htm )

- Later herrees Jezus uit de dood in de vorm van een geest, maar hij stond niet in fysieke vorm op uit de dood. (Zie trefwoord "Opstanding uit de dood (Is Jezus opgestaan uit de dood?)"

- Jehovah Getuigen die trouw zijn aan God's organisatie op aarde (het Wachttorengenootschap) zal eeuwige vernietiging bespaard blijven. Zij zullen tot in de eeuwigheid leven in het Paradijs op Aarde.

- De hemel is een speciale plaats die gereserveerd is voor een afzonderlijke groep van 144,000 Jehovah Getuigen, die door het Wachttorengenootschap als "herboren" worden beschouwd en die jaarlijks communie mogen nemen.

- In het algemeen komen Jehovah Getuigen vijf keer per week bij elkaar in bijeenkomsten waar zij uit de literatuur van het Wachttorengenootschap worden onderwezen. Na het materiaal op zijn minst zes maanden lang te hebben bestudeerd, beantwoorden zij een reeks vragen voor een raad van oudsten, en als zij voor deze proef slagen worden zij in de organisatie gedoopt.

 

Van de volgelingen wordt dan gevraagd

- dat zij een bescheiden voorkomen en houding aannemen,

- weigeren om te stemmen in de verkiezingen van de Verenigde Staten,

- weigeren om de Amerikaanse vlag groeten,

- weigeren om het leger in te gaan,

- weigeren om verjaardagen en Kerstmis te vieren.

- Het is vereist dat elk lid een schema van publieke overtuiging uitvoert om literatuur van het genootschap te verspreiden en om donaties te verzamelen voor de hoofdkwartieren van het Wachttorengenootschap in New York.

- Als een Jehovah Getuige de organisatie verlaat, dan zal hij op alle mogelijke manieren worden afgestoten.

- Buiten de organisatie van het Wachttorengenootschap wordt het Christendom als "demonisch" gezien. Het Christendom wordt als "afvallig" beschouwd, gevuld met pastors die antichristen zijn, in kerken die door satan worden geleid, en die aardse regeringen volgen.

Watchttoren Doctrine versus Christelijke Doctrine
De Jehovah Getuigen en de
Christelijke theologie hebben in feite enkele primaire overeenkomsten.

- In het algemeen onderwijzen zij beide dat God de Schepper van alles is, in tegenstelling tot naturalistische evolutie

- Zij delen het geloof dat Jezus Christus uiteindelijk op aarde zal terugkeren om satan te vernietigen en om God's eeuwige koninkrijk te stichten.

Maar dit is waar de algemene overeenkomsten ophouden. Er bestaan belangrijke verschillen tussen de doctrine van de Jehovah Getuigen en van het evangelische Christendom, waarvan het meest belangrijke verschil bestaat uit de persoon en de aard van Jezus Christus. De godheid van Christus is het centrale thema van de gehele Bijbel. De Schriftteksten leren ons duidelijk dat Jezus Christus God is. De leerstellingen van de Jehovah Getuigen over Jezus Christus zijn duidelijk in strijd met de leerstellingen van de Bijbel. Meerdere passages vertellen ons dat Jezus Christus, die bestond als God, de menselijke vorm van een nederig dienaar aannam zodat Hij aan het kruis in onze plaats kon sterven.

 

De Nieuwe Wereldvertaling van de Heilige Geschriften (NWT)
De doctrine van de Jehovah Getuigen beschouwt de 66 boeken van The New World Translation of the Holy Scriptures (oftewel De Nieuwe Wereldvertaling van de Heilige Geschriften, in het kort NWT) als het enige ware en goddelijk geïnspireerde Woord van God. De NWT wordt geproduceerd en gepubliceerd door een "anoniem" vertalingscommissie van het Wachttorengenootschap. De NWT wordt als de beste en de enige vertaling van de Bijbel beschouwd, omdat "de vertalers zich zo goed hielden aan wat in de oorspronkelijke Bijbeltalen staat". Daarnaast wordt het "regerend lichaam" van het Wachttorengenootschap beschouwd als God's enige kanaal voor nauwkeurige Bijbelse interpretatie. Als zodanig vereist de doctrine van de Jehovah Getuigen dat we met "God's kanaal, zijn organisatie geassociëerd zijn" om ware volgelingen van God te zijn. Dit betekent dat er buiten het Wachttorengenootschap geen verlossing bestaat. De Christelijke doctrine stelt dat de Bijbel inderdaad bestaat uit de 66 boeken van het Oude en het Nieuwe Testament, en inderdaad het geïnspireerde en onfeilbare Woord van God is. Maar, de NWT is geen legitieme vertaling, en deze weerspiegelt slechts de theologie van de Jehovah Getuigen, in het bijzonder hun vooringenomenheid ten opzichte van de godheid van Jezus Christus en de Christelijke doctrine van de Drieëenheid. Johannes 1:1 in de NWT zegt bijvoorbeeld "en het Woord [Jezus] was een god." Alle andere legitieme Bijbelvertalingen zeggen: "en het Woord [Jezus] was God."

Zie ook trefwoord: "Nieuwe Wereld Vertaling (Bijbel van de Jehovah's Getuigen)"

De Primaire Christelijke Reactie
Wat betreft de bewering van de Jehovah Getuigen dat de NWT de enige ware interpretatie van de Bijbel is, is het Christelijke antwoord hierop dat geen enkele religieuze leider of religieuze organisatie een exclusief toezicht op of bezit van de ware interpretatie van de Bijbel kan opeisen. Door middel van de Heilige Geest zijn alle Christenen in staat om de
Heilige Bijbel te interpreteren en te begrijpen. Wat betreft de bewering van de Jehovah Getuigen dat het Wachttorengenootschap de enige weg is naar God en verlossing, is het Christelijke antwoord daarop dat alle mensen, die het gratis geschenk van Jezus Christus als hun Heer en Verlosser hebben geaccepteerd, gered zijn. Verlossing vindt alleen plaats "door gratie in geloof" in Jezus Christus. Geen enkele daden of lidmaatschap van een religieuze groepering zijn vereist voor een eeuwig leven met God.

Bron : http://www.allaboutcults.org/dutch/jehovah-getuigen.htm


Bijbelteksten
Judas  1  : 4

Want er zijn sommige mensen binnengeslopen die tot dit oordeel al lang tevoren opgeschreven zijn, goddelozen, die de genade van onze God veranderen in losbandigheid, en die de enige Heerser, God en onze Heere Jezus Christus, verloochenen. (HSV-vertaling)

 


Onbekend/Anders

   Bijbeltekst toevoegen

Website('s) of documenten
 Antwoorden voor Jehovah's Getuigen
 Atheïst vond bewijzen over de opstanding en werd christen (Youtube)
 Een Jehovah's Getuige voor de deur: wat doe jij?
 Een verderfelijke dwaalleer?
 Getuigenis van ex Jehovah Getuige Esther
 Info over de bijbel van de Jehovah's Getuigen
 Informatie over het Wachttorengenootschap
 Jehova Getuigen - Kijk uit!
 Jehovah's Getuigen en het leven na de dood
 Jehovah's Getuigen hebben Jezus nodig
 Jezus is de Zoon van God (video)
 Jezus is God
 Kruisiging van Jezus (video van 5 minuten)

 


  Terug


Versie december 2009