hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Politiek

Categorie

Toelichting

Wat zegt de Bijbel over politiek?

We gaan het hebben over:;Wat zegt de Bijbel over politiek En bemoeit God Zich ook met de regering? Erg belangrijk om over te spreken.Vele mensen zeggen: God bemoeit Zich niet met de overheid. God bemoeit Zich niet met de regering. Maar God  

 

1 Samuël 8 : 6-7 9

Toen zij zeiden: Geef ons een koning om ons te richten, mishaagde dat aan Samuël, en hij bad tot de Here. De Here zeide tot Samuël: Luister naar het volk, in alles wat zij tot u zeggen, want niet ú hebben zij verworpen, maar Mij hebben zij verworpen, dat ik geen koning over hen zou zijn.

 

We lezen hier dat het volk een koning wilde. Het volk accepteerde niet langer dat de Levende God de Koning was, zoals vandaag aan de dag vele mensen niet accepteren dat God de Koning is over hun leven. En zo ook dat volk van Israël. Ze accepteerden niet dat de Levende God, de Here, hún Koning was. En Samuël werd bedroefd. En wat moet je doen als je bedroefd bent. Samuël deed het beste wat hij moest doen. Hij BAD tot de Here. Niet tot een steen. Niet van hout of van goud. Hij bad tot de Levende God. En God antwoordde. God is nóg steeds de God Die antwoord. En God zei:  Ze hebben niet jou verworpen maar ze hebben Mij verworpen. En wat krijgen we dan? Het volk wilde een AARDSE koning.

 

1 Samuël 8 : 9

Nu dan, luister naar hen, maar waarschuw hen ernstig en zeg aan hun, hoe het optreden zal zijn van de koning die over hen regeren zal.

 

Het volk wilde een aardse koning. Dan zegt God: Als je een aardse koning wilt hebben, je zult hem krijgen. Maar IK zal de instructies geven.

 

1 Samuël 8 : 10

En Samuël sprak al de Woorden des Heren tot het volk, dat hem om een koning

gevraagd had. (vers 11:) En hij zeide: Zo zal het optreden zijn van de koning die over u regeren zal, uw zonen zal hij nemen en hen dienst laten doen bij zijn wagens.

 

Hier lezen we over de militaire dienst, de militaire plicht. Het kwam niet als zegen maar het was een verplichting. Je zou kunnen zeggen: Als een straf.  Als straf werd militaire dienst ingesteld. Zo ging dat in het Oude Testament.

 

1 Samuël 8 : 15

Van uw koren en de opbrengst van uw wijngaarden zal hij tienden nemen en aan zijn hovelingen en aan zijn dienaren geven.

 

Ook de belasting werd hier ingesteld. Jezus betaalde zelfs belasting. Het was een instelling van God gegeven. Het volk wilde een koning, en God zei: Ik zal je er één geven, maar je hebt je te houden aan een aantal richtlijnen.

 

1 Samuël 8 : 18

Te dien dage zult gij jammeren over uw koning die gij u gekozen hebt, maar de Here zal u te dien dage niet antwoorden.

 

En zo is het heel vaak: wij roepen God om dingen, wij willen God verplichten tot iets. En als God zegt: Je zult het krijgen, dan zul je er ook spijt  van krijgen. God weet wat het beste is! De Levende God is de Schepper van hemel en aarde. De Levende God wil de Koning zijn van de mensen. En wat hebben de mensen gedaan? Ze hebben de Levende God verworpen en ze wilden een aardse koning. Een aardse koning. De eerste koning werd Saul. Dat lezen we in 1 Samuël, hoofdstuk 9.

 

1 Samuël 9 : 17

Toen Samuël Saul zag, gaf de Here hem te kennen: Dit is de man, over wie Ik u gesproken

heb; deze zal over Mijn volk heersen.

 

Met andere woorden: de koning werd in die dagen aangesteld door de Levende God. Er was niet iemand die zei: Ik ga mezelf aanstellen. Ik ben nu de koning, de heerser. En zo is het met vele bedieningen. We moeten het van God ontvangen. God moet spreken door Zijn profeten, Zijn

Dienstknechten.

 

1 Samuël 10 : 1

Toen nam Samuël de oliekruik, goot haar uit over zijn hoofd, kuste hem en zeide: Heeft de Here u niet tot vorst over Zijn erfdeel gezalfd?  De koning werd door God geroepen.

 

God zei: Saul zal de koning zijn. God riep en zalfde hem ook met olie. En wat gebeurde er? Toen hij gezalfd werd met olie?

 

1 Samuël 10 : 6

Dan zal de Geest des Heren u aangrijpen; gij zult met hen in geestvervoering geraken en tot een ander mens worden.

 

Wat geweldig: een koning over je land te hebben die door God aangesteld is, die gezalfd is met olie en vervuld met de Heilige Geest. Wij hebben vandaag Geest vervulde leiders nodig, evenals in de dagen van het Oude Testament. Het moet ook zo zijn in de samenkomst. Door God geroepen, gezalfd met olie en vervuld met de Heilige Geest. Saul raakte daardoor in geestvervoering. En we lezen daar vaak makkelijk overheen. Over woorden als geestvervoering. Wij kunnen niet in eigen kracht het evangelie prediken. We hebben de Heilige Geest nodig. En een regeringsleider heeft de Heilige Geest nodig. En als de Heilige Geest over je komt, zoals we hier lezen, als de Heilige Geest het aangrijpt, ja dan kan het gebeuren dat je in geestvervoering raakt.

 

1 Samuël 16

In 1 Samuël, hoofdstuk 16,  lezen we over David. Koning David werd als tweede koning gezalfd met olie voor zijn bediening en vervuld met de Heilige Geest. En David werd tot drie keer toe gezalfd met olie en tot drie keer toe vervuld met de Heilige Geest. En dat is wat wij nodig hebben. Het is alles tot voorbeeld. De Bijbel is het voorbeeld voor ons land en volk.  Het is goed om te bidden voor onze regering.

 

Romeinen 13

Ieder mens moet zich onderwerpen aan de overheden, die boven hem staan. Want er is geen overheid dan door God en die er zijn, zijn door God aangesteld. Wie zich dus tegen de overheid verzet, wederstaat de instelling Gods, en wie dit doen, zullen een oordeel over zich brengen. Want, als iemand goed handelt, behoeft hij niet bevreesd te zijn voor de overheidspersonen, maar wel, als hij verkeerd handelt. Wilt gij zonder vrees voor de overheid zijn? Doe het goede, en gij zult lof van haar ontvangen. Zij staat immers in dienst van God, u ten goede. Maar indien gij kwaad doet, wees dan bevreesd; want zij draagt het zwaard niet tevergeefs; zij staat immers in de dienst van God, als toornende wreekster voor hem, die kwaad bedrijft. Daarom is het nodig zich te onderwerpen, niet slechts om de toorn, maar ook om des gewetens wil.

 

We moeten de overheid gehoorzamen. We moeten doen wat de overheid zegt. Ja, als het gaat om verkeerswetten, zou het erg dwaas zijn om tegen de regels van de regering in te gaan. Bijvoorbeeld een verkeerslicht. De overheid, de regering zegt: als het verkeerslicht op rood staat, dan moet je stoppen. En als het verkeerslicht op groen staat mag je doorrijden. Logisch dat je je moet houden aan die wet, want het is dwaas om door het rode licht te rijden in het drukke verkeer. Daar krijg je ongelukken van. Dus die wet is er niet voor niets. We moeten de overheid daarin gehoorzamen.

 

Mattheüs 22:12

Geeft dan de keizer wat des keizers is, en Gode wat Gods is.

 

Geef de keizer wat hem toebehoort en geef God wat Hem toebehoort.  Jezus betaalde belasting.

 

Het is dwaas om niet te stemmen.

Christenen kunnen invloed uitoefenen via stemmen. Het is bidden en actie. Christenen, laat uw stem horen!


Bijbelteksten
Romeinen  13  : 1
Ieder mens moet zich onderwerpen aan de overheden, die boven hem staan. Want er is geen overheid dan door God en die er zijn, zijn door God gesteld. (NBG-vertaling)

Iedereen moet het gezag van de overheid erkennen, want er is geen gezag dat niet van God komt; ook het huidige gezag is door God ingesteld. (NBV-vertaling)
Romeinen  13  : 2
Wie zich dus tegen de overheid verzet, wederstaat de instelling Gods, en wie dit doen, zullen een oordeel over zich brengen. (NBG-vertaling)
Romeinen  13  : 3
Want, als iemand goed handelt, behoeft hij niet bevreesd te zijn voor de overheidspersonen, maar wel, als hij verkeerd handelt. Wilt gij zonder vrees voor de overheid zijn? Doe het goede, en gij zult lof van haar ontvangen. (NBG-vertaling)

Wie doet wat goed is heeft van de gezagsdragers niets te vrezen, alleen wie doet wat slecht is. U wilt niets van de overheid te vrezen hebben? Doe dan wat goed is en ze zal u prijzen. (NBV-vertaling)
Romeinen  13  : 4
Zij (= de overheid) staat immers in dienst van God, u ten goede. Maar indien gij kwaad doet, wees dan bevreesd; want zij draagt het zwaard niet tevergeefs; zij staat immers in de dienst van God, als toornende wreekster voor hem, die kwaad bedrijft. (NBG-vertaling)

Want ze (= de overheid) staat in dienst van God en is er voor uw welzijn. Maar wanneer u doet wat slecht is, kunt u haar beter vrezen: ze voert het zwaard niet voor niets, want ze staat in dienst van God, en door hem die het slechte doet zijn verdiende straf te geven, toont ze Gods toorn.

   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009