hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Apple (Betekenis van het logo)

Categorie
Occulte symbolen en hun betekenis

Toelichting
Apple
Apple's logo is in 1977 ontworpen door Rob Janov, de artistieke directeur van het Mckenna bureau. Steve Jobs was een sterk voorstander van dit logo en heeft het binnen Apple sterk verdedigd. Dit logo heeft het eerdere logo, Newton onder zijn appelboom, uit 1975 vervangen. Er zijn enkele opmerkelijke verschillen tussen de twee logo's: (Foto eerste logo: zie bron)
1. Bij het tweede logo zijn er enkele zaken niet meer teruggekomen. De relatie met een van de grootste denkers aller tijden: Newton. De referentie aan schilderen en boekillustraties is verdwenen.
2. Daarnaast is het logo veel simpeler.
3. Belangrijkste verschil is dat men is afgestapt van het verhalende element. Het eerste logo heeft een verhaal lijn met een voor, tijdens en erna.

Het huidige Apple logo
De appel met een hap eruit is daarentegen een mythogram. Het vertelt geen verhaal, ondanks dat het is opgebouwd uit elementen uit onze culturele historie. Deze appel bevat symbolen met hun eigen verhalende oorsprong. Aan de ene kant het verhaal van de ongehoorzaamheid en aan de andere kant de vernieuwing.

Het Apple logo bestaat uit twee van de meest bekende bijbelse beelden. De appel met een hap eruit en de regenboog. De appel verwijst naar het verhaal van Adam en Eva, de boom van kennis en de ongehoorzaamheid van Gods schepselen. De regenboog refereert aan het verhaal van de zondvloed en het moment dat Noach aan het eind is gekomen van zijn beproevingen. Er kan een nieuw leven opgebouwd worden. Het is de start van iets nieuws. Daarnaast is de volgorde van de kleuren anders dan die van de regenboog. Bij de regenboog gaan de kleuren van warm naar koud. In het Apple logo gaan ze van koud naar warm.

Welk boodschap wilde Apple neerzetten met dit nieuwe logo?
Voor Apple staat de 'bitten apple' voor alles wat alternatief is. Apple heeft zich altijd neergezet als het anders denken over informatie-technologie, maar ook over creativiteit, levenslust en vrijheid. In 1989 zei Jean Louis Gassée (toenmalig voorzitter van Apple) het volgende over de betekenis van het Apple logo: "Ons logo is een groot mysterie: het is een symbool voor genot en kennis, gedeeltelijk gegeten en met de kleuren van de regenboog niet in de juiste volgorde. We konden ons niet meer wensen voor een passend logo: genot, kennis, hoop en anarchie." (Bron: Jean-Marie Floch, Visual Identities. London en New York: Continuum, 2000)

Bron : http://www.brandcom.nl/Opdrachten/Talent%20leest_artikel.pdf

Bijbelteksten
Onbekend/Anders

   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009