hoofdmenu | Zoek op Categorie | Zoek op Trefwoord | Nieuw | Zoeken | Bijbel

 

Bekijken Bijbelteksten

Trefwoord 
Wijzigen
Mens(en)

Categorie

Toelichting

Bijbelteksten
Jesaja  7  : 23  t/m 25
Ook zal het op die dag gebeuren dat elke plaats die daar was met duizend wijnstokken, ter waarde van duizend zilverstukken, zal dienen voor doornen en distels. Alleen met pijl en boog zal men daar kunnen komen, want heel het land zal vol doornen en distels zijn. Ook al de wijnbergen, die met de schoffel geschoffeld worden, daar zal geen mens komen, uit vrees voor doornen en distels. Het zal echter alleen nog kunnen dienen om runderen in te drijven of om het door kleinvee te laten vertrappen.(HSV-vertaling)

In de 16e, 17e, 18e en 19e eeuw waren er veel reizigers die het toenmalige Palestina bezochten. Al die reizigers waren unaniem in hun beschrijving. Het land was één grote puinhoop, overwoekerd door dorens en distels. Iemand noemde Judea een veld vol puinhopen. Palestina was 'bijna leeg' op wat kleine Joodse gemeenschappen na in Jeruzalem, Safad, Sichem, Hebron, Gaza, Haifa en nog wat plaatsen. Er woonden ook Arabische boeren De meeste van hen werkten op land van afwezige Turkse landheren. Omstreeks 1850 woonden er naar schatting 100.000 Arabieren in Palestina. Ook zwierven er wat groepen bedoeïen met hun kudden rond. Dit alles was duidelijk voorzegd door Israëls profeten.

Bron : www.janvanbarneveld.nl
Jeremia  17  : 7  t/m 8

Gezegend is de man die op de HEERE vertrouwt, wiens vertrouwen de HEERE is. Hij zal zijn als een  boom, die bij water geplant is, en die zijn wortels laat uitlopen bij een waterloop.(SV: rivier) Hij merkt het niet als er hitte komt,  zijn blad blijft groen. Een jaar van droogte deert hem niet, en hij houdt niet op vrucht te dragen. (HSV-vertaling)

Gezegend is de man die op de Heer vertrouwt. Hij zal zijn als een boom aan het water geplant, die zijn wortels tot aan een beek uitslaat en het niet merkt als er hitte komt, maar wiens loof groen blijft, die in een jaar van droogte geen zorg heeft en niet nalaat vrucht te dragen

In de Bijbel worden gelovigen vergeleken met bomen. God belooft dat -als we op Hem vertrouwen- we in alle seizoenen van het leven kunnen standhouden en vruchtdragen. Het geheim van een vruchtbaar leven ligt volgens Jeremia in het onzichtbare. Het zijn de wortels die kracht en vitaliteit aan een boomstam en de takken geven. Zonder sterke wortels kunnen we geen vruchtdragen. En zonder sterke wortels kunnen we de stormen in het leven niet trotseren. Als ons leven geworteld en gegrond is in het Woord van God (Psalm 1:2-3) én in Gods bovennatuurlijke liefde (Efeziërs 3:18), dan belooft God dat we in alle seizoenen van het leven kunnen standhouden en dat ons geloof en vertrouwen zal groeien.

Bron : "Gods seizoenen in ons leven" uit "Vrij Zijn", december 2011, nummer 10


Ezechiel  38  : 11  t/m 12  (C)
U zult zeggen: Ik zal optrekken tegen een niet ommuurd land, komen bij mensen die rustig en onbezorgd wonen, die allen zonder muur en grendel wonen en geen poorten hebben, om roof te plegen, om buit te roven, om u tegen de nu bewoonde puinhopen te keren en tegen een volk dat uit de heidenvolken verzameld is, dat vee en bezit verworven heeft, dat in het midden van het land woont. (HSV-vertaling)

De profeet Ezechiël meldde ruim 2500 jaar geleden dat Israël in de eindfase van het huidige wereldbestel te maken zal krijgen met een invasie van Gog die samen met een coalitie van moslimlanden als een opkomend onweer naar de bergen van Israël zal oprukken om buit te maken en roof te plegen. Ezechiël maakt niet duidelijk om wat voor soort buit het gaat.
- Israël heeft een landbouwtechnisch mirakel tot stand gebracht.
- Israëlische bedrijven zijn de uitvinders van het systeem van druppelirrigatie.
- De Israëlische koeien produceren meer melk per koe dan enig ander land in de wereld.
- Israël heeft een hightech industrie waarmee ze tot de absolute wereldtop behoren. Zo hebben ze onder meer de chip ontworpen voor Pentium NMXV en voor Pentium 4.
- Israël is wereldleider in een aantal wetenschappelijke en technische middelen.
- Israël heeft het hoogste aantal artsen en ingenieurs per hoofd van de bevolking.
- Israëlische geleerden ontdekten een groot aantal medicijnen waaronder het meest gebruikte medicijn in de wereld voor de bestrijding van multiple sclerose.
- Israëlische instellingen voor wetenschappelijk onderzoek worden gepositioneerd als derde in de wereld.
- Meer dan een derde van alle Nobelprijswinnaars zijn Joden.
- In de Verenigde Staten zijn meer octrooien geregistreerd afkomstig uit Israël dan uit Rusland, India en China samen (2.5 miljard inwoners).

Het ziet er echter naar uit dat Israël binnen afzienbare tijd niet langer afhankelijk zal zijn van het buitenland wat betreft de levering van gas en olie vanwege de vondst van een aantal gasvelden voor de Israëlische kust en olie zowel in zee als op het land. Is dit misschien de buit waar Ezechiël op doelt? Het gaat om diverse gasvelden waarvan het Leviathan veld, genoemd naar het Bijbelse zeemonster, tot dusver de grootste is. Dit veld bevat naar schatting 500 miljard kubieke meter aardgas. Op enige afstand van Leviathan ligt het Tamar gasveld met een zeer hoogwaardig aardgas. Volgens onderzoekers is dit gasveld groot genoeg om voor de komende dertig jaar in de energiebehoefte van Israël te voldoen.

Bron : www.weeswaakzaam.com en www.franklinterhorst.nl
Markus  7  : 1  t/m 13  (C)

En bij Hem verzamelden zich de Farizeeën en sommigen van de schriftgeleerden, die uit Jeruzalem gekomen waren. En toen zij zagen dat sommigen van Zijn discipelen met onreine, dat is met ongewassen handen brood aten, berispten zij hen. Want de Farizeeën en alle Joden eten niet, als zij niet eerst grondig de handen gewassen hebben, omdat zij zich houden aan de overlevering van de ouden. En als zij van de markt komen, eten zij niet, als zij zich niet eerst gewassen hebben. En vele andere dingen zijn er die zij aangenomen hebben om zich eraan te houden, zoals het wassen van de drinkbekers en kannen en het koperen vaatwerk en bedden. Daarna vroegen de Farizeeën en de schriftgeleerden Hem: Waarom wandelen Uw discipelen niet volgens de overlevering van de ouden, maar eten zij het brood met ongewassen handen? Maar Hij antwoordde hun: Terecht heeft Jesaja over u, huichelaars, geprofeteerd zoals er geschreven staat:  Dit volk eert Mij met de lippen, maar hun hart houdt zich ver bij Mij vandaan.  Maar tevergeefs eren zij Mij door leringen te onderwijzen die geboden van mensen zijn[Jesaja 7:13]   Want terwijl u het gebod van God nalaat, houdt u zich aan de overlevering van de mensen, zoals het wassen van kannen en bekers; en veel andere dergelijke dingen doet u.  En Hij zei tegen hen: U stelt op een mooie manier Gods gebod terzijde om u aan uw overlevering te houden.  Want Mozes heeft gezegd:  Eer uw vader en uw moeder [Exodus 20:12; Deuteronomium 5:16],  en:  Wie vader of moeder vervloekt, die moet zeker sterven; [Exodus 21:17; Leviticus 20:9]  maar u zegt: Als iemand tegen zijn vader of zijn moeder zegt: Het is korban (dat wil zeggen: een gave) wat u van mij had kunnen krijgen, is het met hem in orde. En u laat hem niet meer toe iets voor zijn vader of zijn moeder te doen,  en zo maakt u Gods Woord krachteloos door uw overlevering die u overgeleverd hebt; en veel van dergelijke dingen doet u. (HSV-vertaling)

In dit bijbelgedeelte wees Jezus naar een serieus probleem van de houding van de Farizeeërs tegenover Gods Woord. In de verzen 7-13 beschuldigde Hij hen ervan God tevergeefs te aanbidden, omdat zij voorschriften van mensen leerden als de basis van hun leer en niet Gods geboden. Als gevolg daarvan hadden zij Gods Woord afgewezen, want "zo maakt gij het woord Gods krachteloos". Voordat we te veel gaan neerkijken op de Farizeeërs, zouden we mogen kijken op welke manieren wij in het lichaam zelf aan soortgelijke zaken schuldig zijn.

Jesaja 7 : 13

De Heere zei: Omdat dit volk tot Mij nadert met zijn mond en zij Mij eren met hun lippen, maar hun hart ver van Mij houden, en hun vrees voor Mij slechts een aangeleerd gebod van mensen is.  (HSV-vertaling)

Exodus 20 : 12

Eer uw vader en uw moeder, opdat uw dagen verlengd worden in het land dat de HEERE, uw God, u geeft. (HSV-vertaling)

Deuteronomium 5 : 16

Eer uw vader en uw moeder, zoals de HEERE, uw God, u geboden heeft, opdat uw dagen verlengd worden en opdat het u goed gaat in het land dat de HEERE, uw God, u geeft. (HSV-vertaling)

Exodus 21 : 17

En wie zijn vader of zijn moeder vervloekt, moet zeker gedood worden. (HSV-vertaling)

Leviticus 20 : 9

Ja, iedereen die zijn vader of zijn moeder vervloekt, moet zeker gedood worden. Hij heeft zijn vader of zijn moeder vervloekt. Zijn bloed rust op hemzelf. (HSV-vertaling)

Bron : "Wortels van ons geloof" van Chuck en Karen Cohen


Handelingen  4  : 24  t/m 25  (C)

En nadat zij (= Petrus en Johannes)  losgelaten waren, gingen zij naar hun eigen mensen en berichtten alles wat de overpriesters en de oudsten tegen hen gezegd hadden. En toen zij dat gehoord hadden, verhieven zij eensgezind hun stem tot God en zeiden: Heere! U bent de God Die de hemel en de aarde en de zee gemaakt hebt, en alle dingen die erin zijn,  en Die bij monde van David, Uw knecht, gezegd hebt:  "Waarom woeden de heidenvolken en bedenken de volken wat inhoudsloos is?"  (HSV-Statenvertaling)

Psalm 2 : 1
Waarom woeden de heidenvolken en bedenken de volken wat zonder inhoud is? (HSV-vertaling)

De apostelen citeren uit Psalm 2:1, geschreven door David, maar ze veronderstellen terecht dat het God was die het heeft gezegd bij monde van David. Het Nieuwe Testament maakt geen onderscheid tussen wat God zegt en wat het Oude Testament zegt. Als het Oude Testament iets beweert, veronderstellen de schrijvers in het Nieuwe Testament dat het een bewering van God is, zelfs als het niet direct aan Hem is toe te schrijven.

Bron : "Wortels van ons geloof" van Chuck en Karen Cohen


Handelingen  10  : 25  t/m 26  (C)
Toen Petrus het huis wilde binnengaan, kwam Cornelius hem tegemoet, en hij wierp zich eerbiedig voor zijn voeten ter aarde. Maar Petrus hielp hem overeind en zei: Sta op. Ik ben ook maar een mens. (NBV-vertaling)

Mensen mogen wij niet aanbidden. Petrus stond niet toe dat mensen voor hem zouden knielen. Petrus heeft zich niet verhoogd. Hij zat niet op een verheven troon als plaatsvervanger van Christus om eer te ontvangen die alleen God toekomt. Dit bewijst dat de paus geen opvolger van Petrus is. Het vereren van 'heiligen' is ook een vorm van mensenaanbidding. Godsdienstige leiders, politieke leiders, sportsmensen en popsterren worden ook door sommigen aanbeden.

Bron : Roy Davison
Romeinen  1  : 19  t/m 25  (C)
Want wat een mens over God kan weten is hun bekend omdat God het aan hen kenbaar heeft gemaakt. Zijn onzichtbare eigenschappen zijn vanaf de schepping van de wereld zichtbaar in zijn werken, zijn eeuwige kracht en goddelijkheid zijn voor het verstand waarneembaar. Er is niets waardoor zij te verontschuldigen zijn, want hoewel ze God kennen, hebben ze hem niet de eer en de dank gebracht die hem toekomen. Hun overpeinzingen zijn volkomen zinloos en hun onverstandig hart is verduisterd. Terwijl ze beweren wijs te zijn, zijn ze dwaas en hebben ze de majesteit van de onvergankelijke God ingewisseld voor beelden van vergankelijke mensen, vogels, lopende en kruipende dieren. Daarom heeft God hen in hun lage begeerten uitgeleverd aan zedeloosheid, waarmee ze hun lichaam onteren. Ze hebben de waarheid over God ingewisseld voor de leugen; ze vereren en aanbidden het geschapene in plaats van de schepper, die moet worden geprezen tot in eeuwigheid. Amen. (NBV-vertaling)

In de bijbel heet occultisme vaak ‘afgoderij’. Dit bijbelgedeelte laat zien dat die afgoderij steeds voortkomt uit een door trots en misleiding verziekte geest; die geest verkiest duistere praktijken boven God, aanbidt de schepping in plaats van de Schepper, en vervalt in lichamelijke onreinheid in plaats van het ‘goddelijke’ te vinden. Deze vier zaken zijn nog steeds kenmerkend voor het occulte.
(Bron : "God speelt geen enkele rol in mijn leven. Hij is de regisseur" van Wilkin van de Kamp, blz.)

Beelden of iconen mogen wij niet aanbidden. Het vereren van beelden is het aanbidden van boze geesten. Wanneer heidenen, Katholieken, of leden van Orthodoxe of Koptische kerken beelden of iconen vereren, zijn zij eigenlijk, volgens het woord van God, boze geesten aan het aanbidden.
(Bron : Roy Davison)
Kolossensen  2  : 18  (C)
Laat u niet veroordelen door mensen die opgaan in zelfvernedering en engelenverering, zich verdiepen in wat hij niet gezien heeft of zich laten voorstaan op eigen bedenksels. (NBV-vertaling)

Engelen mogen wij niet aanbidden!
2 Timotheus  3  : 16  t/m 17  (C)

Heel de Schrift is door God ingegeven en is nuttig om daarmee te onderwijzen, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de rechtvaardigheid,  opdat de mens die God toebehoort, volmaakt zou zijn, tot elk goed werk volkomen toegerust. (HSV-vertaling)

Dit bijbelgedeelte is een uitmuntende nieuwtestamentische verklaring van het belang van het Oude Testament voor gelovigen.Voorafgaand aan deze verzen, in 2 Timotheüs 3:14-15, had Paulus Timotheüs aangemoedigd "Blijf gij echter bij wat u geleerd is". Dit omvat specifiek de 'de heilige Schriften' (= de naam die de Heilige Geest geeft aan het Oude Testament) die u wijs kunnen maken tot zaligheid door het geloof in Christus Jezus. We gaan deze passage nauwkeuriger bekijken.

Heel de Schrift
Dit omvat het Oude en het Nieuwe Testament, maar in de historische context kan Paulus enkel refereren aan het Oude Testament.

Heel de Schrift is door God ingegeven
Door het woord 'ingegeven' te gebruiken (= door God geïnspireerd), verklaart Paulus dat het Oude Testament door God beademd is door de Heilige Geest en dat het even accuraat is als wanneer God Zelf de pen ter hand genomen zou hebben. 

Heel de Schrift is door God ingegeven en is nuttig om daarmee te onderwijzen
"Nuttig" betekent bruikbaar, gunstig. Direct geïnspireerd door God Geest, moedigt de apostel Paulus de gemeente aan om het Oude Testament te bestuderen om zich de leer en het onderwijsmateriaal eigen te maken. Hij wist dat we geen soilide leer kunnen hebben zonder het basisonderdeel van Gods Woord. Hoe kunnen we bijvoorbeeld volledig begrijpen wat verlossing is en wat er aan het kruis plaatsvond zonder dat we Leviticus 16 begrijpen (Jom Kippoer, de Grote Verzoendag), Jesaja 53 (de lijdende Dienaar) en de vele andere beelden in het Oude Testament die volledig onthullen van wat er gebeurde op Golgota?

Nuttig om te .... weerleggen
Weerleggen of vermanen is een daad van genade van Gods kant.

Nuttig om te ...... verbeteren
"Verbeteren" betekent letterlijk herstellen tot een juiste positie of staat, waarbij wordt rechtgezet wat was verbogen of verdraaid. Het Oude Testament kan vaak worden gebruikt als een instrument in de hand van God om onze relatie met Hem te herstellen nadat we hebben gezondigd.

Nuttig om ...... op te voeden in de gerechtigdheid
Deze uitdrukking beeldt de onderwerping uit van een discipel aan de instructies, gegeven door zijn leraar. Het betekent groei van kind tot volwassene,  van zwakte tot kracht. Merk ook op dat zo'n rechtvaardigheid komt door geloof.

Opdat de mens die God toebehoort, volmaakt zal zijn, tot elk goed werk volkomen toegerust
Voor degene die uit de Heilige Geest geboren is, vereist geestelijke volwassenheid begrip van het Oude Testament. Het is geestelijke arrogantie om te denken dat we God en Zijn wil kunnen kennen en tegelijkertijd niet meer dan 75% van Zijn openbaring die Hij ons gegeven heeft lezen, bestuderen en geloven. Het kan leiden tot onbegrip van wie God is en dat pad leidt zeker tot de open deur van de misleiding.

Mensen kunnen gered worden en worden ook gered door Gods Woord in het Oude Testament te lezen of te horen en te zien dat Jezus de beloofde Messias is. We zouden in staat moeten zijn om het evangelie te verkondigen uit het Oude Testament, net als Petrus op de dag van Pinksteren (Handelingen 28:23).

Bron : "Wortels van ons geloof" van Chuck en Karen Cohen

 


 

 


Openbaring  9  : 20  (C)
En wie van de mensen overgebleven waren, die niet gedood waren door deze plagen, bekeerden zich toch niet van de werken hunner handen, om de boze geesten niet (meer) te aanbidden en de gouden, zilveren, koperen, stenen en houten afgoden, die niet kunnen zien, noch horen of gaan; (NBG-vertaling)

Beelden of iconen mogen wij niet aanbidden. Het vereren van beelden is het aanbidden van boze geesten. Wanneer heidenen, Katholieken, of leden van Orthodoxe of Koptische kerken beelden of iconen vereren, zijn zij eigenlijk, volgens het woord van God, boze geesten aan het aanbidden.

Bron : Roy Davison

   Bijbeltekst toevoegen

 


  Terug


Versie december 2009